גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם חברות התעופה הישראליות ייאלצו לקזז טיסות בלו"ז הקיץ?

מחר יכנס ראש אגף הביטחון של אל על את ראשי חברות התעופה הישראליות, והוא צפוי לבשר להם: עליכם לצמצם את לוח טיסות הקיץ שלכן לאור מחסור במאבטחים בנמלי תעופה

מחר (ג') יכנס ראש אגף הביטחון של אל על את ראשי חברות התעופה הישראליות, והוא צפוי לבשר להם: עליכם לצמצם את לוח טיסות הקיץ שלכן לאור מחסור במאבטחים בנמלי תעופה - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בבשורה דרמטית לחברות התעופה הישראליות, שממילא מתמודדות בתחרות קשה מול חברות התעופה הזרות שמגבירות את פעילותן בישראל, בין היתר הודות למענקים ולהטבות שהן מקבלות מהממשלה.

לא ברור באיזה היקף יצטרכו החברות לקזז את לוח הטיסות שהן כבר בנו לקיץ (כלומר מתקופת פסח ועד לאחר תקופת חגי תשרי), אבל מדובר במצב שמסתמן להיות בבחינת "אל-חזור", והוא פועל יוצא של גלגול סוגיית בעיית עובדי אבטחת הטיסות, עליה דיווחנו לאורך השנה האחרונה.

הסיפור התחיל בהתרעה ששיגר לפני חודשים ארוכים מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, לאגף הביטחון של אל על האמון על אבטחת הטיסות של כל החברות הישראליות. במכתב הודיע רותם כי העסקת עובדי האבטחה שכולנו פוגשים בנמלי התעופה בעולם לפני ההמראה לישראל בטיסות של חברות ישראליות - תוגבל עד לסוף שנת 2018. יצוין כי עובדים אלה, שמספר מגיע לכ-1,200, הם עובדי משרד החוץ. הסיבה: מחלוקת על העסקת אותם עובדים.

צפויים שינויים שיפעלו לרעת החברות

לאורך השנה לא הושג פתרון, אם כי היה ברור שהוא נמצא באוויר - וימים ספורים אחרי שנכנסה שנת 2019, הודיע משרד ראש הממשלה (האמון על המטה לביטחון לאומי) כי נמצא פתרון שיאפשר את העסקת העובדים - הפתרון הזה עבר דרך התקנת תקנים והעברת תקציבים ממשרד האוצר למשרד החוץ, לרבות העסקת יועצים משפטיים לטובת אותם עובדים. עוד הובטח כי יתוגבר כוח-האדם במערך עובדי האבטחה האמורים. כעת הבעיה מתעוררת מחדש.

המדינה היא שמממנת את רוב עלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות בחו"ל בסכום שמגיע כמעט למיליארד שקל בשנה. מי שקובע את נוהלי האבטחה והדרישות הוא השב"כ - מי שאמון ליישמן הוא אגף הביטחון של אל על, כשהוא מצוות את העובדים לפי לוח הטיסות שמעבירות לו מראש המתחרות, ארקיע, ישראייר ועיט והחברה-הבת סאן דור.

בהתאם ללו"ז שהן בונות - מצוות אגף הביטחון עובדים לנמלי התעופה השונים - הליך שמתרחש לפני כל עונה, חורף או קיץ ומאפשר לחברות לתכנן ולשווק את היעדים לציבור הנוסעים הישראלי, שכבר למד להיערך לחופשה חודשים ארוכים מראש.

כעת, כאמור, צפויים שינויים שיפעלו לרעת החברות, כאשר בחלק מהמקרים מדובר על טיסות שכבר נמכרו לנוסעים שיקבלו הודעה כי הן יבוטלו. לא ברור האם החברות יידרשו לוותר על טיסות מיעדים מסוימים, או שההחלטה על אילו יעדים או תדירות של טיסות עליהן לוותר תישאר בידיהן, אבל מה שברור הוא שהשינוי נכפה עליהן, והוא לא ניתן לביטול.

אחרי שנפתרה לכאורה סוגיית העסקת מאבטחי הטיסות, צצה בשבועות האחרונים סוגיה אחרת, שגם היא אחראית למצב שאליו נקלעו חברות התעופה הישראליות כיום - מס שצפוי להיות מוטל על אש"ל שמקבלים עובדי האבטחה ממשרד החוץ. הבעיה הזו התעוררה לאור טענות של עובדי האבטחה שההוצאות שמוגדרות תחת אש"ל לא בהכרח נכנסות לקטגוריה הזו, ולכן הן לא אמורות להיות ממוסות.

אפילו היועמ"ש נדרש להתערב

הנושא הזה הגיע לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה, במטרה למצוא פתרון לשפות את העובדים על הגירעון הצפוי בשכרם לאור הטלת המס. בשלב זה מסתמן שהתקבלה דחייה של חודשיים, כלומר הקפאה של המצב הקיים לפיו אין מס על הוצאות האש"ל של עובדי האבטחה - אבל הממונה על השכר והיועץ המשפטי יצטרכו להגיע לפתרון ארוך-טווח.

במקביל מתרחש מצב לפיו עשרות עובדים שסיימו את קורס האבטחה כבר יצאו למדינות שונות בחו"ל, אלא שהם לא התחילו לעבוד עדיין לאור חוסר הבהירות בשכרם. מדובר ביותר מ-50 עובדים ששוהים בבתי מלון בחו"ל אך טרם התחילו לעבוד - במקביל עובדים אחרים שמסיימים את הקדנציה שלהם צפויים לעזוב חזרה לישראל.

המחלוקת כעת אינה נוגעת לעולמות התעופה אלא לסוגיות העסקה ושכר. אתמול (א') שיגר ראש אגף הביטחון באל על, מוטי אילני, מכתב דחוף למנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), יואל פלדשו, בו הוא מתאר מצב לפיו חברות התעופה "נקלעו כבנות-ערובה למשבר שאינו מעניינן, בין משרדי ממשלה שונים".

אילני מציין כי "המשבר, שהיה נדמה כי נפתר - עודנו ממשיך". טענתו היא שמשרד החוץ, שבראשו עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מונע את גיוסם ואת איושם של עובדי האבטחה (עמ"י תעופה) בתחנות בחו"ל המשרתות את כלל חברות התעופה הישראליות.

לפי המכתב, עובדי עמ"י תעופה שסיימו את הכשרתם בחודשים אוקטובר-נובמבר 2018 אינם מוצבים לפעילות בתחנות הביטחון בחו"ל - ובהתאם חלקם אף נטשו את המערך (אחרי שסיימו קורס הכשרה שנעשה במימון מלא של המדינה).

עוד הוא מציין כי מסורבות בקשות של אגף ביטחון אל על לגיוס עובדי עמ"י תעופה לתחנות בטחון חדשות אשר אושרו על-ידי גורמי הממשלה השונים. אילני מתריע על חשש כבד לאי-מימוש לו"ז טיסות הקיץ של כלל חברות התעופה הישראליות, לרבות בכל הנוגע לטיסות שאושרו לביצוע.

האם יבוטלו הטיסות שכבר נמכרו?

האיום הזה כבר מתממש כאמור - מחר צפויים ראשי חברות התעופה הישראליות להתכנס במשרדי רת"א, שם הם יתבשרו כי עליהם לוותר על טיסות שכבר תכננו לבצע ושחלקן כבר שווקו ונמכרו לנוסעים - מצב כזה לא זכור בתעופה הישראלית, והוא צפוי לעורר קול צעקה מצד החברות הישראליות, שלא במקרה ירגישו מקופחות גם אל מול התחרות הגוברת אל מול חברות תעופה זרות וגם זו מול זו. קולות שנשמעו בעבר וככל הנראה יגברו כעת ידרשו להוציא את אגף הביטחון מידי אל על ולהעביר אותו לידי רשות עצמאית אשר תהיה אמונה על נושא אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות בהתאם לדרישות הביטחון שקובעת המדינה. טענה שהשמיעה בעבר ארקיע טוענת לפגיעה בתחרות, לאור העובדה שעליה לחשוף את לו"ז הטיסות שלה לאל על.

המצב שאליו נקלעו חברות התעופה כעת עשוי להוביל גם לדרישה שהן יפנו למדינה לפצותן על הנזק הכספי שייגרם להן עם ביטול הטיסות המתוכננות - המדינה בזרוע אחת שלה קובעת דרישות אבטחה שעל החברות לעמוד בהן (המל"ל), ובזרוע אחרת שלה היא מעסיקה את אותם עובדים (משרד החוץ), כשזרוע שלישית (משרד האוצר) מממנת את המהלך הזה. זרועות אחרות שלא קשורות ישירות למערך האבטחה אבל קשורות לענף התעופה הן משרד התחבורה, שאמון על פתיחת השמיים ועל הסכמים שיאפשרו לכמה שיותר חברות תעופה לטוס לישראל; ומשרד התיירות, שמעודד חברות זרות לטוס לכאן באמצעות מענקים של מאות אלפי אירו בשנה - מה שמצופה כעת הוא שגם המשרדים הללו יתערבו לטובת החברות הישראליות, שהחשיבות שלהן אינה מתמקדת רק בתחרות שכולנו נהנים ממנה אלא גם בחשיבות לחוסנן של החברות המעסיקות אלפי עובדים ישראלים.

מחברת ארקיע נמסר בתגובה: "מדובר בבעיה ניהולית, ואנו משוכנעים כי האחראים לכך יפתרו את הנושא מבלי להחריב את התעופה הישראלית"

מחברת ישראייר נמסר בתגובה: "חבל שמאבק כוחני בין אל על למשרד החוץ נעשה על גבה הכלכלי של ישראייר. ישראייר הקפידה השנה להעביר את תכנון לוח הטיסות מוקדם במיוחד, בכדי שתירוצים כמו אין אנשי ביטחון לא ישמשו לדחיית טיסות למועדים טובים פחות בהיבט המוצר והתאמתו ללקוח. ישראייר תיאלץ להפעיל טיסות בקוד זר בזמנים מקורים, בכדי להימנע ממכשולי המאבק בין אל על למשרד החוץ". 

מאל על נמסר: "לצערנו הרב, בשל אי-הסכמות בין משרדי ממשלה שונים, לא מאפשרים לנו העסקת עובדי עמ"י חדשים אשר דרושים לקיום מערך אבטחת התעופה הישראלית, דבר שגורם לנזקים במערך, ואנו קוראים לכל הגורמים הרלוונטיים למצוא פתרון דחוף".

ממשרד החוץ לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח