גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצירה אילחאן עומאר: אנטישמית סדרתית או סתם אנטי-ישראלית?

המחוקקת החדשה, שאך זה התנצלה על אמירה אנטישמית, השמיעה בסוף השבוע התבטאות אנטישמית נוספת: לפעילים פרו-ישראלים בארה"ב יש "ברית עם מדינה זרה" ● הנזק נגרם לא לתומכי ישראל אלא למפלגה הדמוקרטית, שנאלצת להתמודד עם האשמות שהיא הולכת ונעשית אנטישמית, כמו הלייבור בבריטניה

אילהן עומאר / צילום: רויטרס
אילהן עומאר / צילום: רויטרס

ובכן, לפנינו מחוקקת צעירה, בלתי מנוסה ושיכורה מכוח, אחת משתי המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס. יש לה במה וההצגה שלה היא מהפופולריות ביותר בזירה הפוליטית האמריקאית בימים אלה. כמעט כל התבטאות שלה בנושאי חברה או מדיניות חוץ מזניקה מיד את הרפובליקאים בקונגרס להתקפות רוויות זעם עליה ואת הדמוקרטים - לעמדות מגננה.

צירת בית-הנבחרים אילחאן עומאר, דמוקרטית ממינסוטה, מאזור שבו חיים אמריקאים רבים ממוצא סומלי, היא כוכב עולה בקונגרס, על אפם ועל חמתם של מתנגדיה - והם רבים - בקהיליה הפרו-ישראלית והפרו-טרמאפאית בוושינגטון, שתי קהילות שבמקרים לא מעטים חופפות זו את זו. קצפן של אלה רק מגביר את האטרקטיביות שלה.

לפני כמה ימים, כמה שבועות לאחר שהתנצלה על אמירה אנטישמית קלסית, חזרה עומאר לסורה, והפעם בערב של שאלות ותשובות בחנות ספרים בוושינגטון. בדיון עם קהל ליברלי, עלתה הסוגיה כיצד מותחי הביקורת על עומאר נוהגים להגדיר את ביקורותיה על ישראל כאנטישמיות. עומאר טענה, כי השימוש בתווית זו נועד להחניק את הביקורות האלה.

"אני רוצה לדבר על השפעה פוליטית בארץ הזו שלפיה זה בסדר גמור שאנשים יקדמו ברית נאמנות למדינה זרה", היא אמרה. הרמז הובן מיד: לפעילים פרו-ישראליים בארה"ב יש "נאמנות למדינה זרה". מדוע זה קביל למתוח ביקורת על ההשפעה הפוליטית של ארגון בעלי הנשק בארה"ב (NRA), תעשיות הנפט, או חברות התרופות הגדולות, אבל לא על איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון? היא שאלה.

וכפי שאירע לאחר התבטאותה האנטישמית של עומאר בפברואר, נפרץ גם הפעם סכר התגובות הזועמות. "ההתבטאות על נאמנות למדינה זרה היא הכפשה אנטישמית נתעבת", אמר אמש (א') ציר בית-הנבחרים אליוט אנגל, יו"ר ועדת החוץ של הבית (שבה חברה גם עומאר). "אני מקדם בברכה דיון בקונגרס על מדיניות (כלשהי) בתנאי שהוא יתמקד בגופו של עניין, אבל אין זה קביל להטיל ספק בנאמנותם של אזרחים אמריקאים בגלל השקפותיהם הפוליטיות, לרבות התמיכה ביחסי ישראל - ארה"ב. זה פוגעני ביותר".

"הדברים שהשמיעה עומאר הם שערורייתיים ביותר ומעליבים מאוד", הוא הוסיף. "אני מבקש שהיא תחזור בה, תתנצל ותתחייב לעסוק בסוגיות של מדיניות בלי לפנות להתקפות שאין להן שום מקום בוועדת החוץ או בבית-הנבחרים בכלל".

לורי קארדוזה מור, פעילה בחוגים אוונגליים פרו-ישראליים בארה"ב, כתבה בבלוג שלה, כי עומאר היא "שתולה של חמאס בקונגרס". לדבריה, "עומאר מייצגת בחשאי את חמאס בקונגרס ואנו חייבים לפעול עתה כדי שהיא לא תתפוצץ לנו בפנים".

קרדוזה מור ציינה, כי עומר התחייבה לנאום בכס של המועצה ליחסים אמריקאים איסלמיים (CAIR) בלוס-אנג'לס. על פי כמה דיווחים תומך גוף זה בארגוני טרור, לרבות חמאס וחיזבאללה. "CAIR וחמאס חד הם", היא טוענת. "העובדה שאילחאן עומאר מגייסת כספים בגלוי למען הארגון הזה מראה לא רק שהיא אנטישמית נלהבת אלא גם איום ממשי על הביטחון הלאומי שלנו".

מרשל וויטמן, דובר איפא"ק, כתב אתמול, בהודעה מטעם ארגונו: "טענת הנאמנות הכפולה לא רק מעלה את רוח הרפאים של האנטישמיות הקלסית אלא היא מהווה עלבון עמוק למיליונים על מיליונים של פטריוטים אמריקאים, יהודים ולא יהודים, שתומכים בבעלת הברית הדמוקרטית שלנו, ישראל".

ובמאמר ב"ניו יורק מגזין" כתב ג'ונתן צ'איט, כי עומר משתמשת בנושא זכויותיהם של הפלסטינים כמכשיר ל"הברחת סטריאוטיפים מכוערים" לזירה הפוליטית האמריקאית.

ההתבטאות האנטישמית הקודמת של עומאר, בפברואר, הייתה תגובה לציוץ של העיתונאי גלן גרינוואלד, מבקר ותיק של מדיניות ישראל בשטחים. הוא צייץ: "ראש הסיעה הרפבוליקאית בסנט, קוויין מקארתי, מאיים להעניש את אילחאן עומר ואת ראשידה טלאיב (המחוקקת המוסלמית השניה שנבחרה לקונגרס) בגלל ביקורתן על ישראל. מדהים לראות כמה זמן מקדישים פוליטיקאים בכירים להגן על מדינה זרה גם כאשר ההגנה הזו פוגעת בזכויות חירות הדיבור של של אמריקאים".

תגובת עומר: It’s all about the Benjamins baby. זה רמז לשיר של הראפר האמריקאי פאף דדי, והמילה "בנג'מינים" מכוונת לשטרות של 100 דולר שנושאים עליהם את דיוקנו של בנג'מין פרנקלין. ובמילים אחרות: ההגנה על ישראל בקונגרס נובעת משטרות של 100 דולר שמשולמים למחוקקים. מאוחר יותר היא הבהירה שכוונתה לאיפא"ק. גורמים אנטי ישראליים בארה"ב טוענים מזה עשרות שנים שאיפא"ק תורמת סכומים גדולים למסעות הבחירות של מחוקקים פרו-ישראליים משתי המפלגות.

ההנהגה הדמוקרטית של בית-הנבחרים, ובראשה ננסי פלוסי, יו"ר הבית, גינתה את הציוץ כ"אנטישמי". לדברי פלוסי, ביקורת לגיטימית על מדיניות ישראל ועל יחסה לפלסטינים נהנית מהגנה על חירות הדיבור, אך "השימוש שעשתה צירת בית-הנבחרים עומאר בביטוי אנטישמי וההאשמות המבוססות על דעות קדומות שהיא הטיחה בתומכי ישראל הם פוגענים ביותר". היא דיווחה שדיברה עם עומאר. לדבריה, הסכימו השתיים, ש"אנו חייבים לנצל את האירוע הזה כדי להתקדם ולדחות אנטישמיות על כל צורותיה".

עשרות מחוקקים משתי המפלגות פרסמו גינויים משלהם. ההנהגה הדמוקרטית דרשה, אפוא - וקיבלה - התנצלות מיידית.

וזה היה נוסח התנצלותה של עומאר: "אנטישמיות היא דבר אמיתי ואני אסירת תודה לבעלי בריתי ועמיתיי היהודיים שמלמדים אותי על ההיסטוריה הכאובה של התבטאויות אנטישמיות. מעולם לא התכוונתי לפגוע בבוחריי או ביהודים אמריקאים בכלל. אנו מוכנים תמיד לקח פסק זמן ולחשוב על הביקורת, בדיוק כפי שאני מצפה שאחרים יאזינו לדבריי בעקבות התקפות עלי ועל מי שאני. לכן, אני מתנצלת באופן חד-משמעי".

"בה בעת, אני מאששת שוב (את עמדתי על) התפקיד הבעייתי של הלוביסטים בפוליטיקה שלנו, בין אם מדובר באיפא"ק, ארגון בעלי הנשק (NRAׂ) או תעשיית הפחם והנפט. זה נמשך זמן רב מדי והגיעה העת לטפל בכך".

וציוץ נוסף: "אני שומעת ולומדת, אך ניצבת זקופה".

התנפלות כזו של צמרת סיעה בקונגרס על ציר חדש הייתה יוצאת דופן. היא מעידה על עומק הקרע בין הממסד הדמוקרטי בקונגרס לבין הבציר החדש של מחוקקים ליברליים, רבים מהם צעירים, שזיקתם לישראל קטנה בהרבה מזו של הוותיקים. התגובה המהירה של הדמוקרטים גם מעידה על חששם שההתנהלות האנטי-ישראלית של עומאר פותחת לרפובליקאים הזדמנות לשכנע בוחרים יהודיים שהמפלגה הדמוקרטית - הבית הפוליטי של כשני שלישים מיהודי ארה"ב - נהפכה לחממה של שוטמי ישראל.

ההתבטאות האנטישמית החדשה של עומאר, בשבוע שעבר, מראה שיש ממש בחשש הזה. עומאר מצטיירת כאידיוט שימושי שרק מסייע לרפובליקאים להציג את המפלגה הדמוקרטית כמהדורה האמריקאית של מפלגת הלייבור הבריטית.

עוד כתבות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן