גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בג"ץ שוב החליט בשביל כחלון - והציבור ישלם את המחיר

אחרי המס על דירה שלישית והטבק לגלגול, הגיע גם תור החלב: שופטי בג"ץ החליטו לפסוק לטובת תנובה ונגד שר האוצר ולהעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים ● בתגובה מיהר כחלון לשלוף שפן נוסף מהכובע והכריז כי יבחן את פתיחת היבוא לתחרות ● ומי הפסיד? הצרכן שסל המוצרים שלו הולך להתייקר בקרוב ● ניתוח

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

אחרי מאבק מתוקשר שנמשך שנה שלמה, היום (ב') באופן רשמי הצליחה תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, להביא את שר האוצר משה כחלון להפסד בבג"ץ. שופטי בג"ץ קיבלו את עמדת תנובה והורו על צו מוחלט המורה לאוצר לאמץ את המלצת ועדת המחירים ולייקר את מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 3.4%. עוד נקבע כי המשרד יישא בהוצאות המשפט של תנובה בסך 25 אלף שקל.

מי המנצחים ומי המפסידים? "גלובס" ממפה ומנתח את ההשלכות.

1. השפן הנוסף שכחלון שלף מהכובע

למעשה, שופטי בג"ץ זרקו היום את כחלון מהמדרגות על ההתעקשות שלו לצרף הסתייגות לעמדת המדינה שכתב היועמ"ש. "יש מדינת ישראל אחת, וממשלה אחת, ויועץ משפטי לממשלה אחד, ופרקליטות מדינה אחת שמייצגים את כל גופי המדינה. תזמורת אחת היא ומנצח לה אחד" - במילותיו אלה של השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, ביקרו שופטי העליון עוזי פוגלמן, מני מזוז ואלכס שטיין את ההסתייגות של כחלון מהחלטת המדינה וסירובו לחתום על ייקור מוצרי החלב המפוקחים על רקע התייקרות חומרי הגלם.

"... לא נעלמה מעינינו עמדתו של שר האוצר שהסתייגה מהסכמת המדינה למתן צו מוחלט", כתבו שופטי העליון, תוך שהם מדגישים כי "עמדתו של היועמ"ש, כפי שנמסרה לבית המשפט, היא עמדתה של המדינה". במילים אחרות, שופטי בג"ץ אומרים לשר האוצר כי עמדתו האישית אינה מעניינת אותם, וכי ההתעקשות לצרף את הסתייגותו אינה במקום ואף מיותרת, כיוון שהמדינה נדרשת להציג עמדה אחת שמאחוריה היא מסוגלת לעמוד.

אלא שנראה כי התייחסות בג"ץ לא הותירה רושם עז אצל כחלון, שמסר כי "פסיקת בג"ץ היא פגיעה ישירה בצרכן. היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע-כסף לבין טובת הציבור. הפסיקה תביא לתוצאה בלתי מתקבלת על הדעת".

לדבריו, "הניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, תוך ניצול כוח מונופוליסטי שרירותי ובצע-כסף, שבר שיאים חדשים". כחלון גם שלף שפן נוסף מהכובע, אבל על כך בהמשך.

בקרוב נשלם יותר על חלב 4-3-19

2. המינוי של גבריאלי הוכיח את עצמו

בעוד שבוע יציין חיים גבריאלי, יו"ר תנובה, שנה למינויו. עבורו הייתה זו חזרה לקדמת הבמה העסקית בישראל, שנים לאחר שכיהן כמנכ"ל קונצרן אי.די.בי. בברייט פוד הסינית, שרכשה את תנובה מקרן אייפקס ב-2015, התקשו להניב מהחברה הישראלית את כל מה שציפו למצוא בה ולהציף ממנה ערך, במיוחד כשהתמורה ששילמו עבורה הייתה מופרזת.

עם ההודעה על מינויו של גבריאלי מסרה ברייט דיירי, חטיבת החלב של ברייט פוד, כי "בשנתיים האחרונות ניצבה תנובה בפני אתגרים רבים" וכי היא "עדיין עומדת בפני אתגרים". רבים מהם נוגעים לרגולציה הישראלית: פתיחת מכסות ליבוא, סימון אדום מזיק למוצרים ועוד.

לפחות אחד מהם קיבל היום מענה בדמות חותמת של בג"ץ, כך שבחברה-האם הסינית יכולים לסמן לעצמם היום וי גדול: גבריאלי הצליח גם להביא לייקור של מוצרי החלב הלא מפוקחים שעבר בשקט יחסי, וגם לקבל אישור מהמדינה ומבג"ץ לייקר את המוצרים שבפיקוח.

3. למען יראו וייראו

עבור תנובה הניצחון הנוכחי חשוב פעמיים: פעם אחת בטווח הקצר - בגלל העובדה שכנראה בקרוב היא תהנה מעליית מחיר של מוצריה המופקחים; ופעם שנייה בטווח הארוך - באפקט ההרתעה שיצרה הפסיקה עבור השרים בממשלות הבאות בכל הנוגע להחלטות סביב מחירים בפיקוח.

המסר שהועבר לאוצר הן מכיוון בג"ץ והן מהיועמ"ש הוא שניתן לשנות חקיקה קיימת לא באמצעות התעלמות ממנה, אלא על-ידי החלפתה בחדשה. מהבחינה הזו תנובה השיגה את מבוקשה בעתירה שהובילו עורכי הדין רועי בלכר, נגה רובינשטיין ואנדרי ניקל: השרים בממשלות הבאות יחשבו פעמיים ושלוש לפני שייכנסו לעוד סיבוב מהסוג הזה, ודאי מול חברת המזון הגדולה במדינה.

4. הבחירות הכריעו את כחלון

עם זאת, ההפסד של כחלון נובע בעיקר מהטיימינג שאליו הוא נקלע. שר האוצר הצליח להשאיר באוויר את תנובה - המחלבה הגדולה ביותר והשחקנית הדומיננטית במכירות מוצרי חלב מפוקחים - במשך שנה שלמה. הוא בחר שלא להחליט והתעלם מזעקותיה של החברה, שבשיאן אף הגיע המנכ"ל אייל מליס לכנסת וטען כי הנזק שנגרם לה נאמד במאות מיליונים. אז, אגב, במרץ 2018, איימה תנובה שאם השר לא יחתום כעת, עליית המחירים הבאה צפויה להיות גבוהה יותר - איום שלא התממש.

כך או כך, נראה כי ההחלטה של היועמ"ש אביחי מנדלבליט שלא ללכת עם האוצר נובעת מתזמון הבחירות. באוצר היו מי שהאמינו כי יצליחו לטעת מספיק שורשים במתווה שיסדיר את משק החלב שנחתם לפני כמה חודשים, באופן שיאפשר להם לנמק את הסירוב לחתום על צו העלאת המחירים. אלא שהקדמת הבחירות לא הותירה למעורבים ברירה. כפי שכתבה גם היועצת המשפטית של האוצר, שום הסדר עתידי לא יביא לשינוי בטווח המיידי, ושינויי חקיקה עשויים להיגרר תקופה ארוכה גם אחרי הבחירות לאור פגרת הקיץ וכו'.

אילו המציאות הייתה שונה, ובפני כחלון הייתה עומדת שנה נוספת עד לבחירות הבאות, סביר להניח שהוא היה מצליח למסמס את ההכרעה, ואולי גם להעביר הליך חקיקתי לשינוי השיטה הקיימת במשק החלב. אבל הבחירות לא הותירו זמן לבחון אם התוכניות הללו היו מתממשות או לאו, כשבמקרה הזה Timing is Everything.

5. עדיין לא נאמרה המילה האחרונה

אלא שכחלון עדיין לא אמר את המילה האחרונה: בג"ץ אמנם פסק על צו מוחלט, אך כדי שהמחירים יעלו בפועל, יש צורך ששר האוצר יחתום על הצו. ניתן לשער שהוא לא יזדרז לעשות זאת, כשלפי גורמים מעורים לא קיים לוח זמנים ממשי שמחייב אותו לכך. אגב, במקרה אחר של פסיקת בג"ץ בנושא הטבק לגלגול לקח לכחלון בערך שבועיים עד שחתם על הצו.

בחודש הבא, בנוסף לבחירות יחול גם חג הפסח, כשבתעשיית המזון נוהגים להימנע ככל האפשר בתקופה הזו מעליות מחירים. האם כחלון יהיה מסוגל למסמס את החתימה עד שממשלה חדשה תיכנס לתפקידה? ימים יגידו. בכל מקרה, לפי הערכות, גם אם השר יחתום, בתנובה צפויים לדחות את הייקור עד לאחר החג.

בתוך כך, כחלון שלף היום כאמור שפן נוסף מהכובע: הכרזה על ביטול וצמצום מכסים. מדובר ב"עונש" עבור המחלבות, תוכנית שעליה הוא שוקד כבר כמה שבועות, אולם עדיין לא ברור מה היקפה. "בסמכותי להפעיל צעדים אחרים על-מנת לקבוע מדיניות שתגן על הצרכן הישראלי. מה שלא עשו שיקולים של צדק חברתי והיגיון בריא, אעשה מתוקף תפקידי כשר האוצר", אמר היום.

לפי עיקרי התוכנית, המחלבות אמנם ייהנו מעליית המחירים שדרשו, אך ביטול או צמצום של המכסים על יבוא מוצרי חלב עשוי להגדיל דרמטית את היכולת לייבא ולפגוע בייצור המקומי. בהנחה שאכן יהיו יבואנים שיוכלו לייבא כמויות גדולות של מוצרי חלב בטווח המיידי, דוגמת שטראוס עם מוצרי המחלבה הדנית ארלה, או וילי פוד ונטו - המחלבות המקומיות עשויות להיפגע בכל מה שנוגע לקטגוריות כמו חמאה או גבינות קשות - מוצרים שיש להם חיי מדף ארוכים יותר בניגוד לחלב טרי או לגבינה לבנה, והצרכנים עשויים ליהנות מהגדלת התחרות.

אלא שכרגע לא ידוע כאמור מה היקף התוכנית והאם צפוי כאן מהלך אמיתי שהמחלבות צריכות לחשוש ממנו - או שמדובר בעוד ניסיון לכופף את תנובה כדי שתחזור לנהל משא-ומתן מול האוצר. 

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה