גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה בין בושה לקניות: מפגש פסגה של דוברות ישראליות

נטלי זיו, חברת הנהלה בענקית האי–קומרס eBay ישראל, מארחת בביתה את החברות לארוחת ערב, שמתגלה כמפגש פסגה של הדוברות בישראל

אירוח - נטלי זיו / צילום: רמי זרנגר
אירוח - נטלי זיו / צילום: רמי זרנגר

לפעמים הופך אדם לתבנית נוף עבודתו. הבה ננסח זאת בצורה פחות פומפוזית: ישנם אנשים שכל כך מזוהים עם המקצוע שלהם, שהוא מתפרץ גם באופן לא רצוני, או במקומות לא רלוונטיים. תופעה זו חוצה קטגוריות, ויכולה להופיע גם אצל כוכבות שירה בציבור, פוליטיקאים או אקטיביסטים מסוגים שונים. הפעם נתקלתי בזה אצל דוברת eBay בישראל, נטלי זיו. מה שאמור היה להיות ארוחת ערב אינטימית עם כמה חברות קרובות, הלך ותפח לאירוע עם טראפיק מרשים, עוד ועוד כניסות (של אורחות) ונציגויות מקהלים שונים ומגוונים. סביר להניח שזיו לא התכוונה לכך, ובאמת רצתה ערב בוטיק אינטימי, אבל המנוע שדוחף אותה קדימה בכל יום, בזירת המסחר הגדולה בעולם, שבה בכל שתי שניות ישראלי קונה משהו, עבד שעות נוספות. וכך, בכל שתי שניות נכנסה אורחת נוספת. 

הקהל מורכב ברובו מדוברות, שבהן מרב לפידות דוברת המשטרה היוצאת, נוי קדם, דוברת הדואר והילה וזאן, דוברת השלטון המקומי. כך שבמקרה של משבר תקשורתי, אנחנו מסודרות. יש רופא במטוס! השאר הן בכירות במגזר הפרטי, ובהן שלי מיטלפונקט, סמנכ"לית הכספים של איביי, נועה אלפרט, מנהלת קשרי ממשל בגוגל, שרית גולדפרב, סמנכ"לית השיווק של צ'מפיון מוטורס ואחרות. האווירה היא אווירת פריימריז. כל אחת מספרת על עצמה, מחליפים חוויות מהקריירה, מחליפים טלפונים, ובעיקר מחכים לאוכל. כל אחת הביאה משהו, וכמעט כמו בכל ארוחה, הזוכה הגדולה של הערב היא כל מנה עם פחמימה. ביקושי שיא לתפוחי אדמה מוקרמים, בורקסים, קיש תרד וגבינות ולחמים עם גבינות שמנת. ורק יוצא דופן אחד, המועמד הבטוח להפסד, שמכה את הסקרים: סלט חסה. מקערת ענק נשארה רק שלולית רוטב יתומה.

אחרי סמול טוק מחריש אוזניים, החל משחק כיסאות מוזיקליים שבמסגרתו ניסתה כל אורחת לתפוס מקום ישיבה, לפני שהתוכנית האמנותית תחל. חוץ משולחן הקינוחים, כל פינה בסלון אוישה על ידי מישהי. זיו הזמינה לאירוע את הדוברת סיגל אביטן, להרצות על רב המכר שכתבה: ‘חשומה’ (במרוקאית: בושה). אולי לא הנושא הכי מרומם מצב רוח, אבל בהחלט בעל מכנה משותף רחב. כי מי שלא מכירה את המילה ‘חשומה’, מכירה מן הסתם את הביטוי: ‘מה יגידו השכנים’, שזה אותו הדבר, רק באשכנזית.

אחרי שאביטן מספרת את סיפור חייה ומקריאה קטעים מן הספר, היא שואלת את האורחות מי חוותה את תחושת ה’מה יגידו’ הזאת, והצליחה לנצח אותה. אורחת אחת מספרת על כך שהלכה ללמוד משפטים בדיוק מהסיבה הזאת, אבל אחרי שנמאס לה להיות אומללה במקצוע ולחשוב כל הזמן מה יגידו, עזבה הכול והלכה להיות מורה. עד היום, היא מספרת, הוריה לא השלימו עם המהלך והם ממשיכים להציג אותה בקול רם כעורכת דין, ובלחש כמורה.
אורחת אחרת אומרת שמעולם לא חשה בושה לגבי דבר. מי שעקב אחרי התנהלותה של אותה אורחת בתקשורת, יודע שזה נכון. מדובר בדוברת המשטרה היוצאת, מירב לפידות, שבולטת בקרב האורחות עם וסט מבצעי כחול של המשטרה, במקום בשמלת ערב שחורה. לאירוע היא הגיעה אחרי שקשרי עבודה עם זיו, המארחת, הפכו ברבות השנים לקשרי חברות. עתה, כשהיא פורשת מהמשטרה, יש לה יותר זמן להשקיע בחברות ולהצטרף לערבים של ספרות ופחזניות. היא מכריזה שמעולם לא התביישה בשום דבר ולא עניין אותה מה חושבים עליה.

גם בתפקיד האחרון, כשהייתה אחד האנשים הדומיננטיים והמסוקרים ביותר בתקשורת, וקיבלה ביקורות וטוקבקים אכזריים כמו שרק טוקבקים יכולים להיות, זה לא העסיק אותה. "לא התביישתי להיות בפרונט, בכל מקום היו ויהיו מלעיזים. זה לא עיכב אותי מעולם, וגם לא יעכב אותי". לפידות מספרת גם, שלמרות שהייתה ילדה מחוננת, לא הייתה תלמידה טובה והעדיפה לבלות בים במקום על ספסל הלימודים. ועדיין, זה לא הפריע לה בהמשך הדרך להשיג את המטרות שלה, כמו, למשל, לעשות תואר שני במינהל עסקים.


אחרי שלפידות מסיימת את הנאום הקצר שלה והאורחות מתפנות לבדוק את שולחן הקינוחים, באופן חסר בושה לחלוטין, אני שואלת את לפידות לאן פניה מועדות. היא עוד לא יודעת, אבל מגלה שהיא מכוונת אל המגזר הפרטי. האינטנסיביות והפרופיל הגבוה של הקדנציה במגזר הציבורי הספיקו לה, כנראה.

אירוח - נטלי זיו / צילום: רמי זרנגר

קונים סביב השעון

המארחת שלנו היא אישה עסוקה, והעובדה שהתפנתה כדי להרים את הערב הזה היא תוצאה של הגישה שלה לחיים, ולפיה לכל דבר שחשוב מבחינתך, יש זמן. "אני מוותרת על שינה ועל טלוויזיה כדי להספיק את כל הדברים שאני רוצה, וזה כולל ספורט, וכמובן את הילדים שלי", היא אומרת.

זיו היא, כאמור, הדוברת של איביי ישראל, תפקיד שהוא גם גלובלי, גם סביב השעון וגם הולך ונהיה עמוס יותר ויותר, עקב חיבתם ההולכת וגדלה של הישראלים לשופינג באינטרנט. "השנה הישראלים רכשו יותר מ-12 מיליון פריטים שונים באיביי", היא מספרת.

אילו קטגוריות היו הפופולריות ביותר ב-2018?
"הקטגוריה הראשונה היא חלקי חילוף לרכב, שבה נקנו קרוב לחצי מיליון פריטים. במקום השני נמצאת קטגוריית התכשיטים - מעל 400 אלף פריטים נמכרו, ולאחר מכן בגדי נשים, עם מעל ל-350 אלף פריטים. אביזרי מניקור ופדיקור רשמו יותר מ-320 אלף רכישות, ומוצרים למטבח - מעל 300 אלף פריטים".

איך ייראה עתיד הקניות ברשת?
"אנחנו עוברים תהליך אבולוציוני ומתאימים את הקניות ברשת לחיינו, ואף מכתיבים לאתרי הסחר הגדולים מה אנחנו אוהבים לקנות ואיך. אנחנו חיים בעולם תובעני מבחינת הדרישות שיש כלפינו, אנשים עובדים שעות רבות, מפתחים קריירה לצד ניהול בית ומחפשים להקל על עצמם במה שניתן. הסחר המקוון עושה את זה.

"מה גם שיוקר המחיה בישראל לגמרי גורם לאנשים לחפש אלטרנטיבות זולות יותר - אנחנו רואים את זה באופן ברור בכל מה שקשור לרכישת תחפושות לפורים, במוצרי חזרה לבית הספר, בכל המוצרים הקשורים לכניסת תינוק חדש לחיים וכן בשיפוץ הבית. אנשים פשוט הבינו שניתן לקבל תמורה רבה יותר עבור הכסף שלהם, ואין לי ספק שבעוד מספר שנים נשאל את עצמנו איך בכלל הסתדרנו ללא קניות באונליין.

"אני לומדת המון מהילדים שלי. הם דור שמתנהל באופן שונה לגמרי מאיך שהדור שלי התנהל בגילם - אחת התופעות המרתקות בעיניי הן יחסי הגומלין שהמציאות שלנו מקיימת עם המרחב הווירטואלי - השנה ראינו כיצד אירועים שקרו בעולם הדהדו ברשת והפכו לטרנדים. למשל, קים קרדשיאן ומעיל הדובון, החתונה המלכותית, אפקט לברון, פורטנייט וגעגועים לשנות ה-80, יצרו רשימה מפתיעה של הטרנדים השנתיים שכבשו את לב הקהל ובאו לידי ביטוי ברכישות ברשת. הסחר המקוון מהווה רשת חברתית לאנשים מכל העולם לסחור ולקנות מוצרים שלא בטוח שהיו מוצאים בקניון או בחנות ליד הבית. אלו הרגלי צריכה שיושרשו יותר ויותר, והם כבר משנים את סגנון החיים שלנו".

עד כמה השוק הישראלי צומח ביחס לעולם?

"הישראלים אוהבים לקנות ברשת. הם קונים, בממוצע, פריט בכל 2 שניות, שזה לגמרי מטורף. אנחנו רואים את טרנד הצמיחה הזה שנה אחרי שנה בחמש השנים האחרונות. בנובמבר ובדצמבר הישראלים שברו שיאי קניות חדשים עם 15.3 מיליון חבילות שנרכשו ומשקל שיא של של 3,050 טון".

לדבריה, מסקר שערכה איביי עלה כי 95% מכלל האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל ביצעו רכישות של מוצרים או שירותים באמצעות האינטרנט במהלך השנה האחרונה. האתרים שבהם ביקרו במהלך ימי הקניות הם בעיקר בינלאומיים (90%) ומעט ישראליים (8%).

זו זירה שגם משנה את שוק התעסוקה.

"מדהים עד כמה הנושא של עצמאות כלכלית של נשים מקבל ביטוי משמעותי במסחר מקוון. נשים יכולות, עם הכשרה ממש פשוטה, להיהפך לסוחרות באיביי ולהרוויח כסף בעבודה שהיא סופר גמישה (לרוב עבודה מהבית). יש לנו המון דוגמאות באיביי לנשים שפתחו חנות קטנה וגילו את היכולת שלהן למכור מוצרים לכל העולם ולהתפתח כלכלית בצורה מטאורית.

"למשל, אישה שעבדה בהייטק 20 שנה בשעות מטורפות והתחילה למכור כמה מוצרים בודדים (בגדי ספורט), והעסק שלה כל כך התפתח שהיא עזבה את המשרה שלה ועברה לעבוד מהבית במשרה מלאה. היום זוהי פרנסת המשפחה כולה, גם בעלה עזב את עבודתו והצטרף אליה לעסק. אני חושבת שזה תחום שעוד נראה בו פריצות דרך בקרב נשים בישראל, שהן יזמיות מטבען".

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה