גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיזמי תחנות הכוח בישראל קורצים למשקיעים

מימון מיזמי אנרגיה בישראל הפכו לאחרונה לאלטרנטיבת השקעה בבורסת ת"א

תחנת הכוח אורות רבין / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח אורות רבין / צילום: איל יצהר

תחום ייצור האנרגיה בישראל ממקורות קונבנציונליים וחלופיים הופך בשנים האחרונות לסקטור מהותי וצומח בבורסת תל-אביב, המגייס הון וחוב בהיקפים לא מבוטלים והוא עתיד להצמיח עוד ועוד חברות ומיזמים בשנים הקרובות.

רק בשבוע שעבר הודיעה חברת פז נפט על כוונתה להקים תחום פעילות חדש במסגרתו תיזום, תקים ותתפעל תחנות כוח קונבנציונליות. הנהלת החברה דיווחה על כוונתה ליזום תחנת כוח ענקית בשטחי בתי הזיקוק באשדוד, בדומה לתוכנית קיימת בחברת בתי הזיקוק של חיפה. ואולם, בשונה מהתוכנית של בזן בחיפה, בפז נפט החליטו ליטול חלק בשוק ייצור האנרגיה הארצי ולהשתתף באופן פעיל במכרזים על תחנות הכוח של חברת החשמל העומדות למכירה.

פז נפט היא אמנם החברה הציבורית האחרונה שסימנה את התחום כאטרקטיבי, אבל רשימת השחקנים הציבוריים צפויה להוסיף ולהתארך בקרוב.

בימים הקרובים צפויה קרן ההשקעה בתשתיות ג'נריישן לגייס הון בבורסת ת"א. אחד מצמד הנכסים המרכזיים של הקרן החדשה ערב ההנפקה הוא החזקתה בתחנות כוח חדשות העתידות להתחיל לפעול באופן מסחרי במהלך השנה הנוכחית. הסוכרייה של הקרן למשקיעים בהנפקה עשויה להיות רישום רווח הון מהותי ומהיר על השקעה בתחנות הכוח שבוצעה לאחרונה, כפועל יוצא ממעבר צפוי של התחנות הללו משלב הייזום לשלב התפעול השוטף. במקביל קרן ג'נריישן מתכוונת להקים פעילות בתחום האנרגיה הירוקה באמצעות השקעה בחברה בתחום.

פז נפט וג'נריישן עתידות להצטרף לחברות ציבוריות דוגמת אנרג'יקס, או.פי.סי אנרגיה, אנלייט ואלומיי, הפעילות בתחום ייצור האנרגיה.

פלטפורמה עסקית המציתה את דמיון המשקיעים

חלון ההזדמנויות בתחום ייצור החשמל המקומי הוא גדול וברור: בעוד שכיום כ-32% מהאנרגיה במשק מיוצרת על ידי יצרנים פרטיים, הרי שמתווה עקרונות שגובש בין המדינה לחברת החשמל קבע כי החברה תמכור חמש תחנות כוח בהספק כולל של כ-4,500 מגוואט וכי היא תקים ותפעיל את היחידות החליפיות לפחמיות בחדרה, אך מלבד אלה לא יאושר לה להקים או לשחלף תחנות קיימות שייגרטו בסוף חייהן ההנדסי. צורכי האנרגיה של המשק צפויים לצמוח באופן עקבי בעתיד הנראה לעין, ועימם יתרחב חלון ההזדמנויות העסקיות בתחום.

להזדמנות בתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי מצטרף היעד של הממשלה להגדיל את נתח החשמל הירוק במשק, וכך בלי שרבים מאיתנו שמו לב, נולדה פלטפורמה עסקית חדשה המציתה את דמיון המשקיעים. התחרות המתהווה במחירי הגז עקב הכניסה להפקה של תגליות גז נוספות בשנים הקרובות, תומכת ברעיון ההשקעה, מאחר שהיא תומכת בהוזלת עלויות הייצור העתידיות.

אם עד לא מזמן היה המימון של מיזמי אנרגיה בישראל מתבצע במסדרונות הבנקים או במסגרת מחלקות האשראי הלא-סחיר בגופים המוסדיים, באחרונה אנו רואים עוד ועוד אלטרנטיבות השקעה בתחום בזירה הסחירה בבורסה בתל-אביב.

המשקיעים מגלים עניין גובר בהשקעות בתחום האנרגיה הקונבנציונלית והחלופית, בשל החוזים הארוכים והביקוש הקשיח המבטיחים תזרים מזומנים ברמת ודאות גבוהה יחסית. בעולם ההשקעות המקומי - שבו תשואות נכסים חסרי סיכון הן אפסיות, והשקעות בנדל"ן על נגזרותיו המגוונות גודשות את תיקי ההשקעות מעבר לפרופורציה הרצויה - נכס תשתיתי חיוני ותזרימי הפועל בישראל נתפס במידה רבה של צדק כאטרקטיבי. ואולם אין מדובר בנכס ברמת סיכון נמוכה: שינוי בסביבת הריבית במשק, לדוגמה, עשוי לחולל שינויים בהערכות השווי של נכסי האנרגיה המקומיים, בדומה לסיטואציה הקיימת בתמחור נדל"ן מניב.

למרות הסביבה הרגולטורית התומכת והאינטרס של המדינה בפיתוח משק החשמל המקומי, והעברת השרביט של ייצור החשמל מחברת החשמל לחברות פרטיות, יש לזכור כי מצב הרוח הרגולטורי בישראל הוא הפכפך. שינוי בהלך הרוח הרגולטורי בתחום עשוי לפגוע במודל העסקי של תחנות הכוח המוקמות, למשל, באמצעות הפחתה חדה בתעריף ייצור החשמל הנקבע על ידי הרגולטור. אשתקד עלה תעריף הייצור בשיעור חד של 6.7%, בעוד שהתקורות לא עלו בהתאמה, ולפיכך רווחי התחנות הקונבנציונליות זינקו ותרמו למגמה החיובית בתחום.

מודל מבטיח שיכול להפוך לנשק להשמדה המונית

המבנה המימוני הממונף של תחנות הכוח, שבמסגרתו הון עצמי של 15%-20% המשועבד בשעבוד ראשון לבנקים המממנים כ-80% מהתחנה הוא הבסיס לתשואות האטרקטיביות על ההון המושקע, עשוי להוות נשק להשמדה המונית עבור מחזיקי אג"ח המשקיעים בחוב נחות, או עבור בעלי המניות בתרחיש של שיבוש מהותי בתוכנית העסקית. המודל העסקי של היוון הפרויקטים במקדמי היוון דו-ספרתיים נמוכים בשלב הייזום, שמופחתים בהדרגה עד שלב ההפעלה המסחרית למקדמי היוון חד-ספרתיים, ורישום רווחי הון עצומים כפועל יוצא מכך, הוא מודל מבטיח במידה שהוא מופקד בידיים הנכונות ומתנהל בסביבה הרגולטורית התומכת.

במציאות שכזו, חובה על המשקיעים להשקיע בחברות שלהן ניסיון מוכח בהקמה, ייזום ותפעול של מיזמי אנרגיה, ולא להשקיע ב"מיזמי אקסל" שאליהם לוהקו הנהלות אינסטנט הרוכבות על הטרנד האמיתי. מיזמים שכאלה עלולים להשתבש ולגרום למשקיעים הרואים בכך נכסים סולידיים מפח נפש קשה.

הניסיון בישראל בתחום פרויקטי תשתית גדולים בכלל, ובתוך זה פרויקטי אנרגיה, מלמד כי לצד הצלחות רבות והצפת ערך נאה התרחשו תקלות גדולות שהתבטאו בקשיים תפעוליים, אי עמידה בלוחות זמנים, תביעות משפטיות, החמרה רגולטורית ועוד. בנסיבות שכאלה, ובמיוחד לאור העובדה שמדובר בפרויקטים לטווחי זמן ארוכים, חשוב למשקיעים מהציבור לברור את המוץ מן התבן בתחום ולא לקפוץ על כל עגלה עם סחורה אנרגטית חמה. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב