גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף הרכב האירופי נחלש, ושיפור לא נראה באופק

תקנות חדשות למדידת זיהום אוויר הביאו לירידה במכירות והחריפו את מגמת ההידרדרות ברווחי יצרניות הרכב ● חוסר הוודאות בנוגע לברקזיט ורמיזות טראמפ כי אירופה היא היעד הבא במלחמות הסחר, צפויים להמשיך ולהכביד על תעשיית הרכב האירופית ● בהסתכלות על הענף כהשקעה לטווח ארוך, ייתכן שכבר עכשיו אנו נמצאים בנקודת כניסה מעניינת

מפעל מרצדס / צילום: Kai Pfaffenbach, רויטרס
מפעל מרצדס / צילום: Kai Pfaffenbach, רויטרס

השנה החולפת באירופה הייתה רוויית התרחשויות בעלות משמעויות כלכליות וגיאו-פוליטיות, שזעזעו את השווקים. התרחשויות אלה הותירו את חותמן על סקטורים רבים, כאשר אחד הבולטים בהם הוא ענף הרכב האירופי.

ההידרדרות ברווחי יצרניות הרכב החלה בשנת 2013, אז נרשם שיא ברווחיהן. למעשה, בסיכום השנתי של 2018, מדד תעשיית הרכב של Stoxx 600 היה אחד הסקטורים שהציגו את הביצועים הגרועים ביותר אל מול מדד ה-Stoxx הכללי. ניתן למצוא לכך הסבר בהתקדמות הטבעית לעבר סיומו של המחזור כלכלי, אך אסור להתעלם מהגורמים החיצוניים שהיכו בענף הרכב ופגעו בו בצד הביקוש ובצד ההיצע. גורמים אלו עומדים מאחורי החולשה במכירות כלי הרכב, שירדו בשנה האחרונה ב-10.5%.

כלל המדדים הבוחנים את התעשייה באירופה מצביעים על חולשה ניכרת. החל ממדד מנהלי הרכש הכללי בתעשייה שיורד באופן עקבי כבר מספר חודשים; דרך המדד בגרמניה שכבר ירד ל-49.9 נק' (רמה הנמוכה מ-50 נק' מצביעה על התכווצות בפעילות התעשייה); ועד הייצור התעשייתי שהתכווץ בחדות בשנה האחרונה ובמיוחד במחצית השנייה של 2018. ככל הנראה, חלק לא מבוטל מהחולשה מקורו בענף הרכב שסובל מצירוף נסיבות נקודתיות שהשפעתן תתפוגג בקרוב. עם זאת, לאור ההאטה הברורה בכלכלה העולמית בכלל ובאירופה בפרט (רק לאחרונה עדכנה הנציבות האירופית את תחזית הצמיחה בגוש האירו כלפי מטה באופן חד), הסיכונים ארוכי הטווח צפויים להכביד על תעשיית הרכב בטווח הארוך.

שיעור השינוי השנתי של רישום כלי רכב חדשים בגוש האירו

תקינה חדשה: שינויים בייצור ומחירי הפסד למלאי 

הגורם המידי לחולשה בענף הוא המעבר לתקנות ה-WLTP החדשות שנכנסו לתוקפן בספטמבר 2018. תקנות אלה מחילות סטנדרט חדש לבדיקת צריכת דלק וזיהום אוויר. הסיבה שהמעבר לתקנות החדשות האט את הפעילות בענף היא שתקנות הבדיקה הקודמות, NEDC, היו בתנאי מעבדה ולא לקחו בחשבון השפעות חיצוניות שונות כמו מהירויות משתנות, תוואי שטח ואבזור (השפעה על משקל). על כן, באופן גורף, הבדיקות החדשות מניבות תוצאות שהן אמנם יותר קרובות למציאות, אבל גבוהות כמעט בכל פרמטר של זיהום וצריכת דלק.

על יצרניות הרכב היה להתאים את דגמיהן כך שיעמדו בתקני הזיהום, תהליך שכרוך בשינויים בפסי הייצור ועצירת מכירות של מלאי כלי רכב שחורג מהתקן החדש. יצרניות הרכב נדרשו להיפטר עד ספטמבר ממלאי רב שלא עמד בתקן החדש ועל כן כלי רכב רבים נמכרו במחירי הפסד. מהלך זה הביא אמנם לגידול משמעותי במכירות בחודשי יולי ואוגוסט, אבל בפועל פגע ברווחים השנתיים ועל פי הערכות ישפיע גם על הרבעון הראשון של שנת 2019.

מבדיקה שערכנו מסתמן כי חלקו של ענף הרכב בהאטת הפעילות הכלכלית בגוש האירו אל מול גורמים אחרים היה המשמעותי ביותר במחצית השנייה של 2018. עם זאת, ניתן למצוא נחמה בניתוח זה שכן נושא התקינה החדשה לזיהום כלי רכב צפוי להיפתר בקרוב, כך שיש מקום לשיפור בייצור התעשייתי ולסקטור הרכב החבוט תהיה אפשרות להתאושש בחודשים הקרובים.

האופק הגיאו-פוליטי לא נראה מבטיח 

בניגוד לאופטימיות המסתמנת מההתרחשויות בטווח הקצר, האופק לא נראה מבטיח, כאשר מספר אירועים גיאו-פוליטיים עלולים להשפיע על הביקוש לרכבים אירופים באופן בלתי הפיך. אחד מאותם אירועים הוא הברקזיט, שהולך ומתקרב לדד ליין וגורם לאי ודאות בנוגע לעתיד יחסי המסחר של הממלכה המאוחדת ואירופה. נכון להיום, בריטניה אמורה להיפרד מהאיחוד ב-29 למארס. כל הסכמה שהוצעה עד כה בנוגע להסדרת היחסים הכלכליים בין הצדדים נדחתה על ידי הפרלמנט הבריטי. מצב בו מתקיימת היפרדות ללא עסקה הוא בעייתי עבור היצרניות האירופיות שכן החלת מכסים תגרום להתכווצות מדאיגה בביקוש. חששן של יצרניות הרכב מוצדק, בייחוד לאור העובדה שכשליש מסך ייצוא הרכב האירופי מופנה לבריטניה. כמובן שההסתברות לברקזיט ללא הסכם נראית אפסית כיום, אך חוסר הוודאות בכל הנוגע לעתיד יחסי המסחר צפוי להמשיך ולהכביד על אופק תעשיית הרכב האירופית.

גם הדרמה סביב מלחמת הסחר לא פסחה על ענף הרכב האירופי. הטלות המכסים ההדדיות בין ארה"ב וסין פגעו באופן עקיף גם בחברות אירופיות כמו ב.מ.וו ומרצדס עקב שרשראות אספקה משותפות. כעת מסתמן שאירופה עומדת להיכנס עמוק יותר לבוץ מלחמת הסחר כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר סימן אותה כמטרה הבאה, ואף עקץ כשאמר לנשיא צרפת עמנואל מקרון כי ימשיך במדיניותו "עד שלא יראו יותר דגמים של מרצדס בשדרה החמישית".

יצוא המכוניות האירופי לארה"ב מסתכם בכ-37 מיליארד אירו בשנה ומבין המדינות הלא-אירופיות 29% מהיצוא מיועד לאמריקאים. ב-17 בפברואר אמור להתפרסם דו"ח אמריקאי שחוקר את המיסוי האירופי על רכבים אמריקאיים והצפי הוא שטראמפ ישתמש בממצאים בכדי לאיים בהטלת מכסים מקבילים, שיקנו לו מינוף במשא ומתן הצפוי מול האיחוד. כאמור, לפי הניסיון הקודם עם סין, נושא זה לא צפוי להיפתר במהירות.

המניות עדיין לא פגשו את התחתית

הביצועים הגרועים של יצרניות הרכב האירופיות באו לידי ביטוי גם בירידות שערים בשנה החולפת, חלקן חדות. פולקסווגן רשמה תשואה שלילית שהסתכמה בכ-15%, פיאט צנחה בכ-25% (לאחר ירידה של יותר מ-12% ביום חמישי האחרון, למרות תוצאות שיא ונוכח הפחתת התחזיות לשנת 2019), חברת רנו רשמה ירידות שערים של 34%, וחברת דיימלר, יצרנית מרצדס, נחתכה בשיעור דומה של כ-33%. דווקא פיג'ו הצרפתית רשמה עלייה של 15% בפרספקטיבה שנתית, אך בייחס למחיר השיא אליו הגיעה ב-2018 גם היא רשמה ירידה של כ-18%.

הירידה בשווי החברות נובעת בעיקר מהביצועים החלשים בשנה החולפת אך גם מהפחתת הציפיות להמשך. הירידות נרשמו בחלקן כהתאמת שווי החברות להיקף הרווחיות, אך בנוסף, במרבית החברות גם רמת המכפילים ירדה במקביל. הירידה במכפילים נובעת מהפחתת התחזית קדימה, כלומר כרגע השוק מתמחר המשך חולשה בפעילות החברות גם בשנים הבאות. הסיבות לכך נובעות מהחששות הקיימים בנוגע לשינויים גיאו-פוליטיים, להתקררות הכלכלות ולשינויים הרגולטוריים. כלומר בפרספקטיבה של מכפילים יחסיים והיסטוריים, שווי החברות נחתך לא רק נוכח הביצועים החלשים אלא גם נוכח הצפי להמשך חולשה ענפית.

בהסתכלות סטטיסטית על המלצות האנליסטים שמסקרים את החברות המגמה די ברורה. משקל ההמלצות החיוביות גבוה ממשקלן של אלו השליליות. כלומר, ייתכן שהירידות שנרשמו אינן תואמות את תחזיות האנליסטים וייתכן שכבר עכשיו אנו נמצאים בנקודת כניסה מעניינת בהיבט התמחורי, למרות הצפי להמשך ירידה אפשרית בפעילות. עם זאת, החברות בענף צפויות להתמודד כאמור עם מספר אתגרים מקרו כלכליים שעשויים להוביל להמשך הירידה בהיקף המכירות. מנגד, החברות עשויות להתמודד גם עם עלייה בעלויות הייצור נוכח התייקרות חלק מהרכיבים וחלק מחומרי הגלם, לצד התייקרות כוח העבודה, הצורך להמשיך ולהשקיע בפיתוחים טכנולוגיים ועלייה בהוצאות המימון (יצרניות הרכב ידועות בהיקף מינוף גבוה באופן יחסי).

בטווח הקצר פוזיציה במניות שעשויות לסבול מתנועת מספריים בהקשר של ההכנסות וההוצאות אינן נראות ככאלו שיש למהר ולהיכנס להשקעה בהן ולכן סבלנות מתבקשת כאן. בהמשך, רמות התמחור הנוחות לצד פיתוח של מוצרי פרמיום שיובילו לעלייה בהיקף המכירות יחזירו את התשואות החיוביות גם לענף ייצור הרכב. מכאן שההסתכלות על הענף צריכה להיות בהכרח כהשקעה לטווח ארוך, בהבנה שככל הנראה המניות לא פגשו עדיין את התחתית והן עשויות להמשיך ולסבול ממגמה שלילית גם במהלך 2019. 

הכותבים הם כלכלן ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך.

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"