גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בורסה תחת חקירות: שבוע סוער שבמרכזו חקירת חשדות לשימוש במידע פנים אך גם עבירות מרמה וסיוע להלבנת הון

תוך ימים ספורים התפרסמו פרשיות וחשדות הנוגעות ללא פחות מ-7 חברות בורסאיות, או לחלופין לנושאי משרה, בעלי שליטה ועניין הקשורים בהן ● החברות הגיבו בירידות, אבל נראה שהפרשות רחוקות מסיום, ולא מן הנמנע כי אלה יתרחבו בהמשך לחברות ולפעילים נוספים בשוק ● תמונת מצב

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק

השבוע החולף היה סוער בשוק ההון המקומי, עם רצף חריג של דיווחים אודות חקירות וחשדות כנגד בכירים במספר חברות ציבוריות. את עיקר הכותרות ייצרה חקירה רוחבית שמנהלת רשות ניירות ערך בקשר לפרשה של מסחר על בסיס מידע פנים. הציר המרכזי בפרשה זו הוא הפיננסייר מנחם ויינברג, אשר מוכר לוותיקי השוק כאחד מבעלי חברת ההשקעות דנבאר, אותה מכרו הוא ושותפיו לקבלן יעקב אנגל לפני כ-20 שנה. בסך-הכול, תוך ימים ספורים התפרסמו פרשיות וחשדות הנוגעות ללא פחות מ-7 חברות בורסאיות, או לחלופין לנושאי משרה, בעלי שליטה ועניין הקשורים בהן, ולא מן הנמנע כי אלה יתרחבו בהמשך לחברות ולפעילים נוספים בשוק.

אלה היו ההתפתחויות המרכזיות בקשר לפרשות ולחשדות שהסעירו את השוק השבוע:

יום שני (18.2):

רו"ח מנחם ויינברג נעצר ונחקר במסגרת חקירה בחשד לשימוש במידע פנים של חברות בורסאיות בין השנים 2016-2018. ברשות ניירות ערך חושדים כי ויינברג, מוותיקי שוק ההון, קיבל מידע פנים מבכירים בכמה חברות ציבוריות ועשה בו שימוש כדי להפיק רווחים. לפי החשדות, ויינברג השתמש באופן שיטתי במידע פנים שקיבל לידיו וביצע באמצעות מידע זה עסקאות בהיקף כספי של מיליוני שקלים בניירות ערך של חברות שונות, ובחלק מהמקרים גם מסר את מידע הפנים לגורמים נוספים.

יום שלישי (19.2):

ארבע חברות בורסאיות - חברת הנדל"ן סאמיט וחברות הביומד כלל ביוטכנולוגיה, אליום מדיקל וקדימהסטם מעדכנות על חקירת רשות ניירות ערך בנוגע לעבירות שימוש במידע פנים, במסגרתה נעשו חיפושים במשרדי החברות, ונחקרו נושאי משרה. השם הבולט בין הנחקרים - זוהר לוי, בעל השליטה ויו"ר סאמיט, הגדולה מבין החברות המוזכרות (מבחינת שווי שוק), אשר חשוד בביצוע עבירות של שימוש במידע פנים, ולטענת רשות ניירות ערך, "במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותו בביצוע העבירות".

הקשר בין לוי לויינברג מתקיים כבר שנים ארוכות, מהעסקה למכירת מניות השליטה בדנבאר בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת לקבלן יעקב אנגל, חותנו של לוי (ששימש אז כסמנכ"ל הכספים של קבוצת  אנגל) תמורת כ-40 מיליון דולר. 

החשדות נגד לוי בפרשה הנוכחית קשורים לשני דיווחים שפרסמה סאמיט באוגוסט 2018, תחילה כשעדכנה על עליית שווי הנדל"ן להשקעה של החברה הבת סאמיט גרמניה (ב-92 מיליון אירו), וכמה ימים לאחר מכן עם הצגת תוצאות כספיות חיוביות למחצית הראשונה של אותה שנה. לוי חשוד כי מסר לויינברג מידע בנוגע לדיווחים אלה, טרם פרסומם לציבור (אשר הובילו לעלייה במניית סאמיט)

פעילותה של סאמיט צמחה בצורה ניכרת בשנים האחרונות, ומנייתה טיפסה בכ-80% תוך 3 שנים ומשקפת לה כיום שווי של כ-2 מיליארד שקל ושווי של כ-950 מיליון שקל להחזקותיו של לוי בחברה. עיקר פעילותה של סאמיט מתרכז בשוק הנדל"ן המניב בגרמניה, שם היא מחזיקה ביותר מ-100 נכסים בשטח כולל של כ-1.1 מיליון מ"ר, המניבים דמי שכירות שנתיים המתקרבים ל-350 מיליון שקל. מלבד גרמניה, לחברה יש קרוב ל-30 נכסים מניבים בישראל בשטח כולל של כ-238 אלף מ"ר, המניבים לה דמי שכירות שנתיים של קרוב ל-120 מיליון שקל בשנה.

כלל ביוטכנולוגיה היא אחת החברות הבורסאיות מקבוצת כלל תעשיות של המיליארדר לן בלווטניק, ובמסגרת פעילותה היא משקיעה בחברות מתחומי מדעי החיים, שולטת בחברת מדיוונד ומחזיקה בחברות אנקיאנו וגמידה סל. מניית החברה נחלשה בשנה האחרונה בכ-15% ומשקפת לה שווי נוכחי של כ-440 מיליון שקל.

אליום מדיקל עוסקת במחקר, פיתוח וייצור סטנטים רפואיים ובתחום הכירורגיה הזעיר-פולשנית, ובין בעלי המניות העיקריים בה נמנים כמה אזרחים זרים. מנייתה פתחה את 2019 ברגל ימין, עם זינוק של יותר מ-50% מתחילת השנה ועד השבוע, שהתקזז אחרי הירידות האחרונות לתשואה חיובית של כ-35%. שנה אחורה ו-3 שנים אחורה מציגה המניה שחיקה של כ-35%-40% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-60 מיליון שקל.

במקביל להתפתחויות ב"פרשת מידע הפנים", חברת ביצוע הפרויקטים נקסטקום עדכנה ביום שלישי על הגעת חוקרי המשטרה למשרדיה עם צו חיפוש במסגרת חקירה משטרתית "בנוגע לעבירות של מרמה ועבירות נוספות". בנקסטקום לא פירטו בעניין וציינו כי "אין בידי החברה כל מידע נוסף אודות מהות החקירה ונסיבותיה".

נקסטקום, שבשליטת היו"ר והמנכ"ל גיא ישראלי, עוסקת בביצוע פרויקטים של תשתיות תקשורת אלחוטית ותשתיות תקשורת וחשמל, ובחודש אוקטובר האחרון הגיעה מנייתה לרמת שיא ששיקפה לחברה שווי של כ-95 מיליון שקל, וזאת אחרי שתוך שנה קפצה בכ-90%. עם הירידות מהשבוע החולף השלימה המניה התרחקות של כ-30% מנקודה זו, לשווי חברה נוכחי של כ-70 מיליון שקל.

מניות חמש החברות הגיבו להודעות המפתיעות באותו יום (ג') בירידות משמעותיות, המצטברות מאז ועד כה לכ-4% בסאמיט, כ-7% בכלל ביוטכנולוגיה, כ-13% באליום מדיקל, כ-16% בנקסטקום וכ-22% בקדימהסטם.

יום רביעי (20.2):

ויינברג מגיע למשרדי מחלקת חקירות ברשות ניירות ערך לחקירה נוספת, ונוסף אליו נעצר לחקירה גם יוסי בן יוסף, מנכ"ל קדימהסטם, בחשד לביצוע של עבירות לפי חוק ניירות ערך ובכללן גם עבירות של שימוש במידע פנים, עבירות תרמית בקשר לניירות ערך ועבירות דיווח, בקשר לחברת קדימהסטם.

על-פי החשדות הקשורים לבן יוסף, במסגרת קשר ישיר ורציף שהוא ניהל עם ויינברג, הוא מסר לו מידע פנים אודות הדיווחים של קדימהסטם טרם פרסומם לציבור, במה ששימש את ויינברג לביצוע עסקאות בניירות ערך קדימהסטם טרם הדיווח למשקיעים. עוד חושדת רשות ניירות ערך כי השניים פעלו במרמה להוצאת כספים בהיקף של מאות אלפי שקלים שלא כדין מקופת החברה תוך הסתרת הייעוד הכספי.

קדימהסטם מוגדרת כחברת ביוטכנולוגיה בשלב הקליני, המפתחת טיפול תאי למחלות ניוון שרירים סופניות (ALS) וסוכרת, והירידות החדות במנייתה בימים האחרונים מגיעות אחרי זינוק שנתי תלת-ספרתי, המסתכם כעת בכ-160%. 3 שנים אחורה התמונה הפוכה, עם קריסה של כ-85% בשווי המניה, שלאחר הירידות מהימים האחרונים משקפת לחברה שווי של פחות מ-100 מיליון שקל. בעלי המניות העיקריים בחברה הם ג'וליאן רוג'רי, בית ההשקעות אלטשולר שחם ומישל רבל.

עוד ברביעי נודע כי רשות ניירות ערך חקרה באזהרה נושא משרה בכיר בחברת החיתום רוסאריו קפיטל, בחשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים בקשר לניירות ערך של כמה חברות ציבוריות.

בשעות הערב של רביעי דיווחה חברת פי.אל.טי פיננס כי בעל השליטה בה, שרון פלאצ'י, "זומן לאחרונה למתן עדות במסגרת חקירה המתנהלת נגד צד שלישי"; וכי במסגרת העדות "הוחלט לחקור אותו באזהרה בקשר עם עבירה של סיוע להלבנת הון של אותו צד שלישי ואשר אינה נוגעת לחברה". פלאצ'י, על-פי חוות-דעת משפטית בה הוא מחזיק, טוען כי "לא הובא בפניו במסגרת החקירה יסוד כלשהו של עבירה פלילית" וכן כי החקירה לא נעשתה כדין.

זמן לא רב אחריה, חברת שפיר הנדסה דיווחה על חקירה שנפתחה על-ידי הנציבות האירופית "בקשר עם פעולות הונאה לכאורה", במסגרת ביצוע פרויקט של חברה-בת שלה ברומניה (שפיר מבנים רומניה). לפי שפיר, מדובר בחקירה הקשורה להפרת חוזה לביצוע הפרויקט "עקב הסבה לכאורה של ביצוע העבודות נשוא הפרויקט לשפיר מבנים רומנים בניגוד להוראות החוזה".

מדובר בפרויקט לתכנון וביצוע עבודות שיפוץ ושיקום של כביש DN-18 שברומניה, אשר בו כבר התנהלה בוררות בין החברה לבין מזמין העבודות - הרשות הממשלתית הרומנית לסלילת כבישים. בשפיר, אחת מחברות הפרויקטים והתשתיות הגדולות בישראל הנמצאת בשליטת ארבעת האחים שפירא, ציינו כי החברה-הבת תוכל להגיב על הטענה בטרם החקירה תגיע לכדי מסקנות, וכן כי החברה "בוחנת את הפנייה שהתקבלה ושוקלת את הצעדים שתנקוט בנושא". 

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם