גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאט, בכיוון הנכון: כך מתכנן המשרד להגנת הסביבה להיפטר מרכבי הדיזל המזהמים עד 2030

זיהום אוויר מתחבורה מקצר את חיי יותר מ-1,000 ישראלים בשנה • כדי להיאבק בתופעה, במשרד להגנת הסביבה השקיעו כ–400 מיליון שקל ב-3 השנים האחרונות בעידוד אוטובוסים ומוניות לעבור לכלי רכב חשמליים במקום רכבי דיזל מזהמים • ההיענות בשטח נמוכה, והמכשולים העיקריים: הטכנולוגיה עדיין יקרה, והתשתיות לא מוכנות ● ישראל 2048

יום כיפור בת"א./ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
יום כיפור בת"א./ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשנים האחרונות יש רוטינה קבועה בכל יום כיפור - פרסום של נתוני זיהום האוויר באותו יום והשוואה שלהם לימים רגילים. הפרסומים הם ניסיון של המשרד להגנת הסביבה להציף למודעות את אחד הדברים המזהמים שיש - כלי הרכב.

אם בשיח השוטף נחשבים כלי הרכב למסוכנים בגלל תאונות הדרכים, הנתונים מספרים סיפור קצת אחר: מספר ההרוגים מתאונות עמד בשנה החולפת על 315 איש, בעוד שלפי הערכות, זיהום אוויר קיצר את חייהם של מעל 1,000 איש בגלל עלייה בהתקפי לב, דלקות ריאות, סרטן ריאות ועוד. בנוסף, ישראל מדורגת במקום החמישי בזיהום אוויר מבין המדינות המפותחות. כך לפי נתוני ה-OECD.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין 2013 ל-2016 גדלה אוכלוסיית ישראל ב-6%, אך מספר כלי הרכב גדל ב-17%. בחברת הייעוץ טאסק מעריכים שבשנת 2048 יהיו מעל חמישה מיליון מכוניות על הכביש, לעומת כ-3.5 מיליון מכוניות כיום.

"למרות הגידול במספר כלי הרכב, אנחנו רואים שינוי לטובה", אומר אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה. "יצרניות הרכב מייצרות כלים פחות מזהמים כי הרגולטורים לא מאפשרים להן, וזה אומר גם שהפעולות שאנחנו מבצעים - מחייבים להשתמש בטכנולוגיות חדשות ומסננים בכלי הרכב - מוכיחות את עצמן כיעילות. השיפור באיכות האוויר הוא הדרגתי אבל אבסולוטי - גם לעומת שנה שעברה וגם בהשוואה למצב לפני עשור", מוסיף זלצברג, שציין כי התוכנית עלתה למשרד כ-400 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות.

ואולם היעדר תחבורה ציבורית אפקטיבית אמנם מוביל לגידול במספר כלי רכב פרטיים, אך עיקר הזיהום מגיע מרכבים שמונעים מדיזל - רובם משאיות או כלי רכב שמשמשים לתחבורה ציבורית, מוניות ואוטובוסים.

כלי רכב המונעים בדיזל אחראים על כ-80% מזיהום האוויר, אף שרק 20% מהנסועה בוצעה על ידם, כך עולה מנתוני נסועה (קילומטראז’) לשנת 2017 של משרד התחבורה. עוד עולה מהנתונים, כי ככל שמדובר בכלי רכב כבדים יותר וישנים יותר, כך תרומתם לזיהום האוויר משמעותית יותר.

החשיפה של הישראלים לזיהום אוויר מהגבוהות ב-OECD

המדינה מסבסדת מוניות ואוטובוסים חשמליים

התוכנית של המשרד להגנת הסביבה מתחלקת לשלושה חלקים עיקריים: עידוד כלי רכב חשמליים, במיוחד כאלו המשמשים לתחבורה ציבורית; יצירת מספר אזורים נקיים במרכזי הערים, כלומר הגבלת כניסה של כלי רכב מזהמים; והורדה של כלי רכב ישנים מהכביש, אלא אם הותקן בהם מסנני חלקיקים.

אמנם מתחילים לראות על הכביש אוטובוסים ומוניות חשמליים, אך מדובר בתהליך איטי וממושך. כיום יש כ-80 אוטובוסים חשמליים בישראל מתוך אלפי אוטובוסים בסך הכול; וכ-750 מוניות היברידיות או חשמליות מתוך 23 אלף מוניות. במשרד צופים כי שני המספר הללו יוכפלו השנה. הם מקווים כי בתוך עד 2030 יגיע מספר האוטובוסים החשמליים ל-6,000, מספר המוניות ל-18 אלף ומספר משאיות האשפה המונעות בגז טבעי ל-1,000 (לעומת עשרות בודדות היום).

הסיבה לכך שכלי הרכב החשמליים לא ממש "תפסו" עד היום היא טווח הנסיעה האפשרי, שהוא נמוך יותר מזה שקיים ברכב בנזין. עם זאת, טעינה לוקחת מספר שעות בעוד שתדלוק לוקח חמש דקות. בשוק יש ניסיון לפתח שיטות לטעינה מהירה יותר.

למרות זאת, יש בהחלט היתכנות בשימוש באוטובוסים חשמליים, במיוחד עירוניים. לכן המשרד מסבסד כל אוטובוס חשמלי בסכום של כ-400 אלף שקל. לדברי ניר לנדאו, ראש חטיבת הרכש באגד, אוטובוס חשמלי עולה בסביבות 400 אלף יורו, פי שניים ויותר לעומת אוטובוס רגיל. "בנקודת הזמן הנוכחית אוטובוס חשמלי עדיין לא יותר חסכוני מאוטובוס דיזל, גם אם לוקחים בחשבון את כל השנים שיש חיסכון בדלק. אני בטוח שזה ישתפר - שהטכנולוגיות יהיו אפקטיביות יותר וגם מחירי האוטובוסים יירדו", אומר לנדאו.

זלצברג אומר כי לפי החישוב שלהם, המדינה עוזרת בכיסוי מחצית הפער במחיר בין שני האוטובוסים, והחצי השני ממומן מהחיסכון בעלויות דלק. כמו כן, המדינה נותנת פחת מואץ וכן פטור ממכס יבוא. בנוסף, בכל מכרז חדש להפעלת אשכולות תחבורה ציבורית, יש דרישות להפעלת אוטובוסים חשמליים. הבעיה - חלק מהתמריצים האלו מסתיימים ב-2019, בזמן ששיעור כלי הרכב החשמליים בישראל יהיה עדיין זעום. המדינה תמשיך עם התמיכה הכספית, ומשנת 2020 ואילך תציב לחברות האוטובוסים דרישות מחייבות להצטיידות של אוטובוסים חשמליים.

לנדאו מציין כי לדעתו התוכנית של המשרד אפקטיבית, אך מסביר מדוע מרבית ההצטיידות היא עדיין באוטובוסים שמונעים בדיזל. "הטכנולוגיה חדשה ואנחנו צריכים להיות בטוחים שהיא טובה. אנחנו לא רוצים לגלות שהאוטובוס יצטרך הטענה אחרי זמן קצר יחסית. כמו כן, יש אתגר ברמת התשתיות והתפעול - אנחנו צריכים שהחניונים יאפשר הטענות, אבל מה קורה למשל אם החניון לא בבעלותנו? בנוסף, צריך עמדות טעינה מיוחדות ואנחנו צריכים מרכז שליטה שירכז את מצב הטעינה של כל האוטובוסים. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו קמים בבוקר מבלי ששמנו לב שהייתה הפסקת חשמל בלילה, ולגלות שאין לנו אוטובוסים", אומר לנדאו.

למרות המספרים הנמוכים, במשרד שואבים עידוד מהעובדה כי חברות האוטובוסים החלו להפעיל אוטובוסים חשמליים, וכעת הן לומדות את שיטת התפעול היעילה במטרה לשכפל את המערך הזה לערים נוספות. אגד, למשל, מפעילה היום 65 אוטובוסים חשמליים בחיפה, ובתקופה הקרובה צפויה להעביר 10 אוטובוסים גם לירושלים.

לגבי מוניות,זלצברג אומר כי "בערים גדולות בארה"ב כמו שיקגו, סן פרנסיסקו או וושינגטון, 80% מהמוניות הן היברידיות. בישראל יש 23 אלף מוניות. קשה לשכנע כל כך הרבה נהגי מוניות לעבור למשהו שהם לא מכירים". בניגוד לאוטובוסים שחונים בחניון לילה, האתגר של מוניות דומה לזה של כלי רכב פרטיים - זה מצריך מהנהגים להטעין בבית, מה שכאמור לוקח הרבה יותר זמן מאשר תדלוק בתחנת דלק.

על הכוונת של המשרד להגנת הסביבה

עדיין מחפשים איזון בשיטת המיסוי

בחודש מאי האחרון פירסם הכלכלן הראשי באוצר סקירה ממנה עלה כי העלות של רפורמת המיסוי הירוק גבוהה יותר מהתועלת שלה. המיסוי הירוק נועד כדי לעודד צרכנים לרכוש מכוניות לא מזהמות באמצעות הטבת מס של עד 16 אלף שקל, בהתאם לרמת הזיהום של כלי הרכב. ואולם לפי האוצר, על כל שקל שנחסך בשל הפחתת זיהום האוויר, המדינה משלמת בין 2 ל-4 שקלים. כך למשל, כדי לעבור מטויוטה קורולה להונדה ג'אז, ניתן תמריץ של 3,280 שקל כשנחסך זיהום שעלותו 980 שקל, לפי החישוב של האוצר.

אבל הבעיה הגדולה היא שעצם הפחתת מחירי המכוניות הופכת אותן לאטרקטיבית יותר ועשויה להוביל לגידול ברכישת המכוניות - לא ממש התוצאה הרצויה. באוצר אף מציינים כי הירידה בזיהום האוויר החלה עוד לפני הרפורמה, וזאת רק האיצה אותה.

בסוף 2019 צפויה להסתיים הוראת השעה שקובעת מס קניה מופחת (בשיעור 30%) לרכב היברידי. בדרך כלל שר האוצר מאריך אותה מדי שנה, אך לאור החדירה הגבוהה של רכבים היברידיים, לא ברור האם באוצר יתמכו בהארכת הוראת השעה.

באופן כללי, למדינה קשה לוותר על הכנסות המדינה ממסי הרכב, ובעצם הם מהווים בעבור המדינה תמריץ שלילי לנקוט במדיניות תחבורה שונה, למשל לשפר את התחבורה הציבורית. בעקבות שינוי במיסוי הירוק, צפויות להצטמצם הטבות המס בגין רכישת כלי רכב היברידיים, דווקא בתקופה שבה במשרד להגנת הסביבה מנסים לשים על הנושא דגש. באוצר המליצו לצמצם את הטבת המיסוי הירוק בחצי.

"הרכב הכי נמכר היום בישראל הוא היברידי. אני לא תמים, לציבור לא אכפת כמה האוטו שלו מזהם, אכפת לו מהכסף וממה שהוא עצמו נושם, ולא ממה שיוצא מהאגזוז מאחורה", אמר זלצברג. עו"ד גידי פרישטיק, מומחה בתחום הדין הסביבתי, ממשרד עוה"ד מיתר, ליקוורניק גבע לשם טל, אומר: "במקרה של זיהום אוויר מכלי רכב, המשרד להגנת הסביבה שם על זה דגש רב, והחשיבה שלו נכונה, ומחוברת לשטח. עם זאת, באופן כללי המשרד הוא יותר על תקן יועץ, בעוד שבעל הבית הרגולטורי זה משרד התחבורה. אנחנו חושבים שהרגולטורים צריכים לדבר בשפה אחידה. לפעמים שיקולים תקציביים גוברים על השיקולים האחרים".

ד"ר אריה נגר, ראש תחום איכות אוויר ואנרגיה בארגון אדם טבע ודין, סבור כי כל הדיון הוא חלקי, ולא יביא לפתרון הרצוי - צמצום משמעותי של זיהום האוויר: "המשרד חושב על גישה טכנולוגית בלבד, איך מפחיתים שימוש בדיזל, משתמשים בחומרים שמפחיתים זיהום, במנועים יותר נקיים ובכלי רכב חשמליים. כל הדברים הללו מבורכים, אבל הגישה שלנו שונה. אין פתרון לזיהום מכלי רכב במרכזי הערים הגדולות חוץ משינוי תפיסתי ותשתיתי מאוד עמוק, שכולל מעבר למערכות הסעת המונים זולות ונגישות.

נגר מוסיף כי תחבורה ציבורית לא תספק פתרון כולל, אבל לכל הפחות תפחית את העומס במרכזי הערים. בארגון כתבו באחרונה את "דוח הלחץ", שכולל שורה של פרקים הנוגעים לתחבורה, תכנון, הגנת הסביבה וכו', במטרה לשקף את הלחץ על המערכות הציבוריות.

אמיר זלצברג / צילום: המשרד להגנת הסביבה

חיפה רוצה להיות חלוצת האוויר הנקי

לפני שנה החלו בעיריית חיפה בהנהגת אזור אוויר נקי באזור המגורים, כלומר כלי רכב ישנים לא יכולים להיכנס לשכונה, אלא אם התקינו מסנן מיוחד. לצורך כך חוקקו בעיריית חיפה חוק עזר עירוני, ונקבעו הסדרי תנועה חדשים. גם בירושלים כבר אושר חוק עזר להגדרת אזור מרכז העיר כאזור אוויר נקי ולקראת סוף השנה תחל אכיפה שלו. הקמת אזור אוויר נקי נוסף מתוכנן באזור מפרץ חיפה-קריות ויחל לפעול בשנת 2022.

ואולם כרגע התוצאות עדיין לא כוללות בשורה חיובית משמעותית. "ברחוב העצמאות בחיפה נרשמה ירידה של 8% בפיח שחור (BC), ואילו בעונות מסוימות הירידה הגיעה ל-30%. בשלב הראשון זה היה רק הדיזלים הכבדים, אוטובוסים ומשאיות, ועכשיו נכנס גם השלב השני של הדיזלים הקלים, כמו טנדרים ומוניות. באירופה זה הוריד ב-50%-60% את זיהום האוויר", מספר זלצברג.

"אני חצוי לגבי תוכניות של המשרד, בהן התוכנית הזאת. זה יותר טוב מכלום, ואני לא יכול לצאת נגדן, אבל זה לא מספיק - צריך לעשות דברים יותר משמעותיים. אני חושב שהמשרד כנה בכוונותיו, אבל הכול זה אקמול. הטיפול צריך להיות שורשי בהם", אמר נגר. 

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם