גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחביב של הנהג שלך הוא לשרוף מזומנים? הצמיחה המהירה והר ההפסדים בתעשיית אפליקציות הנסיעות

ההנפקה הצפויה של הסטארט-אפ ליפט, שמקווה להיסחר לפי שווי של 20 עד 25 מיליארד דולר, מציף סימני שאלה לגבי תעשיית שיתוף הנסיעות ● הפוטנציאל העצום והצמיחה המהירה מחפים על כך שהתעשייה הזו פשוט לא יודעת להרוויח

מונית של גט / צילום: צילומים:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מונית של גט / צילום: צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בסוף השבוע האחרון הגישה ליפט (Lyft) תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית (SEC), צעד מהותי במרוץ לפעמון שפותח את המסחר בנאסד"ק. חברת שיתוף הנסיעות צפויה לצאת להנפקת מניות לפי שווי של 20 עד 25 מיליארד דולר, 20% יותר מהשווי לפיו בוצע הגיוס האחרון של החברה ביוני 2018.

השוק ממתין להנפקת ענק של אחת מחברות שיתוף הנסיעות כבר יותר משנתיים. רשימת המועמדות כוללת את אובר וליפט בארה"ב ושורה של חדי קרן, סטארט-אפים בשווי העולה על מיליארד דולר. מדובר בחברות ששינו את מה שידענו על שוק המוניות המסורתיות, הציעו חוויית משתמש נהדרת שסייעה להן לגייס במצטבר עשרות מיליארדי דולרים. לכולן משותף עוד דבר אחד: פעילותן הפסדית וחייהן תלויים בהנשמה מלאכותית של תעשיית ההון סיכון והרכב.

עד לפני עשור לא היה כזה דבר שוק שיתוף נסיעות, וכיום השוק הזה מגלגל 59 מיליארד דולר - שליש משוק המוניות העולמי המסורתי. את יריית הפתיחה נתנה אובר ב-2009, אז הציעו לראשונה שני מייסדי החברה כלי חדשני, אלגנטי ופשוט לצריכת תחבורה ציבורית. המפתח היה לבנות כלי יעיל להזמנת המונית, מעקב אחריה ותשלום דיגיטלי בסוף הנסיעה, תוך הישענות על כלכלת החלטורות ופריצה של גילדת המוניות הוותיקה.

ממשיך לנסוע

ההצלחה היתה מידית. שנתיים וחצי מאוחר יותר, במעין התפוצצות מתוזמרת, קמו בכל העולם מתחרים מקומיים. השחקניות הבולטות בתחום הן דידי הסינית, קארים מדובאי, ויה הניו יורקרית, Gett הישראלית, גראב הסינגפורית ויאנדקס הרוסית (החברה הייתה קיימת עוד קודם, אך השיקה את השירות המדובר באותה תקופה). היום חברות שיתוף נסיעות משלימות מיליארדי נסיעות בשנה עבור מאות מיליוני משתמשים בכל העולם. בגולדמן זאקס מעריכים כי עד 2030 שוק שיתוף ההסעות יגדל פי שמונה ל-285 מיליארד דולר.

"נרטיבים מומצאים וטכניקות תעמולה"

הוברט הורן, מומחה עולמי לתחבורה ואולי המבקר העקבי והקולני ביותר של חברות שיתוף הנסיעות ובמיוחד אובר, טוען כי אין שום ראייה אובייקטיבית שמוכיחה כי עסקי הליבה של חברות שיתוף הנסיעות יכולים לייצר רווחים בטווח הארוך. "במהלך העשור האחרון", כותב הורן, "בנתה אובר מוניטין כחברה מצליחה ובעלת ערך המבוסס על נרטיבים מומצאים וטכניקות תעמולה".

זה לא מדאיג שסטארט-אפים מפסידים בשנים הראשונות לפעילותם, אם הסיבה לכך היא צמיחה עם אפיק נראה לעין של רווחיות. אבל חברות שיתוף הנסיעות עדיין לא הצליחו להדגים יכולת לייצר תזרים מזומנים חיובי בפעילות העולמית בהינתן תחרות. למרות שהנוסעים אימצו בחום את שירותי החברות, משום שאלו באמת שימושיים וזולים, עדיין לא ברור אם מדובר בשירות אפשרי במחיר סביר להמונים. הסיבה לכך היא שדלק, נהגים ותחזוקת הרכב מהווים 85% מעלויות שירותי המנויות, אלו עלויות קשיחות שלא יורדות ככל שהחברות צומחות - פשוט אין יתרון לגודל.

מקור הספק העצום שמלווה את התעשייה הזו כבר עשור הוא הסובסידיות העמוקות שמעניקות החברות לנוסעים ולנהגים, רק כדי להשתלט על נתחי שוק, שמעוותות לחלוטין את השוק ומייצרות מצג שווא של תחרותיות במחירי רצפה ופעילות ברת קיימא בשולי רווח מצומקים. מצג כה מעוות שאפילו שאובר קיבלה ב-2018 הזמנות נסיעות בשווי 50 מיליארד דולר, דידי בשווי 20 מיליארד דולר וליפט בשווי 8.1 מיליארד דולר, אף אחת מהחברות לא מסוגלת לרשום רווח.

ב-2018 רשמה אובר, שמוערכת ב-72 מיליארד דולר (תלוי את מי שואלים) הפסד של 1.8 מיליארד דולר, קצת פחות מהשנה הקודמת לכן, אז הסתכמו הפסדיה ב-2.2 מיליארד דולר. דידי הסינית, שחושפת עוד פחות נתונים כספיים מהאמריקאיות ומוערכת לפי שווי של כמעט 56 מיליארד דולר, הפסידה לפי דיווחים 585 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2018, זאת לעומת הפסד של 300 מיליון דולר ב-2017 כולה ואחרי כמעט שנתיים אחרי שטענה כי התחילה להרוויח ביותר ממחצית הערים בהן היא פועלת.

התשקיף של ליפט עומד בציפיות העגומות של הורן. אף שליפט היא חברת שיתוף ההסעות השנייה בגודלה בארה"ב עם נתח שוק של 38%, החברה הפסידה כמעט מיליארד דולר במהלך 2018, זאת למרות שהכנסותיה כמעט והוכפלו והסתכמו ב-2.16 מיליארד דולר. החברה גם ציינה כי ייתכן כי לא תהיה מסוגלת להגיע לרווחיות או לשמור עליה בעתיד. היא כאמור לא היחידה שפועלת בשיטת חיסול מזומנים, הפסדים מעמיקים והכנסות מרשימות.

בכל רגע שאחת מהחברות רוצה לשפץ מעט את הדו"חות הכספיים שלה, היא מצמצמת סובסידיות או נוגסת נתח גדול יותר מהכנסות הנהג, אז שריפת המזומנים נרגעת אבל כך גם קצב הצמיחה והסכנה לאבד נהגים למתחרות - שני קריטריונים מהותיים שמהווים את כל ההצדקה העסקית לקיומן.

את הרגישות הזו יודעות החברות האלו היטב, לכן הן עם השנים הן ממתנות את השאיפה שלהן לשליטה עולמית ובמקביל משקיעות מזומנים רבים באפיקי צמיחה אלטרנטיביים כמו פיתוח רכבים אוטונומיים, משלוחי מזון, מיזמי שיתוף אופניים וקורקינטים חשמליים ואפילו עסקי הובלות.

בשוק המוניות אין נאמנות

הדרך לרווחיות בתחום שיתוף הנסיעות התבססה מתחילתה על החלפה מושלמת של המוניות המסורתיות (ומאוחר יותר גם המתחרות הטכנולוגיות), הבאתן לפשיטת רגל, השגת דומיננטיות עולמית על השוק והמחירים בו. הבעיה היא שהשירות שאובר, ליפט, גט או ויה מציעות, לא שונה באופן מהותי אחת מהשנייה. כך שלמרות שההזדמנויות בשוק העולמי מפתות, החוקים המקומיים והרגלי הצריכה הנהוגים מותירים את חברות המוניות בעמדת נחיתות לעומת החברות המקומיות. תוסיפו על זה יחסי ציבור גרועים או קישוריות בעייתית וקיבלתם משתמשים שלא חוששים לעבור בין חברות, בזריזות ובגחמה. בשוק המוניות אין נאמנות.

עובדה זו לצד הרצון לשפץ מעט את הדו"חות הכספיים לקראת הנפקות עתידיות, הביאו למשהו שנראה כמו קונסולידציה של השוק. בשנתיים האחרונות אובר מכרה את פעילותה ברוסיה, רכשה 28% ממניות גראב כדי לאחוז בחלק מהשוק הדרום מזרח אסיה, יצאה מסין והפסיקה לריב עם הרגולטורים האירופיים. דידי הסינית, במקום להתרחב בפעילותה בצורה אורגנית, רכשה את פעילות אובר בסין ואת 99Texi בברזיל, השקיעה בקארים המזרח תיכונית וב-Taxify האסטונית. Gett רכשה את ג'ונו האמריקאית.

ברדק האחזקות מגולם גם על ידי משקיעי הון סיכון, חברות טכנולוגיה ויצרניות מכוניות מסורתיות. כך למשל סופטבנק השקיעה ב-Ola ההודית , אובר ו-Getaround האמריקאיות, גראב הסינגפורית ודידי הסינית. Rakuten היפנית השקיעה בליפט וויה האמריקאיות, Cabfiy הדרום אמריקאית וקארים מדובאי.

יותר מכל ההנפקה מסמלת את המרוץ לשליטה בנרטיב הציבורי. עד היום אובר גייסה כמעט 25 מיליארד דולר, בשלוש השנים האחרונות היא עושה זאת סביב הערכת שווי של 70 מיליארד דולר. המשקיעים הזרימו לחברה יותר מזומנים מכל סטארט-אפ אחר בעולם, ועשו זאת בזמן שהיא שורפת מזומנים ומפסידה שנה אחר שנה.

ההייפ סביב אובר בימיה הראשונים, תדלק את יתר חברות שיתוף הנסיעות והצמיד לרבות תג מחיר אסטרונומי. אובר מחפשת להנפיק לפי שווי של 120 מיליארד דולר - כמעט יותר מכל חברה לפניה. דידי מחפשת לצאת להנפקה במהלך השנה ולזכות לשווי של 80 מיליארד דולר. גראב הסינגפורית מוערכת בכ-11 מיליארד דולר וליפט כאמור מבקשת 25 מיליארד דולר. אלו מחירים גבוהים במיוחד עבור חברות שלא מצליחות להציג רווח, רווח לא נראה באופק ואף אחת לא מתחייבת שזה אי-פעם יפציע. תחת תנאי לחץ אלו, הנפקה בשווים גבוהים ומנופחים היא אולי הדרך היחידה לתת קצת נחת ורווח מיידי למשקיעים הקיימים.

כדי לפזר את הסיכון לשום, החברות צריכות להציג פעילות איכותית שתעמוד במבחן שוק ההון הפומבי והביקורתי. חברות שיתוף הנסיעות מבינות שבועת הגיוסים והשוויים עלולה להתפוצץ, בגלל המודעות הגוברת לצמיחה האיטית, ההפסדים העקביים והחשש המתעצם כי אולי חלומות הרווח אינם כה מציאותיים.

יחסים קשים עם הרגולציה

מלבד העמימות לגבי הרווח, יש גורם אחד שחברות שיתוף הנסיעות ממעטות לדבר עליו אך הוא זה שמציב בפניהן את האתגר המשמעותי ביותר היום - רגולציה. גם אם משקיעים רבים משוכנעים ביכולתן של אובר, ליפט ואחרות לייצר מציאות חדשה במרחב התחבורה הציבורית, אולי אפילו לייתר את הצורך ברכבים פרטיים, לגבי רגולציה מקומית והגנה על נהגים ונוסעים, אין למשקיעים או חברות שיתוף הנסיעות יכולת לנבא את העתיד.

זה נכון שהיסטורית הרגולטורים מגיבים באיטיות, אבל זה לא אומר שהם לא מדביקים את הקצב, במיוחד כשפועלים באזור לובי נהגי מוניות מסורתיות חזק ולוחמני, ציבור שזועק למטריית הגנה ונהגים שנחנקים במשכורות רעב (תנאים קשים במיוחד שמובילים לכך שרק כ-4% מנהגי אובר למשל מחזיקים בעבודה בחברה יותר משנה). המשמעות היא שחברות שיתוף הנסיעות פועלות בעננה רגולטורית.

היום חברות שיתוף הנסיעות מסובכות עם הרגולטורים ברחבי העולם שמחזירים לחוצפה הסטארט-אפיסטית עם תגובת נגד חריפה. בניו יורק הוטלה מגבלה על מספר הנהגים שפועלים דרך חברות שיתוף הנסיעות. בבריטניה הכריחו את החברות להעניק לנהגים הטבות סוציאליות ולהבטיח להם שכר מינימום ובערים אחרות אסרו עליהן לפעול כליל.

אף אחד לא תוהה אם אפשר לצמוח בתוך שוק המוניות העולמי, ברור כי אפשר לעשות זאת ומהר, אך זה כלל לא בטוח שאפשר להרוויח מכך כסף, וגם במגזר הטכנולוגיה שבו גבולות העוז הפיננסי נמתחים, מדובר על קפיצת אמונה גדולה ששועלי שוק ההון יצטרכו לקחת. לחלקן, העובדה כי בארה"ב בלבד שוק התחבורה הציבורית שווה 1.2 טריליון דולר בשנה מעיד כי אפיקי הצמיחה של שוק המוניות הם כאילו אינסופיים. אחרים, שנחבלו מההנפקות של חברות כמו טוויטר וסנאפ, יודעים שלא כל אפליקציה, אהובה ככל שתהיה, שווה את השקעה. 

עוד כתבות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין