גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כביש חכם וחם: מניית אלקטריאון זינקה ב-250% מתחילת 2019 לשווי של יותר מחצי מיליארד שקל

החברה מבית ינאי מפתחת טכנולוגיה לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים בזמן נסיעה ● אנליזה של פרוסט אנד סוליבן מעריכה שהשוק העולמי עולה על 35 מיליארד דולר, אך מציינת שהתחרות בו גבוהה, ולפחות 17 חברות נמצאות בשלבי פיתוח ובדיקות ● האנליסטים צופים כי החברה תתחיל לרשום הכנסות השנה ותעבור לרווח תפעולי של 2.7 מיליון דולר ב-2021

אלקטריאון / צילום: סטודיו בילרדיש
אלקטריאון / צילום: סטודיו בילרדיש

מגזר מניות הקנאביס מרכז את מרב תשומת הלב של המשקיעים בתל אביב, עם עליות חדות בשבועות האחרונים, אולם בבורסה נסחרת מניה נוספת שרשמה תשואה של מאות אחוזים מתחילת השנה. מדובר במניית אלקטריאון וירלס , המרכזת בשבועות האחרונים מחזורי מסחר גבוהים. מתחילת 2019 זינקה המניה ב-250% ושוויה של החברה הגיע לכ-520 מיליון שקל.

אלקטריאון פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם". הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם. זאת, מכיוון שהם יצוידו רק בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית הסלילים של החברה.

בשלב ראשון בחברה מתכננים ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים.

ב-1 בינואר פורסמה עבודת אנליזה של "פרוסט אנד סוליבן", שהחלה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 25 שקל למניה. בעבודה נאמר, בין השאר, כי "הטכנולוגיה של אלקטריאון נכללת בתחום (טעינה אלחוטית באמצעות כביש חכם) המוערך על ידי פרוסט אנד סאליבן בסכום העולה עולה על 35 מיליארד דולר". עם זאת, התחרות בתחום גבוהה, ו"לפחות 17 חברות נמצאות כעת בתחום זה בשלבי פיתוח ובדיקות שונים של פתרונות ברחבי העולם".

האנליסטים מעריכים כי החברה, שטרם רשמה מכירות כלשהן, תתחיל לרשום הכנסות השנה, כ-4.4 מיליון דולר, שיוכפלו בשנה הבאה ו-2021 צפויה להיות שנת הפריצה הגדולה שלה. אז להערכתם היא תציג הכנסות של כ-44 מיליון דולר ותעבור לרווח תפעולי של כ-2.7 מיליון דולר.

בקצת יותר משנתיים הכפילה את ערכה פי 12

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי אורן עזר, המשמש בתפקיד יו"ר ומנכ"ל החברה, וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה שלה. השניים הקימו את החברה לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס ומאז הכפילה המניה את ערכה פי 12 בערך. מחיר המניה זינק ל-64 שקל, גבוה בהרבה ממחיר היעד של האנליסטים של פרוסט אנד סאליבן. החברה נמצאת כיום בשליטת עזר ורומבק (19% כל אחד) וחברת האוטובוסים דן (13.6%).

מניית אלקטריאון

יומיים לאחר פרסום עבודת האנליזה דיווחה החברה על הצלחה בניסוי ראשוני של מערכת הכביש החשמלי המלאה, והציגה לראשונה רכב שנסע באופן רציף לאורך מקטע של 25 מטר בתוך מתחם הניסויים של החברה בבית ינאי. המערכת הראתה ביצועים טובים והעבירה עד 12 קילוואט בנצילות של 87% באופן רציף לאורך המסלול, לתוך מקלט שהותקן במכונית מדגם רנו זואי. במסגרת הניסוי, הודגמה בהצלחה טכנולוגיה המאפשרת העברת אנרגיה באופן אלחוטי לצורך טעינת סוללה תוך כדי נסיעה. השלב הבא, בעקבות הצלחת הניסוי, הוא הקמה והפעלה של המערכת באחד או יותר מקווי האוטובוסים של דן באזור המרכז.

בהערכת השווי של פרוסט אנד סאליבן מציינים האנליסטים כי "רשויות התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית העירונית מעוניינים בפלטפורמות חשמליות מלאות, אך קצב האימוץ איטי בשל מגוון מגבלות. פתרון מבוסס חשמל מחייב את הרשויות והמדינות הסתגלות בהיבט התשתיות שהוא קשה ליישום". למעשה, הם אומרים, "נדרשות השקעות בקנה מידה גדול בהגדלת תפוקת החשמל ותשתית הטעינה". עד שיגיעו ההכנסות, החברה, שמדווחת על תוצאותיה ומצבה הכספי כל חצי שנה, נזקקת כמובן למזומנים. בסוף המחצית הראשונה של 2018 היו בקופתה כ-13 מיליון שקל.

אז מה קורה באלקטריאון והאם העליות החדות במניה משקפות את הפוטנציאל העתידי של החברה? "לאחרונה השלמנו את הקמת הכביש הפנימי במתקן שלנו בבית ינאי. הכביש, באורך של קצת יותר מ-20 מטר, עובד עם עגלה ניסויית, שזה למעשה כמו רכב כי יושבת עליה סוללה תקנית", אמר בשיחה עם "גלובס" המנכ"ל אורן עזר.

מתי תתחילו לעבוד עם רכב אמיתי?

"בימים הקרובים אנחנו צפויים להתחיל לסלול את הכביש המעגלי שיהיה באורך של כ-260 מטר. בתוך מספר שבועות נקבל את סלילי ההטענה ואז הרכב האמיתי יוכל להתחיל לפעול. המסלול כולו אמור לפעול לאחר שנעשה את כל הבדיקות הנחוצות, ויש הרבה. אני מניח שזה יהיה בעוד כמה חודשים".

באוקטובר האחרון דיווחה החברה כי עלתה, באמצעות החברה הבת אלקטרואד, לשלב הסופי במכרז להקמת כביש חכם חשמלי בשבדיה. החברה תעמוד בראש קונסורציום חברות בינלאומי, אשר יגיש את ההצעה בשלב הסופי של המכרז.

ומתי אפשר לצפות להפעלה של כביש חכם מחוץ למתקן ניסוי?

"לקראת אמצע אפריל נקבל תשובה סופית משבדיה. אם התשובה תהיה חיובית נתחיל בפרויקט שם ואז לקראת סוף השנה הזאת או תחילת השנה הבאה יהיה אפשר לנסוע באוטובוס שפועל באמצעות הטכנולוגיה שלנו על כביש חכם באורך של מספר קילומטרים בשלב הראשון".

בישראל פועלת אלקטריאון לקדם את הטמעת הטכנולוגיה שלה בשיתוף עם חברת האוטובוסים דן, שכאמור מחזיקה גם בהון החברה. זאת, במטרה לקדם פרויקט דומה גם בארץ כבר במהלך 2019 לקראת תחילת הפעלה ב-2020. קידום הפרויקט, חשוב להדגיש, תלוי כמובן גם במהירות התנועה של גלגלי הביורוקרטיה. כלומר, בנכונות של משרדי הממשלה הרלוונטיים והרשויות המקומיות לקדם פרויקט מסוג זה.

מהן עלויות התקנת קילומטר של כביש חכם שלכם?

"כיום אוטובוס חשמלי רגיל זקוק למטען וסוללה ענקית בשווי של 150-200 אלף דולר בערך. באמצעות שימוש בטכנולוגיה שלנו באוטובוס אפשר להתקין סוללה הרבה יותר קטנה, שתהיה מן הסתם גם הרבה יותר זולה. לגבי סלילת הכביש, לפי הערכות שלנו העלות תהיה 400-600 אלף דולר לקילומטר. כלומר, כ-5 מיליון דולר ל-10 ק"מ". 

יש לכם מספיק מימון לשנתיים הקרובות?

"בהחלט. יש לנו מספיק כסף. בשבדיה המדינה תממן את הפרויקט כמעט במלואו, 5-7 מיליון דולר. משרד התחבורה השבדי מצפה שגם השותפים ישקיעו כסף אבל אין כאן דולר מול דולר. כלומר, אנחנו והשותפים שלנו גם נשקיע שם קצת כסף, אבל סכום לא מהותי. בנוסף, אם נתחיל פרויקט נוסף השנה נקבל את רוב המימון מהרשויות כך שאני לא צופה גיוס הון נוסף של החברה בשנה-שנתיים הקרובות".

על מה מבוסס המודל העסקי של החברה? כלומר, מאיפה יגיעו ההכנסות והרווחים בהנחה שהטכנולוגיה תעבוד?

"הטכנולוגיה של החברה צפויה לשמש בסיס לפרויקטים בהיקפים גדולים. המודל העסקי של הקמת ותפעול הפרויקטים ישתנה בהתאם לשותפים השונים, היבטי מימון ומיקום גיאוגרפי. ההכנסות העתידיות יכולות לנבוע מאחד או יותר מהמקורות הבאים או ממקורות נוספים שיתפתחו בעתיד: מכירת ציוד ורישיונות; ביצוע הפרויקטים; תפעול הפרויקטים, כולל נושא הבילינג; הכנסות שינבעו מהתשלום שישלמו ציי רכבים עבור החשמל ושרותי התשתית; שרותי דאטה ושרותים שונים של עיר חכמה המבוססים על התשתית של החברה. באופן כללי החברה מכוונת למודל בו היא שותפה בפרויקטים ונהנית מזרם ההכנסות השונות לאורך חיי הפרויקט". 

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד