גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיסות סדירות או מוזלות? עושים סדר

מהי טיסה סדירה, ומה אפיין חברות תעופה שמציעות טיסות סדירות? ● מהם היתרונות והחסרונות בבחירת טיסה סדירה לעומת טיסה לואו קוסט? ● מה ההבדל בין טיסת לואו קוסט לטיסת שכר?

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מהפכת המחירים והסוגים השונים של הטיסות השאירה רבים מבולבלים: האם שווה לשלם מאות ואפילו אלפי שקלים עבור כרטיס טיסה עם חברה ותיקה ומוכרת או שאולי עדיף לקנות כרטיס זול בחברת תעופה שמעולם לא שמעתם על שמה? האם המשמעות של טיסות לואו קוסט היא ויתור על רמת התחזוקה של המטוס או שהכל מתגמד לנוכח העובדה שמצאתם כרטיס טיסה לאירופה במחיר כרטיס רכבת מחיפה לבאר שבע? בואו נעשה סדר:

נהוג לחלק טיסות לשלוש קטגוריות שונות: טיסות סדירות, טיסות שכר ("צ'רטרים") וטיסות לואו קוסט.

טיסות סדירות

חברות תעופה סדירות, דוגמת אל על, לופטהנזה , בריטיש איירווייזס (מקבוצת אינטרנשיונל קונסולידייט איירליינס ), יונטייד איירליינס (מקבוצת יונייטד קונטיננטל הולדינגס ), ואחרות, מפעילות קווי טיסה קבועים וסדירים לאורך כל השנה, גם מחוץ לעונות התיירות הרגילות. על פי רוב מפת הטיסות של החברות הסדירות נשארת קבועה במשך תקופה ארוכה, לעתים נוסף יעד חדש, אבל לרוב זהו יעד מוכר ומרכזי, לא עיירת שדה נידחת ולא מוכרת. למרות שחלק מהחברות הלאומיות (שייכות למדינה מסוימת ונושאות את צבעי הלאום על המטוסים) הופרטו במהלך השנים (כך, למשל, אל על ), הם עדיין מזוהות מאוד עם המדינה שאותה הן מייצגות. חשוב לדעת, שבחברות תעופה לאומיות, דוגמת לוט הפולנית, אתיופיאן האתיופית או צ'ך איירליינס הצ'כית, גם אם הזמנתם טיסה ליעד רחוק ביבשת אחרת, המטוס ינחת קודם כל בבירת המדינה (או בעיר הגדולה בה), ומשם תצא טיסת המשך ליעד הסופי.

יתרונות - חברות התעופה הסדירות הן חברות ותיקות ומבוססות, הפועלות לאורך שנים רבות. למרות שגם חברות לאומיות קורסות לעיתים, כפי שקרה לאליטליה בשנת 2017, באופן כללי, אתם יודעים שיש על מי לסמוך ורוב הסיכויים שלא תישארו עם כרטיס טיסה שלא שווה את הנייר שעליו הודפס.

חברות סדירות מציעות בטיסות שלהן שירות מלא, הכולל שליחת מזוודה לתא המטען, ארוחות, בחירת מושב, מכירת מוצרי דיוטי פרי ותכני בידור שונים. אמנם בשנה-שנתיים האחרונות, בניסיון להתמודד עם מחירי הרצפה של חברות הלואו קוסט, יש חברות סדירות המציעות כרטיסים זולים יותר שאינם כוללים את כל השירותים שהוזכרו, עדיין מי שרוצה את כל החבילה, יכול לקבל אותה (בחברת לואו קוסט, אמנם אפשר לקנות אוכל או להוסיף מזוודה, אבל לא תקבלו מסך אישי ולא יוקרנו סרטים במהלך הטיסה).

בטיסה סדירה יש לפחות שתי מחלקות - תיירים ועסקים, ובטיסות טרנס אטלנטיות פעמים רבות יש גם מחלקה ראשונה. זה יתרון גדול לאנשים עסקים שצריכים לעבוד, לנוח ואפילו לישון על כיסא שנפתח למיטה לפני יום העסקים הקרוב. כמובן, כל מי שיכול להרשות לעצמו, ייהנה מההטבות והאיכות המוצעות במחלקות היוקרתיות.

יתרון נוסף הוא העובדה שחברות סדירות עובדות עם סוכני נסיעות, דבר המקל על חברות עסקיות וארגונים לרכוש כרטיסים עבור העובדים שלהם וגם חברות תיירות מעדיפות לרכוש כרטיסים לקבוצת מטיילים דרך סוכן ולא באינטרנט.

חסרונות - קודם כל, המחיר. כרטיס בטיסה סדירה תמיד יעלה יותר מכרטיס בטיסת לואו קוסט, במיוחד אם בחרתם באופציית השירות המלא. יש גם חברות תעופה ותיקות שלא רעננו את צי המטוסים שלהן במשך שנים רבות, וכך, למרות שאתם משלמים מחיר פרימיום, לפעמים תגלו מטוס מיושן ולא אטרקטיבי.

טיסות שכר

לפני עידן הלואו קוסט, הדרך הטובה ביותר לחסוך במחיר הטיסה הייתה טיסת שכר (צ'רטר). מדובר בחברות תעופה או חברות תיירות החוכרות מטוס לתקופה מסוימת - לרוב בקיץ או בתקופת החגים, ומפעילות אותו ליעדים אטרקטיביים שבהם אפשר להציע גם חבילות נופש (טיסה, מלון ורכב). המטרה העיקרית של אותן חברות היא למלא את המטוס החכור, כל כיסא ריק מהווה הפסד ברור ומיידי, שכן החברה כבר שילמה את המחיר המלא על המטוס. מסיבה זו, ככל שמתקרב מועד הטיסה, מחיר הכרטיס יורד. מצד שני, אם היעד אטרקטיבי והמחירים של חבילות הנופש טובים, רוב הסיכויים שהמטוס יתמלא בקבוצות נופשים, ולא תצליחו להשיג כרטיס.

יתרונות - מחירים זולים יותר מטיסות סדירות, יעדי נופש אטרקטיביים שאין אליהם טיסות ישירות אחרות מישראל. כך, למשל, טיסות לטנריף, לדרום צרפת או למדינות בלקניות מחוץ למסלול הטיולים המוכר (הרחבה - איך למצוא טיסות זולות).

חסרונות - אם יש תקלה כלשהי במטוס, בחברה סדירה ישלחו מטוס חלופי, בטיסת שכר, כיוון שלחברה המפעילה אין צי מטוסים הטס בקו המסוים הזה, תיאלצו להמתין שעות ארוכות, לפעמים אפילו ימים, עד לטיסה הבאה לאותו יעד. בנוסף, כמעט תמיד אין אפשרות לבטל או לשנות תאריכים ללא תוספת משמעותית במחיר.

טיסות לואו קוסט

שלושה בחורים אירים זיהו את הפוטנציאל בראשית שנות השמונים - להטיס אנשים במחיר של כרטיס אוטובוס. לא מעטים לגלגו עליהם, אבל הם היו אלה שצחקו אחרונים... כיום, כמה עשורים מאוחר יותר, ריאנאייר הולדינגס , חברת הלואו קוסט הראשונה, היא אחת מחברות התעופה הגדולות באירופה (נעה בין מקום ראשון לשני) עם יותר מ-13,000 עובדים, 400 מטוסים וטיסות ל-34 יעדים. המודל של איינאייר אומץ על ידי חברות לואו קוסט שבאו בעקבותיה: איזי ג'ט, וויז אייר, וואלינג, טרנסאוויה, אייר בלטיק ואחרות.

הרעיון פשוט: הנוסע רוכש מקום ישיבה במטוס, וזהו. על כל התוספות, כמו מזוודה (לפעמים אפילו תיק יד), אוכל, שתייה ובחירת מושב משלמים בנפרד, סכומים שיכולים להכפיל את המחיר הכרטיס ויותר. לחברות הלואו קוסט אין משרדים, אי אפשר להזמין את הכרטיס דרך סוכן נסיעות אלא רק ישירות באינטרנט, ולרוב המטוסים שלהן נוחתים בשדות תעופה מרוחקים יותר מהשדה המרכזי של היעד (בישראל, טיסות הלואו קוסט יוצאות מטרמינל 1 ולא מטרמינל 3). אבל אם אתם מוכנים לוותר על מותרות כמו מחלקת עסקים, סרטים בטיסה, מזוודה גדולה ונחיתה בשדה התעופה מרכזי - תוכלו למצוא כרטיסים במחירים זולים ולפעמים אפילו מצחיקים.

יתרונות - צריך להזכיר שוב את המחיר? כבר שמענו על טיסות ב-25 יורו מישראל לאיטליה ובתוך אירופה עצמה, אם התמזל מזלכם, תמצאו טיסות ב-10 ואפילו 5 יורו לכיוון. ומעבר למחיר, בגלל שחברות הלואו קוסט חדשות ברובן, המטוסים שלהן חדשים יחסית. אז אולי שילמתם מעט, אבל המטוס נראה טוב וחשוב מזה - המנועים חדשים.

חסרונות - לא לכולם מתאים המינימליזם של הלואו קוסט. גם כאן, ריינאייר מובילה את הדרך, עם מושבים צרים וצפופים ובלי שוב פינוק - אפילו אין כיס רשת במושב מלפנים שלתוכו אפשר לדחוף ספר או מגזין. וגם מספר תאי השירותים צומצם למינימום - השמועות אומרות שמייקל אולירי, מנכ"ל ריינאייר, בודק אם אפשר לוותר לגמרי על תאי השירותים, אחרי הכל, במקום שהם תופסים אפשר להכניס עוד שורה או שתיים של מושבים. גם דיבורים על מכירת כרטיסים בעמידה כבר נשמעים, כי אם כבר מינימליזם, למה לא ללכת עד הסוף?

ובכן, יש יתרונות וחסרונות לכל סוג של טיסה. השאלה מה אתם מחפשים, וכאן, תוכלו לקבל מידע רחב עוד יותר על היתרונות והחסרונות וכן למצוא בפועל את מה שאתם מחפשים.

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר מסע אחר. מערכת מסע אחר אחראית על המידע הכלול במדריך זה. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"