גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צמיחה או הנפקה? ההימור הגדול של טבע שלא מדברים עליו

בטבע מאמינים כי בשנת 2020 תחזור החברה לצמוח ● אמונה זאת מביאה את טבע לחזור פעם אחר פעם בפומבי על העמדה שלפיה אין בכוונתה לגייס הון באמצעות הנפקת מניות ● ואולם שיבוש מהותי בתוכנית העסקית של החברה עלול להביא לסגירת ערוץ מימון החוב בשוק ההון ולחייב את טבע לבצע הנפקת מניות מאסיבית במחירים נמוכים מהותית מהמחיר הנוכחי של המניה ● פרשנות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת טבע פרסמה בשבוע שעבר את תוצאותיה הכספיות לסיכום שנת 2018 וניפקה תחזיות עסקיות מאכזבות ל-2019. התחזית האיכותית והכמותית של החברה הייתה עמוסת בשורות רעות, חלקן צפויות וחלקן מפתיעות לשלילה, וזאת לצד חדשות טובות במשורה. המשקיעים הגיבו בהתאם.

התחזית העדכנית כללה הנחות בסיס ביחס להמשך שחיקה במכירות הקופקסון וצפי לקיפאון בהכנסות מעסקי הגנריקה. הגם שטבע הביעה שביעות רצון מהתקדמותה בתוכנית ההתייעלות ומקצב חדירת תרופות המקור החדשות, אין בכך כדי לפצות על האתגרים העסקיים השוחקים את התוצאות הכספיות.

ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) החזוי של טבע   ב-2019 צפוי על פי ההנהלה לעמוד על 4.4-4.8 מיליארד דולר - נמוך ב-600-800 מיליון דולר ממרכז התחזית של האנליסטים בוול סטריט ערב פרסום התחזיות, ומכאן שמדובר בדרמה לא קטנה.

שנת 2018 בטבע עמדה בסימן התייעלות וקיצוץ חד בבסיס ההוצאות; על כך ראוי להסיר את הכובע בפני ההנהלה. החברה הצליחה להקטין את ההוצאות אשתקד ב-2.2 מיליארד דולר מרמה של 16.1 מיליארד דולר בשנת 2017, והיא עתידה לעמוד ביעד הפנימי שלה לקצץ את העלויות השנה ב-3 מיליארד דולר בהשוואה ל-2017. ההתייעלות האמורה הביאה את החברה להיפרד מ-10,300 עובדים ולסגור 7 מתוך 73 מתקני ייצור, כשהשנה ייסגרו 11 מתקני ייצור נוספים.

בדיאטה נפגעים גם איברים חיוניים

ההרעה בתוצאות החברה עלולה לחייב אותה לגבש תוכנית התייעלות נרחבת נוספת לשנים הבאות, במטרה לתמוך בייצור המזומנים ושירות החובות. אך ככל שמהלך כזה אכן יעמוד על הפרק, הוא טומן סיכון של פגיעה בצמיחה העתידית של החברה, שכן ככל שהדיאטה חריפה יותר, היא מאיימת לפגוע באיברים חיוניים ולא רק להסיר שומנים עסקיים.

החוב הפיננסי של טבע קטן אשתקד ב-14% לרמה של 27.1 מיליארד דולר, אך אם ברבעונים האחרונים ירד יחס החוב נטו ל-EBITDA ב-12 החודשים האחרונים אל מתחת ל-5, אזי ברבעונים הבאים, נוכח שחיקת ה-EBITDA הרבעוני ותזרים המזומנים החופשי הנמוך, הוא צפוי לטפס בחזרה ואף לגרד מלמטה את אמות המידה הרלוונטיות. היעד המוצהר של טבע הוא להפחית את יחס החוב נטו ל-EBITDA אל מתחת ל-3 בתוך שלוש-חמש שנים. יעד עסקי קריטי זה, נראה בנקודת הזמן הנוכחית רחוק מתמיד. יעד ביניים של החברה שהוצג בעבר - להפחית יחס זה אל מתחת ל-4 כבר בתום שנת 2020 - נראה כמעט מנותק מן המציאות.

בקופת המזומנים של החברה ישנם כ-1.8 מיליארד דולר - בדומה לתשלום החוב הצפוי בשנת 2019 - בסך 1.7 מיליארד דולר. התזרים החופשי צפוי לעמוד על 1.6-2 מיליארד דולר השנה, בהשוואה לתזרים מזומנים חופשי שכלל גורמים חד פעמיים בסך 3.7 מיליארד דולר בשנת 2018. בנתונים אלו, משבר תזרימי בטבע אינו אפשרות מיידית, ולחברה יש עדיין כמות חמצן לא מבוטלת בבלונים כדי למצות את מאמצי השיקום.

בהתבוננות לטווח זמן ארוך יותר, הרי שבשלוש השנים הקרובות נדרשת החברה לפרוע חוב בהיקף מצטבר של 8.5 מיליארד דולר. בהינתן יתרת המזומנים הקיימת וקצב ייצור המזומנים הצפוי, מדובר במשימה מורכבת המחייבת שילוב של מיחזור חוב, איגוחים למיניהם, הגדלת מסגרות אשראי בנקאיות או מימוש נכסים נוספים, אשר יפגעו בתזרים העתידי.

לרדת מהעץ של שלילת הנפקת מניות

תוכנית המסגרת של הנהלת טבע היא כי 2019 תהווה שנה קשה של המשך נסיגה בשורת ההכנסות והרווח, ואולם החל משנת 2020 תחזור החברה לצמיחה בשורה העליונה והתחתונה, כך על פי התוכנית הרב שנתית. הנהלת טבע הוכיחה בשנה האחרונה כושר ביצוע טוב מאוד ביחס לתוכנית העבודה, ואולם היכולת שלה לספק תחזיות רב שנתיות היא מוגבלת, בשל שלל הגורמים האקסוגניים הפועלים על עסקיה הגנריים והאתיים.

העובדה שבטבע מאמינים כי בשנת 2020 תחזור החברה לצמוח, מביאה אותה לחזור פעם אחר פעם בפומבי על העמדה שלפיה אין בכוונתה לגייס הון באמצעות הנפקת מניות. לכאורה, דילול בעלי המניות בנקודת שפל בעסקים אינו הגיוני, וניתן יהיה בעתיד לחזק את בסיס ההון בתמחורים נוחים יותר, בהינתן חזרה לצמיחה ואופק רווחיות משופר.

כתבתי "לכאורה", שכן שיבוש מהותי בתוכנית העסקית של החברה עלול להביא עמו סגירה של ערוץ מימון החוב בשוק ההון, ולחייב את החברה לבצע הנפקת מניות מאסיבית במחירים נמוכים מהותית מהמחיר הנוכחי של המניה.

למיטב הבנתי הצנועה את הסיטואציה הפיננסית הנוכחית בטבע, טוב הייתה עושה הנהלת החברה לו הייתה יורדת מן העץ ביחס לשלילת הנפקת מניות, ופועלת לגיוס הון אשר יפחית את המינוף ויאפשר לה להתמקד בייצוב החברה, וגמילתה מהר החובות המאיים על עתידה. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב