גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צרות לפרקליטות? כשניר ברקת וקובי כחלון עלו על דוכן העדים במשפטו של רונאל פישר

בעדויות שמסרו ברקת, כחלון ואחרים באחרונה בביהמ"ש התגלו אי-התאמות ביחס לגרסותיהם הקודמות ולאישום בפרשת פישר, העוסק ביאיר ביטון, בעלי חברת ב.יאיר, ובקובי כחלון, אחיו של שר האוצר ומי שכיהן כסגן ראש עיריית ירושלים ● האם התזה של הפרקליטות עלולה לקרוס נוכח "הגרסאות המשתנות" של העדים?

קובי כחלון וניר ברקת / צילומים: איל יצהר
קובי כחלון וניר ברקת / צילומים: איל יצהר

האם האישום נגד עורך הדין המוכר רונאל פישר ונגד בעליה של חברת הנדל"ן ב.יאיר, יאיר ביטון - שזכה לכינוי "פרשת קובי כחלון" במסגרת פרשת רונאל פישר - בדרך לקרוס? העדים הרלוונטיים לפרשה זו סיימו את עדותם בשבוע שעבר, ומעדותיהם מצטיירת תמונה שונה מזו ששרטטה הפרקליטות בכתב האישום. 

15 אישומים מפורטים בכתב האישום שהוגש נגד פישר; עו"ד  רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב; ביטון ונאשמים נוספים (ביטון ודוד נאשמים רק בחלק קטן מהם). במרבית האישומים מואשם פישר כי קשר קשר עם רב-פקד ערן מלכה, שבמסגרתו העביר לו קצין המשטרה לשעבר, שלא כדין, מידע מחקירות סמויות וגלויות על לקוחות ומכרים של פישר. לפי האישום, מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו של פישר. בהתאם, פישר מואשם בלקיחת שוחד בתמורה לסגירת חקירות משטרתיות ולמסירת מידע על חקירות לנחקר וכן בעבירות שיבוש ועבירות נוספות. מלכה, שהפך לעד מדינה בפרשה, הודה במסגרת הסדר טיעון בחלק מעובדות כתב האישום, ונשלח ל-8 שנות מאסר. 

רונאל פישר / צילום: רפי קוץ

האישום השישי בכתב האישום מופנה נגד פישר ונגד ביטון, שזכה לכינוי "פרשת קובי כחלון", על-שמו של אחיו של שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון. לטענת הפרקליטות, פישר הדליף לביטון מידע שקיבל ממלכה על עצם חקירתו הצפויה של כחלון ועל מועדה. זאת, בעת שכחלון כיהן כמחזיק תיק התכנון בעיריית ירושלים וכסגנו של ראש העיר דאז, ניר ברקת. במסגרת החקירה נבדקו חשדות למרמה של קבלנים כלפי עיריית ירושלים. 

לטענת הפרקליטות, לאחר שקיבל את המידע מפישר, נפגש ביטון עם כחלון והציע לו כי יסייע לסגור את התיק נגדו תמורת תשלום של עשרות אלפי שקלים, תוך שהוא ממליץ לו על עורך דין או על עורכת דין בעל ותק של 30 שנה בפרקליטות שיסייעו לו בכך. 

אלא ששלב ההוכחות במשפט המתנהל בימים אלה מעורר קשיים בתזה של הפרקליטות שהופיעה בכתב האישום. כך, למשל, עמוס ברוך, שבביתו נערכה הפגישה בין כחלון לביטון שבה לכאורה העלה האחרון את ההצעה לסגירת התיק, העיד בשבוע שעבר כי ביטון הציע לכחלון בפגישה ייעוץ משפטי בלבד. בנוסף, מלכה, עד המדינה בפרשה, טען כי שוחח עם פישר על מועד חקירתו של כחלון רק יום אחד לפני החקירה, כשבאותו מועד כחלון כבר היה מודע בעצמו למועד חקירתו והפגישה בינו לבין ביטון נערכה יום קודם. 

במהלך עדותיהם של המעורבים בפרשה, ביקשה המדינה להכריז על שניים מהעדים המרכזיים, כחלון וברוך, כעדים עוינים. עניין זה מלמד בפני עצמו כי עדותם של השניים לא תאמה את שציפתה לו הפרקליטות, ומבליט את מצוקתה של הפרקליטות ביחס לאישום הנוגע ל"פרשיית קובי כחלון".

בית המשפט הכריז על קובי כחלון כעד עוין, מה שאיפשר לנציגי הפרקליטות לחקור אותו בחקירה נגדית וקשוחה יותר, ואף יאפשר לתביעה לטעון בסיכומיה כי יש להעניק משקל רב יותר להודאה שנתן כחלון במסגרת חקירתו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לפני עדותו בבית המשפט. עם זאת, בית המשפט דחה את הבקשה להכריז על עמוס ברוך, המתווך בפגישה, כעד עוין. 

מנגד, ניצבת בעיקר עדותו של ראש עיריית ירושלים לשעבר והמועמד ברשימת הליכוד לכנסת הקרובה, ניר ברקת, התומכת בנטען בכתב האישום. אולם גם בה התגלו אי-אילו סדקים שיכולים לסייע להגנה. 

העדויות הנוגעות לאישום בפרשיית קובי כחלון

1. גרסת המדינה: הצעה מגונה

באישום האישי בפרשת פישר, המכונה "פרשיית קובי כחלון", מואשמים פישר וביטון בעבירות של שיבוש מהלכי משפט. בנוסף, מואשם פישר בעניין זה בעבירות של מרמה והפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה. 

תחילתה של הפרשייה בחקירה שניהלה המשטרה, שעניינה חשדות לשימוש במסמכים מזויפים במטרה לקבל היתר בנייה בנכס של מקרקעי ישראל. במסגרת החקירה נחקר באזהרה גם כחלון, אחיו של השר כחלון. כחלון האח היה באותה תקופה יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים, סגנו של ברקת וחברו הקרוב. מלכה היה הקצין הממונה על חקירתו של כחלון, שהסתיימה בלא כלום כשהתיק נגד כחלון נסגר מחוסר בראיות.
לפי כתב האישום שהוגש במאי 2015, עוד בטרם נקרא כחלון לחקירה, מלכה הדליף לפישר את מועד חקירתו הצפויה של כחלון.

עוד עולה מהאישום כי מלכה בירר עם פישר "האם יש לנו דרך להגיע לכחלון" (לכאורה כדי להציע לכחלון את סגירת התיק נגדו תמורת כסף); ונוכח זאת, פנה פישר לביטון וביקש ממנו כי ישוחח עם כחלון על הפרשה. בכתב האישום צוין כי כחלון זומן לחקירתו כשבוע לפני מועדה המתוכנן, אך שהוא לא סיפר על זימונו לאיש. 

באחד מימי שבת בתחילת ספטמבר 2012, יומיים לפני חקירתו הצפויה במשטרה, ערך כחלון שתי פגישות שתוכנן קריטי על-מנת להוכיח את האישום: פגישה אחת עם ביטון נערכה בשעות אחה"צ, בביתו של חברו, ברוך, שבה סיפר ביטון לכחלון, לפי האישום, על מועד חקירתו הצפוי והציע את סגירת התיק תמורת תשלום; ופגישה שנייה נערכה בשעות הערב בביתו של מי שכיהן אז כראש עיריית ירושלים וכיום ניצב במקום ה-9 ברשימת "הליכוד" לכנסת הקרובה, ברקת. בפגישה זו, טוענת הפרקליטות, סיפר כחלון לברקת על ההצעה לסגירת התיק, שקיבל מספר שעות מוקדם יותר מביטון. 

הפגישה הראשונה בין ביטון לכחלון מתוארת בכתב האישום באופן הבא: בשעות אחר הצהריים בשבת הגיע ביטון לביתו של ברוך, שכנו של ביטון בשכונת בית הכרם בירושלים וחברו של כחלון. ביטון, לפי האישום, ביקש מברוך שיפגיש בינו לבין כחלון בתואנה כי כחלון "מצוי בבעיה ויש לעזור לו". בפגישה סיפר ביטון לכחלון כי הוא שמע שהוא עתיד להיחקר בעוד יומיים. 

ביטון, לפי האישום, המליץ לכחלון על עורך דין או עורכת דין בעל ותק של 30 שנה בפרקליטות, שיכולים להוציא אותו מהתסבוכת. זאת, בתמורה לתשלום סכום של עשרות אלפי דולרים. כחלון סירב להצעה והופתע כי הודלף דבר חקירתו, שעליה כבר ידע, מאחר שהוא קיבל אליה זימון שבוע קודם לכן. 

לפי כתב האישום, יומיים לאחר הפגישות עם ביטון וברקת, הגיע כחלון למשרדי להב 433 במשטרה על-מנת להיחקר, בהתאם לזימון שקיבל. טרם מסירת גרסתו, ביקש כחלון לשוחח עם המפקד במקום, ולפיכך ניגש אליו מלכה והציג עצמו כמפקד וכמי שאחראי על החקירה. כחלון גולל בפני מלכה את דבר ההצעה החשודה שקיבל מביטון. מלכה מצדו אמר לו כי ההצעה נשמעת לו כהפניה לגיטימית לייעוץ משפטי, וכי יפעל בעניין כפי שנראה לו לנכון. לאחר מכן, הורה מלכה להמשיך את חקירתו של כחלון.

2. עדותו של ערן מלכה

מלכה, עד המדינה בתיק, העיד בנוגע לפרשת כחלון בפברואר 2017. אמנם, מלכה הודה כי מראשית החקירה שבמסגרתה נבדקו חשדות למרמה של קבלנים כלפי עיריית ירושלים, הוא חלק את פרטי החקירה עם פישר. "מבחינתי זה היה ברמה החברית לגמרי של שני חברים שמספרים אחד לשני מה היה להם בעבודה", העיד. "נכון שזה לא היה בסדר, והייתי קצין משטרה, אבל הרגשתי די חופשי לספר לו על הכול. בהמשך החקירה עלה שמו של כחלון כמי שנותן היתרים פסולים בשל קשריו עם אותם קבלנים, וגם על כך סיפרתי לפישר". 

מלכה ביקש להדגיש כי זימונו של כחלון לחקירה לא היה סודי, כפי שגם טוענת הפרקליטות בעצמה. אולם עוד העיד כי בניגוד לנטען באישום, כחלון זומן לחקירה באמצעות פקס שנשלח לעירייה, ועובדי עירייה רבים נחשפו לעניין, מה שהעמיד בסימן שאלה את תזת הפרקליטות, שלפיה היה זה פישר שהדליף לביטון על עצם החקירה ומועדה. 

עוד העיד מלכה כי לילה לפני חקירתו של כחלון, הוא שוחח עם פישר שסייע לו בעניין אישי ובסיום השיחה סיפר לפישר כי חקירת כחלון מתוכננת למחרת. כלומר, מדבריו של מלכה עולה כי הוא סיפר לפישר על מועד חקירתו של כחלון רק לאחר פגישת כחלון-ביטון ביום שבת, יומיים לפני חקירתו. זאת, בניגוד לתיאור בכתב האישום, שלפיו פגישת כחלון-ביטון נערכה רק אחרי שמלכה ופישר שוחחו על חקירת כחלון הצפויה.

3. עדותו של קובי כחלון

בעדותו של כחלון בבית המשפט בשבוע שעבר, אמר אחיו של שר האוצר כי הוא לא זוכר שביטון אמר לו שהוא יכול לסייע לו גם באמצעות עורך דין (פישר לכאורה), אלא רק באמצעות עורכת דין ותיקה מהפרקליטות (רות דוד לכאורה). כלומר, לפי עדות כחלון, לא הוצע לו להשתמש בשירותיו של פישר, אלא בשירותיה של דוד שאינה מואשמת בפרשיית כחלון. בעדותו במח"ש, לעומת זאת, אמר כחלון את מה שנטען באישום, שלפיו הוצע לו להשתמש בשירותיהם של עורך דין או עורכת דין. בעקבות סתירה זו, הסכים בית המשפט לבקשתו של עו"ד דן בהט מפרקליטות המדינה, והכריז על כחלון כעד עוין לפרשת התביעה. 

על הדברים שאמר לו ביטון בפגישתם, העיד כחלון: "הוא אמר לי: ‘יש עורכת דין של 30 שנה בפרקליטות, והיא תעזור לך’. אני בטוח שיאיר (ביטון) לא רצה את הכסף ולא צריך את הכסף. מבחינתו זה נראה תמים, מבחינתי זה נראה איום - שמידע כזה (על החקירה הצפויה, מ’ ב’) יגיע החוצה", אמר כחלון, שדחה את ההצעה של ביטון. 

אלא שבחקירה הנגדית על-ידי בא-כוחו של ביטון, עו"ד איתן פלג, התגלה כי כחלון כלל לא משוכנע שהצעת ביטון פלילית. עו"ד פלג טען כי ביטון הציע לכחלון עורכת דין שתייצג אותו ולא הצעה לסגירת תיק תמורת כסף. כחלון אישר שהוא אינו יכול לשלול כי מדובר בהצעה לגיטימית של אדם שרצה לעזור לו. "אני לא יכול לשלול כלום. זו אחת מהאפשרויות", אמר.

4. עדותו של עמוס ברוך

ברוך, האיש שתיווך בין ביטון לכחלון ושבביתו נערכה הפגישה בין השניים מסר את עדותו בבית המשפט בשבוע שעבר וצינן גם הוא את החומרה שיוחסה לפגישת ביטון-כחלון. לדברי ברוך, שכנו של ביטון וחברו של כחלון, עוד לפני הפגישה הוא הבין כי ייתכן שהאחרון עומד להיחקר. "קובי (כחלון) היה אצלי במרפסת כמה שבועות לפני כן ואמר לי שיש דיבורים עליו", העיד ברוך, "והבנתי מרכילויות בפרלמנט שיש לנו בשכונה בימי שישי, שיש דיבורים על אי-סדרים בעירייה, שהשם של כחלון נקשר אליהם. 

"יאיר (ביטון) הגיע אליי הביתה ושאל אותי אם אני יודע שיש איזושהי בעיה עם כחלון. אחרי זה הוא אמר לי שהוא יכול לארגן לכחלון ייעוץ משפטי. ואז טלפני לקובי והזמנתי אותו". כלומר, לפי עדות ברוך, הצעתו של ביטון הייתה לסייע לכחלון בייעוץ משפטי ותו לא. זאת, בניגוד לתיאור באישום, שלפיו ביטן הציע לכחלון סגירת תיק עבור כסף.
בתגובה לעדותו של ברוך ציינה התביעה כי עדותו במח"ש הייתה שונה מעדותו בבית המשפט, ולכן ביקש להכריז עליו כעד עוין. בהחלטתו הדוחה את הבקשה, מתח בית המשפט ביקורת מרומזת על חוקרי מח"ש. "יש להכריע אם זימונו של כחלון לביתו של ברוך נועדה לסייע לו לקבל ייעוץ משפטי. אולם, לא מצאתי שנשאלה על-ידי החוקרים שאלה ישירה ונקודתית לגבי פשר אותה עזרה" קבע. "בהיעדר שאלה ישירה, אין מקום להכריז על ברוך כעד עוין".

5 עדותו של ניר ברקת

העדות היחידה שתומכת כמעט במלואה בטענות שנכללו באישום היא עדותו של ניר ברקת, שאל ביתו הגיע כחלון יחד עם אשתו מספר שעות לאחר הפגישה עם ביטון. 

בעדות שמסר בשבוע שעבר, אמר ברקת כי "יום אחד כחלון מתקשר אליי ומבקש לפגוש אותי דחוף. הוא הגיע עם אשתו אלי הביתה. הוא היה לבן כסיד, ושיתף אותי שקיבל הצעה על-סך 50 אלף דולר או שקל - לא זוכר בדיוק - בשביל 'להוריד' חקירה שמתנהלת נגדו. הופתעתי. הוא העביר לי את התחושה שיש תיק שהוא ודאי לא רואה בעצמו אשם בו, ושמנסים לסחוט ממנו כספים כדי להוריד את התיק. התרשמתי שמנסים לתפור לקובי תיק".

ברקת ציין כי "בו במקום הרמתי טלפון למפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב מני יצחקי, ועדכנתי אותו על ההצעה. בנוסף, עדכנתי את אמנון מרחב, היועץ המשפטי בעירייה. היה לי ברור שקובי הוא איש ישר ושאי-שאפשר לעבור על ההצעה הזאת לסדר היום. הרגשתי שהוא במצוקה. יצחקי אמר לי ‘טוב שהתקשרת’, ונתן לי טלפון של חוקר להב 433, אותו נתתי לקובי". 

עם זאת, גם בעדות ברקת בבית המשפט התעוררו אי-אילו סדקים, שהעיקרי ביניהם נגע לכך שבעדות שמסר במח"ש, שנתיים לאחר אירועי הפרשה, הוא לא ציין שמי שהציע לכחלון את הצעת סגירת התיק היה ביטון; ואילו בעדותו בשבוע שעבר ציין ברקת כי כחלון סיפר לו כבר בפגישתם שביטון הוא המציע. 

"כשנתתי עדות לא זכרתי בדיוק מי נתן לו את ההצעה, אבל לאחר זמן הזיכרון שלי היה שיאיר ביטון נתן לו את ההצעה", ציין ברקת. בתגובה שאל פלג: "כלומר עברו ארבע שנים והזיכרון שלך השתפר?"; וברקת השיב: "ככה זה היה לזכרוני". עו"ד פלג הקשה: "הודעת למח"ש או לפרקליטות על הזיכרון הזה שהתעורר בך"; וברקת השיב: "זה לא נראה לי מהותי". עו"ד פלג לא הרפה ושאל: "יש הצעה שאתה חושב שנודף ממנה אבק פלילי, ואתה לא חושב שזה מהותי להגיד למח"ש מי יזם אותה?", וברקת השיב: "אני לא זוכר". 

נקודה נוספת שעליה התעכב עו"ד פלג נוגעת לעדות ברקת, שלפיה הוא מסר לכחלון את מספר הטלפון של חוקר המשטרה שאותו מסר לו יצחקי. עניין זה לא הופיע בעדותו במח"ש וגם לא בעדותו של כחלון בבית המשפט. בנוסף, מעדותו של ברקת עלה כי הוא הוא לא זכר אם וידא שכחלון אכן התקשר למספר שהעביר לו.

עו"ד פלג פנה לברקת ושאל: "הפגישה התקיימה ככל הנראה בשבת, וכחלון הגיע לחקירה ביום שני. זה לא שחלפו חודשיים. רק יום אחד. אתה רוצה להגיד לי שלא בדקת שהוא מילא אחר ההנחיה שקיבלת ממפקד המחוז? אני אומר לך שזה נראה לא סביר שתשכח דבר כזה"; על-כך השיב ברקת: "היה ידוע לי שהוא פנה למשטרה ונתן עדות. אני לא צריך להיכנס לחקירות מעבר לכך, ואני גם לא זוכר יותר". 

עו"ד פלג ניסה לעמת את ברקת עם טענתו, שלפיה הוא אינו יכול לשלול אפשרות שההצעה של ביטון לכחלון הייתה הצעה לייצוג משפטי גרידא. "הוא לא העלה את זה בפנייך?", שאל את ברקת שהשיב: "לא. הוא היה נסער מאוד". 

בהמשך טען עו"ד פלג כי גם מפקד המחוז דאז, יצחקי, לא קיבל את הרושם כי ההצעה לכחלון הייתה חמורה במיוחד. "יצחקי אמר במח"ש שהוא לא בטוח שהציעו שוחד לכחלון... הוא מתאר את השיחה בצבעים הרבה פחות בוהקים וברורים ממה שאתה זוכר", טען עו"ד פלג. 

ברקת השיב לו: "לא כל יום סגניי מבקשים ממני עצה מה לעשות בעניינים כאלה. יכול להיות שמבחינת מפקד המחוז זו לא סתירה, אולי הוא מכיר יותר פניות כאלה. מבחינתי זה היה חריג". 

*** חזקת החפות: רונאל פישר, יאיר ביטון ויתר הנאשמים בפרשה הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. 

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?