גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ מקווה לתהילה בהאנוי, אך המציאות בבית רודפת אחריו

על הדרמה של פגישת טראמפ-קים בווייטנאם יעיבו הדרמות החשובות בוושינגטון: העדות בבית הנבחרים של מייקל כהן, פרקליט טראמפ לשעבר, שיפרוש את הכביסה המלוכלכת של הנשיא; והתקוממות מחוקקים, חלקם רפובליקאים, נגד החלטת טראמפ להכריז על מצב חירום לבניית החומה ● דאגה במודיעין האמריקאי: קים מסובב את טראמפ על אצבעו הקטנה ב"מכתבי אהבה" ● פרשנות

קים ג'ונג און ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
קים ג'ונג און ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אין ספק כי מבחינתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פגישת הפסגה שלו עם שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, שתחל היום (ד') בהאנוי, מתקיימת בעיתוי אומלל.

טראמפ קיווה שהדרמה של שני מנהיגים ששואפים למנוע מלחמה גרעינית תניב סיקור תקשורתי אינטנסיבי בבית. הוא ציפה, ואולי מוסיף לצפות, כי האפשרות שתינתן לו להפגין כיצד הכריזמה שלו שבתה את ליבו של העריץ מפיונגיאנג, יחד עם ההוד וההדר של המעמד כולו, ירשימו את אמריקה ויניפו אותו מעל הרפש של החקירות שמכרסמות ללא הפוגה בנשיאותו ומעל גל ההתנגדות המתעצמת בקונגרס נגד החלטתו להכריז על מצב חירום לאומי כדי להשיג מימון לבניית החומה.

זה כנראה לא יקרה. על הדרמה של פסגת טראמפ - קים כבר מעיבות הדרמות החשובות בוושינגטון שמלוות את הנשיא אל מלון סופיטל בהאנוי: העדות הפומבית של מייקל כהן, לשעבר פרקליטו האישי של טראמפ והמאכר שלו, בוועדת הביקורת של בית הנבחרים, שבה הוא צפוי לפרוש את הכביסה המלוכלכת של הנשיא לעיני הציבור; והצעת החוק שקיבל בית הנבחרים לביטול החלטת טראמפ להכריז על מצב החירום הלאומי.

עדות כהן תחל בדיוק כאשר טראמפ יסיים את שיחתו הראשונה עם קים; ההצבעה בבית הנבחרים - סטירה מכאיבה לטראמפ, אם כי לא בלתי צפויה - הסתיימה לפני נחיתתו בהאנוי, עיתוי שעשוי להסביר את ארשת הפנים החמוצה של הנשיא ברדתו מאייר-פורס וואן.

הסאנט חייב עתה להצביע על הצעת החוק של בית הנבחרים, ויש סיכוי טוב שהוא יאמץ אותה, לאחר שכמה סנאטורים רפובליקאים כבר הודיעו כי יצטרפו למיעוט הדמוקרטי ויתמכו בה. בהתפתחות מדהימה, אפילו ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, נמנע מלומר שהוא מתנגד ליזמה החקיקה הדמוקרטית. אם הסנאט אכן יצטרף לבית הנבחרים ושני הבתים יצאו עם נוסח מוסכם של הצעת חוק נגד מצב החירום הלאומי, ייאלץ טראמפ להטיל עליה וטו.

האם יצליחו מתנגדי מצב החירום לגייס רוב חוסם וטו בסנאט? זה לא בלתי אפשרי והתפתחות כזו תהיה אולי ההשפלה הגדולה ביותר של טראמפ בבית הלבן עד עתה. המאבק על קולות המחוקקים הרפובליקאים שפוסחים על שני הסעיפים כבר נמצא בעיצומו - וטראמפ, שסומך רק על עצמו, אינו נמצא שם כדי לנהל את המלחמה, ללחוץ אישית על רפובליקאים סוררים ולהדוף את המהלומות שינחיתו עליו כהן, התובע המיוחד רוברט מולר, הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים ו"שונאים" אחרים.

ברור אפוא שהנשיא מתוסכל. זמן הציוצים שלו בהאנוי מוגבל וכאשר הוא ייפגש עם עיתונאים אמריקאים, קרוב לוודאי שהם יבקשו ממנו בראש ובראשונה להגיב על מה שקורה בבית, על ההאשמות שכהן כבר הבטיח שיטיח בו, על מרד המחוקקים, ופחות על הפסגה עצמה. כך תחמוק התהילה מידיו. במילים אחרות: טראמפ יכול לטוס לקצווי תבל, אבל ניחוח הביצה שבה שקוע ממשלו יוסיף לדבוק בו.

והמצב הזה מדאיג את קהיליית המודיעין האמריקאית ואת המקצוענים במשרדי החוץ וההגנה. מה יהיה טראמפ מוכן לעשות כדי להסיט את לשון המאזניים לכיוונו? עד כמה הוא יהיה מוכן להרחיק לכת כדי להגן על האגו השברירי שלו? כדי לחזור הביתה כמנצח הוא זקוק להישג היסטורי בפסגת האנוי, לוויתור חסר תקדים של קים, למשהו שיגמד את החקירות נגדו ואת והקונגרס המתמרד ויאפשר לו להתמרק - או לפחות להתעלם - מהבוץ שדבק בו. לא איזו הצהרה כללית שמנוסחת בלשון דיפלומטית, אלא הודעה בומבסטית, נאמר, "קוריאה הצפונית חוזרת למשפחת האומות, תקבל סיוע כלכלי אמריקאי". הנה פרס נובל לשלום, הנה תקופת כהונה שנייה בבית הלבן החל ב-2020. (האם קים ייפרד ממאגר פצצות הגרעין שלו זה סיפור אחר לגמרי. קהיליית המודיעין האמריקאית משוכנעת שזה לא יקרה).

אבל הדרך היחידה להתקרבות כזו בין קוריאה הצפונית לארה"ב היא התקפלות דרמטית של ארה"ב במו"מ, נכונות להגיש לקים הצעות שהוא לא יוכל להרשות לעצמו לוותר עליהן. האם אפשר לסמוך על טראמפ שהוא יעדיף את האינטרס האמריקאי על פני פרס נובל לשלום? לא בטוח, הרי כבר בפגישתו הקודמת עם קים בסינגפור, אשתקד, הוא נתן לעריץ הצפון קוריאני מתנה בלתי צפויה: ביטול תמרונים משותפים של צבאות ארה"ב וקוריאה הדרומית, תמורת הצהרות ריקות של קים, מהלך שהדהים את הפנטגון ואת יועצי הנשיא. כתום אותה פסגה הצהיר טראמפ כי קוריאה הצפונית שוב אינה מהווה איום. זו הייתה, כמובן, רברבנות חלולה. ראש מערך המודיעין הלאומי, דן קואטס, הפריך את הטענה הזו בעדות בקונגרס לפני כמה שבועות (ועורר את זעמו של טראמפ).

את המצב סיכם אתמול פיליפ ראקר, ראש צוות "וושינגטון פוסט" בבית הלבן: "ראשי המודיעין האמריקאי מזהירים, שקוריאה הצפונית אינה צפויה לוותר על הנשק הגרעיני שלה. יועצי הנשיא חוששים שפריצת דרך תחמוק מידיו ושהוא עלול לעשות ויתור אימפולסיבי כדי לקצור כותרות. בעלות בריתה של ארה"ב בעולם חוששות שקים יערים על טראמפ בשיחותיהם".

יותר מכל מוטרדים הדיפלומטים ואנשי המודיעין האמריקאים מהשיחה המתוכננת בארבע עיניים בין טראמפ לקים. מה יאמר טראמפ לבן שיחו? מה הוא יבטיח לו? הנשיא הזה אינו מדווח למטה יועציו על תכני שיחותיו עם מנהיגים זרים (ראו: תקדימי פגישותיו עם פוטין). הוא מעדיף בעליל את חוות הדעת וההערכות של המנהיגים שעימם הוא נפגש על פני אלה של גופי המודיעין האמריקאי ויועציו. (טראמפ אמר זאת כמה פעמים בפומבי).

אבל הנשיא החל לפזר רמזים על הלך הרוח שלו כלפי קים וקוריאה הצפונית בשבועות שחלפו. עוזריו, שצוטטו ב"פוסט", אומרים שיש לו אמונה בלתי מסויגת ביחסים האישיים שהוא טיפח עם קים ושהוא משוכנע שיחסים אלה לא רק ישנו את מהלך ההיסטוריה (כך!) אלא גם יעצבו את מורשתו של טראמפ לדורות הבאים.

"הנה דבר מעניין", אמר הנשיא בכנס של מושלי מדינות בבית הלבן ביום א'. "פיתחתי יחסים טובים מאוד מאוד עם קים. נראה מה יצא מזה. אבל לקים מעולם לא היו יחסים כאלה עם מישהו בארה"ב ואין לו הרבה יחסים כאלה עם אנשים במקומות אחרים".

בכל הזדמנות מתפאר טראמפ בכ-6 מכתבים שהוא קיבל מקים. הוא נשמע כמו איזה נער מאוהב שקיבל כרטיסי ברכה ליום האהבה ממישהי שהוא נדלק עליה. פקידים בבית הלבן אמרו לעיתון כי הם מכנים את התכתובת הדיפלומטית הזו כ"מכתבי אהבה". קים פונה לטראמפ כ"הוד מעלתך" ומנסח את המכתבים בשפה מליצית שמתייחסת לאנרגיה האישית של הנשיא ולכישוריו הפוליטיים. המכתבים האלה אינם סוד. טראמפ הראה אותם לעשרות אנשים שביקרו בלשכה הסגלגלה. מהעובדה שהוא כינה את קים "איש הרקטות הקטן" לא מזמן, טראמפ מתעלם לחלוטין.

"קים כותב לי מכתבים יפיפיים, מכתבים גדולים. פשוט התאהבנו", אמר טראמפ בעצרת לבייס שלו בווירג'יניה המערבית, בספטמבר אשתקד. ובנאום בעצרת הכללית באותו חודש, הוא אמר: "הוא מחבב אותי. אני מחבב אותו. הוא כתב לי שני מכתבים יפים ביותר. כאשר הראיתי את אחד מהמכתבים לראש ממשלת יפן, אבה, הוא אמר לי שזה מכתב פורץ דרך".

עוזרי טראמפ מאמינים שהחנופה של קים עשויה לסלול את הדרך לשלום. אך קהיליית המודיעין של ארה"ב גורסת, שקים מסובב את טראמפ על אצבעו הקטנה. הוא יודע - ומיישם - מה שיודע כל מי שקורא עיתונים: חנופה היא הנשק היעיל ביותר לכבוש את הנשיא הנוכחי בארה"ב. 

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה