גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על שקיפות וקנייה חכמה: מה אפשר ללמוד מהקריסה של גרמניה איירליינס

חברת התעופה הגרמנית, שהפעילה עד כה טיסות סדירות בין ישראל לגרמניה, הגישה בקשה רשמית לפשיטת רגל השבוע ● ההודעה התקבלה בתדהמה בישראל הן בקרב הנוסעים והן בקרב הנציגות המקומית ● האם הכתובת הייתה על הקיר, ומה זה אומר על הרגלי הצריכה שלנו?

"אנחנו המומים וכואבים, הכול היה רגיל", זאת הייתה תגובתה של גרמניה איירליינס ישראל להודעתה הרשמית של חברת התעופה הגרמנית כי היא מצטרפת לרשימת חברות התעופה הקורסות. לפי החברה בישראל, המיוצגת על-ידי טל תעופה, לא רק מאה הנוסעים שהגיעו לשדה התעופה בשעות הבוקר המוקדמות הופתעו לגלות שהיא פשטה את הרגל, אלא גם הנציגות הישראלית. אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? 

בחודש האחרון ידעה "גרמניה", שהפעילה מערך של טיסות סדירות מיעדים שונים באירופה, סוג של רכבת הרים. ב-9 בינואר יצאה בהכרזה כנה לציבור והכריזה כי נקלעה לקשיים כלכליים "לאור התחרות המחריפה והשחיקה במחירי הדלק". הבור הכלכלי נאמד אז על-ידה ב-20 מיליון אירו.

אלא שההודעה העצובה הזאת לא בישרה על סגירתה ורק שיקפה את מצבה הכלכלי אל מול הצרכנים והספקים - שקיפות מוערכת שחבל שלא כל החברות מבינות את חשיבותה, אבל עוד נגיע לכך בהמשך. 

כמה ימים לאחר מכן, ב-13 בינואר, שיחררה החברה צפירת הרגעה: 'גייסנו את הסכום הדרוש, חוזרים לפעילות רגילה'. אבל זה לא החזיק מעמד, ואתמול כאמור, דווקא ב-4:00 בבוקר, היא הודיעה שהיא סוגרת את שעריה ונכנסת להליך של חדלות פירעון. שקיפות? מסתבר שלא עד הסוף. 

המשמעות, לפי ההודעה, היא שמי שרכש כרטיסי טיסה ישירות דרך החברה איבד למעשה את כספו; ומי שרכש דרך סוכן נסיעות יצטרך לפנות אליו שישבור את הראש בעצמו. מה זה אומר? לפי הערכות של הנציגות המקומית של "גרמניה", מאות ישראלים רכשו כרטיסי טיסה שכעת הם לא יכולים לממש. 

חברות תעופה שקרסו בשנים האחרונות

סוכן או קנייה ישירה מהחברה - מה עדיף?

"גרמניה" נכנסה לפעילות בישראל ב-2017 על חשבון הסלוטים (חלונות המראה) שפינתה חברת התעופה אייר ברלין שקרסה בעצמה בסוף אותה שנה. היא החלה ב-3 טיסות שבועיות לברלין, שעם הזמן גדלו ל-14 טיסות שבועיות לארבעה יעדים בגרמניה: ברלין, דיסלדורף, נירנברג והמבורג. את 2018 סיכמה החברה עם 152 אלף נוסעים בישראל - מספר שמשקף גידול של 107% ביחס לשנה הקודמת. 

הקהל פירגן מהסיבה העיקרית שלא הרבה חברות מסוגלות להציע טיסה בשירות מלא, כולל מזוודה במשקל של 25 ק"ג, ארוחה והושבה, במחיר שדומה יותר לעולמות הלואו קוסט. אבל כעת מתברר שגם למסוגלות הזאת יש גבול. 

מאות הנוסעים שנשארו לפי "גרמניה" חסרי אונים משקפים שתי מגמות שהולכות ומתחזקות בענף התעופה: היערכות מוקדמת לחופשה, בטווח של חודשים ארוכים - בפרט כשמדובר בפסח או בחודשי הקיץ. שנית, התחזקות הקנייה הישירה מחברות התעופה. במקרה הזה, הלקוחות שסיגלו לעצמם הרגלים צרכניים נבונים יורדים לתחתית סולם הנושים והסבירות שיקבלו את כספם בחזרה נמוכה. אבל - וזה אבל אבל גדול - יש אור בקצה המנהרה, בהתאם לתרחישי הרכישה השונים.

1. קנייה ישירה - למרות ש"גרמניה" הודיעה שמי שרכש את כרטיס הטיסה ישירות דרכה באתר ושילם באשראי יכול לשכוח מכספו או מזיכוי, חברות האשראי נחלצות לטובת הנוסעים ויכולות לבטל עסקה במקרה שמוגדר כ"כשל תמורה". בהקשר הזה, ציינו בישראכרט ובכאל ציינו לשאלת "גלובס" כי "לקוחות שחויבו ישירות על-ידי חברות התעופה ולא יכולים לממש את כרטיס הטיסה יכולים לפנות אלינו ולקבל זיכוי בגין העסקה". 

זו בשורה חשובה שמספקת הגנה שבעבר הנוסעים לא חוו, ולכן ההמלצה שלנו היא להזדרז ולפנות לחברת האשראי.

2. רכישה דרך סוכן נסיעות (גם אם מדובר בקנייה שנעשתה באתר האינטרנט של הסוכן) - במקרה כזה, חברות האשראי לא מסייעות לנוסעים אלא מפנות אותם לסוכנים בהנחה שאלא יוכלו לזכות אותם או להציע להם טיסה חלופית. כאן יש כמה תרחישים אפשריים, שגם הם תלויים באופן שבו נרכש הכרטיס - האם כטיסה בלבד או במסגרת של חבילת נופש.

ברוב המקרים יוכל הסוכן לבחור לזכות את הצרכן או להציע לו טיסה חלופית, תלוי כמובן במידת הרצון והשירותיות שלו. שכן ישנם כמה מנגנונים שמגנים על הסוכנים ומאפשרים להם לקבל את כספם בחזרה במקרה של קריסה של חברת תעופה. במקרה של חבילת נופש, הסוכן שרכש עבורכם את הטיסות יכול להחליף את חברת התעופה - כך שמבחינת הנוסע אין פגיעה. כך סיפר לנו סיטונאי גדול ששיווק חבילות שכללו טיסות של "גרמניה איירליינס" ומצא חלופות באמצעות חברות תעופה מתחרות.

בנוסף, "גרמניה" רשומה ביאט"א (ארגון התעופה העולמי) שמפעיל מנגנון להגנה על סוכני הנסיעות. המנגנון הזה, המכונה BSP, הוא למעשה צינור שדרכו מעבירים הסוכנים כסף לחברות התעופה. כך שבמקרים של קריסה היא יכולה להקפיא את התהליך ולהשיב את הכסף לסוכני הנסיעות. אם הכסף עבר - הוא אבוד הן מבחינת הסוכן והן מבחינת הנוסע.

פתרון אחר שכבר מיושם במדינות שונות דוגמת בריטניה, עובר דרך קרן ממשלתית שאמורה להיחלץ לטובת הנוסעים במקרה של קריסה של חברת תעופה. נכון שהכסף שנאסף באמצעות גביית פרמיה מכל נוסע (בתוספת של כמה דולרים למחיר הכרטיס) מיועד בעיקר לסייע לכאלה שנתקעו במדינות אחרות לחזור למדינתם, אבל הוא יכול גם לסייע במקרים שבהם צרכנים משלמים את מחיר הקריסה של חברות תעופה. התאחדות סוכני הנסיעות דוחפת להקמה של קרן דומה גם בישראל - אולי היא גם תצליח בממשלה הבאה. 

ועד שהמדינה תדאג לנוסעים, אפשר גם לעשות את זה לבד: פוליסות ביטוח שונות לנוסעים לחו"ל מציעות להוסיף כיסוי לכרטיס במקרה של קריסה של חברת תעופה. גם כאן כמובן, חשוב לקרוא את הסייגים והאותיות הקטנות מראש.

הקריסה הבאה מרחפת באוויר 

ומה עם חברות תעופה אחרות ששמן עלה בהקשר של קשיים כלכלים דוגמת WOW air, נורוויג'ן איירליינס או אליטליה? סוכן נסיעות גדול אמר ל"גלובס" כי הקריסה הבאה מרחפת באוויר. "יש חברות שאתה יודע שביום בהיר אחד עלול להיסגר להן הברז. אנחנו מוכרים כרטיסים גם של חברות תעופה שעלולות להפסיק להתקיים פתאום, בדיוק כפי שקרה עכשיו, ומקווים שנצליח שלא לגלגל אלינו או אל הנוסעים שלנו נזקים כספיים באמצעות ביטוח על הכסף. 

"לאורך השנים כבר ראינו מקרים שחברות שידעו שהן עומדות לקרוס ועדיין המשיכו למכור כרטיסים עד לרגע האחרון. הוגנות? לא תמיד היא משחקת תפקיד במשחק הזה".

מה עושים? שוקלים היטב רכישה של כרטיס טיסה לטווח הרחוק בחברות שכבר הודיעו בעצמן שהן לא יציבות.

שקיפות, שקיפות ועוד קצת שקיפות 

לסיום, מחשבה נוספת: אם הקריסה של "גרמניה" הפתיעה גם את הנציגים הישראלים שלה בישראל ומן הסתם גם את הנוסעים, אפשר לצאת מנקודת הנחה שהחברה שנקטה במדיניות של שקיפות כשהיא עצמה הודיעה על הקשיים הכלכליים שאליהם נקלעה יכלה להמשיך בקו של שקיפות לפני שסגרה את השאלטר בבת אחת.

בעידן של היום, השקיפות בין חברות לצרכנים היא לא מותרות או מחווה של רצון טוב - אלא הבסיס ליחסים והבסיס לנאמנות של צרכנים למותג ולחברה. זוכרים את טיסת השבת של אל על? ב-19 בנובמבר הודיע מנכ"ל אל על, גונן אושיסקין, כי יקים ועדת חקירה שתבדוק את שהתרחש על אותה הטיסה שהמריאה מניו-יורק, נחתה באתונה כדי שלא לטוס בשבת ועוררה את זעמם של הנוסעים בטיסה וגם לאחריה. הסיפור התנפח לממדים תקשורתיים עצומים וכלל כמה גרסאות מצד אל על, איומים לחרם מצד הנוסעים החרדים, פיצוי ועוד. הצעד המבורך של הקמת ועדת חקירה לימד שאל על עצמה הבינה שלציבור נוסעיה יש זכות לדעת מה באמת קרה.

הכול טוב ויפה, אבל חודשיים אחרי והוועדה טרם סיימה את עבודתה, כך לפחות לפי מענה של החברה לאינספור פניות של "גלובס" בנושא. למרות שנדמה שתחקיר באירוע שהוא בעיקר שירותי ונוגע לטיסה אחת לא אמור להיות מורכב כל-כך, כך שהתחושה היא שאל על מעדיפה לתת לסיפור הזה לשקוע יחד עם מסקנות הוועדה שהיא בעצמה הקימה.

אז הנה שיעור נוסף בשקיפות: הצרכנים לא רק שואפים לדעת את האמת, אלא גם לכך שיקיימו מולם הבטחות שניתנו להם.

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט