גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים נחשפים: לא תאמינו כמה פרטנר מרוויחה על השיחות שלכם לחו"ל

לחברות הסלולר זול יותר מבעבר לספק שירותים בחו"ל, אבל הירידה לא מגולגלת ללקוחות • מנתונים שהגיעו לידי “גלובס” עולה כי פרטנר הרוויחה בכל אחת מ–3 השנים האחרונות למעלה מ–200 מיליון ש' משימוש של לקוחותיה בחו"ל

מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום
מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום

כל מי שטס לחו"ל ולקח איתו את הטלפון הסלולרי, מכיר את זה. לקחת את המכשיר לחו"ל ולגלוש על גבי הרשת הסלולרית עולה הרבה מאוד כסף, עשרות עד מאות שקלים בחודש לחבילה צנועה של כמה ג'יגה בודדים. כך זה תמיד היה. אבל בעוד שהמחירים ללקוחות לא פחתו, עלויות הנדידה עבור המפעילים נמצאות בירידה משמעותית כבר זמן רב. התוצאה היא שהלקוחות משלמים גם פי 10 מהעלות הכרוכה באספקת השירות. הסיבה העיקרית לפערים הגבוהים היא היעדר מעורבות של הרגולטור, משרד התקשורת.

כך למשל, מנתונים שהגיעו ל"גלובס" ומתייחסים להיקף הרווחיות של הנדידה בחברת פרטנר, עולה תמונה קיצונית למדי. הכנסות החברה משירותי נדידה ב-2018 הסתכמו ב-267 מיליון שקל, בזמן שהוצאות הנדידה המשולמות על-ידי החברה למפעילים בחו"ל הסתכמו ב-37 מיליון שקל בלבד - דהיינו רווח של 230 מיליון שקל, כמעט 90% רווח. מדובר על עלייה של כמה מיליוני שקלים לעומת אשתקד. היסטורית, פרטנר נהנית מהכנסות נדידה גבוהות יותר ממתחרותיה.

ב-2017 רשמה פרטנר הכנסות של 254 מיליון שקל, והוצאותיה למפעילים בחו"ל הסתכמו ב-34 מיליון שקל - דהיינו רווח של 220 מיליון שקל. ב-2016 הכנסות הנדידה שלה הסתכמו ב-247 מיליון שקל, והוצאותיה למפעילים בינלאומיים עמדו על 31 מיליון שקל - רווח של 216 מיליון שקל. לחברה יש אמנם הוצאות מקומיות נוספות שכרוכות באספקת השירות, אבל עדיין מדובר ברווחיות קיצונית וחריגה.

ההכנסות משירותי נדידה מהוות נדבך משמעותי בהכנסות החברות מסך שירותי הסלולר שהן משווקות. לשם השוואה, הכנסות פרטנר משירותי סלולר ב-2017 הסתכמו ב-1.978 מיליארד שקל וב-2016 ב-2 מיליארד שקל. כלומר, יותר מ-10% מההכנסות משירותי סלולר בשנה מגיעים משירותי הנדידה. לגבי 2018 אין עדיין נתונים על סך ההכנסות של החברה משירותי סלולר.

בתחום הזה הרגולטור הישראלי לא הצליח למצוא את הדרך לחולל תחרות ולהוריד את המחיר, בניגוד למה שקורה בעולם. לכן, לקוחות רבים שטסים לחו"ל ולא מוכנים לוותר על הסלולרי, מעדיפים לרכוש כרטיס סים מקומי או כל מיני שירותים אחרים, על-מנת להימנע מהעלויות הגבוהות הכרוכות בשירות.

תגובת משרד התקשורת: "מחירי שירותי הסלולר במדינת ישראל הם מהאטרקטיביים בעולם, וזאת בזכות פעולות רבות שביצע משרד התקשורת בשנים האחרונות בתחום. לצד זאת, המשרד פועל לשימור תחרות יציבה בתחום הסלולר, מדיניות המשרד מתעדכנת מעת לעת לאחר ניתוח מכלול שיקולים כלכליים והאינטרס הציבורי".

בפרטנר סירבו להגיב לידיעה. 

משרד התקשורת צריך לבחור בין הלקוחות לבין החברות | פרשנות

המהפך שעבר שוק הסלולר בשנים האחרונות הוא עצום. אין כמעט מאמץ שלא נעשה על-מנת להגביר את התחרות בו, כמו הפחתת תעריפי הקישוריות והכנסת שחקנים חדשים. צעדים אלה הביאו את המחירים בישראל להיות בין הנמוכים בעולם כיום.

עם זאת, עדיין נותרו שני מקטעים בסלולר שבהם התחרות לא אפקטיבית, ונדרשת בהם מעורבות רגולטוריות: הראשון הוא תחום הנדידה (השימוש בסלולר בחו"ל), והשני הוא הקישור גומלין (קישוריות).

האחרון שניסה לייצור תחרות בתחום הנדידה היה שר התקשורת גלעד ארדן, שביקש לבחון רעיון מהפכני לפיו לקוח ישראלי בסלולר יוכל לבחור את הגורם שדרכו יקבל ויוציא שיחות בחו"ל - בדיוק כמו שקורה בשיחות הבינלאומיות בשוק הקווי. הרעיון של ארדן נקבר אי-שם במרתפי משרד התקשורת, וחבל.

ברעיון של ארדן היו אמנם כשלים טכניים רבים, אבל המטרה שעמדה לנגד עיניו הייתה חשובה - יצירת תחרות. מכיוון שאף אחד לא רוצה לפקח על מחירי הנדידה, הדרך היחידה היא לייצר תחרות במקטע הבינלאומי בתקווה שתביא לירידת מחירים. לא בטוח שזה יעבוד, אבל חייבים לנסות.

האלטרנטיבה האחרת היא לתת לחברות להמשיך לגבות סכומים גבוהים מהלקוחות השבויים. משרד התקשורת צריך לזכור שהוא נועד לשרת את האזרחים ולא את החברות, והגיע הזמן שייכנס לתמונה גם בתחום זה.

כשל נוסף בשוק הסלולר שנובע מחוסר התערבות של המשרד הוא תעריפי קישור הגומלין (קש"ג) בין המפעילים. קישורי גומלין בין מפעילים, או בשמם הנפוץ יותר "דמי הקישוריות", היו בעבר פרה חולבת עבור חברות הסלולר. הן גבו באמצעותן מיליארדי שקלים מהציבור, בכך שכל לקוח שהתקשר לחברה אחרת נאלץ לשלם על כך ביוקר.

לפני 8 שנים החגיגה כמעט נגמרה. שר התקשורת דאז, משה כחלון, החליט להפחית משמעותית את גובה התעריפים המופקעים שנהגו לגבות החברות. אלא שתעריפי הגומלין היו אמורים להמשיך לרדת עד לאפס, וזה לא קרה. התעריפים נתקעו סביב 6 אגורות לדקה בסלולר ואגורה אחת לדקה בנייח. למרות ההבטחות, המשרד החליט שכרגע הוא מגלה התחשבות במצבן הכלכלי של החברות, ולכן לא מתכוון להפחית את הקש"ג.

גם במקרה זה, רחמי משרד התקשורת באים על חשבונם של אזרחי ישראל. הדבר פוגע במפעילים חדשים קטנים ובלקוחות שמתקשרים מטלפון קווי לסלולר. הם אלה שנאלצים לספוג את מחירי הקישוריות הגבוהים. סיום עידן הקש"ג יסייע לכלכלת שוק נכונה יותר בעידן האינטרנט, שבו אין לקש"ג משמעות כשהשיחות מתקיימות על גבי האינטרנט, ולכן אין עלות לסיום השיחה. 

עוד כתבות

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

חנן מור שילם פי 5: מי קנה השבוע קרקע ברמת גן ב-330 אלף שקל לדירה?

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

כך תשקיעו בזהב / צילום: Shutterstock

הוא נחשב אלטרנטיבה למניות ולאג"ח כגידור מפני סיכונים: כך תשקיעו בזהב

לנוכח הזינוק השנה במחיר הזהב, רבים בוול סטריט ממליצים שתחזיקו במתכת, לפחות בחלק קטן מתיק ההשקעות שלכם ● ב"וול סטריט ג'ורנל" ריכזו את הסוגיות המרכזיות בשוק הזה, וממליצים למשקיעים כיצד לנהוג עם הסחורה הלוהטת ● מדריך קצר להשקעה מושכלת

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

העסקה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר לסטארט־אפ AI

אנבידיה וגרוק חתמו על הסכם רישוי טכנולוגי בהיקף ענק, שכחלק ממנו המייסד של גרוק ג'ונתן רוס ובכירים נוספים יעברו לשורות אנבידיה ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות בענקית השבבים, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

חוסל בלבנון מחבל מיחידת המבצעים של משמרות מהפכה

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה ● כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● עדכונים שוטפים

עסקת הגז עם מצרים יוצאת לדרך / עיצוב: אלישע נדב

הסכם הגז עם מצרים: מיליארדים למדינה או שנשלם על זה ביוקר?

בשנה הקרובה תחל ישראל לספק גז טבעי למצרים - בהסכם היצוא הגדול ביותר שנחתם כאן ● המהלך צפוי להכניס למדינה 58 מיליארד שקל עד 2040, להמריץ את הרחבת החיפושים בים התיכון ולהפחית את המחיר המקומי ● אבל הוא גם פוגע דרמטית בעתודות, וכשתגיע העת לייבא, זה יעלה לנו יותר ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ הודיע: ארה"ב תקפה יעדי דאעש בניגריה

לדברי נשיא ארה"ב, התקיפות בוצעה בהוראתו וכללו שורת יעדים ● המהלך מגיע לאחר שבועות של איומים אמריקאים לפעולה צבאית בשל פגיעה בנוצרים במדינה ● ממשלת ניגריה דחתה בעבר את הטענות וטענה כי היא מחויבת לחופש דת ולהגנה על כלל האזרחים

שמואל פרביאש, מנכ''ל DSIT / צילום: פרטי

ההנפקה של רפאל ויבואן הממתקים: זינוק של 400% בצבר ההזמנות תוך 3 שנים

על רקע ההתחזקות במניות הביטחוניות בבורסה בת"א, תשקיף חברת DSIT שבשליטת רפאל חושף זינוק של 68% בהכנסות וקפיצה חדה ברווח במחצית הראשונה של השנה ● "החברה מזהה גידול בביקוש לפתרונות הגנה מתקדמים מפני איומים בתווך התת-ימי", צוין

אמנת START / עיצוב: אלישע נדב

אמנת הגרעין עומדת לפוג. האם היא תתחדש? "טראמפ רוצה להראות שבעל הבית השתגע"

מאז המלחמה הקרה הקפידו רוסיה וארה"ב להאריך בכל כמה שנים את האמנה שהגבילה את התחמשותן בנשק אטומי • כעת היא מתקרבת שוב לסיומה, והן יידרשו שוב לסוגיה • אלא שהפעם מארג האינטרסים השתנה: פוטין שקוע בבוץ האוקראיני, לטראמפ יש חזית מתעצמת מול סין, ושתי המדינות מנהלות עסקאות גרעיניות עם מדינות אחרות - שבכוחן לשנות את מאזן האימה ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה חיובית בוול סטריט; S&P 500 שבר שיא בפעם ה-39 השנה

S&P 500 עלה ב-0.3%, ונאסד"ק הוסיף ● מניית נייקי קפצה לאחר שמנכ"ל אפל רכש מניות בחברה ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה 8 שנים ● בארה"ב נרשמה הצמיחה הגבוהה ביותר זה שנתיים, ובבלומברג צופים ביצועי יתר של מניות ערך ב-2026 • לא רק הזהב - גם הנחושת בשיא ● ערב חג המולד, המסחר באירופה ובוול סטריט ננעל מוקדם

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?