גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באיזו עיר בישראל איכות החיים הכי גבוהה, ואיפה התושבים הכי מרוצים סתם בלי שום בסיס?

החיים בישראל ב-2017: הכול טוב - חוץ מהעלייה באלימות, בהוצאות על דיור, בעודף משקל בקרב ילדים והירידה בשביעות-הרצון מהתחבורה הציבורית ומהפארקים העירוניים

רמת-גן / צילום: shutterstock
רמת-גן / צילום: shutterstock

המצב הכלכלי של הישראלים השתפר ב-2017 (אבל ההוצאה על דיור עלתה), גם תחושת הביטחון האישי עלתה (אבל נרשם גידול בדיווחים על אלימות), ורמת שביעות-הרצון והאמון במערכות השלטון נותרה יציבה (אבל שביעות-הרצון מרמת התחבורה הציבורית ומהפארקים העירוניים ירדה).

נתונים אלה ואחרים מופיעים בדוח השנתי "מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי" לשנת 2017 שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זו השנה הרביעית שהלמ"ס מפרסמת את הדוח, שמטרתו לתת לציבור תמונת עומק על איכות החיים בישראל. הדוח משלב 70 מדדים מתחומי חיים שונים, ובהם איכות התעסוקה, ביטחון אישי, בריאות, דיור ותשתיות, חינוך, השכלה וכישורים, רווחה אישית וחברתית, סביבה, מעורבות אזרחית וממשל, רמת חיים חומרית, פנאי, תרבות וקהילה וטכנולוגיות המידע.

על-פי הלמ"ס, בהשוואה לשנה הקודמת נרשם שיפור במחצית (35) מהמדדים, ב-10 נרשמה הרעה, וב-20 מדדים לא נרשם שינוי משמעותי במגמה.

מבחינת עושרם של משקי-הבית נמצאים הישראלים במקום לא רע, העושר הפיננסי נטו של מגזר משקי-הבית הסתכם בסוף 2016 ב-261 אלף שקל לנפש, לעומת 116 אלף שקל בסוף2001. העושר הפיננסי הריאלי של מגזר משקי-הבית נמצא ברמה הגבוהה ב-74% מהרמה ב-2001. במונחי דולרים, ההון נטו לנפש בישראל עומד על כמעט 60 אלף דולר, נתון שמציב את ישראל במדד קצת לפני גרמניה ומיד אחרי מדינות כמו איטליה, אוסטרליה וצרפת. לעומת זאת נרשם ב-2016 גידול במספר משקי-הבית שהוציאו על דיור 30% או יותר מהכנסתם הפנויה: כ-30.9% מהישראלים דיווחו כי ההוצאה שלהם על דיור עברה את קו ה-30% מסך ההוצאות השוטפות.

כמו כן, הלמ"ס בדקה מדדים שונים הקשורים לערים הגדולות בישראל, והממצאים מפתיעים. רמת-גן דורגה במקום הראשון במדדי איכות חיים. היא מובילה בהכנסה חציונית ברוטו מעבודה למשק-בית, בשביעות-רצון מעבודה, בתוחלת חיים, בשיעור הזכאות לבגרות בקרב בני 26, וצפיפות הדיור בה היא הנמוכה ביותר.

רחובות מובילה בשביעות-רצון מאזור המגורים ומהדירה, והיא מהמובילות בתוחלת חיים. בראשון-לציון שביעות-הרצון מהמצב הכלכלי ומפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים הן הגבוהות ביותר. בתל-אביב-יפו נמצא כי שיעור התעסוקה הוא הגבוה ביותר ושיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון - הנמוך ביותר.

בני-ברק דורגה גבוה בשביעות-רצון מהחיים ובמספר קטן של מקרים חדשים של התפרצות סרטן, כאשר גם בנתניה מספר מקרי הסרטן החדשים היה נמוך בעיקר בקרב נשים.

באר-שבע היא העיר היחידה שבה גרות יותר נשים המועסקות בתפקידי ניהול במגזר הציבורי מאשר גברים. תמותת התינוקות בעיר היא הגבוהה ביותר, ואחוז הולכי רגל הרוגים מתוך סך הולכי רגל שנפגעו בתאונות דרכים בדרכים עירוניות הוא הגבוה ביותר.

ירושלים היא העיר שבה התושבים הם האופטימיים ביותר בישראל. היא נמצאת במקום הראשון במדד ציפיות ביחס לעתיד. אשקלון היא מהמובילות באמון בממשלה ונמצאת במקום האחרון בשביעות-רצון מעבודה. תוחלת החיים הנמוכה ביותר בישראל נרשמה בבת-ים.

בתחום הבריאות נמשכת העלייה בתוחלת החיים, אם כי ב-5 השנים האחרונות בקצב מתון יותר: תוחלת החיים של גבר בישראל עומדת על 80.7 שנים, ושל אישה - על 84.6 שנים. הגברים יכולים להתנחם בכך שהם צפויים לאותו מספר של שנים ללא מחלות קשות כמו הנשים: על-פי מדד תוחלת החיים הבריאים, נשים צפויות לחיות 65.4 שנים בממוצע ללא מחלה קשה, וגברים - 65.6 שנים בממוצע.

שיעור הישראלים שדיווחו ב-2017 כי בריאותם טובה מאוד או טובה, היה הרבה מעל ממוצע במדינות ה-OECD ועמד על 84.2% ו-68.3%, בהתאמה. ישראל דורגה במקום החמישי מבין מדינות ה-OECD שמציגות את המדד, יחד עם אוסטרליה ואירלנד. 18% מתלמידי כיתות א' ו-30% מתלמידי כיתות ז' סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר, בדומה למצב בשנה הקודמת.

ממצא מעניין אחר שמעלה הדוח הוא כי יש הבדל ניכר בין המינים בתחושת הדיכאון - 26.8% מהנשים חשו מדוכאות לעתים קרובות או מדי פעם, לעומת 19.1% מהגברים.

רק 11.1% מבני 21 ומעלה הקפידו על אורח חיים בריא - לא עישנו, היו פעילים גופנית ואכלו פירות וירקות. שיעור בני 21 ומעלה שעישנו לפחות סיגריה אחת ביום ירד מ-19.6% ב-2016 ל-18.5% ב-2017 (לאחר עליות בשנים 2014 ו-2016). עיקר הירידה הייתה בקרב גברים (מ-25.3% ל-23.3%, בהתאמה).

בשנת 2015 התגלו 30,260 מקרים חדשים של שאתות ממאירות (סרטן), שיעור של 361 ל-100,000 נפש. 16,749 מקרים חדשים התגלו בקרב נשים ו-13,511 - בקרב גברים. אחוז הערבים שהביעו אמון במערכת הבריאות היה גבוה מאחוז היהודים (84% לעומת 75%, בהתאמה).

עוד כתבות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מועמד חיצוני? נפתחה בורסת השמות להחלפת דב קוטלר

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, ורונן אגסי מנכ"ל מגדל, הוזכרו כמועמדים אפשריים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה