גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שרוצה להנפיק במיליארד דולר: "בהתחלה חשבו שאני משוגע"

מיכה קאופמן הקים את Fiverr עם שי ויניגר ב-2010 ● היום כבר מדובר במרקטפלייס מהמובילים בעולם לפרילנסרים שמספקים כמעט כל שירות אפשרי ● החברה גייסה יותר מ-110 מיליון דולר ומעסיקה יותר מ-400 עובדים, וברקע יש כבר דיבורים על הנפקה ● ראיון לא שגרתי בפרק מיוחד של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים" ● האזינו

"אני זוכר שעמדנו על המרפסת בבנימינה, שי ואני, ושוחחנו על איך אנו רואים את העתיד של Fiverr. זה היה נראה לאנשים בזמנו כל-כך מופרך, חשבו שאנחנו משוגעים".

כיום אף אחד לא חושב שמיכה קאופמן משוגע.

ובכן, לפחות לא בכל הקשור לעסק שלו. את חברת הסטארט-אפ פייבר (Fiverr) הוא הקים ב-2010 יחד עם שותפו שי וינינגר (שבינתיים עזב ב-2014, כדי להקים את חברת הביטוח הווירטואלית למונייד - ע.פ. ). החברה הינה מפעילה כיום זירת מסחר אלקטרונית (מרקטפלייס) מהמובילים בעולם לשירותים דיגיטליים וקריאייטיבים.

לאחר גיוס של מעל ל-110 מיליון דולר (קאופמן: "זה מה שהכרזנו באופן רשמי, אני יכול להגיד שיש סטייה בעשרות אחוזים כלפי מעלה"), העסקה של כ-400 עובדים בישראל ובמספר אתרים בארה"ב, צמיחה משמעותית בהכנסות - מתכננת החברה לצאת בהנפקה בנאסד"ק לפי שווי מוערך של כמיליארד דולר לפחות - כך לפי דיווחים בתקשורת.

בפרק הראשון של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים" (עונה 6), שוחחנו עם קאופמן על ימיה הראשונים של פייבר, איך מגיעים לרעיון מנצח (ובונים ממנו חברה מנצחת), ומהם השינויים הצפויים בשוק העבודה, שפייבר לוקחת חלק משמעותי בשינויים שעוברים עליו.

"החזון שלנו הוא לשנות את הדרך בה אנשים עובדים", מבהיר קאופמן. "בראייתנו, שוק העבודה עובר טרנספורמציה אדירה, ולפיכך בנינו פלטפורמה שמתייחסת בצורה יחסית פרגורסיבית לשוק העבודה ואיך שהוא צריך להיראות לדעתנו".

מחצית מדור המילניאלס - פרילנסרים

לפי הערכות, שוק הפרילנסרים מהווה כיום מעל ל-30% מכוח העבודה בארה"ב, ועומד על כ-50% בקרב אנשי דור המילניאלז (קאופמן: "משעשע, כי זו מילה שלא הייתה קיימת כשהקמנו את פייבר"). לדידו של קאופמן, שוק צפוי לגדול בקצב מסחרר, "למרות זאת - נחרדנו לגלות ש-90% מהעבודה בשוק הזה, נעשית באופן ידני ומתבצעת אופליין".

- למה הכוונה?

קאופמן: "נניח ואתם רוצים להעסיק מעצב גרפי. אז אתם מבקשים מחבר שלכם שיכיר לכם מישהו - רגע אחרי אתם מוצאים את עצמכם בפגישה שהיא מעין דייט, יושבים בבית קפה עם אותו מעצב ומנסים להבין אם אתם רצים לעבוד איתו או לא.

"אחרי שהחלטתם שמתקדמים - מגיעים לפרטי העסקה: מה רוצים שיבוצע, כמה זמן זה ייקח ומהי העלות. כשבחנו את האינטראקציות הללו במהלך 2009, טרם ההקמה של פייבר, זה היה נראה לנו נוראי למדי. יש במצב הזה הרבה מאד בעיות, הוא מלא ב- Frictionולוקח לכולם טונה זמן".

קאופמן סבור למעשה שזה המפתח להצלחתה של פייבר: היותה פונה לשוק קיים, ואיתור בעיה שפתרונה - באמצעות טכנולוגיה, כמובן - יכולה להגדיל משמעותית את היעילות של השוק ולהוריד חסמים. "למעשה, כל השווקים הללו שהוגדרו כ-High Friction ו-Low Efficiency עושים כיום מלא כסף. תסכלו על חברות כמו אמזון, או WeWork ו-Uber. כולן נכנסו בשוק קיים, שהן לא המציאו, ושינו אותו.

"מבחינתי, להקים את פייבר זה למעשה כמו להיכנס לעולם ה-eCommerce בתחילת שנות האלפיים. לפני שהשחקניות הגדולות היו שם", הוא מבהיר. "יזמים ישראלים שיש להם את החוצפה לעשות זאת, יכולים להצליח בענק".

איך רעיון נולד? עם קצת אלכוהול

קאופמן מספר שפייבר נולדה כרעיון בסוף שנת 2009 ("פוסט המשבר של 2008, הרבה חברות גדולות כמו Uber ו-AirBNB קמו אז"), במסגרת קבוצת חשיבה מאורגנת של מספר חברים-יזמים, שחיפשו את הדבר הבא שלהם ("Think Tank"). "הייתי בשלב המכירה של החברה השלישית שלי ורציתי למצוא מתודה כדי לחשוב על רעיונות", נזכר קאופמן. "דיברנו המון שטויות, שתינו אלכוהול, ולפעמים היו גם קצת דברי טעם".

"שי (ויניגר - ע.פ. ) לקח חלק בקבוצה ולמעשה היה זה שהחזיק בניצוץ הראשוני לרעיון של פייבר. דיברנו על זה יותר אחד, סיימנו את השיחה, ומאז זה לא עזב אותנו", הוא מספר.

את הפלטפורמה הראשונית של פייבר הרימו קאופמן ו-ויניגר בעצמם ("אולי נעזרנו בעוד מתכנת פרילנסר אחד, אני לא בטוח"), והמערכת הראשונה הייתה באוויר תוך שמונה חודשים. "היום זה נראה לי מגוחך", הוא אומר. "המוצר לא כזה מסובך, יש המון ספריות פתוחות, אפשר להקים היום משהו כזה בפחות מחודש".

- ואיך הגעתם לרעיון של מכירת שירותים ב-5 דולר בלבד?

קאופמן: "זה מה שאנשים זוכרים מפייבר, אבל זה משעשע - כי זה בסך הכל גימיק. רצינו להפוך את הבשורה שלנו לוויראלית, ולכן זו הייתה דרך מעניינת לייצר באזז. היה לנו חשוב שאנשים לא יחשבו פעמיים לפני שהם קונים אצלנו - ו-5 דולר זה קפה בסטארבאקס. אם זה קצת מתוק מדי, אתה זורק את הקפה לפח. אתה לא מסתובב מדוכדך כל היום".

איך ייראה שוק העבודה בעשור הקרוב, ואיזה חלק צפויה פייבר לקחת בו? אחרי גידול מאסיבי בעשור האחרון, מה צופה לסטארט-אפ הצומח בעשור בה? ואילו שינויים עוברים על חברת סטארט-אפ (ועל המנכ"ל שלה) בתהליך הצמיחה מ-0 לשווי של מיליארד דולר ומעלה? כל זאת ועוד, בפרק הראשון של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 6).

■■

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ' , מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

פתיחה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-13%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

רכישה שנייה בישראל: אנבידיה קונה את ראן איי.איי בכ-680 מיליון דולר

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים