גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אף אחד לא מדבר על המשומשות והמזהמות

מדינת ישראל, שמעלה את מיסי הרכב בשם "האחריות הסביבתית", מסרבת לעשות משהו לגבי מאות אלפי מכוניות קשישות ומזהמות

סובארו מודל 78/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
סובארו מודל 78/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מי שקרא בשבועות האחרונים את כותרות מדורי הרכב והכלכלה, עשוי היה להגיע למסקנה שישראל היא אחת המדינות "הירוקות" בעולם בכל הנוגע למדיניות תחבורתית. שמענו תחזיות דרמטיות על האצת מגמת "החישמול" (מעבר לרכב חשמלי והיברידי) בשנים הבאות, התבשרנו על תקנות "מס ירוק" מעודכנות, שעתידות להקפיץ את המיסוי על דגמי רכב רבים, כולל היברידיים בשם "יישור קו עם תקנות הפליטה המתקדמות של אירופה" וכדומה.

אבל כשמגיעים לעיסוק בהשלכות הסביבתיות של שוק הרכב המשומש, פתאום נאלם קולו של הרגולטור. משומשות? מה זה בכלל? טאבו. הס מלהזכיר. בפועל הפליטה מכלי רכב משומשים היא אחד ממקורות הזיהום והתחלואה התחבורתיים המרכזיים שמיוחסים לרכב בעולם.

לא מיישרים קו עם העולם

המשוואה פשוטה מאוד: ככל שהרכב ישן יותר, רמת הזיהום שלו קופצת דרמטית בהשוואה לרכב חדש. זה קורה גם מאחר שהוא יצא לשוק בעת שתקנות הפליטה היו פחות מחמירות לעומת הנוכחיות - וכיום אנחנו כבר יודעים רשמית, שאפילו תקנות הפליטה שהיו קיימות לפני שנתיים-שלוש הן בדיחה - וגם בשל העובדה שרמת הפליטה של רכב עולה בצורה חדה ככל שהוא צובר קילומטראז' גבוה יותר.

ואם אתם כבר שואלים, אז גם מבחני הפליטה לרכב משומש שהם חלק מה"טסט" השנתי, הם סוג של בדיחה מוכרת. לפני הטסט מוסיפים תוסף או נעזרים במוסכניק ידידותי שמתחבר למחשב המנוע, ואחרי הטסט חוזרים להרעיל כרגיל את האוויר.

נתוני האוצר מגלים עד כמה נרחבת ומזיקה השפעת המשומשות בישראל. יותר מ-81% מרכישות הרכב בידי רוכשים פרטיים, שבוצעו ב-2017, היו של רכב משומש. כלומר, על כל מכונית חדשה ו"ירוקה" שעולה על הכביש, נמכרות כמעט ארבע מכוניות משומשות.

אבל זה רק חלק מהתמונה. כ-44% מכלל המשומשות, שמחליפות ידיים בישראל בשנה, הן בנות 6-15 שנה, ואף יותר. כלומר, מכוניות שמפגרות בשניים עד ארבעה "דורות" של תקנות וטכנולוגיות פליטה.
הנתון האומלל ביותר הוא שכ-11.5% מכלל המשומשות שנמכרו בישראל בשנה, בסביבות 66 אלף מכוניות, הן בנות 15 שנה פלוס עם ממוצע נסועה של כ-230 אלף קילומטרים "על השעון". לא צריך להיות מומחה לטכנולוגיות רכב כדי להבין שמכונית בגיל כזה, עם נסועה כזו, היא מפגע סביבתי חמור. במערב יודעים זאת היטב, ומכוניות אפילו צעירות מאלה מורדות מהכביש באמצעות פסילת טסטים או קפיצה דרמטית באגרות ובדמי הביטוח - ונגרטות. אצלנו הן ממשיכות לנוע יום יום בכבישי הערים.

יש מיסוי, אין ייצוא

איך זה יכול להיות? הסיבה המרכזית היא מיסוי הרכב בישראל. במדינות שפויות, עם מיסוי רכב נורמטיבי, מכוניות חדשות יורדות לכביש במחיר שמשקף את ערכן הריאלי. לפיכך, ערכן כמשומשות נשחק תוך שנים ספורות לכיוון האפס, כלומר לחוסר כדאיות כלכלית. אלה מצטרפות לכ-30 מיליון מכוניות שנגרטות בעולם מדי שנה.

אבל בישראל, שבה מחיר הרכב החדש מוכפל כמעט בשל מיסוי, גם ערכי המשומשות מנופחים ושורדים לאורך הרבה יותר. מי שיבדוק בלוחות יגלה שיש בארץ דגמים "מבוקשים" שמחליפים ידיים גם אחרי 15 שנים (מודל 2004), במחירים גבוהים פי שלושה ויותר ממחיר מקביליהם בחו"ל.

בישראל גם אין כיום שום תוכנית גריטה פעילה למכוניות ישנות. אפילו כשהתוכניות הללו צצו בעבר, מדי פעם, הן היו רלוונטיות לגילאי רכב, שממילא כמעט לא נמצאים על הכביש ותוקצבו בקמצנות יתרה.

ולבסוף, בישראל לא קיים "שסתום לחץ" שמאפשר לייצא מכוניות משומשות לשווקים בעולם השלישי, למשל, כמקובל ברוב העולם. גם כאן הסיבה היא אותו מיסוי רכב דרקוני. כדי שתהיה כדאיות כלכלית לייצא, צריכים היצואנים לקבל החזר יחסי על מסי הרכב. אם לא, הפעילות תהיה הפסדית.

אלא שמיסוי הרכב בישראל פועל רק בכיוון אחד - מהצרכנים לאוצר - ואף אחד לא מוכן לשמוע על זיכויי מס, למרות שאפשר בהחלט להצדיק החזרים כאלה באמצעות אותן נוסחאות של "עלות סביבתית למדינה".

התוצאה? רכב שמגיע לישראל, נשאר כאן עד יומו האחרון; לקוחות מאריכים את משך השימוש ברכב; ועשרות אלפי מפגעים סביבתיים ממשייכים להרעיל את האוויר. ועוד לא דיברנו בכלל על המשמעויות הבטיחותיות של רכב בן 15 שנה - הן לנוהג בו והן לסובבים אותו.

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה