גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב נתייבש בשדה: מה יקרה כשבנתב"ג לא יהיה יותר מקום לכל הנוסעים

לפי ההערכות, עד שנת 2037 תעמוד תנועת הנוסעים על 8.2 מיליארד איש - פי שניים מהיום ● האם תשתיות התעופה ערוכות לכך, או שבתוך כמה שנים העיכובים והאיחורים בנמלי התעופה יהפכו לבלתי נסבלים?

שדה תעופה / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
שדה תעופה / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

הגידול בתנועת הנוסעים העולמית לא עוצר, ולפי התחזיות של ארגון התעופה העולמי (יאט"א), הוא אף צפוי להכפיל את עצמו בתוך פחות מ-20 שנה. כך שעד שנת 2037 תעמוד תנועת הנוסעים על 8.2 מיליארד איש - פי שניים מהיום. האם תשתיות התעופה ערוכות לכך, או שבתוך כמה שנים העיכובים והאיחורים בנמלי התעופה יהפכו לבלתי נסבלים? 

לצד היתרונות הברורים שמאפשרים לכולנו לטוס יותר, תעשיית התעופה צפויה לגלגל 7.6 טריליון דולר ב-2037 ולספק כ-120 מיליון מקומות עבודה. אין ספק שמדובר בכיוון חיובי, אבל בצידו המשמעות של הגידול בתנועת הנוסעים - ללא התשתיות המתאימות - יהפכו את העומסים בנמלים לכבדים מאוד. החשש מופנה בעיקר לכאלה שכבר הגיעו לניצול הקיבולת שלהם כמעט במלואה, דוגמת הית'רו בלונדון ששירת השנה 61 מיליון נוסעים והגיע לתפוסה של כ-95%. 

מה המשמעות עבור הנוסעים? סביר להניח ש"נתייבש" בשדה התעופה. 2018 הייתה שנה קשה במובן של עיכובים וביטולי טיסות, בעיקר באירופה. ליתר דיוק: 14 מיליון דקות של עיכובים. "זה משול ל-26 שנים, וזה לחלוטין לא מקובל", אמר אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל יאט"א, בכנס השנתי של הארגון שנערך בז'נבה בחודש שעבר. "בסין מתחילים לראות המון עיכובים כפועל יוצא ממספר הנוסעים. הממשלות חייבות להפנים שהמשימה לדאוג לתנועה זורמת בכל הליך טרום הטיסה מוטלת לפתחן. חייבים לבנות עוד נמלי תעופה, ובחלק מהמדינות אף לשקול את הפרטתם לטובת התייעלות שירותית וההשקעה הכספית הנדרשת".

לא יהיה מקום לנחות 

ומה בישראל? חודש ינואר הוא חגיגי במיוחד בענף התעופה עם פתיחתו של שדה התעופה רמון - הנמל האזרחי הראשון שנפתח כאן מאז קום המדינה. רמון, כפי שכבר כתבנו, לא ישמש כשדה תעופה משלים לנתב"ג, אלא יוכל להעניק לו תמיכה במקרה של נחיתות חירום שמופנות כיום למדינות שכנות. המשמעות היא שהשדה החדיש והיפה הזה, שהושקעו בו לא פחות מ-1.7 מיליארד שקל, לא יסייע בהפחתת העומסים הצפויים בנמל התעופה הלאומי, אלא יחליף את הנמל המיושן באילת ואת הפעילות המסחרית הבינלאומית שמתקיימת כיום בנמל התעופה עובדה.

כך שעם כל המאמצים להגדיל את תנועת המטוסים לכאן ולגרום לעוד ועוד חברות תעופה לנחות בישראל, בסופו של דבר לא יהיה להן היכן לעשות זאת, שכן כבר היום הסלוטים (חלונות המראה) בנתב"ג צפופים.

במילים אחרות: ישראל צריכה להתניע מהלכים להקמה של שדה נוסף הרבה מעבר לשלב של תוכניות וויכוחים, להרחיב את התשתיות ולהגדיל את שטח הפעילות בנתב"ג, שבסופו של דבר לא יוכל להכיל כאמור את תנועת הנוסעים שהגיעה השנה ל-23 מיליון. למעשה, כשתנועת הנוסעים בטיסות לישראל וממנה תגיע לכדי 30 מיליון - תרחיש שיתממש בשנים הקרובות - ישראל תזדקק לנמל תעופה נוסף, כזה שיפעל באופן רציף ושממנו ימריאו וינחתו טיסות ליעדים שונים באירופה.

דה ז'וניאק אמנם מוטרד מכך שממשלות רבות לא מפנימות את החשיבות לנוכח התנועה התעופתית הגוברת, אבל יש מי שדווקא הבין. טורקיה והעומד בראשה הכריזה על חשיבות ענף התעופה עבורה, ולא רק שהיא נערכת לתנועה הגוברת של טסים בכל העולם ודרכה לאור מיקומה על המפה, אלא שהיא גם מתכוונת להגדיל את המספר הגדל ממילא. 

המדינה בטורקיה מחזיקה בבעלות על טורקיש איירליינס (חברת התעופה הזרה הגדולה בישראל) שטסה למספר הגדול ביותר של יעדים ביחס לכל חברת תעופה אחרת, ואם לא יתרחשו עיכובים של הרגע האחרון -  במארס הקרוב צפוי להיפתח שדה התעופה הגדול בעולם באיסטנבול שצפוי לשרת 200 מיליון נוסעים בתוך כעשור ו-90 מיליון נוסעים בשלב הראשון. בשדה החדש יהיו 500 עמדות צ׳ק-אין, 143 שרוולי בורדינג ו-500 חניות למטוסים. אטאטורק, שדה התעופה המרשים שפועל כיום באיסטנבול ושככל הנראה ייסגר עם פתיחת השדה החדש, כבר הגיע לניצולת מלאה, כששירת השנה כ-65 מיליון נוסעים. 

אגב, השדה הפעיל ביותר בעולם כיום הוא הרטספילד-ג'קסון שבאטלנטה, ואחריו שדה התעופה הבינלאומי שבבייג'ינג.  

"לצאת מהקופסה" 

למרות שבנייה או הגדלת שטחי נמלי התעופה היא חשובה, ללא התייעלות בכל הליך טרום הטיסה - העומסים הצפויים ימשיכו לגדול. כבר היום, כך לפי נתוני יאט"א, 70% מהנוסעים מתלוננים על עומסי יתר בנמלי התעופה בעולם. וככל שמספר הנוסעים גדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה - כך גם מספר המזוודות יגדל. המשמעות היא שאופן הטיפול בכבודה, שבחלקו הגדול נעשה ידנית, חייב להיות יעיל יותר גם כדי להפחית את מספר המזוודות שהולכות לאיבוד.

לפי האתר SITA, שמנטר נתונים ממאות נמלי תעופה בעולם, 23 מיליון מזוודות לא נמסרו לנוסעים ב-2017. הסיבה הנפוצה ביותר לאובדן הכבודה נעוצה בטיסות קונקשן, שמספרן יוסיף לגדול יחד עם תנועת הנוסעים העולמית. הפתרונות המוצעים בסוגיית הכבודה הם לא רק טכנולוגיים (שכוללים גם אפליקציות שמיידעות את הנוסע היכן נמצאת המזוודה שלו בכל שלב), אלא הם קוראים לרשויות התעופה "לצאת מהקופסה". כך, בין היתר, הציגה יאט"א בכנס השנתי שלה פתרון שמעביר את הכבודה ישירות לבית המלון של הנוסע מבלי שהוא יאסוף אותה בשדה. 

התייעלות אחרת שמייחלים לה בארגון התעופה נעוץ בשימוש במערכות זיהוי נוסעים אוטומטיות שייתרו את הבדיקות הביטחוניות. המערכות הללו יזהו כל נוסע על-ידי סריקת פנים ויעבירו את המידע אודותיו לרשויות ולמדינות שישתפו פעולה זו עם זו. מבחינת יאט"א, המידע הזה יכול לעבור לכל התחנות שבשרשרת הליך טרום התעופה ואפילו לייתר את שליפת הדרכון והעמידה בתור מול פקידי רשויות ההגירה. היתרונות הם לא רק עבור הנוסע, שכן הדבר יאפשר לצמצם עלויות או להפנות משאבים לטיפול במקרים "חשודים". 

חזון אחר שיאט"א שואפת אליו מתייחס לחישוב מחדש מצד ממשלות בכל הנוגע לסוגיית ויזת תייר. מבחינת הארגון, לא רק שמדובר במדיניות שעשויה לפגוע בפוטנציאל הצמיחה של תיירים במדינות שונות (ודווקא במדינות עולם שלישי), אלא שמדובר בהליך מיושן ומיותר. "מדינות צריכות לשתף פעולה בצורה הרמונית. הקדמה הטכנולוגית רצה מהר יותר מהחלטות ממשלה, והיא זו שצריכה להוביל את הקצב בתעופה", סיכם דה ז'וניאק. 

עוד כתבות

יו"ר הועדה המסדרת של הכנסת, ח״כ אבי ניסנקורן  / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת

המסלול של נתניהו: להחליף שר משפטים, לפרק את הממשלה וללכת לבחירות

מבחינת בנימין נתניהו, אבי ניסנקורן הוא תקלה גדולה • כמי שצפוי להיות אחראי על מינוי היועץ המשפטי לממשלה שיחליף את מנדלבליט, ולבלום יוזמות חקיקה כמו שינוי שיטת הסניורטי במינוי נשיא ביהמ"ש העליון, צריך "לבלום" אותו • המוצא של ראש הממשלה: בחירות. שוב

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

סביבת נתניהו: "הצ׳ט בוט לא חוזר. מדובר בהודעה ישנה"

המתיחות הפוליטית מגיעה לשיא: גולשת טענה כי קיבלה הודעה מראש הממשלה המזמינה אותה לתמוך בו בבחירות. אך אנשי הקמפיין של נתניהו טוענים בתוקף כי מדובר בפעילות ישנה

יואב גלנט / צילום: איל יצהר

גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים: "פתיחת השנה תלווה בקשיים רבים"

שר החינוך מקיים מסיבת עיתונאים, בה הסביר כי תכניתו לפתיחת שנת הלימודים עשוייה להעלות קשיים בתחילת דרכה ● "לא הכל יהיה משולם, אמצעי הקצה לא יגיעו לכולם", אמר. הצהרתו מגיעה יממה לאחר שנעדר מהתכנסות ועדת החינוך

טכנולוגיית רדאר לטווחים ארוכים עבור ענף הרכב של הסטארט-אפ RFISee / צילום: יח"צ

הסטארט-אפ הישראלי RFISee מכניס לכלי רכב טכנולוגיית רדאר של מטוס קרב

מהנדסי החברה הצליחו לפתח פתרון המבוסס על טכנולוגיית Phased-Array, המשמשת במערכות צבאיות חדשניות דוגמת מטוס הקרב F-35 ובמערכות הגנה אווירית נגד טילים ולהביא את החיישנים לרמת המחירים של חיישני רכב הקיימים בשוק

לצעירים נגמרים מקומות העבודה בעקבות המשבר הכלכלי והאבטלה מזנקת / צילום: כדיה לוי, גלובס

מענק לכל אזרח: כמה כבר קיבלו והאם יש סיבה לדאגה אם הכסף עדיין לא הגיע?

מתוך כ-6.5 מיליארד שקל שולמו עד כה כ-61.4% ● המענק של 750 שקל למבוגרים שולם עד כה למחצית מהזכאים

חמש משפחות משרטטות, צעד אחר צעד, את הנפילה הכואבת מאז מרץ ועד היום / צילום: איל יצהר, גלובס

האם אתם מספיק עשירים כדי לשרוד את הקורונה? האזינו

משפחות ממעמד הביניים משרטטות את הנפילה הכואבת מאז איבדו את מקור פרנסתן במרץ ועד היום ● "רבים יספגו ירידה דרסטית ברמת החיים, וחלק גם ייפלו לעוני" ● פרויקט מיוחד

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

נערכים לבחירות בארה"ב: האקרים ינסו לפרוץ למכונות ההצבעה

גורמים של ביטחון לאומי בארה"ב מזהירים מפני איום על הבחירות מצד מדינות יריבות ● מקורות ביון אמריקאים אומרים שרוסיה בדקה מערכות הצבעה של מדינות בארה"ב בבחירות לנשיאות ב-2016 ● החשש מפני בלאגן בנובמבר הביא את אחת היצרניות לאפשר להאקרים לאתר פרצות

הקרקע נשמטה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

הקרקע נשמטה: כך נראים החיים של חמש משפחות ממעמד הביניים שאיבדו את פרנסתן

הם ניהלו חיים נוחים וטובים עם הכנסה קבועה ויציבה, ואז פרצה המגפה ● חמש משפחות משרטטות, צעד אחר צעד, את הנפילה הכואבת מחודש מרץ ועד היום ● "רבים ממעמד הביניים יספגו ירידה דרסטית ברמת החיים, וחלק גם ייפלו לעוני"

דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב

WeCheck: כוח המיקוח של השוכרים עולה, משפחות יחליפו את הצעירים שעזבו

מנתוני חברת WeCheck עולה כי נכון לחודש יוני שוק השכירות כמעט ולא נפגע מהשלכות מגפת הקורונה ● עם זאת, הירידה בהיקף השוכרים הצעירים בלמה את עליית מחירי השכירות

נטלי טישלר / צילום: איל יצהר, גלובס

"חזרתי לחדר הנעורים שלי, אני בעלטה"

נטלי טישלר עבדה כמפיקת אירועים וליצנית רפואית עבור 18 אלף שקל בחודש ● משבר הקורונה הותיר אותה ללא הכנסה ואילץ אותה לחזור לבית אמה: "לימדו אותי לשמור כסף לבן ליום שחור. שנים שילמתי ביטוח לאומי, אז למה הכסף לא חוזר אליי?" ● פרויקט מיוחד

ראשי הסיעות החרדיות, השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי ויו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני בישיבת תיאום / צילום: דובר סיעת יהדות התורה

ליצמן, דרעי וגפני: לא נשתף פעולה עם הקדמת בחירות

שלושת ראשי הסיעות החרדיות בכנסת כינסו היום ישיבה לתיאום עמדות נוכח משבר התקציב, שבסופה הכריזו כי "העברת תקציב מדינה הינה צו השעה"

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

בנק ישראל רכש אג"ח קונצרני ב-600 מיליון שקל ביולי

יתרות המט"ח המנוהלות בבנק ישראל זינקו ביולי ביותר מ-10 מיליארד דולר וחצו לראשונה את קו ה-150 מיליארד דולר ● הגידול נובע ברובו מהתחזקות האירו מול הדולר ומהחזר הלוואות קצרות מועד שהבנק העניק לשוק הפרטי בתחילת משבר הקורונה

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

פייסבוק, אפל ואלפאבית הובילו את מדד הנאסד"ק לשיא חדש

נייס קפצה לשיא חדש ● כ-1.19 מיליון תביעות חדשות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע האחרון, לעומת צפי לכ-1.42 מיליון תביעות ●  הזהב לא עוצר וטיפס למחיר של 2,072 דולר לאונקיה ● בורסות אירופה סגרו בירידות

מתקן ההתפלה בשורק. /  צילום: מוטי יאיר

חמש קבוצות מישראל, מספרד ומסין במכרז להקמת מתקן ההתפלה בגליל

הקבוצות, בהן גם IDE שזכתה במכרז למתקן שורק 2, יתחרו על הקמת מתקן ההתפלה החדש בגליל המערבי, שיחל לפעול ב-2024 ויהיה המתקן השביעי בישראל ● גם שותפות של האצ'יסון אלקטרה וקרן נוי משתתפת במכרז

ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

"בואו נחזור להיות צרפתים": הציבור בלבנון מביע חוסר אמון בממשלה

הכעס על אוזלת היד של הממשלה הביא להפצה ויראלית של עצומה הקוראת ללבנונים לדרוש את החזרת השלטון הקולוניאליסטי של צרפת על המדינה ● מקרון ביקר היום במדינה והבטיח רפורמה פוליטית

שר התקשורת החדש, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הסתיים השלב המרכזי במכרז הסלולר לתדרי דור חמישי

שלוש המתמודדות יקבלו כל אחת 10 מגה בתחום תדרי ה-700 מגה הרץ ● הסכום טרם פורסם אך ההשערה היא שהוא בהתאם להערכות משרד התקשורת

פרופ' רוני גמזו / צילום: ליאור צור, יח"צ

פרופ' גמזו: "עוברים למודל הרמזור. רשויות יהיו אחראיות לגורלן"

פרויקטור הקורונה הציג את עיקרי תוכנית "מגן ישראל" ● הדגש: טיפול בערים עם רמת תחלואה גבוהה ● "לסגור את הערים האדומות, זה לא דבר שתמיד עובד. צריך להיכנס פנימה לתהליך אינטנסיבי"

ד"ר ירדן לוינסקי / צילום: גלית לוינסקי

"כולנו במצב של טראומה מתמשכת": הסבר פסיכיאטרי למה שקורה לנו בקורונה

הפסיכיאטר ירדן לוינסקי מסביר מה קרה לנפש שלנו בקורונה, מה אנחנו יכולים לעשות כדי להתגבר, ולמה בישראל מתקשים למצוא במה להיאחז ● "בכל העולם יש חוסר ודאות, אבל פה רבים אחד עם השני ומייצרים כאוס" ● פרויקט מיוחד

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

המחיר הנמוך ביותר יזכה: מכרז להקמת מערך בדיקות קורונה בנתב"ג

הזוכה במכרז יתחייב להקים את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג עד 45 יום מרגע חתימת החוזה ולאחר זכייתו ● את עלות הבדיקה ישלמו הנוסעים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

טראמפ חתם על צו נשיאותי נגד עסקאות עם טיקטוק ו-WeChat

הצו ייכנס לפועל תוך 45 יום ● בעקבות הצו, מניית טנסט (Tencent) חברת האם של WeChat צוללת ביותר מ-7%