גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב נתייבש בשדה: מה יקרה כשבנתב"ג לא יהיה יותר מקום לכל הנוסעים

לפי ההערכות, עד שנת 2037 תעמוד תנועת הנוסעים על 8.2 מיליארד איש - פי שניים מהיום ● האם תשתיות התעופה ערוכות לכך, או שבתוך כמה שנים העיכובים והאיחורים בנמלי התעופה יהפכו לבלתי נסבלים?

שדה תעופה / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
שדה תעופה / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

הגידול בתנועת הנוסעים העולמית לא עוצר, ולפי התחזיות של ארגון התעופה העולמי (יאט"א), הוא אף צפוי להכפיל את עצמו בתוך פחות מ-20 שנה. כך שעד שנת 2037 תעמוד תנועת הנוסעים על 8.2 מיליארד איש - פי שניים מהיום. האם תשתיות התעופה ערוכות לכך, או שבתוך כמה שנים העיכובים והאיחורים בנמלי התעופה יהפכו לבלתי נסבלים? 

לצד היתרונות הברורים שמאפשרים לכולנו לטוס יותר, תעשיית התעופה צפויה לגלגל 7.6 טריליון דולר ב-2037 ולספק כ-120 מיליון מקומות עבודה. אין ספק שמדובר בכיוון חיובי, אבל בצידו המשמעות של הגידול בתנועת הנוסעים - ללא התשתיות המתאימות - יהפכו את העומסים בנמלים לכבדים מאוד. החשש מופנה בעיקר לכאלה שכבר הגיעו לניצול הקיבולת שלהם כמעט במלואה, דוגמת הית'רו בלונדון ששירת השנה 61 מיליון נוסעים והגיע לתפוסה של כ-95%. 

מה המשמעות עבור הנוסעים? סביר להניח ש"נתייבש" בשדה התעופה. 2018 הייתה שנה קשה במובן של עיכובים וביטולי טיסות, בעיקר באירופה. ליתר דיוק: 14 מיליון דקות של עיכובים. "זה משול ל-26 שנים, וזה לחלוטין לא מקובל", אמר אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל יאט"א, בכנס השנתי של הארגון שנערך בז'נבה בחודש שעבר. "בסין מתחילים לראות המון עיכובים כפועל יוצא ממספר הנוסעים. הממשלות חייבות להפנים שהמשימה לדאוג לתנועה זורמת בכל הליך טרום הטיסה מוטלת לפתחן. חייבים לבנות עוד נמלי תעופה, ובחלק מהמדינות אף לשקול את הפרטתם לטובת התייעלות שירותית וההשקעה הכספית הנדרשת".

לא יהיה מקום לנחות 

ומה בישראל? חודש ינואר הוא חגיגי במיוחד בענף התעופה עם פתיחתו של שדה התעופה רמון - הנמל האזרחי הראשון שנפתח כאן מאז קום המדינה. רמון, כפי שכבר כתבנו, לא ישמש כשדה תעופה משלים לנתב"ג, אלא יוכל להעניק לו תמיכה במקרה של נחיתות חירום שמופנות כיום למדינות שכנות. המשמעות היא שהשדה החדיש והיפה הזה, שהושקעו בו לא פחות מ-1.7 מיליארד שקל, לא יסייע בהפחתת העומסים הצפויים בנמל התעופה הלאומי, אלא יחליף את הנמל המיושן באילת ואת הפעילות המסחרית הבינלאומית שמתקיימת כיום בנמל התעופה עובדה.

כך שעם כל המאמצים להגדיל את תנועת המטוסים לכאן ולגרום לעוד ועוד חברות תעופה לנחות בישראל, בסופו של דבר לא יהיה להן היכן לעשות זאת, שכן כבר היום הסלוטים (חלונות המראה) בנתב"ג צפופים.

במילים אחרות: ישראל צריכה להתניע מהלכים להקמה של שדה נוסף הרבה מעבר לשלב של תוכניות וויכוחים, להרחיב את התשתיות ולהגדיל את שטח הפעילות בנתב"ג, שבסופו של דבר לא יוכל להכיל כאמור את תנועת הנוסעים שהגיעה השנה ל-23 מיליון. למעשה, כשתנועת הנוסעים בטיסות לישראל וממנה תגיע לכדי 30 מיליון - תרחיש שיתממש בשנים הקרובות - ישראל תזדקק לנמל תעופה נוסף, כזה שיפעל באופן רציף ושממנו ימריאו וינחתו טיסות ליעדים שונים באירופה.

דה ז'וניאק אמנם מוטרד מכך שממשלות רבות לא מפנימות את החשיבות לנוכח התנועה התעופתית הגוברת, אבל יש מי שדווקא הבין. טורקיה והעומד בראשה הכריזה על חשיבות ענף התעופה עבורה, ולא רק שהיא נערכת לתנועה הגוברת של טסים בכל העולם ודרכה לאור מיקומה על המפה, אלא שהיא גם מתכוונת להגדיל את המספר הגדל ממילא. 

המדינה בטורקיה מחזיקה בבעלות על טורקיש איירליינס (חברת התעופה הזרה הגדולה בישראל) שטסה למספר הגדול ביותר של יעדים ביחס לכל חברת תעופה אחרת, ואם לא יתרחשו עיכובים של הרגע האחרון -  במארס הקרוב צפוי להיפתח שדה התעופה הגדול בעולם באיסטנבול שצפוי לשרת 200 מיליון נוסעים בתוך כעשור ו-90 מיליון נוסעים בשלב הראשון. בשדה החדש יהיו 500 עמדות צ׳ק-אין, 143 שרוולי בורדינג ו-500 חניות למטוסים. אטאטורק, שדה התעופה המרשים שפועל כיום באיסטנבול ושככל הנראה ייסגר עם פתיחת השדה החדש, כבר הגיע לניצולת מלאה, כששירת השנה כ-65 מיליון נוסעים. 

אגב, השדה הפעיל ביותר בעולם כיום הוא הרטספילד-ג'קסון שבאטלנטה, ואחריו שדה התעופה הבינלאומי שבבייג'ינג.  

"לצאת מהקופסה" 

למרות שבנייה או הגדלת שטחי נמלי התעופה היא חשובה, ללא התייעלות בכל הליך טרום הטיסה - העומסים הצפויים ימשיכו לגדול. כבר היום, כך לפי נתוני יאט"א, 70% מהנוסעים מתלוננים על עומסי יתר בנמלי התעופה בעולם. וככל שמספר הנוסעים גדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה - כך גם מספר המזוודות יגדל. המשמעות היא שאופן הטיפול בכבודה, שבחלקו הגדול נעשה ידנית, חייב להיות יעיל יותר גם כדי להפחית את מספר המזוודות שהולכות לאיבוד.

לפי האתר SITA, שמנטר נתונים ממאות נמלי תעופה בעולם, 23 מיליון מזוודות לא נמסרו לנוסעים ב-2017. הסיבה הנפוצה ביותר לאובדן הכבודה נעוצה בטיסות קונקשן, שמספרן יוסיף לגדול יחד עם תנועת הנוסעים העולמית. הפתרונות המוצעים בסוגיית הכבודה הם לא רק טכנולוגיים (שכוללים גם אפליקציות שמיידעות את הנוסע היכן נמצאת המזוודה שלו בכל שלב), אלא הם קוראים לרשויות התעופה "לצאת מהקופסה". כך, בין היתר, הציגה יאט"א בכנס השנתי שלה פתרון שמעביר את הכבודה ישירות לבית המלון של הנוסע מבלי שהוא יאסוף אותה בשדה. 

התייעלות אחרת שמייחלים לה בארגון התעופה נעוץ בשימוש במערכות זיהוי נוסעים אוטומטיות שייתרו את הבדיקות הביטחוניות. המערכות הללו יזהו כל נוסע על-ידי סריקת פנים ויעבירו את המידע אודותיו לרשויות ולמדינות שישתפו פעולה זו עם זו. מבחינת יאט"א, המידע הזה יכול לעבור לכל התחנות שבשרשרת הליך טרום התעופה ואפילו לייתר את שליפת הדרכון והעמידה בתור מול פקידי רשויות ההגירה. היתרונות הם לא רק עבור הנוסע, שכן הדבר יאפשר לצמצם עלויות או להפנות משאבים לטיפול במקרים "חשודים". 

חזון אחר שיאט"א שואפת אליו מתייחס לחישוב מחדש מצד ממשלות בכל הנוגע לסוגיית ויזת תייר. מבחינת הארגון, לא רק שמדובר במדיניות שעשויה לפגוע בפוטנציאל הצמיחה של תיירים במדינות שונות (ודווקא במדינות עולם שלישי), אלא שמדובר בהליך מיושן ומיותר. "מדינות צריכות לשתף פעולה בצורה הרמונית. הקדמה הטכנולוגית רצה מהר יותר מהחלטות ממשלה, והיא זו שצריכה להוביל את הקצב בתעופה", סיכם דה ז'וניאק. 

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם