לקדמה הטכנולוגית יש מחיר אותו משלמים בדרך כלל במדינות עניות. בדרך כלל מדובר בעובדי ייצור, דוגמת התנאים הגרועים בהם מועסקים עובדי חברת פוקסקון, יצרנית מכשירי האייפון. תחקיר נרחב של The Verge מציג צד נוסף של הבעיות שיוצר העולם הטכנולוגי העכשווי. התחקיר מעלה טענות קשות על ההשפעות הנפשיות ותנאי העבודה איתם מתמודדים בודקי התוכן (Content Moderators) של פייסבוק - עובדי קבלן שעוברים על תכנים קשים שדווחו על ידי משתמשי הרשת החברתית, כדי להכריע אם להסירם מהפלטפורמה.

במסגרת התחקיר, שוחח הכתב קייסי ניוטון עם עובדים בעבר ובהווה במתקן בעיר פיניקס באריזונה, של ספקית השירותים Cognizant שמעסיקה בודקי תוכן עבור פייסבוק. במתקן עובדים כ-1,000 בודקי תוכן, מתוך 15 אלף שפייסבוק מעסיקה בכל העולם. העובדים חתומים על הסכמי סודיות והשמות בתחקיר בדויים.

בודקי התוכן נחשפים במהלך עבודתם לתכנים המכילים, בין היתר, אלימות קשה, פורנוגרפיה ודברי הסתה. מהתחקיר עולה כי חלקם החלו לסבול בעקבות החשיפה לתכנים אלו מהפרעה בשם Secondary Traumatic Stress, שתסמיניה דומים לפוסט-טראומה וכוללים חרדות, אובדן שינה ובדידות. עובדת לשעבר בשם קלואי סיפרה כי חוותה התקף חרדה במהלך הכשרתה לתפקיד, כאשר צפתה בסרטון בו רוצחים אדם בעשרות דקירות, בעודו צורח ומתחנן על חייו. במתקן של קוגניזנט אמנם יש מטפלים, אך הם לא נמצאים בכל שעות היום ולטענת העובדים, המטפלים פאסיביים ואינם מושיטים עזרה מיוזמתם.

כיוון שכך, העובדים התמודדו עם הקשיים בדרכים הרסניות. מהתחקיר עולה כי הם נוהגים לצרוך אלכוהול וסמים במקום העבודה ומחוצה לו. עובד לשעבר בשם לי אמר כי "זה כל כך עצוב: היינו מתמסטלים תוך כדי עבודה וחוזרים לעבוד. זה לא מקצועי".

לי סיפר שדרך התמודדות נוספת הייתה לספר בדיחות פוגעניות. "זה השחיר את הנשמה שלנו. הייתי צריך להיזהר כשהייתי מתבדח בפומבי, כי הייתי פולט בטעות דברים פוגעניים כל הזמן", אמר. בנוסף, עובדים נמצאו מקיימים יחסי מין בחדרי הנקה במתקן, בחדרי מדרגות, בחניון ובמקומות נוספים. עובדת בשם שרה העידה כי מאחר שהעובדים מתבקשים שלא לדון במחיר הרגשי שהעבודה גובה מהם אפילו עם הקרובים אליהם ביותר, הדבר יצר תחושת קרבה ביניהם. "זה מרגיש כמו קשר רגשי, אבל במציאות זה רק חיבור שנובע מטראומה", אמרה. 

 

שכר מינימום, תנאי העסקה קשים 

עוד עולה מהתחקיר כי החשיפה המרובה לתכנים קונספירטיביים כחלק מעבודת בדיקת התוכן גם מובילה חלק מהעובדים לפתח דעות קיצוניות. עובד אחד ניסה לשכנע את חבריו שכדור הארץ שטוח, אחר התבטא באופן שרומז על היותו מכחיש שואה וכינה את השואה תרמית - Holohoax.

עובד בשם מיגל סיפר כי הוא מקדיש פחות מ-30 שניות לכל תוכן אותו הוא בוחן, ועובר על עד 400 פריטים ביום. למרות זאת העובדים נדרשים לרמת דיוק גבוהה בקבלת ההחלטות, אחרת יסתכנו בפיטורים. מיגל העיד כי אין היגיון במדיניות: כך למשל פוסט שטוען כי "אוטיסטים צריכים לעבור סירוס" לא הוסר, מפני שאוטיזם אינו מאפיין שזוכה להגנה במדיניות פייסבוק, בשונה ממגדר או גזע. מיגל אמר כי בפייסבוק בריונות ודברי הסתה ושנאה נפוצים יותר, אך באינסטגרם, בשל האנונימיות של חלק מהמשתמשים, נפוצים יותר תכנים אלימים או כאלו שבהם מוצגים עירום או פעילות מינית.

העובדים גם דיווחו על תנאי העסקה קשים, במיוחד בהשוואה לתנאים המפנקים של שאר עובדי פייסבוק. המשרדים צפופים וללא עמדה קבועה, וכדי להגן על פרטיות משתמשי פייסבוק שאת תכניהם הם בודקים, העובדים נדרשים לאחסן את הטלפונים הניידים ונאסר עליהם להחזיק בזמן העבודה בכלי כתיבה או נייר, כדי שלא יכתבו פרטי חשבון מסוים בו נתקלו - התקנה תקפה אפילו לעטיפות מסטיק.

העובדים מקבלים במהלך המשמרת שתי הפסקות של רבע שעה, והפסקת צהריים של חצי שעה - ונדרשים לדווח באמצעות תוסף בדפדפן על עזיבת עמדת המחשב. אלא שמאות עובדים במשמרת חולקים תאי שירותים בודדים, מה שמביא לתורים ארוכים בהפסקות, ומותיר להם דקות בודדות לזמן חופשי אמיתי. 

בודקי התוכן במתקן בפיניקס משתכרים 15 דולר לשעה - ארבעה דולר מעל שכר המינימום באריזונה. השכר השנתי עומד על 28 אלף דולר, לעומת עובד פייסבוק החציוני שמרוויח 240 אלף דולר בשנה באמצעות המשכורת, בונוסים ואופציות.

פייסבוק הזמינה את עיתונאי The Verge קייסי ניוטון לבקר במתקן בפיניקס בעקבות העדויות, שם נאמר לה כי הן אינן מייצגות את רוב בודקי התוכן. אחד ממקורותיה אמר לה כי לפני הגעתה המקום קושט בכרזות עם מסרים מעוררי מוטיבציה. העובדים שדיברו איתה כשהגיעה למקום עשו זאת בליווי המנהל שלהם, ואמרו כי הם מרגישים בטוחים. אחד מהם אמר כי רוב התכנים שמגיעים אליהם מתונים, ואנשים מדווחים עליהם כי אינם מוצאים חן בעיניהם.

פייסבוק פרסמה בעקבות הדיווח פוסט בבלוג הרשמי שלה עליו היה חתום ג'סטין אוסופסקי, סגן נשיא בחברה לפעילות גלובלית. בפוסט נכתב כי "אנחנו יודעים שיש הרבה שאלות, אי הבנות והאשמות לגבי פרקטיקות בדיקת התוכן בפייסבוק". החברה טוענת כי מיקור חוץ בתחום בידוק התוכן היא הדרך היחידה לצמוח במהירות הנדרשת. אוסופסקי כתב כי פייסבוק מבצעת בדיקות באופן תדיר כדי לוודא שהספקים עומדים בתנאים הללו.

פייסבוק התחייבה בפוסט להקשיח את הדרישות והבדיקות שהיא מבצעת, להחיל חוזה סטנדרטי עבור כל הספקים, ולפעול בדרכים נוספות, כשבין היתר הודיעה כי באפריל תערוך כנס במשרדיה הראשיים במנלו פארק בנושא, אליו יוזמנו עובדים ומנהלים מחברות הקבלן שמעניקות לה שירותי בדיקת תוכן. בתוך כך, דיווח עוקב בנושא התפרסם בבלומברג, בו בודקי תוכן בחברת קבלן אמריקאית נוספת, Accenture, אישרו כי סוגיות שעלו בכתבה כמו שימוש בסמים בזמן העבודה מתרחשות גם אצלם. בלומברג דיווחה גם כי עובדי פייסבוק עצמם הביעו ביקורת על תנאי ההעסקה של בודקי התוכן בהתכתבויות פנימיות בחברה. לתחקיר המלא של The Verge.