גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקנות מטילי זהב ולקבל שירותי אבטחה: איך משקיעים בזהב ומה הסיכונים?

רוב המסחר במתכת היקרה לא נעשה בה פיזית, אלא בדרכים עקיפות ● אילו ניירות ערך קיימים למסחר בזהב, מה הן דרכים שעומדות לרשות מי שבכל זאת מעוניין לקנות את המתכת עצמה, ומה עלול לקרות אם יום אחד המשקיעים ירצו לפדות את כספם ולקבל זהב אמיתי לידיים ● המתכת שמסובבת את העולם - כתבה אחרונה בסדרה

מטבע הזהב הגדול ביותר בעולם, שיוצר במטבעה של פרת / צילום: Michael Dalder רויטרס
מטבע הזהב הגדול ביותר בעולם, שיוצר במטבעה של פרת / צילום: Michael Dalder רויטרס

אנשים, גופים ומוסדות רבים מאמינים בזהב. הבנקים המרכזיים מגדילים את רכישות המתכת היקרה, אך בעוד הביקושים לזהב פיזי גדלים, ההיצע של זהב חדש, קרי הכמות הנכרית מהאדמה, דווקא מצטמצם. זאת אחת הסיבות שלזהב הפיזי יש תחליף, "זהב מנייר", חוזים עתידיים לאספקת זהב. אך בין השניים, הזהב הפיזי וה"זהב מנייר", מפרידים הבדלים גדולים, והם עשויים להיות קריטיים בשעת מבחן.

שוק קומקס (COMAX) שבבורסת ניימקס בניו יורק ושוק דומה בלונדון שולטים דה פקטו על המסחר בזהב, ובהם נקבע מחיר הזהב העולמי. אך בפועל, בשני השווקים האלו נסחר מעט מאוד זהב פיזי. רוב העסקאות הן נגזרות על הזהב, ומחיריהן כמו גם התשלום של החוזים נקבעים בדולרים. כלומר, החוזים אינם מסתיימים באספקת זהב אלא בסגירת החוזה בין הצדדים באמצעות תשלום בדולרים.

מה הוא אפוא היחס בין החוזים על הזהב לבין הזהב הפיזי שיש ביכולתן של הבורסות האלו לספק במקרה הצורך? התשובה לשאלה הזו אינה ברורה לגמרי.

מומחים מעריכים את היחס שבין החוזים על הזהב לכמות הזהב הפיזי שיש בשוק קומקס לאספקה בטווח שבין 1 ל-100 לבין 1 ל-500.

מכאן נובעות שתי מסקנות. הראשונה, שמחיר הזהב נתון למניפולציה ממשית בבורסות האלו, ולכן ניתן לעתים לראות תנודות מחירים חריפות שאין להן מקבילה בשוק הזהב הפיזי. למשל, באפריל אשתקד הוצף קומקס בבת אחת במכירות עתידיות (Futures) אגרסיביות של יותר מ-400 טון זהב. הדבר גרם לנפילה מיידית של 5% במחיר חוזי הזהב, נפילה שלא הייתה לה מקבילה בשוק הפיזי, הן במחיר והן בהיצע של המערכת.

המסקנה השנייה, והמדאיגה אף יותר, היא כי אם יום אחד כמות ממשית של לקוחות ירצו לקבל זהב ולא דולרים לסגירת החוזה, לא יהיה בנמצא מספיק זהב כדי לספק את ההתחייבויות. הואיל ואין מגבלה כלשהי הקשורה לזמינות הפיזית של זהב על היקף החוזים בקומקס, כל עוד יש קונים ומוכרים יכולות להתבצע עסקאות לאספקת 1,000 פעם כל הזהב שבעולם.

משמעות הדבר ברורה: אם רוב הצדדים לעסקאות ידרשו אספקה פיזית של זהב ולא כיסוי דולרי לחוזה, מחיר הזהב עשוי לקפוץ לשמיים. דבר כזה כנראה לא יקרה בן לילה, ולא במהלך עניינים רגיל, אך באירוע של "ברבור שחור" (תרחיש פתאומי ולא צפוי, ח.ש), אשר לשמו נרכש הזהב, עלולות להיות לכך משמעויות מרחיקות לכת הן ביחס לשינויים במחיר והן ביחס לעצם היכולת של הצדדים לעמוד בהסכמים.

אם אחת מהתכונות החשובות של הזהב היא עצמאות, הרי התלות בצד שני להסכם כאשר מדובר בזהב נייר מעקרת את הנכס מאחת מתכונות היסוד החשובות שלו. ההשקעה בזהב נייר כפופה אפוא גם לכל הסיכונים של המערכת הפיננסית והבנקאית, ואין היא מקנה ביטחון כמו "זהב ביד".

תעודות סל: היתרון הגדול הוא נזילות

דרך נוספת להשקיע בזהב היא באמצעות תעודות סל, שמייצגות את מחיר הזהב. אחד היתרונות הגדולים של תעודות סל כאלה הוא הנזילות. ניתן למכור ולקנות את תעודות הסל בבורסה בכל יום שמתקיים מסחר. כלי השקעה כזה גם חוסך את הקשיים המרובים של ידע ואבטחה הכרוכים ברכישת זהב פיזי.

עם זאת, יש לכלי הזה גם חסרונות של ממש הנובעים מקיומו של גורם מתווך, תעודת הסל, שעימה יש למשקיעים יחסים חוזיים ותו לא. קיומו של המתווך העומד בין המשקיעים לבין הזהב הפיזי מצמצם את ההגנות שהזהב הפיזי יכול להקנות, שהן הסיבה העיקרית להחזקתו מלכתחילה.

כך למשל תעודת הסלGLD , שהיא תעודת הסל הפופולרית לזהב, מחזיקה זהב כגיבוי לניירות הערך. תעודת הסל נסחרת בבורסה ככל תעודת סל, אבל זכות לקבל זהב פיזי יש רק למחזיקים כמאה אלף תעודות סל (כ-1.3 מיליון דולר).

רוצים זהב פיזי? שליח יגיע עד לביתכם

בארה"ב, כמו גם במדינות נוספות, ישנן דרכים רבות לקנות זהב פיזי, במטבעות או במטילים, והוא אפילו יכול להישלח לביתם של הלקוחות באמצעות שליח, אם כך יבחרו. קנייה שכזו יכולה להיעשות גם און ליין ממספר רב של סוחרים.

הקושי הגדול ברכישת זהב פיזי בכמות משמעותית הוא האבטחה. לשם כך כמה סוחרים גדולים מציעים בצמוד למכירת הזהב גם שירותי שמירה מקיפים למיניהם, לרבות כאלה המבוקרים על ידי צדדים שלישיים.

גם ממשלות וחברות כרייה מציעות שירותים כאלו. אחת כזאת למשל היא המטבעה של פרת' (The Perth Mint) באוסטרליה. החברה שייכת לממשלת מערב אוסטרליה (אוסטרליה בנויה מ-16 מדינות וטריטוריות), והיא בת כ-120 שנה. החברה עוסקת בין השאר בכרייה, מכירה, שמירה ואחסון של זהב. בין שירותי ההשקעה שהיא מציעה יש גם מכירה של זהב פיזי ואספקתו לבית הלקוח או השארתו לשמירה בידי החברה. שירותים דומים ניתן לקבל גם בקנדה.

חברות כריית זהב - סיכון גדול, רווח גדול

דרך נוספת להשקיע בזהב היא באמצעות רכישת מניות של חברות כריית זהב. השקעה כזאת מסוכנת בהרבה מהשקעה בזהב, אך בעלת פוטנציאל גבוה בהרבה. הסיבה פשוטה - לכריית זהב יש מחיר קבוע פחות או יותר, אך הרווח בא במכפלות.

נניח שחברה קבעה שעלות כריית הזהב היא 1,000 דולר לאונקיה. אם מחיר הזהב יהיה 1,100 דולר, הרי שהרווח שייוותר בידי החברה הוא 100 דולר, אך אם מחיר הזהב יעלה ל-1,200, עלייה של פחות מ-10%, הרי שהרווח יעלה מ-100 דולר ל-200 דולר, כלומר יכפיל את עצמו, ובהתאם תגיב גם המניה.

מחירי מניות הכרייה מבטאים גם את הציפייה העתידית למחיר הזהב, אך בסופו של דבר מדובר על מניות עם כל הסיכונים והמשמעויות הנלווים במקרה של אירוע דרמטי בשווקים הפיננסיים או בניהול החברות.

רכישה של מניות ספציפיות גם מצריכה ידע רב. רוב חברות הכרייה הן חברות קטנות או בינוניות וההבדלים ביניהן, גם בשוק שורי של זהב, יכולים להיות גדולים מאוד. כדי לעקוף את הבעיה הזאת ניתן להשקיע בתעודות סל המשקיעות בחבילה של מניות כורי זהב, כמו GDXX או GDJJ. האחרונה משקיעה במניות של חברות כרייה קטנות, ומטבעה מסוכנת אף יותר מהראשונה.

לאוהבי סיכון גבוה במיוחד קיימות בשוק גם תעודות סל המנסות לייצר, דרך אופציות, תשואה עודפת, פי שניים או פי שלושה, מסל מניות הכרייה. אחת כזאת למשל היא NUGT, המנסה לייצר תשואה גדולה פי שלושה מזאת של מניות הכורים. אך שוב, אם המניות האלו יורדות, ההפסדים גם הם יהיו משולשים ויותר.

גם קרנות נאמנות גדולות מציעות השקעה בקרנות המתמחות במניות כורים. ענקיות הקרנות פידליטי וונגארד מציעות קרנות כאלו. הקרן שמציעה האחרונה כוללת מניות של חברות כרייה במתכות יקרות נוספות כמו כסף.

החברות שנותנות אשראי לחברות הכרייה

דרך נוספת, אלגנטית, להשקעה בזהב היא באמצעות חברות המכונות "חברות זרם תמלוגים" (royalty and streaming company). זו השקעה בחברות שמעניקות אשראי לחברות כרייה תמורת הזכות לרכוש אחר כך זהב מהמכרה במחיר מופחת. חברות זרם התמלוגים בעצם קונות מראש זהב במחיר מופחת, בלא צורך להתעסק בכל העלויות והסיבוכים שבכרייה. לחברות הכורות זהו מימון נוח מאוד, שכן הוא אינו חושף אותן לתנודות במחיר הזהב כמו שאשראי רגיל היה עושה.

לחברות "זרם התמלוגים" זוהי דרך לקנות זהב בהנחה של ממש, הנחה שמקנה הגנה מסוימת במקרה של נפילה במחיר הזהב בעתיד. קיים גם סיכון כמובן - אם חברת הכרייה נכשלת באופן מוחלט במשימת הכרייה. אך לשם כך חברות זרם התמלוגים אמורות להכיר היטב את השוק ואת חברות הכרייה. המשקיעים מצדם חייבים ללמוד ולהכיר את חברות זרם התמלוגים, שכן הצלחת השקעתם תלויה באמינות ובכישרון של מנהלי החברות.

כסף וביטקוין, ההשקעות שקרובות לזהב

סקירתנו לא תהיה מושלמת אם לא נציין שתי השקעות קרובות לזהב: הכסף והביטקוין.

מתכת הכסף גם היא שימשה ככסף במשך אלפי שנים. היום יש גם לה שימושים תעשייתיים נרחבים. יש דמיון בין התנהגות מחיר הכסף להתנהגות מחיר הזהב, אך היחס ביניהם משתנה באופן מהותי. מאז 1971 היחס בין השניים (1 יחידות זהב שווה כמה יחידות כסף) נע בין 20 ליותר מ-100, כאשר הממוצע עומד על כ-47 ל-1. מכאן גם יכולים לנבוע רעיונות בנוגע למחיר אחת המתכות במונחי השנייה ובנוגע לכדאיות של ביצוע מסחר בין שתיהן, כמו גם הנחה באיזו מתכת עדיף להשקיע ברגע נתון אם מתבקשת חשיפה לתחום המתכות היקרות.

שתי מתכות גומות ושונות

ולבסוף, הביטקוין. אומנם הפיכת הביטקוין למטבע עולמי לביצוע טרנזאקציות היא כעת אפשרות מרוחקת, אך יש הסבורים, ואני ביניהם, כי לביטקוין סיכוי של ממש להפוך בשנים הבאות לזהב המודרני, או לזהב של דור המילניאלס אם תרצו. הסיבה פשוטה. הביטקוין יכול לעשות כל דבר שהזהב עושה אך יותר טוב, כלשון השיר.

כמה יחידות כסף קונות יחידה אחת של זהב?

חוץ מלמלא סתימות בשיניים הביטקוין יכול לשמש בכל פונקציה שהזהב משמש, ובעיקר ככלי לשמירת ערך ולהגנה מפני משברים גדולים במערכת המוניטרית והפיננסית הקיימת. בנוסף, הביטקוין קל יותר לנשיאה ולהעברה מהזהב, פשוט יותר לחלוקה ליחידות קטנטנות, פחות מסוכן לכרייה.

וכן, הוא בטוח. מאוד בטוח. בעשר השנים האחרונות היו יותר מ-5,000 פריצות לבסיסי נתונים גדולים הכוללים מאות מיליונים של פרטים אישיים וכרטיסי אשראי, כולל 56 מיליון כרטיסי אשראי שנגנבו מהום דיפו, 94 מיליון כרטיסי אשראי שנגנבו מקמעונאית הביגוד והמוצרים לבית TJX, 110 מיליון כרטיסי אשראי מטארגט ו-134 מיליון מחברת פתרונות התשלום Heartland Payment Systems . ואלו רק חלק מהמקרים. אין פלא אפוא כי מיליונים סובלים מגניבת זהות.

לפי Javelin Strategy & Research, בשנת 2017 יותר מ-16.5 מיליון אמריקאים סבלו מתרמית של גניבת זהות. הנזקים מכל הגניבות האלה הסתכמו במיליארדים.

בכל שנות הביטקוין, כמה פעמים נפרצה הרשת, קרי הבלוקצ'יין, של הביטקוין? (אין הכוונה לארנקים פרטיים של מחזיקים בביטקוין). התשובה היא אפס, וזאת למרות הפיתוי בשווי מיליארדים רבים לעשות כן.

השאלה היחידה ביחס לביטקוין היא שאלת האימוץ. במחיר העומד יציב על כ-3,500 דולר חרף כל המתקפות, העיתונות השלילית, קריסת המחיר מאז תחילת השנה, חוות דעת של מומחים למיניהם, ותקלות בבורסות ביטקוין שונות, בשנה האחרונה נראה כי יש ל"זהב הדיגיטלי" קהל מאמינים עקבי.

האם הביטקוין יהיה הזהב של העתיד? למחשבי הקצים הפתרונים. האם כדאי שתהיה החזקה קטנה ממנו בכל תיק השקעות? על כל אחד להחליט לעצמו.

לסיכום הסדרה הזאת נזכיר: איננו ממליצים על השקעה מכל סוג, לרבות בזהב או בביטקוין. איננו בקיאים בחוקי ההחזקה והמס בישראל, לרבות ככל שהדברים נוגעים להשקעה בזהב או במתכות. השקעה כזאת, אם בכלל, היא החלטה אישית התלויה בגורמים אישיים רבים והיא צריכה להיעשות לאחר התייעצות עם הגורמים המתאימים. כתבות אלו נועדו ללימוד ולהעשרת הידע של הקוראים בלבד. 

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה