גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיקונים לתמ"א 38: מה צפוי לכלול תיקון 4 לתמ"א 38, והאם הוא קרוב לאישור?

תיקון 4 לתמ"א 38 מציע להרחיב את התוכנית גם למבנים שנבנו אחרי 1980, ולשנות בה כמה כללים בסיסיים ● התיקון עשוי להשפיע, בין היתר, על מבנים שאינם למגורים - ועל התחדשות עירונית בפריפריה ● האם יש צפי לאישור התיקון?מה המשמעות לדייר? ועד כמה התיקון יכול להיות רלוונטי לך?  - מדריך לשימושכם

מליאת הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מליאת הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לתמ"א 38 שורה של תיקונים שגובשו ואושרו במהלך השנים. מטרת התיקונים היא חידוד הוראות התוכנית, ויצירת וודאות גדולה יותר לכל העוסקים בתחום. עם זאת, התיקון הרביעי לתמ"א 38 היה אמור להיות שונה במהותו מהתיקונים הקודמים משום שתכליתו הייתה לשנות מספר כללים בסיסיים בתמ"א 38.

נכון להיום, העבודה על תיקון זה הוקפאה עד הודעה חדשה, אבל כמו תמיד בענף הנדל"ן - לא מן הנמנע שבעתיד התיקון יופשר וישוב להיות רלוונטי.

הרציונל לתיקון - מתייחס לא רק לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אלא שדרוג הביטחון האישי של בעלי דירות שמתגוררים בבניינים בהם אין מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) או מקלט. במקביל, התיקון הרביעי גם נועד:

● להגדיל את ההיתכנות לחיזוק מבני משרדים ומבני ציבור
● להגדיר טוב יותר את סל הזכויות ליזמים בתוכנית
● הגברת ההיתכנות הכלכלית של התוכנית ביישובי הפריפריה המרוחקים

תיקון 4 מהווה שינוי משמעותי - שעוד לא הוגדר לחלוטין

כאמור, אחד הסעיפים המשמעותיים במסגרת התיקון הרביעי היה מתן אפשרות להוספת ממ"דים לבניינים שעד כה לא היו זכאים להיכנס לתוכנית תמ"א 38 כלל. כך, התוכנית הייתה להכניס למסגרת תמ"א 38 גם מבני מגורים שנבנו לאחר שנת 1980 ועד שנת 1992 - כל עוד אין בהם מרחבים מוגנים. נזכיר שהתקן הקיים, המחייב כל דירה חדשה שנבנית לכלול ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי), נכנס לתוקף רק אחרי מלחמת המפרץ הראשונה (1991).

באם שינוי זה היה אכן מאושר, לא מעט בניינים היו מתווספים אל תוך זירת הפעילות של יזמי וקבלני התמ"א - ובמקביל עוד מאות אלפי בעלי דירות היו יכולים לקדם פרויקט והשבחה אפשרית של דירתם הנוכחית. בעת העבודה הראשונית על התיקון הרביעי, עלו הערכות שהתייחסו לטווח של בין כ-230 אלף דירות לכ-360 אלף דירות שיתווספו לתוכנית ברחבי הארץ. מדובר, כמובן, בתוספת משמעותית להיצע הבניינים בתמ"א 38 - מה שיעניק עבודה רבה ליזמים והקבלנים העוסקים בתחום בשנים האחרונות, ובמקביל גם יכניס לא מעט בעלי דירות חדשים למסלול האפשרי להשבחת הדירה ולהוספת המיגון.

עם זאת, בעוד הכנסת הבניינים האמורים לטווח הטיפול של תמ"א 38 היא הכרזה משמעותית, במסגרת הדיונים על התיקון טרם נקבע כיצד יתבצע ההליך בפועל. כלומר, לא ברור האם בניין מגורים שנבנה בין השנים 1980 ל-1992 היה אמור גם לזכות בתוספת זכויות כפי שמאפשרת תמ"א 38 לבניינים ישנים יותר ועל פי מה יחושבו הזכויות.

נקודה נוספת שטרם הוכרעה בנושא זה היא האם בעלי הדירות באותם הבניינים יצטרכו לשאת בעלות מסוימת שתגרור תוספת הממ"ד או שכמו בתמ"א 38 המקורית, כל ההוצאות הכספיות יהיו על חשבון היזם או הקבלן.

במסגרת הדיונים המוקדמים, ביקשו אנשי צוות ההיגוי של התיקון להמליץ כי במקרה והמהלך יאושר, יהיה מדובר במסלול שונה של תמ"א 38 שבין היתר:

● לא יאפשר תוספת נוספת לשטח הדירות מעבר לתוספת הממ"ד (12 מ"ר בלבד)
● יעניק מעט זכויות נוספות לבנייה על הגג (קומה אחת בלבד)
● לא יכלול חיוב בהיטל השבחה
● לא יחול על מבנים נמוכים או קטנים

תמ"א 38 - לא רק למבני מגורים?

נושא שני שעלה במסגרת התיקון הרביעי לתמ"א 38 הוא חיזוק מבנים שאינם מבני מגורים. כיום, תמ"א 38 כמעט ולא מתייחסת למבנים שאינם למגורים. היכן שכן קיימת התייחסות, היא מינורית ומאפשרת תוספת קומה אחת בלבד - דבר שהופך את החיזוק ללא כדאי ליזם או לקבלן. מכיוון שאת רוב שעות היום מבלים אנשים במקומות עבודה, מבני ציבור או מוסדות חינוך, הרציונל של התיקון הרביעי קבע שיש לטפל גם במבנים אלו.

בנייני משרדים באזור הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

במסגרת התיקון החדש נשקלה האפשרות להעניק זכויות בנייה נרחבות יותר, ואף אולי להסב את הזכויות או את המבנה כולו למגורים כדי לעודד את החיזוק ולהגדיל את ההיתכנות הכלכלית. השלבים הראשוניים של גיבוש התיקון הרביעי התייחסו למתן תוספת של 2.5 קומות למגורים על בניין שאינו למגורים או תוספת בנייה של 2.5 קומות למגורים יחד עם הסבת הבניין כולו למגורים.

כמה מבנים כאלו רלוונטיים לתיקון החדש? על פי הנתונים הזמינים, נכון להיום קיימים ברחבי המדינה כ-784 בנייני משרדים שנבנו לפני שנת 1980 ולא עומדים בתקן, למעלה מ-2,000 מרכזים מסחריים שנבנו לפני שנת 1980 וכ-205 בתי מלון.

תמ"א 38 - גם בפריפריה

עוד נקודה בה היה אמור לטפל התיקון הרביעי לתמ"א 38 היא היעדר ההיתכנות הכלכלית ליישום תמ"א 38 בערי הפריפריה.

במישור זה התיקון היה אמור לטפל בסוגיה באמצעות הטבות מיסוי ביישובי הפריפריה או במקביל לנסות ולייצר מנגנון של ניוד זכויות מעיר לעיר. על פי הרעיון המתגבש, יוכל יזם או קבלן לחזק בניין בפריפריה, ואת הזכויות הנוספות להעביר (בשפה מקצועית, "לנייד") לעיר אחרת בה יש לו קרקע פנויה המיועדת לבנייה שיכולה לקלוט את אותן זכויות בנייה נוספות.

בנקודה זו חשוב לציין כי בעוד התיקון הרביעי נמצא בהקפאה, דווקא נושא ניוד הזכויות זכה להתעניינות מחודשת כאשר ברשות להתחדשות עירונית החליטו לנסות ולקדם אותו כפתרון נפרד. הצעת מחליטים (הצעה לאישור הממשלה) גובשה בנושא אך טרם הספיקה להתקדם.

עוד שאלות ונושאים שעלו במסגרת הדיונים המוקדמים על התיקון הרביעי לתמ"א 38:

● האם לחייב את הקבלנים והיזמים לעמוד בתקן לבניה ירוקה הקיים (תקן וולנטרי ולא מחייב, נכון להיום)
● האם לאפשר שילוב של שטחי ציבור לצד שטחי המגורים בבניינים החדשים והאם להעניק לשם כך זכויות בניה נוספות
● האם לאפשר שימוש מסחרי בקומת הקרקע בפרויקטים
● האם להוסיף עוד אפשרויות לשיפור העמידות של מבנים שאינן עומדים בתקן מלבד הבנייה המתאפשרת במסגרת תמ"א 38
● שילוב דיור בר השגה בתמ"א 38

נזכיר שוב כי נכון להיום התיקון הרביעי לתמ"א 38 אינו מקודם בפועל, אם כי לא מן הנמנע שחלקים ממנו יקודמו בנפרד. בכל מקרה, אם אתם שוקלים להיכנס לתהליך תמ"א 38, חשוב להכיר את התיקון ואת ההשלכות האפשריות שלו.

■ מדריך זה מבוסס, בין היתר, על חומרים שפורסמו באתר "גלובס", אתר משרד הבינוי והשיכון, חקיקת הכנסת ומקורות נוספים. מטרתו היא לספק לך היכרות בסיסית עם התחום ותובנות ראשוניות שיעזרו לך להתמצא בו. המדריך אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מוסמך. מדריך זה לא כולל תוכן שיווקי - הוא נכתב, נערך ומוגש רק עבורך.

עוד כתבות

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

דיווח ב-ABC: ישראל לא צפויה לתקוף באיראן עד לאחר פסח

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק