גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוחות טבע ועד למלחמת הסחר: האירועים שיעניינו את השווקים השבוע

בהמשך לדיווחים שלפיהם טראמפ לא ייפגש עם הנשיא הסיני לפני פקיעת הדדליין ל"הפסקת האש", מלחמת הסחר תמשיך לרכז עניין ● עונת הדוחות בוול סטריט נמשכת, וטבע תדווח ביום רביעי ● בצל החששות להאטה יפורסמו נתוני הצמיחה ביפן, גרמניה ובריטניה ● יו"ר הפד פאואל צפוי לשאת נאום ● דריכות לקראת פרסום מדד ינואר בשוק המקומי ● תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

צבא ארהב וסין / צילום: רויטרס
צבא ארהב וסין / צילום: רויטרס

שבוע המסחר בבורסות העולם צפוי להיפתח בסימן החששות מהאטה עולמית ומחידוש מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, לאחר שנראה כי מנהיגי המעצמות לא צפויים להיפגש לפני הדדליין ל"הפסקת האש", 1 במארס הקרוב.

ביום שישי האחרון המדדים בוול סטריט ננעלו ביציבות, לאחר הירידות שנרשמו יום קודם בצל החשש כי הסכם לסיום מלחמת הסחר מתרחק.

הנה כמה מהאירועים שצפויים לתת את הטון השבוע בשווקים.

1. מלחמת הסחר - סיבוב נוסף?

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כבר הודיע כי לא יחתום על שום מסמך שייחתום את המחלוקת מול סין בעניין הסחר לפני שיפגוש באופן אישי את שי, מה שלא צפוי לקרות לפני סוף החודש.

בהתאם, סוגיית מלחמת הסחר חזרה בסוף השבוע שעבר לכותרות, כאשר המדדים בוול סטריט רשמו ביום חמישי האחרון ירידות של סביב ה-1% בצל איומי הצדדים בצעדים נוספים. בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי מלחמת הסחר לא תגיע לפתרון בשנים הקרובות ותמשיך ללוות את השווקים עוד זמן ארוך.

2. עונת הדוחות נמשכת: הטוב מאחורינו

עונת הדוחות לרבעון הרביעי ולשנת 2018 כולה נמשכת, כאשר ביום רביעי הקרוב צפויה לדווח חברת התרופות טבע הישראלית. לפי ממוצע התחזיות המוקדמות של האנליסטים בוול סטריט, טבע  צפויה לרשום הכנסות של 4.52 מיליארד דולר, על רווח למניה של 0.54 דולרים. הצפי של כלכלנים לרבעון הבא הוא להכנסות של 4.62 מיליארד דולר על רווח של 0.68 דולרים למניה.

ישראליות נוספות בוול סטריט שצפויות לדווח השבוע הן רדקום  (יום ג'), נובה , סיוה , פריון נטוורק  (יום ד'), סייברארק  ונייס  (ביום ה').

 לאחר שכשני שלישים מהחברות במדד S&P 500  כבר דיווחו, לפי נתוני ספקית המידע Refinitiv כ-71.5% מהחברות עקפו את תחזיות השוק בשורה התחתונה, בעוד 26.1% מהחברות דיווחו על רווח למניה מתחת לתחזיות השוק. מדובר בנתון שעולה על הממוצע ההיסטורי (מאז 1994) של 64% מהחברות מעל לתחזיות ושל 21% מתחת לתחזיות. עם זאת, הצפי לרבעון הראשון של 2019 דווקא מאותת על ירידה של 0.1% ברווח למניה של החברות.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, "באופן אבסולוטי רווחי הפירמות והמכירות עדיין גדלים אמנם בקצב מהיר (14.3% ו-6.5%, בהתאמה) אך ללא ספק מדובר על האטה לעומת עונת הדוחות הקודמת (24.2% ו-8.1%, בהתאמה). לא פחות חשוב, מדובר בגידול ברווח של 3.4% בלבד לעומת תחזיות האנליסטים, נתון נמוך באופן משמעותי מהממוצע שעומד על כ-7%.

"יתרה מכך, אם נסתכל על תחזיות האנליסטים לרווח המצרפי של מדד S&P 500 ברבעונים הקרובים, הרי שהתמונה עוד פחות ורודה. ההאטה במכירות צפויה להימשך גם במחצית הראשונה של השנה ואז להשתפר באופן מתון בלבד לרמה נמוכה מזו שלה הורגלנו בשנים האחרונות. הגידול השנתי ברווח אף צפוי לפי האנליסטים להיות שלילי ברבעון הראשון של 2019 (שוב, אפקט קצה של רפורמת המס) ולהישאר נמוך במהלך השנה הבאה. אם ניקח בחשבון שתחזיות האנליסטים נוטות להתעדכן כלפי מטה ככל שמתקרבים לעונת הדוחות, ואת העובדה שהאנליסטים לעולם לא חוזים קיטון ברווח בטווח של שנה, נראה שהסיכויים להפתעות חיוביות גם בעונות הדוחות הבאות אינם גבוהים. עד פה החדשות הרעות".

"החדשות הטובות", הוסיף גרינפלד, "הן שהחדשות הרעות מתומחרות לפחות בחלקן בשווקים. מכפיל הרווח החזוי של מדד S&P 500 עומד כיום על 16.1, נמוך מהרמה החציונית ב-20 השנים האחרונות (16.5). לכן, גם בתרחיש בו רווחי הפירמות גדלים באופן מתון בלבד בשנה הבאה ואף בתרחיש בו הם לא גדלים בכלל, לשווקים יש עדיין מקום לעליית מחירים והתרחבות מכפילים."

3. איך יסתיים משבר החומה במקסיקו?

ביום שישי הקרוב יסתיים ההסכם בין טראמפ לדמוקרטים למימון הממשלה, והוועדה שמינה טראמפ לפתרון משבר הגבולות אמורה להגיש את המלצותיה.

גרינפלד מפסגות כתב בסקירתו השבועית: "מכיוון שסביר מאוד להניח שהועדה לא הצליחה למצוא פתרון קסם בזמן קצר כל כך, התרחישים האפשריים לשבוע הבא ואילך הם כדלקמן (לפי סדר יורד של סבירות): 1) הוועדה ממליצה לבחון את נושא הגדר באופן רציני יותר בחודשים הקרובים. שני הצדדים יורדים מהעץ והממשל חוזר לעבוד באופן רציף. 2) הוועדה לא מגיעה להסכמות וטראמפ יורד מהעץ בנושא הגדר אך מבטיח לטפס על העץ שוב בשנה הבאה. 3) הועדה לא מגיעה להסכמות וטראמפ מכריז על מצב חירום על מנת לממן את הגדר ללא הסכמת הדמוקרטים. 4) הוועדה לא מגיעה להסכמות וטראמפ משבית שוב את הממשל".

4. נתוני מאקרו שיתפרסמו השבוע

ביום שני הקרוב יפורסמו בבריטניה נתוני התמ"ג, וזאת שבוע לאחר שהבנק המרכזי הזהיר מפני האטה. לפי התחזיות, הכלכלה הבריטית צפויה צפויה לרשום קיפאון בצמיחה ב-2018, וברבעון צמיחה של 0.3% בלבד. יום לאחר מכן נגיד הבנק המרכזי של בריטניה קארני יישא נאום, וזאת כאשר עד סוף מרץ הבריטים צריכים למצוא איך נמנעים מתרחיש של ברקזיט ללא הסכם.

יו"ר הפד ג'רום פאואל צפוי לשאת דברים ביום שלישי הקרוב, ומעניין יהיה לראות האם פאואל ימשיך בטון הפייסני לאחר שהעלאת הריבית בטווח הקרוב הוסרה מהשולחן לעת עתה. בהודעה שנלוותה להחלטת הריבית, שנותרה ללא שינוי, הסביר יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאואל: "אומנם הכלכלה האמריקאית במקום טוב, אבל ההאטה בסין ובאירופה, הברקזיט, שיחות הסחר והשפעת חמשת השבועות של השבתת הממשל שלחו סימנים סותרים בנוגע לתחזית".

ביום רביעי יפורסמו נתוני אישורי הבנייה בארה"ב לחודש ינואר, ונתוני מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר.

ביום חמישי ביפן יפורסמו נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי כאשר הצפי של הכלכלנים בשוק הוא לנתון צמיחה של 0.4%, לעומת האטה של 0.6% ברבעון הקודם. גם גרמניה תפרסם את נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי וצפויה להציג נתון חיובי של 0.1% לפי התחזיות המוקדמות של הכלכלנים, לאחר קריאה שלילית של 0.2% ברבעון הקודם.

בארה"ב יפורסמו ביום שישי הקרוב נתוני המכירות הקמעונאיות (ליבה) לחודש דצמבר האחרון, כאשר לפי התחזיות של הכלכלנים הצפי הוא ללא שינוי לעומת עלייה של 0.2% ברבעון הקודם. בנוסף יפורסם מדד המחירים ליצרן לחודש ינואר. 

5. צפי לעלייה במדד ינואר

ביום שישי הקרוב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה צפויה לפרסם את מדד ינואר. לפי התחזיות המוקדמות של הכלכלנים בשוק, מדד ינואר צפוי לטפס ב-0.1%.

נזכיר כי מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר רשם ירידה של 0.3%, בגבול התחתון של ציפיות האנליסטים, ומה ששיקף עלייה של 0.8% מתחילת השנה - מתחת ליעד של בנק ישראל. השקל רשם מתחילת השנה ייסוף של 0.5% מול הדולר, מה שצפוי להשפיע על מדדי המחירים לצרכן של הרבעון הראשון של השנה.

לפי כלכלני בנק הפועלים, "מול זה צפויות מספר התייקרויות כמו מחירי החשמל, המים והטבק. אנו מותירים את תחזית האינפלציה על 1.3% ל-12 החודשים הקרובים. מחיר הטבק צפוי לזנק בעקבות פסיקת בג"ץ המורה על השוואת מס הקנייה על טבק לזה המוטל על סיגריות. הצפי הוא לעלייה של עשרות אחוזים במחיר הטבק. הלמ"ס מפרסמת את משקל הסיגריות והטבק יחדיו ואלו מהווים 1.7% ממדד המחירים לצרכן (על פי המשקלות ששימשו עד חודש דצמבר). קשה לדעת איזה חלק מהווה הטבק מסך ההוצאה, בכל מקרה בגלל שמדובר בהתייקרות של עשרות אחוזים במחיר המוצר, התרומה למדד המחירים לצרכן יכולה להגיע לשיעור של 0.2%, והיא תשפיע בעיקר על מדד חודש מרץ".

עוד כתבות

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"