גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רכב שעומד בחניה זה מטרד. אני בן 33, ובחיים לא היה לי". האיש שהביא את הקורקינט לת"א מדבר

2018 הייתה השנה שבה הקורקינטים והאופניים השיתופיים הציפו את רחובות הערים ואת ת"א בפרט ● למה דווקא ת"א? אם שואלים את פטריק סטדנר, סגן נשיא בחברת הקורקינטים האמריקאית BIRD, הבחירה הייתה ברורה מההתחלה: "היו לנו ציפיות גבוהות, והן התממשו מהר מאוד. אני מרגיש בת"א הכי בטוח"

בשנה האחרונה נדמה שאי-אפשר להסתובב בערים רבות בישראל ובתל-אביב בפרט, מבלי להיתקל בקורקינטים או באופניים שיתופיים שממלאים את המדרכות ואת הכבישים. העיר הלבנה, כך נראה, הפכה למעבדת ניסוי של פתרונות התחבורה השיתופית. זה התחיל עם מובייק, האופניים הכתומים-כסופים שהפרו את השקט של תל-אופן; המשיך עם שחקנים נוספים דוגמת ישראבייק שמופעלים על-ידי אפליקציה; ועבר ל-Bird האמריקאית שהגיעה לכאן באוגוסט 2018 ופיזרה ביום אחד לא פחות מ-100 קורקינטים בעיר. למה תל-אביב? ראשית, לאור קווי האופי של הישראלים שנחשבים למאמצים זריזים יחסית של טכנולוגיות, ובשל העובדה שהעיר ממותגת ככזאת שמשוועת לפתרונות שמייתרים את השימוש ברכבים. על כך נוסיף את התיירים שמגיעים לעיר ונקבל תרכובת מצוינת שלא במקרה מושכת לכאן כל-כך הרבה שחקנים מהתחום.

כך, חצי שנה אחרי שבירד השיקה כאן את הפעילות שלה כמות הקורקינטים שהפכו לחלק מהנוף העירוני הוכפלה, וזה קרה עוד לפני שהמתחרות - Lime האמריקאית ו- LEO הישראלית שצפויה לפרוס מאות קורקינטים להשכרה בתל-אביב ובאילת במארס הקרוב - בכלל התניעו. בינתיים, שוויה של בירד שקמה רק שנה וחצי לפני שנחתה כאן בסנטה מוניקה, קליפורניה, הצליח לחצות את רף ה-2 מיליארד דולר; ותל-אביב ופריז - שתי הערים הראשונות שבהן התנסתה החברה מחוץ לגבולות ארצות הברית - כבר הפכו ל-120 ערים והיד עוד נטויה.

BIRD  לא לבד

"אנחנו לא מגיעים לעיר וזורקים אלפי זוגות אופניים ביום אחד. קצב הגידול שלנו נעשה בצורה מדודה, תוך העדפה לכך שהיצע הקורקינטים יהיה קטן מהביקוש", אומר פטריק סטדנר, סגן נשיא בירד וראש שוקי אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, בראיון מיוחד ל"גלובס". "בדיוק כפי שבעולמות התעופה מטוס שעומד על הקרקע הוא בבחינת הפסד, מבחינתי גם קורקינט שלא נמצא בתנועה הוא הפסד". כשאני מספרת לו שבאזור שבו אני גרה בתל-אביב קשה למצוא בירדים זמינים, סטדנר דווקא מרוצה. "זה בדיוק האיזון שאנחנו שואפים להגיע אליו. אני מעדיף שלא יהיו קורקינטים זמינים מאשר שיהיו כאלה שסתם יעמדו ברחוב. זה לא שבירד מוגבלת בכמות הכלים שהיא יכולה לפזר, אלא שאנחנו משתדלים להיות איפה שרוצים שנהיה בעיקר כדי לתת פתרון משלים לתחבורה ציבורית אחרת".

למה דווקא תל-אביב? 

"מההתחלה היו לנו ציפיות גבוהות מתל-אביב, והן התממשו מהר מאוד. זה לא רק מזג האוויר הנוח שמתאים לרכיבה על קורקינט, אלא שזה צורך ממשי שידענו לענות עליו. יניב (ריבלין, מנכ"ל בירד ישראל - מ.ר.ח) ואני העלינו את הרעיון שנגיע לכאן באפריל 2018. תוך ארבעה חודשים זה קרה ויצאנו לראשונה מגבולות לוס אנג'לס. בנוסף, ידענו ששיעורי השימוש בקורקינטים ובאופניים חשמליים בתל-אביב הוא גבוה, וחשבנו שקהל היעד יבין שאין טעם להשקיע בכלי כזה אלפי שקלים כדי לנסוע איתו למשרד ולהניח אותו ליום שלם מתחת לשולחן. כל הרעיון של עולם התחבורה השיתופית הוא לשלם על משהו רק כשצריך אותו מבלי להיות הבעלים שלו. ידענו שחובת ההוכחה היא עלינו - וזה עבד".

אתם לא חוששים מהעובדה שאתם חיים בענף שהוא טרנד שבאותה המהירות שהוא מופיע כך הוא גם עלול להיעלם? 

"ברור לנו שזה לא טרנד אלא משהו שהוא כאן כדי להישאר. עדיין לא נתקלתי בעיר שלא סובלת מעומס של כלי תחבורה, וזה מדאיג גם בהיבט של הזיהום הסביבתי. העיר היא בעלת שטח מוגבל ועם השנים ריכוז התושבים בה רק הולך וגדל. זה מאקרו טרנד. כדי להפוך את זה לריאליסטי צריך להוציא את הרכבים. כולנו רוצים לחיות במקום נקי יותר ולהשתמש בתבונה יותר בתשתיות העירוניות. אני בן 33, ועד היום לא היה לי רכב, ואני מכיר עוד הרבה אנשים כמוני שחיים בערים כמו אמסטרדם או לונדון או תל-אביב. רכב זו הוצאה יקרה שמתבררת כמיותרת.

"אני לא אומר שיש להעניש את בעלי הרכבים עם דמי כניסה לערים כמו שיש בחלק מהמקומות בעולם, אלא שצריך לגרום לאנשים לעשות את הבחירה באופן טבעי. הכול עניין של אלטרנטיבות זמינות".

"חולדאי מבין את החשיבות" 

מה לגבי רישיון? הייתם צריכים היתר כדי להתחיל את הפעילות כאן? 

"אין צורך באישור מיוחד, למעט רישיון עסק ורישום כעסק. ובכל זאת, חשבנו שאם נעבוד בשיתוף-פעולה זה יהיה נכון יותר. נפגשנו עם רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב, שמבין היטב את החשיבות ואת הצורך בפתרונות תחבורתיים מקיפים ככל שניתן במטרה להפחית את מספר כלי הרכב בעיר. הוא גם מבין שלא מספיק לשבת ולהחזיק אצבעות כדי שאנשים פשוט יפסיקו להשתמש ברכבים שלהם, אלא שגם צריך לגרום לכך לקרות דרך פתרונות שיאפשרו לחבר בין כמה שיותר נקודות בעיר.

"אנחנו בסך הכול עוד אופציה שאנשים יכולים לבחור בה במקום אוטובוס או אופניים, העיקר שישאירו את הרכב בבית עד שיבינו שהוא מיותר וייפטרו ממנו, או לפחות שלא ירכשו את הרכב הבא. זה לא שאני מצפה שבגלל שפיזרתי 100 כלים ירדו 100 רכבים מהכביש, אבל אם עד שנת 2025 ירדו כמה עשרות אלפי רכבים מהכבישים בעולם זו תהיה ההתחלה.

"היום מבינים שהדרך השיתופית היא האלטרנטיבה ואני מניח שזה לא ייעצר בקורקינטים. אולי בעתיד נראה את זה בעולמות של רחפנים ומכוניות אוטונומיות. אנחנו גדלנו בדור שהתפיסה בו הייתה שאתה חייב רכב שייקח אותך ממקום למקום, ואילו הילדים של היום גדלים בתפיסה אחרת. בשעתו, כשהגעת לגיל 18 מיהרת להוציא רישיון נהיגה בשאיפה לקבל רכב מההורים. היום בני 18 שואפים לקבל את האייפון הכי חדש. סדרי העדיפויות משתנים".

לא רק בירד מבינה את זה. גם אובר (שבה עבד סטדנר בעבר) וגם ליפט נכנסו לתחום והמתחרים צצים מכל כיוון. 

"זה לא מפתיע אותי. החברות מבינות שיש ביקוש ושצריך לתת לו מענה. התחרות מול חברות ענק כמו אובר וליפט מחמיאה לנו. היינו הראשונים להציע קורקינט שיתופי וזה עדות לכך שאנשים מתרגשים מהמוצר הזה. ככל שהתחרות תגבר זה רק יעלה את המודעות וירחיק את כולנו מכלי הרכב המזהמים.

"יצרניות רכב חושבות להיכנס לתחום וגם זו אמירה (פורד שרכשה את חברת הקורקינטים "ספין" בנובמבר האחרון תמורת 200 מיליון דולר - מ.ר.ח). מצדי, שייצרו עוד חצי מיליון קורקינטים במקום עוד חצי מיליון רכבים. זה מלמד על ביקוש והן לא היו נכנסות לתחום שלנו אם הן היו חושבת שאנחנו רק עוד עסק נחמד. התחרות תוביל לכך שנציע מוצר טוב יותר".

ואולי התחרות תשפיע גם על המחירים? (דמי התשלום של בירד שצפויות לאמץ גם המתחרות עומדים על 5 שקלים לכל שימוש, בנוסף לחצי שקל לכל דקת נסיעה)

"כמו בכל דבר אחר המחיר הוא פקטור של השירות שהצרכן מקבל ושל הזמינות של המוצר. אני לא יכול לנבא כמה מותגים נוספים ייכנסו לתחום, אבל אני יודע שהמחיר שלנו משקף שירות ואיכות ושנמשיך לגבות סכום שהוא הגיוני ושיאפשר לנו גם לשלם שכר הגון לעובדים שלנו".

בירד קיימת שנה וחצי וכבר הגיעה לשווי חברה של 2 מיליארד דולר תוך זמן קצר. איך זה קרה?

"זה קרה כי יש לנו מוצר מאוד חזק שעונה על צורך ומותאם לשוק. מיליוני אנשים בכל יום משתמשים בבירד. גם אנשים ששוקלים לקנות קורקינט מנסים את החוויה דרכנו וזה מצוין לנו. בתל-אביב זה קרה מהיום הראשון שהגענו לכאן. אני מעדיף שייקנו קורקינט ולא עוד רכב".

תשקלו להתחיל למכור קורקינטים או להיכנס לתחום של פתרונות אחרים כמו אופניים שיתופיים?

"אנחנו לא מוכרים ולא ניכנס לתחום של אופניים. כרגע אנחנו מתמקדים בלעשות דבר אחד ולעשות אותו ממש טוב - וזו מטרה ארוכת טווח. כשאנחנו רואים את ההצלחה האדירה שלנו בפרק הזמן הקצר הזה אנחנו מתרגשים ממה שעוד יכול לקרות". 

ובכל זאת, זה לא כזה ספונטני כמו שאתה מתאר בגלל שהחוק מחייב קסדה. 

"אין ספונטניות, אבל אני מאמין שהרגלי החיים שלנו ישתנו. כמו שרובנו יוצאים מהבית ולוקחים את הארנק או את רישיון הנהיגה, אז לכל מקום ייקחו קסדה. זה לא כזה מופרך שאנשים יסגלו לעצמם מנהג של לקחת בקבוק מים בתא אחד של התיק ויתלו עליו גם קסדה. חילקנו 50 אלף קסדות בחודשים האחרונים כדי להגביר את המודעות לכך".

כמדיניות, בירד מאפשרת את השימוש במכשיר רק עד השעה 22:00 בלילה בכל הערים שבהן היא פועלת. אתם מפספסים לא מעט שעות של פעילות ב'עיר ללא הפסקה'.

"שעות העבודה במשרד הן שמכתיבות את הפעילות שלנו. אנחנו נמנעים, ולא במקרה, להציע את השירות גם בלילה. מצד אחד, עדיין לא המציאו את הסוללה שאורך החיים שלה הוא 20 שעות, כך שצריך להטעין את הקורקינטים; מצד שני, יש את עניין הבטיחות. אני מעדיף שלא ישתמשו בכלים בשעות שבהן מתקבלות הרבה החלטות מטופשות".

אפרופו החלטות מטופשות, עד כמה אתם סובלים מוונדליזם?

"יש ונדליזם בכל מקום שבו אנחנו פועלים, אבל יש ערים שזה קורה יותר ויש כאלה שפחות. בישראל אנחנו חווים את זה פחות. מה שכן, מרבית המעשים מתרחשים בלילה, מה שמהווה שיקול נוסף בהחלטה שלא לאפשר שימוש בשעות האלה. התושבים בתל-אביב טובים אלינו, וזה לא מפתיע אותנו. כבר שנים שאני מגיע לכאן כמה פעמים בשנה, וזו אחת הערים שאני מרגיש בה הכי בטוח".

"זה שהעיר עמוסה במכוניות זה טבעי?"

לא במקרה רבים מתושבי הערים רואים בקורקינטים החשמליים סוג של מפגע: בכל פינת רחוב נתקלים ההולכים והשבים בכלי תחבורה של אנשים פרטיים או של חברות שיתופיות - על המדרכות, בפתח של מבנים, לאורך שבילי ההליכה - איפה לא. אז נכון שאופניים וקורקינטים הם אולי פתרון תחבורתי נוח במיוחד, אבל אי-אפשר לבוא בטענות למי שטוען שמדובר במפגע עירוני. סטדנר לא מסכים עם הקביעה הזאת. "מה שמהווה מטרד זה הרכב שעומד בחניה בשטח העירוני היקר הזה ולא זז במשך רוב שעות היממה. אנשים משקיעים ברכב שלהם משכורת שנתית והוא לא בשימוש. המפגע שאת מדברת עליו קורה עם כלים שלא נמצאים בתנועה ולכן מספר הכלים שלנו משקף איזון, לא כמו אלפי האופניים שפזורים ברחבי העיר.

"אם העיריות היו מקצות לנו מקומות חניה במקום מכוניות זה היה צעד נכון, כי על כל חניה של רכב אפשר לחנות 10 זוגות אופניים או 20 קורקינטים לפחות ולמנוע את המפגע הזה על המדרכות". 

זה נושא רגיש. תושבים זועמים על הפקעת חניות לטובת המכוניות השיתופיות, רק חסר שהיו מפקיעים אותן לטובת אופניים וקורקינטים.

"וזה שהעיר עמוסה במכוניות זה טבעי? בכל כביש יש 2-4 נתיבים שעמוסים ברכבים ושולי הכבישים מלאים בכלי רכב שתופסים שטחים נכבדים. את זה מקבלים בהבנה במקום להבין שכל רכב שמתפנה הוא שוות ערך ל-10 קורקינטים. פה בדיוק הבעיה שממחישה את סדרי העדיפויות. 

"הכעס של התושבים שהפקיעו להם מקומות חניה מגיע מזה שהם עדיין תלויים ברכבים שלהם. אנשים עדיין שבויים בתפיסה שאם הרכב שלהם מקולקל אין להם איך להגיע לעבודה. אנחנו רגישים לכל הנושא של מצוקת החניה בערים, אבל זו המעגליות של התלות ברכבים וההבנה שיש אלטרנטיבות".

המפגע הציבורי נגרם גם מזה שאין מספיק שבילי אופניים ואנשים רוכבים על המדרכות. 

"זו בעיה שאנחנו מודעים אליה, אבל ברגע שמספר כלי הרכב בכבישים יופחת אפילו ב-20% זה יגרום לאנשים להרגיש יותר בטוח לנסוע בכבישים ולא על המדרכות. יש ערים בעולם שפינו נתיבים שלמים לטובת תחבורה אלטרנטיבית. לפני כניסה לכל עיר אנחנו בוחנים את כמות שבילי האופניים שהיא מציעה, ואם בעיר מסוימת יש 500 ק"מ של שבילי אופניים זה משהו שישפיע על הכניסה שלנו אליה". 

גם נושא המפגע שבא לידי ביטוי בתאונות בין הולכי רגל לרוכבים על קורקינטים הוא מטריד. 

"כשיש תאונה עם כלי חשמלי שומעים על זה הרבה יותר, כי פשוט התרגלנו לא להיות מדווחים על תאונות שמתרחשות בין מכוניות שמספרן גדול בהרבה. הלוואי שהיו מתייחסים ככה לתאונות בכבישים".

"רוצים לגדול, אבל בקצב הנכון"

בינתיים, טעינת הקורקינטים נעשית על-ידי "צפרים": בעלי עסקים קטנים או סטודנטים שאוספים קורקינט שמשווע לטעינה ומחזירים אותו ל"קן". הם מרוויחים על כך סכום שנע בין 30 ל-70 שקל לכל טעינה. 

האם כלכלית לא עדיף לכם "לשלוט" בכלים ולאסוף אותם עצמאית? אם לצפר לא מתחשק לטעון את הקורקינטים זה משבש לכם את הפעילות.

"ברור שאני יכול לקנות משאית ולעבור בכל העיר ולאסוף קורקינטים לטעינה. אבל זה סותר את האג'נדה שלנו בכל הנוגע לתחבורה שיתופית. נכון שלצפר אין מחויבות כלפיי, אבל בנינו מודל של תגמול שיגרום לו לעשות את זה וכמה שיותר".

בירד פעילה בארה"ב ובאירופה ולא במדינות המזרח הרחוק, בדגש על סין ששם עומס המכוניות הוא עצום. מדוע?

"יש לנו כוונה להיכנס לשווקים נוספים. יש המון ערים שיכולות להשתמש באלטרנטיבה שלנו שהיא לא מוגבלת לארה"ב ולאירופה. אנחנו רוצים לגדול, אבל בקצב הנכון".

תשקלו להפוך לחברה ציבורית לאור התחרות והגידול העצום שאתם חווים?

"אנחנו רק בתחילת הדרך ועדיין לא חושבים להפוך לחברה ציבורית, אלא כן מחפשים לגדול ב-120 הערים שאנחנו פועלים בהן ובקרב מאות מיליוני המשתמשים שלנו". 

"הרגולציה פועלת לאט יותר מהמגמות התחבורתיות"

למרות ההצהרות האופטימיות של סטדנר, ערים דוגמת סן פרנסיסקו הוציאו את השימוש בבירד וישנן גם כאלה שלא מאפשרות לחברה לפעול בכלל. "הרגולציה פועלת לאט יותר מהמגמות התחבורתיות", הוא אומר על כך. "כשהתחלנו בסן פרנסיסקו זה היה קונספט ממש חדש והרגולציה לא התאימה לחדשנות הזו. אנחנו נמצאים בשיח מול ממשלות ומול עיריות ומנסים להסביר את הדיסוננס שמצד אחד כולם שואפים לחדשנות ולהפחית את כמות המכוניות, ומצד שני החוקים בולמים את האלטרנטיבות.

"מתוקף היותנו חברה חדשה וצעירה ביצענו בתחילת הדרך מהלכים שנראו לנו רלוונטיים באותה העת אך המציאות גילתה אחרת. כיום, שנה וחצי לאחר היווסדה, אני יכול לומר שמדיניות החברה דוגלת בשיתוף-פעולה מלא עם כלל הרשויות. לזכותה של תל-אביב ייאמר שיש הבנה שקיימת בעיה ושהעיר לא תוכל לשאת גידול של עוד עשרות אלפי מכוניות כל שנה. הרבה רשויות מישראל פונות אלינו בבקשה שנציב בהן קורקינטים. זה מעודד אותנו ואנחנו בוחנים את המקומות שבהם הפוטנציאל גדול יותר".

אגב, לאחרונה התחכמה בירד מול הרשויות בלונדון - שם הקורקינטים השיתופיים נמצאים מחוץ לחוק. החברה הציבה בכמה מוקדים בעיר כ-50 יחידות לתקופה מוגבלת ואיפשרה לעוברים ולשבים להתנסות בנסיעה במרחק של עד 2 ק"מ. בתקשורת הבריטית קראו לממשלה לעשות חישוב מחדש בכל הנוגע לחוקים הישנים בכדי לפתור את עומסי התנועה בערים - וזו גם הסיבה שבירד עושה את הניסוי הקטן שלה. מבחינתה, אולי הלחץ יבוא מלמטה. 

בירד לא לבד

חצי שנה אחרי שבירד כבר החלה בפעילות בתל-אביב, הציפה גם Wind הגרמנית את העיר בקורקינטים חשמליים שיתופיים. המחיר הבסיסי של החברה דומה לזה של בירד: 5 שקלים לנסיעה, בתוספת של חצי שקל לכל דקה. אלא שווינד מציעה מסלול נוסף ומעניין: אפשרות לרכוש מראש בנק דקות ולקבל בונוס כספי. כך למשל, מי שיטען סכום של 75 שקל, יקבל יתרה של 120 שקל לשימוש - כלומר, בונוס של 45 שקל. 

ועוד לפני שהתרגלנו לקורקינטים הירוקים של ווינד, ממארס הקרוב יציפו את תל-אביב ואת אילת קורקינטים צהובים של מותג חדש בשם LEO. מחיר הרכיבה יישאר על 5 שקלים לכל שימוש בנוסף לחצי שקל לכל דקת רכיבה, עם שיטת צבירת מיילים למימוש כהטבות. כאן במקום צפרים משתמשים ברעיון יעיל של סוללות נשלפות, וסיירים של החברה יחליפו סוללות לכלים שיעמדו לרשות המשתמשים 24/7. בעתיד מתכוונת ליאו להשיק גם אופניים חשמליים שיתופיים שלא קיימים עדיין במרחב הציבורי.

במקביל, גם המתחרה מארה"ב Lime הכריזה על בואה לישראל ותתחיל לפעול בקרוב בתל-אביב במתכונת דומה לזו של בירד מבחינת התמחור ושיטת הטעינה, ואף השיקה כבר אפליקציה בעברית.

האם המדרכות בתל-אביב יכולות להכיל עוד כלי תחבורה? ימים יגידו. 

עוד כתבות

מוחים דורכים על דגלי ישראל וארה''ב במהלך הפגנת תמיכה בפלסטינים. בחריין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Hamad I Mohammed

ברחוב הערבי מוטרדים משינוי מאזן הכוחות האזורי לטובת ישראל

הסכמי אברהם סייעו לישראל לייצר שורה של קשרים כלכליים, ביטחוניים ותרבותיים עם מדינות ערב - אך ההישגים לא באים ללא אתגר ● המלחמה בעזה והפערים סביב הסוגיה הפלסטינית העמיקו את החשדנות ועיצבו תדמית של ישראל ככוחנית ומתרחקת מהשתלבות אזורית ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

סוללות פטריוט בסעודיה, עליהן הלייזר הסיני נועד להגן / צילום: ap, Andrew Caballero-Reynolds

החיסרון של מערכת הלייזר שאיש לא צפה מראש

מערכת הלייזר הסינית נוחלת כישלון בסעודיה, כיצד זה קשור לישראל? • הודו משיקה תוכנית הגנה רב־שכבתית הכוללת את ברק 8 הישראלי ● לוקהיד מרטין סוגרת עסקת מיירטי פטריוט בהיקף שיא ● ואוקראינה מחזירה לשימוש את המל”טים הטורקיים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה

רפאל בז'רנו / צילום: Jefferies

בכיר בג'פריס: "בעשור הבא יצאו מישראל חברות של עשרות ואף מאות מיליארדי דולרים"

הוא בן 41, בן להורים ישראלים, ואחד האנשים הכי בכירים בג'פריס העולמי ● רפאל בז'רנו מספר מדוע למרות נטישה של משקיעים זרים, "העניין בטכנולוגיה ישראלית מעולם לא היה גדול יותר", ומספק תחזית אופטימית לשווקים ולסקטורים מומלצים

רוני גמזו / צילום: רמי זרנגר

"יש נגדי אש צולבת": מנכ"ל איכילוב המיתולוגי פתח בקריירה חדשה ואז שמו לו ברקס

הוא ניהל את איכילוב, היה פרויקטור הקורונה, הוביל רפורמות ואז עזב לעולם הפיננסי ● אלא שבחודשים האחרונים רוני גמזו מנהל מאבק עיקש מול הממונה על שוק ההון, שמתנגד בתוקף למינויו ליו"ר מגדל ביטוח ● בראיון בלעדי הוא מסביר למה התפקיד צריך להיות שלו, מדבר על היחסים עם בעל השליטה ומשתף בשאיפה הגדולה: להיות שר הבריאות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

איש העסקים שנאלץ לשלם לעובד שפיטר 5.5 מיליון שקל, והסיבה

למרות היעדר מסמכים והוכחות ישירות לקיומם, ביהמ"ש לענייני משפחה חייב אישה לשלם 3.2 מיליון שקל לפרוד שלה, בגין יהלומים שלטענתו גנבה מביתו ● ביהמ"ש המחוזי קבע כי חברת הלוואות בעלת שעבוד על דירה בבני ברק היא בעלת הזכויות בנכס - ולא בני זוג שטענו כי רכשו את הדירה טרם שעבודה ● איש עסקים חוייב לשלם 5.5 מיליון ש' למנהל פרויקטים בכיר שלו לשעבר, לאחר שזה הוכיח באמצעות הקלטות סתר כי ניתנו לו התחייבויות כספיות שונות ● 3 פסקי דין בשבוע

עידו לוינסון ומשפחתו ביקב. רב יכולות / צילום: דניאל לילה

שפה של מורכבות ועידון: עידו לוינסון עושה יינות אלגנטיים שמדברים בשקט

עידו לוינסון כבר קטף את התואר הגבוה ביותר בעולם היין, מאסטר אוף וויין, שקיבלו עד היום רק כ–400 בעלי מקצוע בעולם כולו ● למרות הקריירה הבינלאומית, חוט השני שעובר לאורך חייו המקצועיים הוא זהות מקומית ברורה

טקס החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון / צילום: ap, Alex Brandon

המסחר פרח, הפוליטיקה דרכה במקום: הנורמליזציה במבחן המציאות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 היוו מפץ במזרח התיכון, וסימנו עידן של שלום, השקעות זורמות ונורמליזציה שתתרחב למדינות האזור ● האמירותים הפכו לשותפי סחר מהותיים ומרוקו התחמשה בנשק כחול־לבן, אבל הרחוב הערבי זועם והמלחמה בעזה לצד דיבורים על סיפוח מערערים את יסודות ההסכמים ● החזון תלוי בתחזוקה שקטה וזהירה ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

עכביש שפרזיט השתלט עליו / צילום: Reuters, CABI/Cover Images

זן מפחיד במיוחד של עכבישים התפרץ בארה"ב. מה חושבים עליהם החוקרים?

לאחרונה הגיעו לארה"ב עכבישים זומביים, שפרזיטים השתלטו עליהם וגורמים להם לצאת למתקפות מבעיתות ולא אופייניות ● יצורים שמשתלטים על בעלי חיים אחרים ומשנים את התנהגותם היו תמיד חלק מעולם החי, כולל בני אדם ● פרופ' פרדריק ליברסאט, מהחוקרים המובילים של פרזיטים כאלה, אומר שהם יכולים להיות מפתח להבנה של מחלות נפש ומוח

מגרש במטולה נמכר ב־350 אלף שקל / צילום: נוה לוי

אחת העסקאות הבודדות השנה: מגרש במטולה נמכר ב־350 אלף שקל

המגרש בשטח 516 מ"ר נמצא בדרום הר צפייה, ולפני כשנתיים נמכר ב־10,000 שקל יותר ● שוק הנדל"ן הקטן ממילא של מטולה, כמעט שבק חיים מאז פרוץ המלחמה ● עצם זה שהרוכש לא היה מוכן לשלם על המגרש סכום גבוה יותר מבטא את חוסר האמון שלו שהשכונה תקרום עור וגידים בשנים הקרובות

מימין: המפיק חיים סלוצקי, מנכ''ל רשת 13 אמיליאנו קלמזוק, הבמאי והיוצר גלעד טוקטלי, סמנכ''ל התוכן והשיווק של HOT אורי גל ויוצר הסדרה עמרי אסנהיים / צילום: ענת מוסברג

בהשתתפות גלנט וכוכבי: רשת 13 ו-HOT8 יצרו סדרת דוקו על ה-7.10

רשת 13 ו-HOT8 ערכו הקרנת בכורה לסדרת הדוקו "מה קרה לצה"ל", העוסקת באירועי ה-7 באוקטובר, בסינמה סיטי גלילות ● חברת נמלי ישראל ו‑SeaNovation משיקים קול קורא ליזמים וסטארט-אפים, במטרה לפתח טכנולוגיות חדשניות לשיפור היעילות התפעולית בנמלים ● קבוצת פז משנה את שם אחת מתחנות הדלק שלה ל"מודיעין הראל - דרך צור", על שם החייל צור אברהם ז"ל, שנפל בקרב בדרום רצועת עזה ביוני 2024 ● אירועים ומינויים

גם זה קרה פה / צילום: דוברות משרד האוצר, גיא יחיאלי

סאגת הגוש הגדול מלמדת: לפעמים משתלם לחכות 50 שנה

כמה זמן לוקח להבדיל בין גבר לאישה ● מה ייתן מגה-משרד של עורכי דין ● ולמנהלים המיוחדים לגוש הגדול היה שווה לחכות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חריימה קר, פופ אפ בצוקים / צילום: עמית שמיר

לפעמים גם בופה ארוחת בוקר יכול לספק חוויה קולינרית אותנטית

מי שתכנן להעביר את חופשת החג בערבה יכול ליהנות מחלופות משובחות: ארוחת טעימות עונתית ב"ארץ ערבה", ובופה חלבי שנותן לחומרי הגלם לדבר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ננעל בשיא, וורנר ברדרס דיסקברי זינקה בכ-16%

הבן של לארי אליסון רוצה לרכוש את וורנר ברדרס ● כלכלנים מעריכים שבמחצית השנייה של 2025 תחל האטה בכלכלה הבריטית ● חברת התחבורה החכמה ויה (Via Transportation) הישראלית החלה להיסחר הערב בניו יורק ועלתה בכ-7%

עינת גז / צילום: יונתן בלום

את מי להרוג ראשון? "משחק חברה" בהשתתפות עינת גז מסעיר את הרשת - "רק סאטירה"

הרשת סוערת לאחר שהיזם והמשקיע דני לשם הפתיע את מנכ"לית חד הקרן פאפאיה גלובל, עינת גז, עם קלפי משחק בשם "Kill Kill Kill", וביקש ממנה לקבוע "את סדר ההריגה", בין אלכס בואזיז, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ המתחרה, דיל, דובי פרנסס וראש הממשלה בנימין נתניהו ● איך הגיבה גז?

בודקים את המיתוס. החצב כלל לא מסמן את בוא הסתיו / צילום: 11asaf - ויקיפדיה

החצב כלל אינו מסמן את בואו של הסתיו

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הפרח התמיר הפך לסמל של התחלות חדשות וחילופי עונות, אבל לא ממש בצדק

אמיתי קלמר וד''ר דן רביב / צילום: Weifan Chen

הגל נמשך? יוניקורן הפינטק הישראלי לנדבאז הגיש תשקיף לקראת הנפקה

לנדבאז, שהגיעה לשווי של יותר ממיליארד דולר והוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023, הודיעה היום כי הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית וכי בכוונתה לרשום את מניותיה למסחר תחת הסימול LBZZ ●  שימת החתמים כוללת את גולדמן זאקס, ג'יי.פי. מורגן ו־RBC קפיטל מרקטס כבנקי ההשקעות הראשיים. אליהם מצטרפים טי.די. סקיוריטיז, סיטיזנס קפיטל מרקטס, קיף, ברויאט אנד וודס (חברת בת של סטייפל) ונידהם אנד קומפני כחתמים נוספים

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

הכריה בשדה בריר חזרה? נתניהו שלף אקדח ריק מול חסידי גור

בהחלטה בהולה אישרה הממשלה השבוע ל–ICL לכרות פוספטים בשדה בריר, אחרי 20 שנות דיונים ומריחה ● למה דווקא עכשיו? יש מי שבטוח שזו הנקמה המושלמת - מפגן כוח מול המגזר הכי צומח בערד הסמוכה ● נתניהו הזכיר לחרדים שכדאי להם להישאר קרובים לצלחת

סלט בחוות רום / צילום: עמר גואטה

אוסף של מנות מיוחדות מידי שף וקונדיטורית בחווה צפונית שצופה לנוף מרהיב

מסעדה שמגישה קיש חמאתי מביצים אורגניות ופאדג' שמנת מתוקה, מתחם ספא שמזכיר את קופנגן וניחוחות כנאפה שהטריפו גם את העיזים ● ביקור ביישובי המועצה האזורית משגב

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסעו האחרון במזרח התיכון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Brian Snyder

חזון טראמפ להגמוניה אמריקאית במזה"ת הוכיח: כלכלה מנצחת דיפלומטיה

יציבות הסכמי אברהם ברקע המלחמה במזרח התיכון, מחזקת את מה שטראמפ דגל בו מלכתחילה: תמריצים כלכליים וביטחוניים יוצרים קשרים חזקים יותר מפרוטוקולים דיפלומטיים ● כעת, כשהרחבת ההסכמים על הפרק, בוושינגטון שואפים לבנות אלטרנטיבה אזורית לסין ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד