גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טווח קצר? מיותר: שעתם היפה של מנהלי הסיכונים השקולים

בשנה שבה הסיכונים הפיננסיים התממשו וייצרו קו אנכי משמאל לתשואה השנתית, ניהול הסיכונים בתיקי ההשקעות קיבלו את התפקיד הראשי בהצגה ● במקרים בהם ניהול הסיכונים היה שני לניהול הסיכויים, התוצאות בלטו לשלילה

השקעות מסוכנות / צילום: Shutterstock
השקעות מסוכנות / צילום: Shutterstock

נכנסנו לרבעון הראשון של השנה החדשה. חלק מהדוחות המסכמים את שנת ההשקעות שחלפה כבר מצויים עמוק בתיבת הדואר הנכנס, וחלקם יעשו את הדרך לשם במהלך החודשים הקרובים. קרוב לוודאי שרוב הדוחות יציגו תשואה שלילית בשנה בה הסיכונים עלו על הסיכויים.

השאלה הנשאלת כמובן היא אם גם כשמדובר בתשואה שלילית, עדיין ניתן לצאת שבעי רצון? והתשובה היא כן. בהנחה שמדדי השוק הראשיים והמשניים המרכיבים את המנדט שניתן למנהל התיק לא ייצרו מספרים טובים יותר, אפשר להיות מרוצים מאיכות הניהול גם בשנה שלילית, שאם נרצה או לא - היא חלק ממגרש המשחקים בהשקעות ארוכות טווח. הבעיה היא דווקא במדידה השנייה שקיימת לעיתים בעיקר בתאגידים או במשקיעים עם היקפים גבוהים, והיא השוואה בין תיקים קיימים המנהלים מדיניות זהה.

לטעמי לפחות, כישלון ניהול הסיכונים בחלק מהחברות לניהול התיקים השנה הגיע בדיוק מאותה שיטת ליגה שמערבבת מנהלי תיקים כמו קובייה הונגרית, ולעיתים מכניסה אותם לכל מיני פינות. אדלג על פיתוח הנקודה שפער תשואות בין מנהלי תיקים אמנם יכול להצביע על כישלון ניהולי בטווח הקצר, אך גם על גידור השקעות חיוני לטווח הבינוני והארוך. ידוע שהרבה לקוחות נוטים לפספס את המנהלים שקראו היטב את המפה, אך הפוזיציה שלהם הבשילה באיחור של כמה חודשים. הנקודה היותר חשובה ואותה היכרנו בשוק קופות הגמל לפני ואחרי רפורמת בכר, היא שהתחרות לעיתים הופכת את היוצרות, ועשויה לגרום לכך ששיקולים קצרי טווח מנהלים השקעות לטווח ארוך, ובכך מתמחרים מחדש את הסיכונים.

חגיגת הנפקות ראוותנית

השנה זה קרה בכמה בתי השקעות, ולא מהקטנים. נראה כי ניהול הסיכונים אצל אותם מנהלי תיקים נשכח במקרה הטוב או קרס במקרה הרע. צריך להבין, 2018 הייתה שנה לא קלה לניהול השקעות. התנודתיות המטורפת שנבעה בעיקר מהיעדר נזילות בשווקים, יצרה פערים אדירים בין ניירות הערך בצד החיובי ובין ניירות הערך בצד השלילי. ת"א 125 לדוגמה סיים את השנה בתשואה שלילית של 2.3%. לא נעים, לא נורא. אבל אם מנכים בדיוק 10 ני"ע מתוך 125, שטסו למעלה מסיבה זו או אחרת, והמשקל המצרפי שלהם במדד מתקרב ל-20%, מגלים שהמצב היה ממש לא נעים וממש נורא. ומאחר ולא ניתן לצפות ממנהל תיקים שיישב בול עליהם ובמשקל המדדי שלהם, אני מציע שנניח למניות השנה, כי הפערים העצומים בין המנהלים ב-2018 הגיעו בעיקר מאגרות החוב.

ופה את הכישלון בניהול הסיכונים במספר מנהלים כבר לא ניתן היה לפספס. הוא צמח בחברות הנדל"ן האמריקאיות שהגיעו לגייס חוב בישראל. מדובר בחגיגת הנפקות הראוותנית כמו בת מצווה ביישוב סביון, ומתוחזקת על ידי ארכי-מאעכרים (שסך הכל עושים את עבודתם), אך אותנו מעניין מנהל התיקים בקצה.

מדד התל בונד גלובל מול המדד הקונצרני

פערים ב-DNA

סיבות להשקיע בחוב הנ"ל לא חסרות. מאחר ואותם מנהלי תיקים בדרך לדקלם את הסיבות אצל לא מעט לקוחות, וכדי לחסוך להם סט של טוחנות בפה, אציין פה חלק מהסיבות: ישנן בהחלט לא מעט חברות גדולות עם תזרים מזומנים יציב, ישנן סדרות עם ביטחונות חזקים שנפלו על לא עוול בכפם, איגוח תזרים של מספר נכסים מאפשר גמישות בתשלום החוב אם אחד הנכסים הבודדים ייקלע לקשיים בהחזר, וכמובן היחס של השוק אל המנפיקות הללו כמקשה אחת הוא שגוי מיסודו. גם ה"אובר שוטינג" במחירי החוב שנבע מפדיונות גבוהים בקרנות הנאמנות והכסף החלש, הוא נכון לחלוטין, ובהחלט סביר שרוב החברות יידעו לשרת את חובן - גם אם זה לא משתקף כרגע בתשואה שבה הן נסחרות. אז עד לכאן הכל טוב ויפה. אבל צריך לומר עוד משהו:

הסיכונים פה הם בהחלט לא סיכונים רגילים שהשוק הקונצרני היחסית בתולי שלנו הכיר. מעבר לעובדה שרובן הן חברות משפחתיות שהתלות שלהן באיש אחד היא גבוהה מאוד, מדובר בחברות שמעולם לא היו ציבוריות, והן אינן מורגלות בכללי דיווח ובקרה המקובלים בשוק ההון, שלא לומר את קלישאת השוק "ממשל תאגידי ראוי". המבנה המשפטי הוא בעייתי לא פחות, כיוון שהחברות האלו נרשמו באיי הבתולה מטעמי מס. למרות התחייבותן לקבל את הדין הישראלי במקרה של חדלות פרעון, מחזיק החוב יכול למצוא את עצמו בקדירת קניבלים שתייצר קושי לא מבוטל לשים יד על נכסיהם.

התמורה של רוב הנכסים שימכרו תלך קודם כל אל הבנקים שהלוו את החוב הבכיר לכל נכס. ובכלל, אנחנו מדברים על "מכירת נכס במקרה הצורך" בחברות שמורגלות בעיקר לקנות נכסים וקצת פחות לממש אותם, בטח אם מדובר על שירות חוב. אם מימוש נכס בכלל מצוי בתודעה שלהם, זו כנראה הזדמנות טובה להתחיל למכור נכסים ולקנות את החוב של עצמם. מעניין אותי כמה מהנכסים של יואל גולדמן (אול-יר) יודעים לייצר תשואה של 44% (סדרה ב') או אפילו 12% (סדרה ג'). אבל משום מה זה לא בדיוק קורה.

מימוש נכסים כדי להימנע מהסדר חוב הוא משהו שיותר ב-DNA שלנו, וקצת פחות ב-DNA האמריקאי שהתמודדות שם עם חוב בעייתי זה כמו טיול מאורגן של ההורים שלי עם השטיח המעופף. שגרה. אז הנה הסיכויים והסיכונים, ועכשיו לשאלה האם יש להן בכלל מקום בתיקי ההשקעות שלנו? התשובה היא כן, אבל לא לכל חברה, ולא לכל סדרה, והכי חשוב - לא בכל היקף.

שלא תהיינה אי הבנות, העברת המטוטלת לצד השני והטלת וטו על אגרות החוב האלה כגוש אחד גם היא לא נכונה. ברמה האישית, ראיתי כמה וכמה סדרות שנסחרות בתשואות לא הגיוניות למרות ביטחונות טובים ומצב תזרימי יציב מאוד, שמעלות את השאלה למה בכלל לקנות מניות. העניין הוא שניהול תיק השקעות מתקרב יותר לרמה הציבורית, וזה מצריך חשיבה שונה לגמרי. ניקח את מדד הבונד השקלי. משקל חברות הנדל"ן האמריקאיות במדד עומד על כ-20%. ועכשיו ניקח לדוגמה תיק שכיח עם 20% מניות המאוזן בין האפיק השקלי והצמוד (35% לכל אחד מהאפיקים) ומשקיע 15%-20% בחוב קונצרני שקלי. במקרה זה, ניתן לצפות לחשיפה בפורטפוליו לחברות הנדל"ן האמריקאיות של 3.5%-4%. תיקים שהביאו את עצמם לחשיפה של מעל 50% מחוב החברות השקלי, ואף לחשיפה דו ספרתית ביחס לסך פורטפוליו ההשקעות, הם תיקים שנתנו משקל יתר לסיכויים על חשבון ניהול הסיכונים - גם בהתממשות המקרה הסביר שרוב החברות ידעו לשרת את החוב במועד.

חלק מההתמודדות עם השנה האחרונה כמו גם בשנות הריביות והתשואות הנמוכות בשווקים, היה הגדלת היצע ההשקעות וגיוון הפורטפוליו למשל גם לקרנות השקעה אלטרנטיביות או השקעות לא סחירות אחרות, שהמתאם שלהם לשוק הסחיר נמוך. אם מישהו מחפש פרנסה טובה, הוא יכול לפתוח סטארט-אפ שגובה שקל אחד על השאלה "אם ההשקעה כל כך מוצלחת, והרווחנו כל כך הרבה ביחס לתיקי ההשקעות, מדוע לא להיכנס בהיקפים גדולים יותר?". תאמינו לי הוא יתעשר. אבל התשובה לדוגמה הזו זהה לדוגמת החשיפה לחברות הנדל"ן האמריקאיות שהפציצו בתשואה שייצרו לתיקים ב- 2017, והיא "ניהול סיכונים".

ודווקא ניהול הסיכויים הוא זה שתופס נתח גדול יותר מקבלת החלטות ככל שקיימת תחרות גוברת בין מנהלים. ברור שלא צריך לנהל השקעות לפי שנה אחת, גם אם קוראים לה 2008 או 2018. בהסתכלות ארוכת טווח הן עדיין היוצאות מהכלל ולא הכלל. אבל כן צריך בכל שלב לשאול היכן התממשות הסיכון או אפילו טעות בהערכה משתלבת עם שאר ההשקעות של הלקוח. במילים אחרות - גם אם הקרקע נראית סופר יציבה, כמה משקל גוף יהיה נכון לשים על הרגל שדורכת עליה. 

עמי רוזנברג, מנכ"ל נוסטרו החלטות השקעה בע"מ, מלווה ועדות השקעה/כספים ודירקטוריונים בניהול ההשקעות הפיננסיות והריאליות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.

עוד כתבות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם