גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק לעשירים: "המגדלים כבר מתאימים ליותר אוכלוסיות"

האדריכלית רחל פללר אחראית לכמה מהמגדלים ששינו את קו הרקיע של תל אביב ● בראיון ל"גלובס" היא דוחה את הטענה שהמגדלים בעיר הם לעשירים בלבד

אדריכלית רחל פללר / צילום: איל-יצהר
אדריכלית רחל פללר / צילום: איל-יצהר

רחל פללר, שותפה בכירה ומנהלת התכנון במשרד האדריכלים יסקי מור סיון, ומי שתכננה רבים ממגדלי המגורים בתל אביב, בהם מגדלי אקירוב ומגדל U, היא חסידה נלהבת של עירוב שימושים בבנייה.

במתחם חסן עראפה, בפינת הרחובות יצחק שדה והמסגר בתל אביב, היא תכננה את בניין אלפא, המשלב מלונאות ומגורים, גני ילדים ומסחר. המתחם, שכיום ניצבים בו מוסכים, יכלול בסופו 14 מגדלים, שחמישה מהם מתוכננים על ידי פללר - ארבעה מהם מגדלי תעסוקה, ואלפא, בניין עירוב השימושים, הוא החמישי.

אלפא זו וריאציה קיצונית של עירוב שימושים.

"יש עירוב שימושים ברמה של מתחם ויש ברמה של בניין. בעשור האחרון יש לא מעט עירוב שימושים ברמת הבניין. לעומת זאת, בשוק הסיטונאי (שם תכננה פללר מגדלי מגורים; ה"מ), העירוב הוא ברמת המתחם".

פרויקט אלפא בתל אביב/ הדמיה: יסקי מור סיון

מה היתרון של עירוב שימושים בבניין?

"זה יוצר בניין מאוד פעיל. אנחנו לא רוצים בניין שאין בו חיים, בעוד שלידו בניין פעיל. אבל זה אתגר תכנוני. אחד האתגרים התכנוניים הוא מתן פתרון לקהלים שונים, באותו מבנה; לייצר את ההפרדה, את הכניסות השונות - מבחינת הולכי רגל ומבחינה תנועתית. אפילו על ההגעה ממקום החניה למבנה צריך לחשוב. כשאנו מדברים על מלונאות ומגורים, האפיון יותר דומה, וזה מאפשר למגורים ליהנות משירותים מלונאיים - שירותי כביסה, חדר כושר, ספא. זה מספק חוויה לבניין. זה לא קיים הרבה בעולם, אך יש ניצנים של זה, ראיתי את זה הרבה בניו יורק ובמזרח.

"מהצד השני, אם ניקח למשל את מתחם יצחק שדה, שם המלונאות היא יותר עסקית - המשתמשים נמצאים לפרקי זמן קצרים, ובפרקי הזמן האלה הם רוצים את ההתחככות הלוקאלית".

כזה הוא גם מלון שרונה, במתחם שרונה, שאותו תכננה פללר. המלון יכלול בסופו 900 חדרים בשלושה בתי מלון, במגדל אחד: מלון דה לקס, מלון סוויטות ומלון רגיל. "זה הפרויקט המלונאי הכי גדול בארץ", אומרת פללר, ומציינת שתכנון המלון היה אחד האתגרים התכנוניים המורכבים ביותר שעשתה, בשל צורת המגרש, שחייבה ניצול מירבי של השטח.

בכלל, כל רחוב מנחם בגין, מצפון לדרום, היא אומרת, מתאפיין בעירוב שימושים לאורכו: החל ממלון שרונה על ציר מנחם בגין, המשך במגדל אגד (שגם אותו מתכננת פללר), מתחם השוק הסיטונאי ואז מתחם יצחק שדה. כל אלה נמצאים על העורקים הראשיים, שבהם עוברת הרכבת הקלה. יש היום מודעות לכך שאנו צריכים להסתכל על המרחב הציבורי קצת אחרת. הוא לא נתון היום רק להולכי רגל או נהגים, אלא יש הדור החדש, שעושה שימוש באופניים, בסאגווי.

"המצב של ה'זונינג', יצר למעשה אזורים שהיו מנותקים. כיום, עירוב השימושים יוצר חיות, והכל נמצא במרחק הליכה. זו סיטואציה שנולדה מתוך כורח, בגלל מחסור בשטחי קרקע, אבל באופן כללי זה סוג של טסט קייס: מה זה ייצר, איך הדברים האלה יפעלו, איזו צורת חיים נקבל ואיך זה יאפיין אותם. כשהקמנו את אקירוב ואת U, המתחם היה מנותק לחלוטין מהעיר עצמה, והיום אנחנו כבר מתכננים מתחם שהוא חלק מהמרחב העירוני".

מגדלי אקירוב / צילום: איל יצהר

"בערב זה נראה קסום"

מאחורי פללר, כאמור, תכנון מרבית המגדלים בתל אביב: מלבד אקירוב ו-U, הרשימה שלה כוללת את מרכז עזריאלי, מגדלי הצעירים, מגדל בראשית בבבלי, סביוני רמת אביב, מגדל פרישמן 46, מטרופולין תל אביב, מגדל סוזוקי. בתחום המלונאות היא תכננה את מלון שרונה ומלון ווסט, ומחוץ לתל אביב - את אפר ווסט בראשון לציון ואת מכתש המגורים של גבעתיים.

את לא חושבת שהמגדלים מכערים את העיר?

"יש כאלה שחושבים שזה מכוער, אבל אני חושבת שזה משווה לעיר מראה של מנהטן. יש בזה משהו דינמי, לא מתוכנן. בערב זה נראה קסום. חלק יפה, חלק פחות יפה, אבל הוא מעניין".

במתחם השוק הסיטונאי תכננה פללר את פרויקט גינדי LOVE - בניין בצורת התלתן, הכולל 385 יחידות דיור. בכל קומה 12 יחידות דיור בגדלים שונים. בפרויקט כיכר המדינה היא תכננה בניין בצורת ספירלה, ובפרויקט בית לסין היא שמרה על המבנה ההיסטורי של בית לסין, שתכנן אברהם יסקי ז"ל, מייסד משרד יסקי סיון מור.

פלר: "זה פרויקט מאוד מיוחד. מגדל קטן מאוד - ארבע דירות בקומה, אפילו שלוש. זה בניין בוטיקי בהתייחסות שלו ,הרבה מאוד הקפדה על המעטפת. במגרעת שמחברת בין המבנה ההיסטורי, לבניין, יש אזורים לרווחת הדיירים".

איזו צורת חיים מכתיבים המגורים במגדלים?

"יש איזו אמירה שכאילו מגדלים יוצרים ניכור. אני דווקא חושבת שהם יוצרים איזה חיי קהילה, כי יש מספר גדול של דיירים, שביניהם יש מארג של יחסי גומלין. אני גם רואה שהדיירים רוצים שטחים ציבוריים שיאפשרו להם להיפגש בהם. בכלל, עולם העבודה קצת משתנה. באחד הבניינים למשל, היה ביקוש לייצר מקום לפגישות עסקים: מקום שתוכל לקיים בו פגישת עסקים לפני שאתה נכנס הביתה, כדי שתהיה לך פרטיות וכדי שלא להפריע לשאר בני המשפחה - אבל בבניין.

"לא מזמן הייתי אצל חברים שעברו למגדל של 10 יחידות דיור, דווקא בראש העין. היא מאוד מנותקת, כמו כל הערים החדשות. במתחמים האלה אין רחוב ואנו רוצים לייצר מרחב עירוני. דווקא בגלל שאין חנויות בקרבת מקום, יש קבוצת ווטסאפ של הבניין. הם יצרו לעצמם חיי קהילה".

המגדלים בתל אביב מיועדים לאוכלוסיה מאוד מסוימת, כזו שהפרוטה מצויה בכיסה.

"זה היה נכון יותר לפני עשור, אבל כיום בבניינים יש יותר יחידות דיור, שטח הדירות קטן יותר, וזה פורץ את הדרך. תל אביב היא באיזה אופן מובילת הדרך. אתה רואה היום מגדלים גם בשכונות שיש בהן פינוי בינוי, כמו נווה שרת. ובמרכז העירוני, בתוך תל אביב, יש אבחנה בין גודל הדירה וכמות הדירות פר מגדל, כדי להנגיש את זה לאוכלוסייה נוספת".

כלומר את לא מסכימה עם הטענה שתל אביב היא עיר לעשירים.

"מי שרוצה לגור בעיר וחשוב לו, מצטמצם. אצל הצעירים, האורבניות גוברת על הכל".

יש איזו עיר בעולם שהיא מבחינתך מודל של תכנון נכון?

"ניו יורק היא עיר מדהימה, גם במובן של העירוניות שלה שנשמרת, האינטנסיביות. זו עיר חיה ובועטת שיודעת לשמור על החן שלה. יש בה משהו גם מהעבר, מההיסטוריה, היא יודעת לייצר סוג של וייב, גם באותם אזורי תעסוקה עם הכיכרות. זה לא קיים בפריז ולא בברלין".

ושאלה מתבקשת: כמתכננת המגדלים, את עצמך מתגוררת במגדל?

"אני גרה בגבעתיים, בבית פרטי, והחלום שלי זה לחזור לעיר. אני אוהבת מגדלים וזה חלק מהעשייה שלי. מתישהו אחזור".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים