הסוף לתורים בנתב"ג? בקרוב מספר שכלולים חדשים יאפשרו לנוסעים, הישראלים והתיירים, היוצאים והנכנסים, להתעכב פחות בנמל התעופה.

אילו חידושים מחכים לכם? כך למשל, בקרוב נצטרך להתרגל למציאות חדשה שבה את השאלה "ארזת לבד?" תשאל מכונה. עם ההגעה לשדה הנוסע יוכל הנוסע הישראלי לשלוף את הדרכון הביומטרי שלו ולעבור את התשאול אוטומטית. מי שהמכונה תזהה כבעל "פרופיל" לא שגרתי, היא תפנה לבקר אנושי. גם מי שעדיין לא נמנה עם 2.5 מיליון האזרחים שמחזיקים בדרכון ביומטרי (שהפכו לחובה מאז 1 יוני 2017) - יופנה לבקר אנושי לטובת התשאול, וכמוהו גם התייר.

בשלב הבא נגיד שלום למבקרי הגבול - גם זה הודות לטכנולוגיה הביומטרית, והפעם גם התיירים ייהנו מכך. באולם שבו היום נמצאים ביתני בקרי הגבול, וכבר עומדות לצידן עמדות אוטומטיות לסריקת דרכונים, יוצבו גם עמדות אוטומטיות לתושבים זרים.

איך עוד מונעים את מקרה אפי נוה הבא? ברשות האוכלוסין וההגירה מגדירים הליך שכולל "טקט אחד". כלומר, במקום לקבל פתקית אישור של יציאה מהארץ ולהעביר אותה שוב רגע לפני המעבר לדיוטי פרי במכונה (זה הליך של שני טקטים), עם סריקת הדרכון הביומטרי המעבר יהיה מיידי. התהליך של שני טקטים מאפשר לאנשים "לרמות" את דרכם מחוץ למדינה, למשל על-ידי העברת פתקית אחת בין אנשים. 

עד הקיץ יהיו 36 עמדות באולם מעבר הגבול בנתב"ג, ו-15 מהן יהיו מיועדות לנכים או לעגלות תינוקות וילדים.

ההבדל בין דרכון רגיל לביומטרי, חוץ מכך שפרטי האזרח נשמרים במאגר - קשור למספר אמצעי הזיהוי של הנוסע. צריך שיהיו שלושה: בביומטרי יש את הצילום בדרכון, את הצילום בתוך הצ'יפ של הדרכון ואת הצילום שמזהה המכונה בסריקת הפנים. בדרכון רגיל שאין לו צ'יפ, הבקר הוא שדואג לזיהוי השלישי במבט מול הנוסע.

בקרוב ניפרד גם מהמכונות שמאפשרות יציאה מהמדינה על-ידי סריקת כף-היד. המטרה היא להעביר את הנוסעים "בקצב הליכה" בלי פקקים ובאמצעות זיהוי פנים. המכונות ייעלמו גם מטרמינל 1. ומה היעד? זיהוי פנים כהליך שיתגלגל בין התחנות השונות שעובר הנוסע עד לעלייה למטוס. מערכת אלה כבר מותקנות בשדה התעופה רמון. גם זו מערכת שתמנע את מקרה אפי נוה הבא, למרות שברשות מדגישים כי נוה וזוגתו נתפסו, וזה במקרה.

מה המשאב שהכי חסר בשדה התעופה שכבר מכיל תנועה של 23 מיליון נוסעים? שטח. מה הפתרונות? שילוט על הרצפה והצבה של עמדות ביומטריות לאזרחים ישראלים ביציאה מהזרועות בנתב"ג. מזרועות היציאה האלה יעברו גם 5,000 אנשי הצוות והתקשורת של משלחות האירוויזיון, להם ישראל הבטיחה שלא תעשה בעיות. כדי שזה באמת יקרה, המשלחות יעבירו את פרטי הנוסעים מראש, והרשויות בישראל הבטיחו שהם ייכנסו בלי עיכובים, כמו ישראלים או לפחות כמו רוב הישראלים.

גם בעמדות החתמת הדרכונים בכניסה מבטיחים שיפור עם יותר עמדות ביומטריות. בינתיים יש תורים, אבל מבטיחים שהם יקטנו.

וגם בדלת היציאה האחרונה לפני שעוברים למסועים לאיסוף המזוודות יש שינוי. שם הוסיפו מצלמות שמזהות את פני החולף דרכן, בגיבוי של 3 תצפיתנים שבכל זאת יתפסו את המתחכמים - רק השבוע ניסו 3 ישראלים להבריח עובדת זרה ונתפסו. 100 כאלה נתפסים בשנה ועוברים למסלול הפלילי.