גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלא יעבדו עליכם עם מיזמי תחבורה ציבורית – זו הסיבה שהמדינה מעדיפה שתמשיכו לנהוג בכמה שיותר כלי רכב

ההכנסות ממסים בענף הרכב ב-2018 מהוות 14% מכלל הכנסות המדינה ממסים באותה שנה • הכסף הגדול מגיע ממיסוי על הדלק ומרכישת רכבים, אבל גם מביורוקרטיה פשוטה - למשל, דף נייר שמודפס בעת העברת בעלות על רכב ושווה למדינה 100 מיליון שקל בשנה • הנתונים מראים עלייה של כ-1.5-2 מיליארד שקל בהשוואה ל-2017, ומציגים את ההשפעה הישירה על יוקר המחיה

מכוניות / צילום: שלומי יוסף
מכוניות / צילום: שלומי יוסף

ציבור הנהגים הישראלי הוא אובייקט לקנאה של ממשלות רבות בעולם. לא בגלל תרבות הנהיגה, מודעות סביבתית או בשל סטטיסטיקת התאונות. הסיבה היא ההכנעה שבה מקבלים כאן הנהגים את מיסוי הרכב. מבדיקת "גלובס" עולה, כי ב-2018 רכישת כלי רכב והשימוש בהם הזרימו לקופת האוצר כ-13.7% מכלל ההכנסות השנתיות ממסים - נתון שאין דומה לו בעולם. סך ההכנסות של המדינה ממסים הסתכמו ב-2018 ב-306.3 מיליארד שקל.

הנהג הישראלי גם משלם לכל קילומטר כמעט יותר מכל נהג אחר בעולם, ואם מכניסים לנוסחה גם מדד של "תמורה לקילומטר", כלומר משך העמידה בפקקים וזמן ההגעה מנקודה לנקודה, שמקבלים "בתמורה" לכל דולר - קרוב לוודאי שהיינו בתחתית הדירוג של העולם השלישי.

למרות זאת, אף אחד לא פוצה פה ולא מרים ראש. גם לא פעם בארבע שנים כאשר הכוח עובר, תיאורטית, מהנבחרים לבוחרים. עובדה, שבמערכת הבחירות הנוכחית נושא הקלת נטל מיסי הרכב לא נמצא על השולחן בשום צד של הקשת הפוליטית.

נהפוך הוא: ערב הבחירות הודיע האוצר על "שדרוג" שרירותי ומופרך של המיסוי הירוק, שבעטיו עתיד מס הקנייה הריאלי המוטל על דגמי רכב עממיים רבים לזנק באחוזים רבים. במקביל זינק המיסוי על דלק לשיעורו היחסי הגבוה מזה שנים. במדינות נורמליות מהלך כזה היה נחשב "טאבו" ערב הבחירות. ומה עשה החודש ציבור הנהגים הישראלי בתגובה? הסתער בהמוניו על סוכנויות הרכב ורכש במחירים מופקעי-מס אלפי כלי רכב מדגמים שעתידים להתייקר עוד יותר באפריל. הכנעה למופת. כדי לספק תשובה מעודכנת לשאלה "כמה זה עולה לנו", ניתחנו את מפת גביית מיסוי הרכב ב-2018. הנתונים מרתקים. 

נוסעים ומשלמים: מכונת המזומנים של האוצר

1. שוד מס הקנייה והאגרות

כהרגלו, האוצר אינו שש לעדכן את הציבור בפרטים מדויקים על היקף הגבייה של מיסי הרכב והדלק. נתונים פרטניים מתפרסמים, חלקית, באיחור של שנה אם בכלל. אבל האוצר כן מפרסם מדי חודש נתונים כללים מאוד על "היקף ההכנסות ממסים" בישראל ומהם אפשר להוציא נתונים די מדויקים על גביית מיסי הרכב השונים.

נציין ששנת 2018 לא הייתה שנת שיא בגבייה גם בגלל התכווצות שוק הרכב וגם בגלל הטייה מהירה ומשמעותית של הרכישות לכיוון מכוניות היברידיות, שנהנות מהטבת מס. ועדיין, הנתונים מכובדים בקנה מידה מקומי ובין לאומי.

נפתח במס הקנייה. על פי דו"ח ההכנסות השנתי של האוצר ל-2018 ההכנסות מסעיף "מס קנייה ייבוא" הסתכמו ב-17.48 מיליארד שקל. החלק הממוצע של ההכנסות ממס קנייה על רכב חדש ועל חלפים בסעיף הזה עמד בשנים האחרונות על כ-55%. מכאן שאפילו בשנת 2018 "החלשה" הכניס מס הקנייה על רכב כ-9.6 מיליארד שקל לקופת האוצר.

את סעיף "אגרות הרכב" משתדל האוצר לטשטש ולהעלים בתוך סעיף ההכנסות הכללי מאגרות. אכן, מדינת ישראל גובה שלל אגרות, שונות, משונות ויצירתיות על שלל "שירותים" - ואלה מכניסות לקופתה מעל 6 מיליארד שקל בשנה. על פי נתוני העבר אנחנו יודעים שאגרות הרכב, כולל אגרות הרישוי השנתיות, אגרות העברת בעלות, רישיון נהיגה ועוד, תופסות ת כ-70% בממוצע מכלל ההכנסות בסעיף. לפיכך, ב-2018 גבתה המדינה כ-4.65 מיליארד שקל מאגרות רכב בלבד.

את עיקר הכסף מייצרות אגרות הרישוי השנתיות לרכב, שגבוהות במאות אחוזים מהממוצע ב-OECD. אבל גם האגרות הקטנות הן שוד לאור היום. למשל, אגרת העברת הבעלות - בכל שנה מבוצעות בישראל בסביבות 460 אלף עסקאות העברת בעלות על רכב משומש (נתוני רשות המסים). העלות של ביצוע הפעולה, עניין של כמה שניות והדפסת דף בודד במדפסת, היא 220 שקל. בהרף עין נוספו לקופת המדינה כ-100 מיליון שקל. לא בדקנו, אבל ייתכן בהחלט שזהו אחד מניירות המדפסת היקרים בעולם.

סעיף ההכנסות ממכס על רכב דווקא התכווץ בשנים האחרונות משמעותית. לא בגלל מדיניות הסחר החופשי הליברלית של ישראל, חלילה, אלא בגלל שרוב כלי הרכב היפנים והקוריאנים - שני מקורות הייבוא שמספקים את עיקר המכס (7%) - כבר מזמן מגיעים מאירופה ומארצות הברית. ובכל זאת, גם הסעיף הזה הוסיף ב-2018 עוד כ-300 מיליון שקל.

סעיף הכנסה נוסף הוא שווי השימוש ברכב צמוד. הסעיף הזה קבור היטב בסעיף ההכנסות ממס הכנסה, אבל "פליטת פה" של הכלכלן הראשי באוצר חשפה בשנה שעברה כי סעיף זה מכניס בממוצע למדינה בסביבות 5 מיליארד שקל בשנה. אוכלוסיית מקבלי הרכב הצמוד היא די יציבה, אבל ב-2018 חלה נטייה ברורה של השוק הזה להצטיידות ברכבי פנאי יקרים. שווי השימוש בישראל נגזר ממחיר הרכב ולכן אפשר להניח שההכנסות בסעיף הזה נמצאות בקו עלייה, גם בקיזוז שווי השימוש המופחת של רכב היברידי. לצורך קירוב, נישאר עם 5 מיליארד שקל הכנסות. סיכום ביניים: 19.5 מיליארד שקל.

2. באר נפט עשירה

בתחזית ההכנסות ממסים שליוותה את תקציב 2018 העריך האוצר כי ההכנסות ממיסוי על דלק, שרובו לתחבורה, יאמירו בשנה החולפת ל-19.6 מיליארד שקל. זה לא קרה, וההכנסות אפילו ירדו בשיעור שנתי קל של 2.6% והסתכמו ב-18.41 מיליארד שקל. אפשר למצוא לכך כמה סיבות, אבל הורדת מסים היא בוודאי לא אחת מהן.

ב-2018 שיעור המס הממוצע מתוך המחיר של ליטר בנזין, בעיקר בלו ומע"מ, נע סביב 64%. בתחילת פברואר 2019 הוא כבר זינק ל-67%. אם מילאתם השבוע את המיכל ב-300 שקל, 200 שקלים מתוכם היו מסים - וכך הפכו משאבות הדלק למשאבות מיסוי יעילות.

בנובמבר 2018 פורסמה בבלומברג השוואה של עלויות הדלק לתחבורה ב-61 מדינות בחמש יבשות, על פי שלושה מדדים מרכזיים: מחיר הבנזין; AFFORDABILITY, כלומר היכולת לשלם את מחיר הדלק ביחס למשכורת היומית הממוצעת; והחלק היחסי מהמשכורת שמוציאים הנהגים על דלק. בסעיף מחירי הדלק הגענו למקום ה-55 מבין 61 מדינות (כלומר, דלק יקר מרוב המדינות שנבדקו). מדד "יכולת התשלום" הציב אותנו במקום סביר, 25 בעולם, אבל צריך לזכור שבישראל קיימים פערי שכר משמעותיים מאוד שאינם משתקפים בנתונים. המדד האחרון מציב אותנו במקום ה-49 מתוך 61. על פי בלומברג, הדלק לבדו מכרסם מהמשכורת הטיפוסית בישראל פי חמישה בערך מהנתון המקביל בארצות הברית.

בפברואר, כאמור, זינק שיעור המס על בנזין לכ-67% והציב אותנו בעמדת הובלה עולמית בנתון הזה. אבל אצלנו מודאגים האחראים על גביית המס מדברים אחרים. בתחילת ינואר השנה, בכנס "תחזיות משק האנרגיה" של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, התלונן מנהל רשות המסים ערן יעקב כי "משמיצים אותנו" וטען כי מיסוי הדלק לבדו אינו מספיק כדי לכסות את "העלויות החיצוניות". צריך ללוות אותו גם במס נסועה/גודש כי "הכבישים אינם משאב חינמי". במלים אחרות - לא "מס נסועה במקום מס דלק דרקוני," אלא "גם וגם".

3. שורה תחתונה: 42 מיליארד שקל

אז מה לנו שם? מיסוי על העלויות הקבועות ברכב בהיקף של כ-19.5 מיליארד שקל ב-2018, פלוס מיסוי על העלויות המשתנות בהיקף של כ-18.4 מיליארד שקל. שכחנו משהו? מע"מ, כמובן, שנגבה גם על ההוצאות הקבועות וגם על המשתנות (דלק) לרכב. משהו כמו עוד 4 מיליארד שקל בשנה. הגענו לסכום נאה של כ-42 מיליארד שקל גביית מיסי רכב, כמעט 14% מהכנסות המדינה.

וכל מה שנותר לנו להוסיף אלו רק להסיק כמה מסקנות עגומות. הראשונה היא, שמי שלא דורש לא מקבל. בצרפת, העלאת מיסוי הדלק לשיעור נמוך יותר משיעורו בישראל הציתה את מחאת "האפודים הצהובים" שאילצה את הנשיא עמנואל מקרון לסגת מהמהלכים להקטנת מיסוי הדלק. שם אין כמעט מיסוי על הרכב עצמו, וזו אפילו לא תקופת בחירות. השתיקה הרועמת אצלנו בהחלט סללה את הדרך לגזירות הרכב הנוספות שיוטלו השנה.

המסקנה השנייה היא, שמי שבונה על עתיד של רכב חשמלי זול לרכישה ולתפעול על כבישי ישראל - שיחשוב שוב. זה אמנם הפתרון תחבורתי הירוק והבר-קיימא ביותר שקיים כיום, אבל בישראל המיסוי "הסביבתי" הוא חד-כיוווני: למעלה. כאשר מדובר בחשש לאובדן הכנסות ממסים, הירוק הופך להיות שחור די מהר. כפי שחשפנו לפני מספר חודשים ב"גלובס", באוצר עובד כיום צוות שבוחן כיצד למסות את הנסועה ברכב חשמלי. בינתיים הכל על הנייר, אבל ייתכן שב-2020 זה יקרה.

המסקנה השלישית היא, שמי שחושב שמיסוי הרכב הוא "בעיה של בעלי רכב" - טועה בגדול. הוצאות הרכב והדלק הן נטל משמעותי מאוד על המגזר העסקי והיצרני, וככל שהן עולות הן מתגלגלות ישירות למחירי המוצרים והשירותים. את המחיר ישלם גם מי שנוסע באופניים. 

הפוליטיקאים שותקים / פרשנות

בדצמבר האחרון, לאחר מספר שבועות של מחאות ציבוריות קולניות ואלימות לעתים, שנודעו בשם "מחאת האפודים הצהובים", ולאחר כמה משאלי עם עוינים, נאלצה ממשלת צרפת לבטל את העלאת מס הדלק המתוכננת. צרפת לא מטילה מסים על רכישת רכב חדש, למעט מע"מ, יש בה תחבורה ציבורית מצוינת, שפועלת שבעה ימים בשבוע והבחירות שם עוד רחוקות מאוד. ובכל זאת, כל פוליטיקאי בצרפת ובהרבה דמוקרטיות אחרות בעולם, יודע שהוא אינו יכול להפוך מיליוני נהגים לפרה חולבת בצורה שרירותית מבלי לשם על כך מחיר פוליטי.

בישראל, לעומת זאת, הרשות נתונה. רק בחודשיים אחרונים הודיע האוצר על "עדכון" במס הירוק, שבעטיו יתייקרו באפריל הקרוב דגמים משפחתיים ודגמים פופולריים נוספים באלפי שקלים. עדכון מחירי הבנזין בינואר הציב את רף המיסוי על 67%, אבל הציבור ממשיך לשתוק ולשלם. בנושא כל כך קריטי, שמשפיע בצורה כה ישירה על יוקר המחייה - ולא רק של הנהגים - ניתן היה לצפות שהנושא יחלחל בצורה כלשהי למערכת הבחירות הנוכחית. אבל עוד לא ראינו אף אחד שירים את הכפפה, ואין זה פלא. אחרי הבחירות צריך לממן את ההבטחות, לקדם פרויקטים "שקרובים אל הלב" ולשמח ספונסרים, והדרך הכי מהירה לעשות זאת היא להטיל עוד ועוד מיסי רכב על הפרה החולבת הנאמנה. אבל, נזכיר לכולם, השתיקה לא פותרת שום דבר. מקסימום מהווה הזמנה לעוד גזירות. 

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים