גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצל הסקרים והפחד מגנץ: מחר הפריימריז במפלגת העבודה

רמת הלחץ של בכירי המפלגה גבוהה במיוחד לאור הצניחה בסקרים, שמנבאים רק 6-7 מנדטים למפלגה בכנסת ה-21 כאשר רבים מהמצביעים שלה עשויים לעבור למפלגת חוסן לישראל ● החיבור למרצ לא נידון לעומק, אך גם לא נשלל

אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה
אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה

מחר (ב') צפויים להתקיים הפריימריז במפלגת העבודה. 44 מועמדים במפלגה הוותיקה, ביניהם 14 חברי כנסת שכיהנו בכנסת היוצאת, ינסו לשכנע 60 אלף מתפקדים פוטנציאלים לבחור בהם בפריימריז מחר, ב-84 אתרים ברחבי הארץ, בהם קלפיות שיוצבו בקיבוצים ובמושבים רבים.

בניגוד לפריימריז בליכוד, במפלגת העבודה ההצבעה היא בעמדות ממוחשבות ולא על גבי פתקים וכך התוצאות יהיו מידיות כבר ביום שני בערב באירוע מרכזי בגני התערוכה בתל-אביב.

על רקע הצניחה בסקרים, והמחשבה שהמפלגה שהקימה את המדינה תכניס רק 6-7 מנדטים לכנסת ה-21, רמת הלחץ של בכיריה גבוהה במיוחד. המקום השני ברשימה לכנסת משוריין לבחירתו של היו"ר אבי גבאי, וכך למעשה המנצח בפריימריז ביום שני, ישובץ במקום ה-3 והלאה. גם המקומות ה-10 וה-16 ברשימה אמורים להיות משוריינים לדמויות מבחוץ, אך בסביבתו של גבאי אומרים שהוא הבטיח פומבית שישתמש בזכות השריונים בזהירות, בחכמה ובשיקול דעת ויקבל החלטה רק לאחר הפריימריז.

כרגע, כאשר אין קופצים רבים שמעוניינים להיות משוריינים בצמרת המפלגה, עשוי גבאי להעדיף את המסר של נבחרת הח"כים הטובה של המפלגה, תוך הבלטת שמותיהם של חברי הכנסת שלי יחימוביץ׳, סתיו שפיר, איציק שמולי, מרב מיכאלי, עמר בר-לב ועמיר פרץ. בסקרים שערכו בכירי המפלגה, הם מצאו שדמויותיהם מעוררות הערכה בציבור ובהתאם בימים האחרונים, הפיצה המפלגה סרטונים רבים עם הנבחרת שלה. עד לפני שבוע, שמו במפלגה דגש על אישיותו של אבי גבאי, תוך קידום מכירות ספרו האישי כשגבאי מרבה להתראיין ולדבר על חייו האישיים והרקע שלו.

הסקרים, המתפרסמים בכל כלי התקשורת, מראים שלמעט הבסיס הנאמן והמבוגר של המפלגה, בוחרים רבים בחרו לעבור למפלגתו החדשה של בני גנץ, חוסן לישראל. אולם עם שיבוץ דמויות ימניות מובהקות כמו צביקה האוזר, מי שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו בין 2009-2013, יועז הנדל, מי שהיה ראש מערך ההסברה בחלק מאותן השנים, מצפים במפלגת העבודה שהדבר עשוי להבהיל חלק מבוחריהם חזרה אליהם.

במפלגה אמרו ל"גלובס" כי אין להם ספק שהמספרים הנמוכים כרגע אינם משקפים את המציאות אלא את ההתלהבות הרגעית מגנץ, וכי עם התקדמות הקמפיין מפלגת העבודה תחזור למספרים גבוהים יותר. בינתיים הם אינם מבצעים קמפיין שלילי נגד יאיר לפיד ו/או נגד בני גנץ מחשש שהדבר יזיק להם.

עם זאת, אלמנט מרכזי בקמפיין של המפלגה הוא הזהרת הציבור מפני כניסה צפויה של גנץ לממשלתו של נתניהו בתפקיד שר ביטחון או בתפקיד אחר, וזאת לאור הראיון שנתן גנץ ל"ידיעות אחרונות" שבו מסריו בנושא החלטת היועץ המשפטי על העמדת ראש הממשלה לדין היו עמומים.

סוג הקמפיין הזה הנו בעייתי, כיוון שיעלון, החלק היותר ימני בצירוף המפלגות חוסן לישראל חוזר ואומר שיפצל את הגופים וכי מנהיגותו של נתניהו מסוכנת לישראל. הוא מדגיש כי הוא לא ישב בתוך הממשלה וכך למעשה, גם כאשר במפלגת העבודה חוזרים על כך שלא ישבו עם נתניהו בכל מקרה, הציבור הישראלי יוצא מבולבל.

60 אלף מתפקדים. אך כמה יגיעו להצביע?

מפלגת מרצ, שלה 5 מנדטים בכנסת היוצאת, לא מצליחה להרוויח ולו מנדט אחד מקריסת מפלגת העבודה, אם כי מרצ לפחות יציבה בסקרים ועומדת על 5 מנדטים. יצוין שגם במרצ, שתערוך את הפריימריז ביום חמישי הקרוב, קיים לחץ רב, מירידה אפשרית במספרים ומכך שהעבודה נמחקת.

המועמדים במפלגת העבודה ממתינים לתוצאות הפריימריז בשני בלילה, ולאחר מכן, תעלה שאלת החיבור עם מפלגת מרצ. באופן רשמי במפלגת העבודה לא מתייחסים לאופציה הזו כרגע. הנושא לא נשלל, אך גם לא נידון לעומק, אולם קבוצה של פעילים מארגנת ביום שליש הקרוב, כנס שבו הם יקראו לאיחוד שתי המפלגות הוותיקות.

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ׳ נשאלה על נושא איחוד בין המפלגות במספר ראיונות רדיו בימים האחרונים ואמרה "מדובר באפשרות שצריך לבדוק אותה, לראות אם היא טובה". 

יו"ר המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, תומר פינס, המתמודד בפריימריז של המפלגה, ערך במוצאי שבת מפגש עם קבוצה של צעירי מרצ, ביניהם בר גיסין, יו"ר צעירי מרצ עד לאחרונה כדי לדון באיחוד בין שתי המפלגות.

גיסין כתבה בעמוד הפייסבוק שלה לפני מספר ימים: "שותפות היא צו השעה עבור השמאל ועבור המדינה, שותפות תוכל לספר סיפור אחר בשמאל, לא מגמגם ולא מתמרכז, שמאל כמו שהוא אמור להיות. זו הזדמנות לשותפות אידיאולוגית ולא פרסונלית. השותפות הזו קרובה יותר מתמיד - בין שתי מפלגות השמאל - מרצ והעבודה, ואליה יוכלו להצטרף עוד שותפים. כי הדמיון עולה על השוני - שלום, בטחון, שוויון וצדק חברתי".

במפלגת העבודה כ-60 אלף מתפקדים, והשאלה הגדולה היא מה יהיה שיעור ההשתפות של המתפקדים לאור הצניחה בסקרים ובפופלריות. במפלגה חוששים שרבים לא יגיעו להצביע מחר.

מתוך מתפקדי העבודה, מחוז הקיבוצים מונה כ-7000 איש, מחוז המושבים כ-5,100 ולמרות זאת, שיבוציהם ברשימה הם רק במקום 14 ו-22 (וזאת אם נציגיהם לא מגיעים בכוחות עצמם למקום גבוה יותר ברשימה). מחוז תל-אביב של המפלגה מונה כ-5,000 חברים, בקרב החברה הערבית כ-3,200 חברים, דרוזים 2,500. מספר הגימלאים שהם חברים במפלגה עומד על כ-24 אלף איש וצעירים בני 35 ומטה, הם כ-12 אלף איש.

במרצ יש כ-21 אלף מתפקדים, מפוזרים אף הם בקיבוצים, החברה הערבית ותושבי איזור המרכז. בתל-אביב גרים כ-3,000 מתפקדים של המפלגה, למשל.

במרצ מכוונים בימים האחרונים את הקמפיין לכך שמפלגתו החדשה של גנץ, עם המועמדים הימניים הבולטים שם, תהיה גוף מזגזג ולא ברור. הם פרסמו תגובה על אמירותיו של האוזר מן הימים האחרונים. "גנץ מתעלה אפילו על לפיד בעוצמת הזיגזוג. בשביל להוביל בפוליטיקה צריך אומץ וצריך דיבור ברור, ובינתיים מה שרואים מחוסן לישראל זה זגזוז ושבירה ימינה. בשביל זה לא צריך עוד מפלגה חדשה, מספיקות הישנות. אי אפשר להיפרד מהפלסטינים עם בנייה מסיבית בהתנחלויות, ומי שלא אומר את זה ברור משקר לעצמו או לציבור. רק פיתרון שתי המדינות עם פינוי התנחלויות יציל את ישראל ובשביל זה צריך שמאל ברור ומרצ חזקה".

עוד כתבות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית