גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עובדים כבר לא תופסים את עצמם כעוד בורג במערכת וחברות צריכות להסתגל לכך"

חברות הבינו כי כיום נדרש מהן לספק ערך ומשמעות לעובד, להעשיר אותו ולדאוג לרווחתו ● הדרכים לעשות זאת מגוונת: מעבודה בצוותים ושיתוף פעולה, דרך מתן סופי שבוע ארוכים מעבר לכתוב בחוק ועד יצירת סביבת עבודה מכילה ורבת השקפות, המקדמת יצירתיות

עובדי PayPal ישראל/צילום: עדי קלר
עובדי PayPal ישראל/צילום: עדי קלר

הכתבה בשיתוף PayPal

ידוע כי סביבת העבודה של היום שונה מזו של לפני 20 שנה. אם פעם, חברות מובילות וחברות בכלל היו ממוקדות אך ורק בהצלחה העסקית שלהן ובשורת הרווח, כיום השתנו המגמות בתחום. חברות מגדירות את עצמן כמצליחות לא רק אם עמדו ביעדים הפיננסים שלהן, אלא גם אם העניקו ערך מוסף שהוא מעבר לשורת הרווח. למשל, לתרום לחיי עובדיהן, לשנות את חיי המשתמשים במוצרים שלהן, לפתח אחריות חברתית ותאגידית.

"כשמסתכלים על הדור העכשווי, המיליניאלס, אז רואים דור שנולד לסביבה שבה חברות משנות את העולם והדבר הזה כבר הפך להיות טבעי עבורם. זאת בשונה מדורות קודמים שמדדו הצלחה של חברה מסחרית ברמה העסקית", מסביר פרץ רגב, מנכ"ל פייפאל (PayPal) ישראל, שנכנסה השנה למקום 25 בדירוג חברות ההיי-טק בישראל שהכי טוב לעבוד בהן של BDI. "המיליניאלס באים למקום עבודה ומצפים שתהיה לחברה המעסיקה אותם אחריות בכל מיני מעגלים - חברתיים, תרבותיים ופוליטיים. עובדים כבר לא תופסים עצמם כסתם עוד בורג במערכת וחברות צריכות להסתגל לכך". בהמשך לדברים הללו, ניתן להצביע על מספר מגמות בולטות שמסמלות את השינוי בסביבת העבודה העכשווית. לפניכם כמה מהן.

להתראות אינדיווידואליזם והישגיות אישית; שלום עבודה בצוות

אם בעבר חברות עודדו הצטיינות על בסיס אישי וכך גם תיגמלו את העובדים, כיום הדגש הוא על עבודת צוות. בסקר שערך ב-2017 האיגוד האירופי לשיפור תנאי העבודה והמחייה (ארגון רשמי של האיחוד האירופי), בקרב מקומות עבודה, עלה כי 75% מהחברות שנסקרו הציבו את הרעיון של עבודה בצוותים כמטרה המרכזית שלהם, על חשבון הצטיינות והתקדמות אישית.

"הזאב הבודד שמשנה את העולם כבר לא כאן", אומר רגב ונותן דוגמה על האופן שבו מתנהלים הדברים בפייפאל ישראל: "אחד מארבעת הערכים המרכזיים שהחברה חרטה על דגלה הוא הנושא של שיתוף - Collaboration. כשאנשים מצטרפים אלינו כעובדים, הם פתוחים לרעיון של עבודת צוות. הצוותים הישראלים עובדים אחד מול השני ומול הצוותים בעולם וההצלחה נמדדת לכולם ביחד".

שמירה על איכות החיים של העובדים

מגמה שנייה בולטת בשינוי סביבת העבודה היא מה שמנכ"ל פייפאל ישראל מכנה הערך המרכזי השני של החברה - איכות חיים (Wellness). בעבר, נגע התחום זה באיזון חיי משפחה/חיים אישיים-עבודה - איך שמים את הגבול בין אלה ומונעים מצב שבו העובדים מביאים את העבודה הביתה ונשחקים. כיום, קיימת תשומת לב רבה לתחום זה. לצד מתן האפשרות לעבוד בשעות גמישות מהמקום שהכי נוח לעובד לעשות זאת (גם אם זה בבית), מקומות עבודה דואגים גם לבריאות העובד. הנושא בא לידי ביטוי בסיבסוד של פעילות גופנית וכיבוד בריא בעבודה, במתן אפשרות לעסוק בפעילות פנאי (כמו שיעורי ספורט בשעות העבודה) ובעריכת סדנאות לעובדים בנושאים שונים המעשירים אותם ותורמים לרווחתם. רגב מספר כי "לאחרונה השקנו בחברה תוכנית שבה בשישה ימי ראשון במהלך השנה המשרדים יהיו סגורים. בנינו אותה יחד עם העובדים וקידמנו אותה מול הנהלת פייפאל העולמית". לדבריו, הרעיון מאחורי היוזמה הזו הוא לבחון כיצד קיצור של שבוע העבודה תורם לפרודוקטיביות של העובדים, בכך שזמן המנוחה שלהם גדל.

פרץ רגב, מנכ"ל PayPal ישראל/צילום: רמי זרנגר

דוגמה נוספת לתפיסה השמה במרכז את איכות החיים של העובד בארגון ניתן לראות בפרויקט ההתנדבות של החברה. "הרבה מאוד ארגונים הכריזו על יום התנדבות מאורגן. אנחנו לא רק מעניקים אופציה לעובדים להתנדב, אלא לבחור איפה לעשות זאת ולהחליט על התרומה שלהם לקהילה, בין אם מדובר בחלוקת סלי מזון, ביקור ילדים מאושפזים או ניקיון", מסביר רגב. "זה עניין של איכות חיים, ההתנדבות הזאת מעשירה ומפתחת את העובדים. בדרך זו הם יכולים להצביע על התחומים שמשמעותיים להם, להשפיע עליהם, וגם אולי להביא שינוי", הוא מוסיף.

PayPal - שמים את העובד במרכז. הצטרפו אלינו. לפרטים הקליקו כאן>>

סביבת עבודה מכילה

את הרעיון של חוכמת ההמון הגה עוד הפילוסוף אריסטו ביוון העתיקה, במתכונתו המודרנית הוא חזר לחיים על ידי העיתונאי ג'יימס סורוביצקי. על פי הרעיון המדובר החוכמה האמיתית מתקבלת על ידי צירוף כלל הדעות, העמדות והתשובות של המון מגוון, שכולל בתוכו אנשים מסוגים שונים. דומה לו רעיון מודרני נוסף - הכלה (Inclusion), שמביא בחשבון את רווחת העובד בסביבת העבודה, תוך מתן דגש למגוון דעות והשקפות עולם.

הכלה במקום העבודה כוללת התייחסות בכבוד לעובדים, ראייה בהם כשותפים בפיתוח מדיניות הארגון, גם את הזוטרים שבהם, ביטול היררכיות לא הכרחיות וקבלה של תפיסות עולם שונות - כל אלה מרכיבים שהופכים את הסביבה לנעימה יותר עבור העובדים ולכר פורה ליצירתיות. במחקר שנערך ב-2014 על ידי ארבעה חוקרים, מארה"ב, הודו ויפן, רואיינו עובדים ומנהלים ממספר חברות בעולם, בתרבויות שונות. החוקרים ניסו להבין את הגורמים שמשפיעים על יצירתיות העובדים. עורכי המחקר שמו לב כי בחברות בעלות סביבת עבודה מכילה יותר, העובדים אכן נטו להיות יצירתיים יותר. החוקרים הסבירו כי חשיפה לאנשים ממגוון רקעים, על תפיסות העולם שלהם, ביחד עם שילוב של כמה שיותר עובדים בקביעת הדרך שבה תפעל החברה - סייעו לפתח יצירתיות בה.

לדברי רגב, זהו גם העיקרון השלישי שלפיו פועלת תפיסת העולם של פייפאל ישראל כחברה. "העובדים הם ההון האנושי של החברה. "צריך לשמוע אותם, להכיל את הרעיונות שלהם, לחבר את אותם רעיונות למגמות בשוק ולמצוא את הדברים הנכונים לעשות. בסופו של דבר, העובדים שלנו חכמים ויצירתיים וכל אחד מביא, מתוך תפיסת העולם שלו, את החוכמה הזאת. כשאנחנו מכילים את תפיסות העולם השונות שלהם, את זה שאחד חושב כך והאחר אחרת, אנחנו מקבלים מגוון של דעות שמשפר את האופן שבו פועלת החברה".

לחבר בין העובדים לערך של החברה

במחקר שנערך על עובדי ענף המסעדנות בטאיוואן בשנת 2016 עלה כי ככל שעובדים הבינו יותר את התרומה של מקום העבודה שלהם לחברה, כך הם גם נטו להזדהות יותר עם החזון האירגוני שלה. במילים אחרות, עובדים שהבינו את החזון החברתי של מקום העבודה שלהם, קרי האופן שבו הארגון מבקש לתרום לחברה שמסביב גם במישורים שאינם עסקיים (כמו שמירה על הסביבה ותרומה לקהילה), נטו יותר להזדהות עם הארגון. גם מחקרים רבים מוקדמים יותר הצביעו על כך שעובד שמזדהה עם חזון הארגון הוא גם עובד טוב יותר, מאושר ואפקטיבי.

המסקנות הללו מתחברות לערך הרביעי של פייפאל ישראל שמבקש רגב להדגיש - חדשנות (Innovation). "לא מדובר בהכרח בחדשנות טכנולוגית, למרות שברור שזה חלק מהמטרות של ארגון. מדובר גם בחדשנות חברתית ותעסוקתית", הוא מסביר. החדשנות הזאת, כך הוא טוען, מתבטאת ביכולת לחבר את העובדים לפעילות החברתית של החברה, כמו למשל בדוגמת ההתנדבות שניתנה, או לתרום לייצור סביבה תעסוקתית שגורמת לעובדים להרגיש שהעבודה היא חלק מתוך הסך הכול שתורם להם בחיים.

"בסוף השנה שעברה, ערכנו בחברה אירוע מאוד מיוחד. יום הורים", מביא רגב דוגמה לחדשנות, "כן, יום הורים. אירחנו את ההורים של העובדים שלנו, דיברנו איתם על הילדים שלהם ועל מה שהם עושים בעבודה, הצגנו להם את המקום ועוד. אנשים עמדו בתור כדי לדבר איתנו המנהלים", חושף רגב. "הם אמרו לנו שזאת הפעם הראשונה מאז אולי גיל בית הספר שמישהו דיבר איתם על הילדים שלהם, ומה הם עושים בחיים. זאת דוגמה לחדשנות תעסוקתית. כך אנחנו מחברים את העובדים ואת המשפחות שלהם לפעילות של החברה בכלל".

בשורה התחתונה, ניכר כי הדרכים לדאוג לרווחת העובדים כיום הן רבות ומגוונת והמגמות בשוק רק הולכות ומתפתחות. כפי שניתן לראות, מדובר בשינוי בתפיסת העולם של החברות. זו כבר לא שורת הרווח הכספי שמשפיעה על העסק, אלא מכלול רחב של תחומים שבהם פועלים לרווחת העובד. "זה תחום שאין לו התחלה ולא סוף ותמיד אפשר לשפר", מסכם רגב.

PayPal - הרבה יותר ממקום עבודה. הצטרפו אלינו. לפרטים הקליקו כאן>>

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם