גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פקקים אבל גם טיסות זולות: מה נותר מהבטחות הבחירות של ישראל כ"ץ?

במלאת כעשר שנים לכהונת שר התחבורה ישראל כץ, בדקנו מה הפער בין מה שהובטח למה שקרה בפועל ● התוצאות: גם אחרי שעשרות מיליארדי דולרים זרמו מהקופה הציבורית אין פתרון באופק לבעיית הפקקים, אין תמריצים לעזוב את הרכב הפרטי, וגם רכישת רכב נותרה סיפור יקר ● בצד החיובי: לפחות אפשר לברוח מכאן בטיסה זולה | מצביעים כלכלה

ישראל כץ/ צילום: שלומי יוסף
ישראל כץ/ צילום: שלומי יוסף

האינטרנט והרשתות החברתיות פתחו בפני המערכת הפוליטית שדה משחקים חדש ומלא בהזדמנויות. אבל בו בזמן גם יצרו בעיה לא קטנה: שום דבר לא נשכח. כל התבטאות זחוחה, כל התלהמות, כל הבטחה נכזבת לבוחרים נאגרות לנצח ונמצאות במרחק של שאילתה אחת ב"גוגל".

כך גם בנושא התחבורה. שר התחבורה ישראל כץ, שמסיים בקרוב 10 שנים בתפקיד, הבטיח לא מעט דברים. במאי 2011, בראיון חגיגי ל"גלובס" לרגל יום העצמאות, בישר השר על המהפכה שבדרך. "היעד שלנו הוא ש-35% מהאוכלוסייה תשתמש בתחבורה ציבורית, לעומת 20% ממוצע ארצי כיום ו-18% בגוש דן".

היו אז גם הבטחות קונקרטיות "מדברים על רכבת קלה או תחתית בת"א כבר ארבעה עשורים ונצטרך להמתין לפחות עד 2017, אז יתחיל בשאיפה לנוע הקו האדום... עוד לפני 2016 נקים שלושה קווי BRT (קווי אוטובוס עתירי קיבולת בעלי עדיפות ברמזורים ובנתיבי תחבורה ציבורית) - מאזורי נתניה, מרחובות ומכפר-סבא, שיובילו עובדים לת"א... אין היום פרויקט תחבורה שתקוע, וכולם היו תקועים מלכתחילה - כולל כביש 1 והרכבת המהירה לירושלים... חזון זה ישנה את פניה של מדינת ישראל ואת התוצאה הסופית שלו יראו תוך 5-6 שנים".

הקדנציות של ישראל כץ

"יותר ייסעו בתחבורה ציבורית". באמת?

המתנו חמש-שש שנים כדי לראות את השפעת אותה "תוצאה הסופית" על המצב בכבישי ישראל והוספנו להן עוד איזה שנתיים "על חשבון הבית". אבל מכיוון שהבחירות ממש בפתח ועשר שנים מלאו לכהונת השר, אין לנו ברירה אלא לעמת את המציאות מול ההכרזות. במיוחד לאור האפשרות הסבירה, שהשר כץ ימשיך לקדנציה רביעית במשרד התחבורה - בין היתר בזכות העובדה שמשרד התחבורה בתקופתו הפך למשאבת תקציבים אדירה עם צ'ק פתוח מאגף התקציבים. רק במסגרת תקציב 2018-2019 קיבל המשרד קרוב ל-40 מיליארד שקל בפועל ובהרשאה להתחייב.

הנה כמה נתונים עדכניים מהדוח האחרון של מרכז המחקר של הכנסת. "בעוד הגידול בשטח הכבישים שנים 2004-2017 מקביל לגידול באוכלוסייה בשנים אלו (כ-28%) הנסועה ומספר כלי הרכב גדלו בשיעור גבוה משמעותית (65.5% ו-49.5% בהתאמה)", נכתב שם. "לפי מחקר של בנק ישראל בשנים 2005-2016 עלה משך הנסיעה לעבודה בכ-30% כשמקום העבודה מחוץ ליישוב המגורים וב-14% כשמקום העבודה בתוך ישוב המגורים... נזקי הגודש מוערכים ב-35 מיליארד שקל בשנה". 

למרות זאת, משרד התחבורה והשר שעומד בראשו בעשור החולף מסרבים לקחת אחריות על הקטסטרופה התחבורתית.

ומה קרה להבטחה מתחילת העשור ל"שיעור של 35% שימוש בתחבורה ציבורית"? בשנה שעברה, שמונה שנים מאז אותה הבטחה, ואחרי מיליארדי דולרים שזרמו לפיתוח ולסבסוד תחבורה ציבורית - נתוני בנק ישראל ממארס 2018 מגלים כי שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית מתוך סך הנסיעות המוטוריות במטרופולין נע בישראל בין 20% (תל אביב) ל-24% (ירושלים) והוא מהנמוכים בעולם. במדריד ובבודפשט, למשל, עומד היחס הזה על כ-50%. חיפשנו, ולא מצאנו, את האור גם בנתון שמראה כי למעלה מ-60% מהמועסקים בישראל מגיעים לעבודה ברכב פרטי (נתוני 2016).

הבטחות (לא כולל שבת ונהגי מוניות)

כאמור, כסף לשיפור המצב לא היה חסר, לאורך כל הדרך. בין 2015 ל-2017 זינק התקציב המשולב של סובסידיות לתחבורה ציבורית ופיתוח תחבורה ציבורית בשיעור של כמעט 50% והסתכם בלמעלה מ-13 מיליארד שקל ב-2017. בתקציב האחרון הוא רשם עוד קפיצה וזה לא כולל את 15 מיליארד השקלים, מחוץ לתקציב, שהובטחו ל"אגד" תמורת שקט תעשייתי בתהליך ההפרטה.

מה אמר השר ישראל כץ, ומה קרה בפועל?

אחרי כל זרם הכסף האדיר שנשפך על המטרה - ונצא מנקודת הנחה שרוב הכסף אכן הגיע למטרה המוצהרת - עדיין קשה להבין מדוע אנחנו עדיין בדרך לקריסה תחבורתית.

את ההסבר ניתן אולי למצוא בעולם הפסיכולוגיה שקובע כי כדי לשכנע אדם לשנות הרגלים, כמו עמידה בפקקים ברכבו פרטי, צריך לשלב בין חיזוקים חיוביים לחיזוקים שליליים. חיזוק חיובי אחד יכול להיות שיפור הזמינות, השירות וזמן ההגעה של התחבורה הציבורית. אבל אם 70 מיליארד שקל בעשור לא הביאו אותנו לשם - כנראה שזה קרב אבוד.

לעומת זאת הבטחה לתחבורה ציבורית זמינה 7 ימים בשבוע, ולא רק חמישה וחצי, וגם בחגים, בהחלט יכולה להיות חיזוק חיובי לוויתור על רכב פרטי. בנושא זה שר התחבורה היה מאוד נחרץ כבר מתחילת דרכו. ב-2015 הוא הבהיר: "ממשלת ישראל תומכת בשימור הסטטוס-קוו בענין תחבורה ציבורית בשבת ובחג...אני כשר התחבורה מהווה חלק מעמדה זו ובאופן אישי גם חושב שהיא נכונה".

בקיצור, אם וכאשר יהיו כאן רכבות כבדות מאילת ועד ירדן, ומתחת לגוש דן ייסעו קווים אדומים, ירוקים ושחורים שנבנו בהשקעה של עשרות מיליארדי שקלים - הם יפעלו רק 86% מהזמן, לא כולל חגים. 

עוד חיזוק חיובי עשוי היה להיות הגדלת הזמינות של תחבורה שיתופית מתקדמת נוסח "אובר" ודומותיה, שמורידה כיום בעולם המתוקן מאות אלפי עובדים מהכבישים. אלא שגם כאן הפגין השר נכונות לעלות על בריקדות כדי לחסום את המהלך ולהגן על נהגי המוניות - עד כדי עימות ישיר עם רה"מ בישיבת הממשלה בינואר 2016. "אני לא יודע מאיפה המיתולוגיה על כוחם של נהגי המוניות... מי שמשלם עבור רשיון מונית לא יכול שמישהו יבוא עם הרכב הפרטי ויתמודד מולו. אם המדינה רוצה להכניס את זה שתכין 8-9 מיליארד שקל לפצות את נהגי המוניות. אני לא מושפע מלחצים". 

"לא תהיה אגרת גודש" - הבטיח וקיים

ישנם גם "חיזוקים שליליים", כמו הטלת מס גודש בשיעור משתנה בהתאם לזמן ומיקום הרכב. הטכנולוגיה הדרושה לביצוע פרויקט כזה בהיקף ארצי כבר קיימת, והיא אפילו לא יקרה יחסית. גם ההכרה בחיוניות של מיסוי כזה והרצון להתחיל בהכנות לקראתו קיימים מזה כמעט עשור במשרדי האנרגיה ואיכות הסביבה ובשנים האחרונות גם באוצר.

אבל שר התחבורה ממשיך לחסום אותו בעוז, כפי שחסם אותו כבר באוגוסט 2013 כשהורה למשרדו להקפיא מיידית את המכרז להפעלת אגרת גודש בכניסה לערים. בהודעה הנלווית לעיתונות נכתב אז כי "שר התחבורה הבהיר, כי בעבר התנגד באופן חד משמעי להטלת אגרות גודש על כלי רכב ובשנים הקרובות למשרדו אין כל כוונה להטיל אגרות גודש על ציבור הנהגים, בכניסות לערים הגדולות ובכל מקום אחר בארץ".

העמדה הזו לא השתנתה בשנים שלאחר מכן למרות המלצות חוזרות ונשנות של ה-OECD (החל מ-2016) ושל קרן המטבע הבין לאומית (2018) למרות תחזיות עדכניות של רשות המסים, שאגרה כזו היא בלתי נמנעת ככל. בקיצור, מחסום דרכים של איש אחד.

"ירידת מחיר רכב". כן, בטח... 

לא נותר לנו להתנחם אלא בהבטחות החוזרות ונשנות של השר לירידת מחירי הרכב ועלות תפעולם בעקבות הגדלת התחרות בענף. הנושא עלה לאורך כל כהונת השר. בתחילה בהמלצות "ועדת זליכה" מתחילת העשור ולאחר מכן ב"חוק שירותי הרכב", שאושר ביוני 2016 ולגביו טען השר "עם אישור החוק, נפתח עידן חדש בענף הרכב בישראל, שהיווה מונופול במשך עשרות שנים והיה סגור לתחרות...החוק החדש ישנה את המציאות בישראל בכל הקשור לענף הרכב ויפחית את יוקר המחיה בתחום השני בחשיבותו בהוצאה המשפחתית, לאחר הדיור".

בפועל, כשלוש שנים לאחר כניסת אותה רפורמת דגל, היקף הייבוא העקיף (לא דרך היבואנים) של כלי הרכב לישראל הוא זניח - פחות מ-1% מכלל השוק - וכולל בעיקר רכבי יוקרה לאלפיון העליון. גם מחירי הרכב ועלויות השימוש בו הם עדיין מהגבוהים בעולם ב-2019 ולמרבה הפרדוקס הם אף עתידים לקפוץ בדרגה נוספת בשל עדכון "המס הירוק". 

"התוצאה הסופית"? אנחנו ממשיכים לשלם הרבה יותר מדי כדי לשבת הרבה יותר מדי בפקקים.

אבל לא יהיה זה הוגן מבחינתנו שלא להזכיר את אחת ההצלחות הגדולות של משרד התחבורה בעשור האחרון שהיא "רפורמת השמים הפתוחים". אנחנו אמנם לא כתבי תעופה, אבל מדובר כאן בפתרון ממעלה ראשונה לבעיית הפקקים. המסר הוא "ככל שהטיסות יהיו זולות יותר יטוסו מכאן יותר אנשים ויפנו את הכבישים לאחרים".

תגובת משרד התחבורה: "בעשר שנות כהונתו, הצליח השר כץ לחולל מהפכה חסרת תקדים בכל תחומי התחבורה. מהפכת התחבורה כללה שינויים ורפורמות שבמשך עשרות שנים, ניסו רבים לקדם ללא הצלחה ובוצעו סוף סוף בתקופת כהונתו של השר כץ. משרד התחבורה מדביק בשנים האחרונות פערים של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות בתחבורה ובעיקר בתחבורה הציבורית. במסגרת זאת מושקעים עשרות מיליארדי שקלים בהקמת מסילות ברזל מצפון הארץ ועד דרומה, מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בעשרות ערים בארץ, שיצרו רשת של נתיבים שתכלול את כל מטרופולין תל אביב ותאפשר נסיעה ישירה ומהירה של אוטובוסים וכלי רכב ציבוריים, תוך עקיפה של כל הפקקים".  

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

זו משימת חייה של שי-לי עטרי וינר, וזה מה שנותן לה כוח

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?