גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חדשנות, עניין וסיפוק אישי: בצבא לומדים לעבוד "כמו בהייטק"

סרן דוריס פטלון, מהנדסת מכונות, יזמה את הקמתו של פורטל פרויקטים בחטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) של צה"ל • המטרה: לאפשר לחיילות וחיילים להתנסות בפרויקטים שמעניינים אותם • בין הפרויקטים בפיתוח: ג'יפ האמר רובוטי, רחפן לפיזור הפגנות ואפילו רכב אוטונומי

סרן דוריס פטלון / צילום: דובר צה"ל
סרן דוריס פטלון / צילום: דובר צה"ל

החטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) של צה"ל היא אחד הגופים ההנדסיים הגדולים בישראל. אלפי העובדים, רובם מהנדסות ומהנדסים בתחומים טכנולוגיים שונים, משובצים למחלקות ולמדורים בהתאם לפרויקטים שנמצאים בפיתוח, בהם הכרב"מ - רכב אוטונומי בתוך שלדה של טנדר צה"לי; רכב טקטי משוריין רובוטי, שמזכיר את רכב החלל מהסרט 'ארמגדון'; רובוטים אחרים שפותחו כאן הם ה"פרובוט", שנושא את הציוד הקרבי לצד החיילים בשטח בתוספת מקלע פעיל, וג'יפ האמר רובוטי שמפטרל לאורך הגדר בעזה ומונע סיכון חיי חיילים. לא רחוק משם מפתחים רחפן לוגיסטי צה"לי, ורחפן בשם "ים של דמעות", שנועד לפזר הפגנות בעזרת גז מדמיע.

אנשי היחידה לא הסתפקו בפרויקטים אליהם הוצבו - רעיון של קצינה נלהבת הכניס את רוח ההייטק האזרחי היישר אל לב המסגרת הצה"לית הנוקשה. סרן דוריס פטלון, עתודאית, מהנדסת מכונות וסטודנטית לתואר שני בהנדסה ביו-רפואית בטכניון, יזמה את "פורטל הפרויקטים", אתר פנימי של היחידה שמאפשר לכל חייל וקצינה להכיר את הפרויקטים השונים שמתבצעים ביחידה ולהצטרף לעבודה בכל פרויקט שמעניין אותם. מרבית זמנם של החיילים יוקדש לפרויקט אליו שובצו על ידי הצבא, אך באפשרותם יהיה להשקיע 20% מזמנם במה שמלהיב אותם ואותן, ואולי גם יביא למיצוי טוב יותר של יכולותיהם.

פטלון מספרת ל"גלובס": "התפקיד הראשון שלי בחט"ל היה מעניין מאוד ולמדתי המון, אבל זה לא קורה לכולם. רצינו לאפשר לאנשים לעסוק במה שהם רוצים ועדיין להשאר במסגרת אילוצי המערכת, וכך נולד רעיון פורטל הפרויקטים". פטלון ביקשה פגישה עם ראש חט"ל, תא״ל זיו אבטליון, שנושאה היה 'איך מעלים את המוטיבציה לקצינים ביחידה'. הבעיה העיקרית, צריך להבין, היא הנטיה של מרבית הקצינים והקצינות לעזוב את השירות ברגע שמסתיימות שנות המחוייבות שלהם - אולי בגלל שיעמום, אולי משום שההייטק קורא להם.

במסגרות השונות בחט"ל מתנהלים בכל עת קרוב לוודאי כמה מאות פרויקטים הנדסיים. כיוון שכך, אנשים לרוב לא מכירים פרויקטים אחרים, או את האנשים שמובילים אותם. פורטל הפרויקטים מאפשר להם למצוא את כל המידע על פרויקטים שבביצוע או בתכנון ולהצטרף למה שמעניין אותם. פטלון מתלהבת: "תוך כדי שבנינו את הפורטל יצא לי לראות פרויקטים מדהימים שקורים פה בחטיבה: יש פה טכנולוגיות מצוינות שמי שעוסק במדור מסוים לא בהכרח רואה את הכל. לכל אחד יש את המחוייבות לתפקיד שלו אבל אנחנו אומרים - 'בואו תעשו בנוסף משהו שיש לכם תשוקה אליו, גם אם זה לא בתחום שלכם'. לכולם יש תחומי עניין מעבר לעבודה ולמקצוע והמטרה היא לתת לאנשים להתבטא, לעשות חדשנות, לעשות טכנולוגיה שמעבר לדברים הרגילים".

להתנסות ולהתפתח מבחינה מקצועית

כמו בעולם ההייטק, גם בצה"ל למדו והפנימו את חשיבות החדשנות והצורך לייצר אותה. רס"ן טל ליבוביץ' הוא מפקד מעבדת החדשנות של חט"ל, ושותף לקידום פורטל הפרויקטים: "בסופו של דבר אנחנו כראשי מדורים אחראים על הפרויקטים שלנו, על תחומי הטכנולוגיה שלנו, אבל אנחנו גם מפקדים ולכן אחראים פרסונלית על האנשים שתחתינו. אחד התפקידים זה לדאוג לכל המעטפת, לדאוג שאנשים יתפתחו מבחינה מקצועית. כולם פה מבינים את זה".

כדי לקדם רעיון של חדשנות פתוחה בצבא היה צריך להתמודד עם חשדנות של מפקדים והחשש שהחיילים שלהם יזלגו לכל מיני פרויקטים מושכים וישאירו אותם לבד עם פרויקטי זיווד או לוגיסטיקה. פטלון מסבירה: "שאלו אותנו בהתחלה איזו סיבה יש לראש מדור לשחרר את הקצינים שלו לפרויקטים אחרים, אבל התודעה הארגונית משתנה. המסגרת הצה"לית מתאימה את עצמה לחדשנות של היום ולחשיבה של הצעירים היום. המפקדים אימצו את זה בשתי ידיים, ומעודדים את הקצינים שלהם לקחת חלק בפרויקטים מתוך הבנה שאם הוא לא יפתח את הקצין שלו ויתן לו רק עבודה שלא מעניינת אותו, הוא בסוף יילך".

הרעיון מזכיר כמה יחידות מודיעין מובחרות, שבהן יש פחות היררכיה ודעתם של הצעירים חשובה כמו של הוותיקים.

פטלון: "לחלוטין. אבל לא מדובר רק ביכולת להשפיע אלא גם, ואולי בעיקר, שבירת חומות ארגוניות: קצין יכול לתרום ולהשפיע אבל הוא לא יודע איזה צרכים יש לארגון. ומהכיוון ההפוך - ראש מדור שיש לו צורך, לא יודע אם יש אנשים שמבינים בנושא. הפרויקט מאפשר לפרוץ דרכים".

פורטל הפרויקטים עלה לאוויר לפני כחודשיים ועד היום הוזנו אליו 45 פרויקטים. כדי לעורר את המודעות של כל חיילי היחידה נערך אירוע השקה המוני כמו בהייטק, עם יריד פרויקטים וטכנולוגיות שבו כל ראש מדור עומד בדוכן ועושה כמיטב יכולתו להציג את הפרוייקטים שמתבצעים אצלו כדי למשוך אליו מהנדסות. היום ממשיך אל תוך הלילה, עם מרתון פיתוח פרויקטים בסגנון האקאתון, כשבבוקר כל הפרויקטים מוצגים בפני מפקדי היחידה. "הרעיון היה להתחיל לעבוד בתנופה, סוג של יריית פתיחה, שאנשים יבינו שהאירוע הזה קורה" אומר ליבוביץ'.

סרן עמית נימני הוא קצין במדור נגמ"ש כבד בענף רק"ם (רכב קרקעי משוריין), שהקים לאחרונה פרויקט של פיתוח רחפן שיובל על גבי כלי הרכב ויאפשר לכוחות לשגר אותו ולקבל ראייה מרחבית מבלי להסתכן. "היו לנו פערים ביכולת לממש את הרעיון כי אנחנו מהנדסי מכניקה ולא ידענו להתמודד איתם. הפורטל איפשר לנו השלים את היכולות, התחילו לפנות אלי אנשים מכל הדיסציפלינות - מהנדסי חשמל, מדעי המחשב, אווירונאוטיקה, פיזיקאיות, מהנדסות מערכת - תשעה אנשים. התחלנו לייצר סיעור מוחות וזה מתקדם מצוין. יש אפשרות לכל אחד לתת את הפן שלו ונוצר שילוב מנצח שלא היינו מצליחים לייצר לפני כן. התחושה שלי ושל אנשי הצוות היא שזה נותן מוטיבציה, כי זה סוג עבודה הנדסית וטכנית שאנשים מחפשים בנרות, וגם אין פערי דרגות כי כולם חבר'ה צעירים. בנוסף, זה מייצר סביבת עבודה שמאוד כיף לעבוד בה ותורם לפיתוח מקצועי ואישי".

"הדרג הבכיר מבין שקורה פה משהו"

הדרג הבכיר בחט"ל הולך ומתלהב מהרוח החדשה ששוררת ביחידה. פטלון אומרת: "הם מבינים שקורה פה משהו, שבאמת נוצר משהו חדש ושהחיבוריות הזאת של האנשים מייצרת תועלות שלא היו מצליחים להביא בצורה אחרת. יש הנחייה ברורה של רחט"ל ושל כל ראשי המחלקות שצריך לאפשר את זה לכל חייל שרוצה".

ליבוביץ' מוסיף: "כמו כל דבר, אנחנו צריכים לתחזק את זה. המשימה שלנו זה להראות את ההצלחות: בעוד כמה חודשים יהיו פרויקטים שיבשילו לכדי יכולות מבצעיות אמיתיות ואז נפרסם את ההצלחות בתוך הארגון ונייצר את המחזור הבא שישתתף בפעילות".

הפורטל, ניתן להתרשם, הוא רק שלב אחד מתוך מגמה כללית של אימוץ רוח עבודה מעולם ההייטק. עכשים מדברים שם גם על הקמת "קהילת מובילי חט"ל", שבמסגרתה תהיה פעילות העשרה ותמיכה - ביקורים בתעשייה מחוץ לצבא, הרצאות ומפגשי נטוורקינג של אנשי היחידה.

כיצד מפקדים בצה"ל מקבלים את רוח הפתיחות החדשה הזאת?

פטלון: "בחט"ל הבינו שאין מה לעשות, חייבים להתקדם הן בחשיבה וגם בשביל שביעות הרצון של המהנדסים והקצינים, כדי שלא יברחו מוחות".

ליבוביץ': "זה גם חלק מאסטרטגיית החדשנות של הארגון. פעם בשנה אנחנו מארגנים האקתון גדול מאוד במטרה לאסוף יוזמות מאנשים מכל זרוע היבשה ומהשטח - ואז מביאים מהנדסים לבוא ולממש את הרעיון הזה. אנחנו מנסים לשקף החוצה שאנחנו פתוחים כדי שאנשים יבינו שהם יכולים וליזום ושיבינו מה הפוטנציאל של הארגון".

את רואה בכך הכנה לאזרחות?

פטלון: "אנחנו מקווים שהם ישארו פה..." 

עוד כתבות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"