גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי תיקי נתניהו: לאיזה תפקיד לוטשים עיניים הפרקליטים הבכירים, ואיזה תפקיד יקבל מנדלבליט

מקפצה במעלה הקריירה? ההכרעה בתיקי נתניהו צפויה להשפיע על הקריירה המקצועית של מנדלבליט וניצן, ששואפים להגיע לביהמ"ש העליון בעתיד, אך גם על הקריירות של הפרקליטים הבכירים הנוספים המעורבים בתיקים ורואים עצמם מועמדים למשרת פרקליט המדינה

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

כולם מדברים על חשיבות החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ראש הפירמידה, שעלול לחרוץ את גורלו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו; אבל להתלבטויות ולהכרעות בתיקים 1000, 2000, ו-4000 שותפה כל צמרת משרד המשפטים והפרקליטות. לכן, ההחלטות צפויות ללוות ולהשפיע על הקריירה המקצועית של מנדלבליט, ששואף להגיע יום אחד לבית המשפט העליון, וגם על הקריירות של הפרקליטים הבכירים הנוספים המעורבים בתהליך.

השני בהיררכיה אחרי מנדלבליט הוא עו"ד שי ניצן. בסוף השנה, בדצמבר 2019, אחרי 6 שנים כפרקליט המדינה, יסיים ניצן את התפקיד. עדיין מוקדם לסכם את כהונתו, אבל אין ספק שהאופן שבו התנהל ניצן בנוגע לחקירת "תיקי האלפים", ילווה אותו אל התפקיד הבא שימלא. מדובר אולי בתפקיד של שופט בבית המשפט העליון; ואולי בתפקיד ציבורי בכיר אחר.

ניצן נמנע עד כה מלפרסם חוות-דעת עצמאית בנוגע לתיקי נתניהו, כפי שהיה מקובל על-ידי פרקליטי מדינה בעבר בתיקים בעלי פרופיל גבוה. ניצן העדיף כי חוות-דעתו תתפרסם ביחד עם חוות-הדעת של היועמ"ש. עם זאת, לפי ההערכות, ניצן שותף לגישה המחמירה של עו"ד ליאת בן-ארי, שלפיה נתניהו עבר עבירות של קבלת שוחד, גם בתיק 4000 וגם בתיק 2000.

לא בטוח שהגישה הזאת תסייע לניצן להגיע לבית המשפט העליון. ניסיון העבר הקרוב מלמד, שהמנהיגים שלנו מעדיפים למנות לתפקידים בכירים במערכת אכיפת החוק אנשים שהם, הפוליטיקאים, חושבים שיהיו אנשי שלומם. כך, מינה נתניהו את רוני אלשיך למפכ"ל המשטרה, ואת מזכיר הממשלה לשעבר, מנדלבליט, ליועמ"ש, כנראה מתוך מחשבה שהם ייטו לו חסד.

מבחינתו של נתניהו, התקוות שהוא תלה באלשיך ובמנדלבליט הכזיבו. ובגדול. גם העימות של ניצן עם ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה; שניצן הגיש נגדו כתב אישום, עלול להיות לרועץ לניצן בעתיד. זאת, לאור ההשפעה הרבה שיש עדיין לעו"ד נוה בחוגים הפוליטיים.

פרקליטת מחוז תל-אביב, עו"ד ליאת בן-ארי / צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין

בן-ארי - משפטנית ומנהלת מוכשרת

בינתיים, בחדרי חדרים, כבר החל בין אלה שרואים את עצמם כמועמדים למשרה הציבורית החשובה - המאבק על ירושת פרקליט המדינה. לפי שעה, אפשר לסמן כמה מועמדים מתוך המערכת שיוכלו להחליף את ניצן. שניים מהבולטים שבהם הם עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים; ועו"ד ליאת בן-ארי-שווקי, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). שניהם מעורבים מאוד בתהליך קבלת ההחלטות בתיקי נתניהו.

בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עומדת בראש הצוות שמלווה את חקירות נתניהו מיומן הראשון, והיא נחשבת ל"סמן הימני" בפרקליטות בגישתה כלפי ההתנהלות של נתניהו, שאול אלוביץ', ארנון מילצ'ן, וארנון מוזס. לתפיסתה של בן-ארי, צריך היה להעמיד לדין פלילי את כל הארבעה, בגין ביצוע עבירות שוחד.

מנגד, מנדלבליט חושב אחרת. על התפיסה הלוחמנית של בן-ארי ניתן היה ללמוד מההתבטאות הציבורית, אולי היחידה שלה, בנושא במאי 2017. זמן קצר אחרי שקיבלה לידיה את הטיפול בתיקי 1000 ו-2000, אמרה בן-ארי, ברומזה לחשדות בתיק 1000, כי "כשמדובר על מאות אלפי שקלים שניתנים לעובד ציבור, אני מתקשה לקבל שמדובר אך ורק במתנה מחבר לחבר. אף אחד לא מקבל או דורש מאות אלפי שקלים מחברים. צריך לבדוק בכל תיק ותיק את יחסי החברות, מתי הם החלו, ומה הגודל של המתת". בן-ארי לא התייחסה מפורשות לתיקי נתניהו, אבל אמרה כי "שוחד הוא לא רק מעטפה שניתנת מתחת לגשר",

נזכיר כי בן-ארי היא גם הפרקליטה שניהלה את משפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ב"תיק הולילנד" והביאה להרשעה, אמנם חלקית, של כל החשודים המרכזיים. תיק הולילנד נוהל במהירות וביעילות נדירות במחוזותינו, למרות היקפי החומרים האדירים שלו ולמרות כמות הנאשמים הגדולה.

אחד היתרונות של בן-ארי במרוץ לתפקיד פרקליט/ת המדינה, הוא שהיא נחשבת למשפטנית טובה וגם למנהלת מוכשרת. היא חוללה מהפכה של ממש באופן שבו מנוהלת פרקליטות מיסוי וכלכלה, והביאה אותה למצב שכיום היא נחשבת ליחידת העילית של הפרקליטות. בן-ארי גם אהודה מאוד בתוך המערכת. היא ניהלה תיקים רבים במהלך השנים, לרבות פרשות ידועות כמו תיק השוחד נגד דודי אפל, והתיק הפלילי שהתנהל נגד היזמים עודד גולד ושלמה וחניש, שנמשך כעשור.

עוד פרשה ידועה שבה טיפלה בן-ארי - היא פיקחה גם על ניהול תיק נוחי דנקנר, שנחשב לתיק הפלילי הכלכלי החשוב ביותר שנוהל בשנים האחרונות, והסתיים בהרשעתו של דנקנר ובשליחתו לכלא לשלוש שנות מאסר.

שלמה למברגר / צילום באדיבות דוברות משרד המשפטים

למברגר - הוביל שורת כתבי אישום

פרקליט בכיר נוסף, שיש לו סיכוי גבוה להתמנות לפרקליט המדינה הוא שלמה (מומי) למברגר, שמונה לפני שנתיים, בפברואר 2017, למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. במסגרת תפקידו, עוסק למברגר בתחום המשפט הפלילי בנושאים בעלי השלכות רוחב משמעותיות, ובהנחיה המקצועית הניתנת בתחום הפלילי לכלל היחידות הפליליות בפרקליטות.

עו"ד למברגר החל את דרכו בפרקליטות ב-1991. בתחילה בפרקליטות מחוז ירושלים, שבה שימש כפרקליט הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי. מאז, הוא עלה והתקדם בסולם הדרגות וכיהן בשורה של תפקידים. ב-2003 מונה למברגר לסגן-מנהל המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). ב-2009 הוא מונה לפרקליט מחוז דרום (פלילי), וביולי 2014 נבחר לשמש כפרקליט מחוז תל-אביב (פלילי).

למברגר ניהל תיקים רבים במהלך השנים, בהם תיקי שוחד, מרמה ושחיתות ציבורית. כפרקליט פלילי הוא הוביל, בין היתר, הגשת שורה של כתבי אישום נגד ארגוני פשיעה וגורמי פשיעה באזור הדרום ובאזור תל-אביב, בהם ארגוני דומרני, זגורי ועוד. בשנים האחרונות טיפל למברגר ב"פרשת 512" ובעבריינים הקשורים למולנר, למוסלי ולאחרים.

מועמדים אפשריים נוספים שעתידים אולי להחליף בבוא היום את שי ניצן, הם עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש לעניינים מיוחדים, שפרש מתפקידו במאי 2018, ודווקא התרחקותו מהפרקליטות עשויה לסייע לו לחזור, ובגדול, בעתיד; עו"ד נורית ליטמן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים; עו"ד עמית אייסמן, פרקליט מחוז חיפה; עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לעניינים ציבוריים-חוקתיים; ועו"ד דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

עם זאת, עו"ד ליכט עזב את משרד המשפטים בתחושת מיצוי, שלא לומר מיאוס, ובנוסף, הוא פוזל יותר בכיוון של תפקיד היועמ"ש. נזרי הוא חסר ניסיון בעבודת שטח פרקליטותית; עם זאת, הגישה המרוככת שנזרי מציג ביחס לתיק 2000 (נזרי סבור שיש לסגור את התיק), ובכלל, עשויה לסייע לו בעתיד בקרב על לבם של חלק מהפוליטיקאים הבכירים שנוטים לחבב שומרי סף רכי-לבב.

על הקריירה של עו"ד אייסמן מעיבה העובדה שהוא הסתבך בעבר בתלונות על אמירות מיניות (ונחלץ מכך בשלום); עו"ד נורית ליטמן פחות כריזמטית ופחות מוערכת מחלק מהמועמדים; ועו"ד אלדד אמנם מוערך ומוכשר, אבל צריך לכהן קודם בתפקיד של פרקליט מחוז או משנה ליועמ"ש.

ולכן, לסיכום, ניתן לסמן את עורכי הדין בן-ארי ולמברגר כמועמדים המובילים מתוך המערכת, כל אחד ויתרונותיו. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות