גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחביב של הנהג שלך הוא לשרוף מזומנים? הצמיחה המהירה והר ההפסדים בתעשיית אפליקציות הנסיעות

ההנפקה הצפויה של הסטארט-אפ ליפט, שמקווה להיסחר לפי שווי של 20 עד 25 מיליארד דולר, מציף סימני שאלה לגבי תעשיית שיתוף הנסיעות ● הפוטנציאל העצום והצמיחה המהירה מחפים על כך שהתעשייה הזו פשוט לא יודעת להרוויח

מונית של גט / צילום: צילומים:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מונית של גט / צילום: צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בסוף השבוע האחרון הגישה ליפט (Lyft) תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית (SEC), צעד מהותי במרוץ לפעמון שפותח את המסחר בנאסד"ק. חברת שיתוף הנסיעות צפויה לצאת להנפקת מניות לפי שווי של 20 עד 25 מיליארד דולר, 20% יותר מהשווי לפיו בוצע הגיוס האחרון של החברה ביוני 2018.

השוק ממתין להנפקת ענק של אחת מחברות שיתוף הנסיעות כבר יותר משנתיים. רשימת המועמדות כוללת את אובר וליפט בארה"ב ושורה של חדי קרן, סטארט-אפים בשווי העולה על מיליארד דולר. מדובר בחברות ששינו את מה שידענו על שוק המוניות המסורתיות, הציעו חוויית משתמש נהדרת שסייעה להן לגייס במצטבר עשרות מיליארדי דולרים. לכולן משותף עוד דבר אחד: פעילותן הפסדית וחייהן תלויים בהנשמה מלאכותית של תעשיית ההון סיכון והרכב.

עד לפני עשור לא היה כזה דבר שוק שיתוף נסיעות, וכיום השוק הזה מגלגל 59 מיליארד דולר - שליש משוק המוניות העולמי המסורתי. את יריית הפתיחה נתנה אובר ב-2009, אז הציעו לראשונה שני מייסדי החברה כלי חדשני, אלגנטי ופשוט לצריכת תחבורה ציבורית. המפתח היה לבנות כלי יעיל להזמנת המונית, מעקב אחריה ותשלום דיגיטלי בסוף הנסיעה, תוך הישענות על כלכלת החלטורות ופריצה של גילדת המוניות הוותיקה.

ממשיך לנסוע

ההצלחה היתה מידית. שנתיים וחצי מאוחר יותר, במעין התפוצצות מתוזמרת, קמו בכל העולם מתחרים מקומיים. השחקניות הבולטות בתחום הן דידי הסינית, קארים מדובאי, ויה הניו יורקרית, Gett הישראלית, גראב הסינגפורית ויאנדקס הרוסית (החברה הייתה קיימת עוד קודם, אך השיקה את השירות המדובר באותה תקופה). היום חברות שיתוף נסיעות משלימות מיליארדי נסיעות בשנה עבור מאות מיליוני משתמשים בכל העולם. בגולדמן זאקס מעריכים כי עד 2030 שוק שיתוף ההסעות יגדל פי שמונה ל-285 מיליארד דולר.

"נרטיבים מומצאים וטכניקות תעמולה"

הוברט הורן, מומחה עולמי לתחבורה ואולי המבקר העקבי והקולני ביותר של חברות שיתוף הנסיעות ובמיוחד אובר, טוען כי אין שום ראייה אובייקטיבית שמוכיחה כי עסקי הליבה של חברות שיתוף הנסיעות יכולים לייצר רווחים בטווח הארוך. "במהלך העשור האחרון", כותב הורן, "בנתה אובר מוניטין כחברה מצליחה ובעלת ערך המבוסס על נרטיבים מומצאים וטכניקות תעמולה".

זה לא מדאיג שסטארט-אפים מפסידים בשנים הראשונות לפעילותם, אם הסיבה לכך היא צמיחה עם אפיק נראה לעין של רווחיות. אבל חברות שיתוף הנסיעות עדיין לא הצליחו להדגים יכולת לייצר תזרים מזומנים חיובי בפעילות העולמית בהינתן תחרות. למרות שהנוסעים אימצו בחום את שירותי החברות, משום שאלו באמת שימושיים וזולים, עדיין לא ברור אם מדובר בשירות אפשרי במחיר סביר להמונים. הסיבה לכך היא שדלק, נהגים ותחזוקת הרכב מהווים 85% מעלויות שירותי המנויות, אלו עלויות קשיחות שלא יורדות ככל שהחברות צומחות - פשוט אין יתרון לגודל.

מקור הספק העצום שמלווה את התעשייה הזו כבר עשור הוא הסובסידיות העמוקות שמעניקות החברות לנוסעים ולנהגים, רק כדי להשתלט על נתחי שוק, שמעוותות לחלוטין את השוק ומייצרות מצג שווא של תחרותיות במחירי רצפה ופעילות ברת קיימא בשולי רווח מצומקים. מצג כה מעוות שאפילו שאובר קיבלה ב-2018 הזמנות נסיעות בשווי 50 מיליארד דולר, דידי בשווי 20 מיליארד דולר וליפט בשווי 8.1 מיליארד דולר, אף אחת מהחברות לא מסוגלת לרשום רווח.

ב-2018 רשמה אובר, שמוערכת ב-72 מיליארד דולר (תלוי את מי שואלים) הפסד של 1.8 מיליארד דולר, קצת פחות מהשנה הקודמת לכן, אז הסתכמו הפסדיה ב-2.2 מיליארד דולר. דידי הסינית, שחושפת עוד פחות נתונים כספיים מהאמריקאיות ומוערכת לפי שווי של כמעט 56 מיליארד דולר, הפסידה לפי דיווחים 585 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2018, זאת לעומת הפסד של 300 מיליון דולר ב-2017 כולה ואחרי כמעט שנתיים אחרי שטענה כי התחילה להרוויח ביותר ממחצית הערים בהן היא פועלת.

התשקיף של ליפט עומד בציפיות העגומות של הורן. אף שליפט היא חברת שיתוף ההסעות השנייה בגודלה בארה"ב עם נתח שוק של 38%, החברה הפסידה כמעט מיליארד דולר במהלך 2018, זאת למרות שהכנסותיה כמעט והוכפלו והסתכמו ב-2.16 מיליארד דולר. החברה גם ציינה כי ייתכן כי לא תהיה מסוגלת להגיע לרווחיות או לשמור עליה בעתיד. היא כאמור לא היחידה שפועלת בשיטת חיסול מזומנים, הפסדים מעמיקים והכנסות מרשימות.

בכל רגע שאחת מהחברות רוצה לשפץ מעט את הדו"חות הכספיים שלה, היא מצמצמת סובסידיות או נוגסת נתח גדול יותר מהכנסות הנהג, אז שריפת המזומנים נרגעת אבל כך גם קצב הצמיחה והסכנה לאבד נהגים למתחרות - שני קריטריונים מהותיים שמהווים את כל ההצדקה העסקית לקיומן.

את הרגישות הזו יודעות החברות האלו היטב, לכן הן עם השנים הן ממתנות את השאיפה שלהן לשליטה עולמית ובמקביל משקיעות מזומנים רבים באפיקי צמיחה אלטרנטיביים כמו פיתוח רכבים אוטונומיים, משלוחי מזון, מיזמי שיתוף אופניים וקורקינטים חשמליים ואפילו עסקי הובלות.

בשוק המוניות אין נאמנות

הדרך לרווחיות בתחום שיתוף הנסיעות התבססה מתחילתה על החלפה מושלמת של המוניות המסורתיות (ומאוחר יותר גם המתחרות הטכנולוגיות), הבאתן לפשיטת רגל, השגת דומיננטיות עולמית על השוק והמחירים בו. הבעיה היא שהשירות שאובר, ליפט, גט או ויה מציעות, לא שונה באופן מהותי אחת מהשנייה. כך שלמרות שההזדמנויות בשוק העולמי מפתות, החוקים המקומיים והרגלי הצריכה הנהוגים מותירים את חברות המוניות בעמדת נחיתות לעומת החברות המקומיות. תוסיפו על זה יחסי ציבור גרועים או קישוריות בעייתית וקיבלתם משתמשים שלא חוששים לעבור בין חברות, בזריזות ובגחמה. בשוק המוניות אין נאמנות.

עובדה זו לצד הרצון לשפץ מעט את הדו"חות הכספיים לקראת הנפקות עתידיות, הביאו למשהו שנראה כמו קונסולידציה של השוק. בשנתיים האחרונות אובר מכרה את פעילותה ברוסיה, רכשה 28% ממניות גראב כדי לאחוז בחלק מהשוק הדרום מזרח אסיה, יצאה מסין והפסיקה לריב עם הרגולטורים האירופיים. דידי הסינית, במקום להתרחב בפעילותה בצורה אורגנית, רכשה את פעילות אובר בסין ואת 99Texi בברזיל, השקיעה בקארים המזרח תיכונית וב-Taxify האסטונית. Gett רכשה את ג'ונו האמריקאית.

ברדק האחזקות מגולם גם על ידי משקיעי הון סיכון, חברות טכנולוגיה ויצרניות מכוניות מסורתיות. כך למשל סופטבנק השקיעה ב-Ola ההודית , אובר ו-Getaround האמריקאיות, גראב הסינגפורית ודידי הסינית. Rakuten היפנית השקיעה בליפט וויה האמריקאיות, Cabfiy הדרום אמריקאית וקארים מדובאי.

יותר מכל ההנפקה מסמלת את המרוץ לשליטה בנרטיב הציבורי. עד היום אובר גייסה כמעט 25 מיליארד דולר, בשלוש השנים האחרונות היא עושה זאת סביב הערכת שווי של 70 מיליארד דולר. המשקיעים הזרימו לחברה יותר מזומנים מכל סטארט-אפ אחר בעולם, ועשו זאת בזמן שהיא שורפת מזומנים ומפסידה שנה אחר שנה.

ההייפ סביב אובר בימיה הראשונים, תדלק את יתר חברות שיתוף הנסיעות והצמיד לרבות תג מחיר אסטרונומי. אובר מחפשת להנפיק לפי שווי של 120 מיליארד דולר - כמעט יותר מכל חברה לפניה. דידי מחפשת לצאת להנפקה במהלך השנה ולזכות לשווי של 80 מיליארד דולר. גראב הסינגפורית מוערכת בכ-11 מיליארד דולר וליפט כאמור מבקשת 25 מיליארד דולר. אלו מחירים גבוהים במיוחד עבור חברות שלא מצליחות להציג רווח, רווח לא נראה באופק ואף אחת לא מתחייבת שזה אי-פעם יפציע. תחת תנאי לחץ אלו, הנפקה בשווים גבוהים ומנופחים היא אולי הדרך היחידה לתת קצת נחת ורווח מיידי למשקיעים הקיימים.

כדי לפזר את הסיכון לשום, החברות צריכות להציג פעילות איכותית שתעמוד במבחן שוק ההון הפומבי והביקורתי. חברות שיתוף הנסיעות מבינות שבועת הגיוסים והשוויים עלולה להתפוצץ, בגלל המודעות הגוברת לצמיחה האיטית, ההפסדים העקביים והחשש המתעצם כי אולי חלומות הרווח אינם כה מציאותיים.

יחסים קשים עם הרגולציה

מלבד העמימות לגבי הרווח, יש גורם אחד שחברות שיתוף הנסיעות ממעטות לדבר עליו אך הוא זה שמציב בפניהן את האתגר המשמעותי ביותר היום - רגולציה. גם אם משקיעים רבים משוכנעים ביכולתן של אובר, ליפט ואחרות לייצר מציאות חדשה במרחב התחבורה הציבורית, אולי אפילו לייתר את הצורך ברכבים פרטיים, לגבי רגולציה מקומית והגנה על נהגים ונוסעים, אין למשקיעים או חברות שיתוף הנסיעות יכולת לנבא את העתיד.

זה נכון שהיסטורית הרגולטורים מגיבים באיטיות, אבל זה לא אומר שהם לא מדביקים את הקצב, במיוחד כשפועלים באזור לובי נהגי מוניות מסורתיות חזק ולוחמני, ציבור שזועק למטריית הגנה ונהגים שנחנקים במשכורות רעב (תנאים קשים במיוחד שמובילים לכך שרק כ-4% מנהגי אובר למשל מחזיקים בעבודה בחברה יותר משנה). המשמעות היא שחברות שיתוף הנסיעות פועלות בעננה רגולטורית.

היום חברות שיתוף הנסיעות מסובכות עם הרגולטורים ברחבי העולם שמחזירים לחוצפה הסטארט-אפיסטית עם תגובת נגד חריפה. בניו יורק הוטלה מגבלה על מספר הנהגים שפועלים דרך חברות שיתוף הנסיעות. בבריטניה הכריחו את החברות להעניק לנהגים הטבות סוציאליות ולהבטיח להם שכר מינימום ובערים אחרות אסרו עליהן לפעול כליל.

אף אחד לא תוהה אם אפשר לצמוח בתוך שוק המוניות העולמי, ברור כי אפשר לעשות זאת ומהר, אך זה כלל לא בטוח שאפשר להרוויח מכך כסף, וגם במגזר הטכנולוגיה שבו גבולות העוז הפיננסי נמתחים, מדובר על קפיצת אמונה גדולה ששועלי שוק ההון יצטרכו לקחת. לחלקן, העובדה כי בארה"ב בלבד שוק התחבורה הציבורית שווה 1.2 טריליון דולר בשנה מעיד כי אפיקי הצמיחה של שוק המוניות הם כאילו אינסופיים. אחרים, שנחבלו מההנפקות של חברות כמו טוויטר וסנאפ, יודעים שלא כל אפליקציה, אהובה ככל שתהיה, שווה את השקעה. 

עוד כתבות

דירת  4 חדרים ברמלה ב–1.2 מיליון שקל - יד שנייה / צילום: יח"צ

בלי מעלית: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמלה?

לדירה הוסיפו מרפסת בשטח 12 מ"ר, ויש לה חניה פרטית ● "הקונים חיפשו דירה במשך למעלה מארבע שנים והדירה הזו ענתה בדיוק לצורכיהם. העסקה נחתמה בעיצומה של המגפה"

אמי פלמור / צילום: יח"צ

אוצר מלים: אמי פלמור תוהה מתי אנו מתוודעים לחירות

עו"ד אמי פלמור, חברת מועצת התוכן של פייסבוק, מסבירה מדוע היא כל-כך אוהבת את המילה "חירות" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הגבלת תנועה והפגנות: בממשלה לא בטוחים שהקורונה מאחורינו ודורשים סמכויות מרחיקות לכת

רגע לפני כניסת החג הופץ להערות תזכיר חוק שיקנה לממשלה לקבל סמכויות מרחיקות לכת, בהכרזה פשוטה אחת: מצב חירום קורונה

מכונות כריית ביטקוין  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

גולדמן זאקס מרגיז את שוק הקריפטו: "ביטקוין אינו אפיק השקעה"

דוח חדש של כלכלני בנק ההשקעות מציג עמדה הפוכה לזו שהציגו באחרונה מנהלי קרנות גידור בארה"ב, שמהמרים על ביטקוין כגידור נגד אינפלציה ● לפי הדוח, "תנודתיות הביטקוין עשויה להתאים לסוחרים מוטי מומנטום"

מוריס קאהן במצפה התת ימי באילת. "זה לא היה מפעל או 'עסק' רגיל"  
צילום: פרטי

"יצחק תשובה סיבן את הגופים המוסדיים": המיליארדר מוריס קאהן כפי שלא שמעתם

בשיחה מיוחדת לפודקאסט "חצי שעה של השראה" עם ערן גפן מספר קאהן על פרויקט “בראשית” להנחתת חללית ישראלית על הירח, על החלומות בגיל 90, על הדרך שבה התעשר; וגם על ראש הממשלה

ד"ר אבשלום קור / צילום: איל יצהר

אבשלום קור נלחם על השפה העברית בכל החזיתות. וזה עוד לפני אלפי המסרונים שהוא מקבל מאיתנו

ד"ר אבשלום קור בשיחה אישית ומקצועית על השורשים שמהם צמח, על הסיבה שלא הצטרף לאקדמיה ללשון עברית, ועל 1,825 מסרונים שהוא מקבל בשנה בנושא השפה העברית ● אוצר מילים, פרויקט מיוחד 

בנימין נתניהו, מסיבת העיתונאים בצל הקורונה, אמש / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ביבי, הסדרה: ספרו של בן כספית על נתניהו בדרך להוליווד

הסדרה תהיה מבוססת על הביוגרפיה שכתב לאחרונה העיתונאי בן כספית והיא תעובד על ידי התסריטאי זוכה האמי, קירק אליס

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

היפוך מגמה: וול סטריט נצבעה אדום בצל הודעתו של טראמפ כי יקיים מחר מסיבת עיתונאים בנוגע לסין

הנשיא טראמפ צפוי לחתום על צו נשיאותי שיפגע בהגנות על הרשות החברתיות ● מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו הודיע אמש בקונגרס כי הונג קונג אינה אוטונומית מסין ● קצב הגשת התביעות החדשות ירד בהשוואה לשבועות הקודמים, ונרשמה ירידה של כ-4 מיליון תביעות מאז פרוץ מגפת הקורונה

גיל חובב  / צילום: רלי אברהמי

אוצר מלים: גיל חובב על המילה שסבא שלו, איתמר בן אב"י, המציא בלהט הרגע

הסופר ומבקר המסעדות גיל חובב מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "כייס" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

מטוס איזי ג'ט / צילום: יח"צ

"רוצים לשמר משרות לטווח ארוך": איזי ג'ט תקצץ עד 30% מכוח האדם

בחברת טיסות הלואו קוסט ישנם 15 אלף עובדים נכון לתחילת 2020 ומטוסיה היו מקורקעים בשל התפרצות הקורונה מאז חודש מרץ השנה ● המנכ"ל יוהאן לונדגרן: "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו קמים מהמגפה הזאת עסק תחרותי יותר אפילו ממה שהיינו בעבר, כך שאיזי ג'ט תוכל לשגשג בעתיד"

דוד טרטקובר  / צילום: אפרת שפורקר

אוצר מלים: דוד טרטקובר אוהב את אנדי וורהול

דוד טרטקובר, מעצב, אמן ואוצר, מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "כסף" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

תרבות G

ביכורים בתרבות: אלבומי בכורה ישראליים, סרטים, סדרה וספר

שלושה אלבומי בכורה חדשים של יוצרים מבטיחים, ספר ביכורים שבמיטבו כשאינו מנסה להצחיק, ארבע קומדיות קלאסיות שאפשר למצוא בנפטליקס וסדרת ביכורים אחת

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר, גלובס

אוצר מלים: יאיר לפיד מסביר לילדים שלו שלהיות מאושר זו לא מטרה

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "אהבה" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

מימין יגאל אונא, ראש מערך הסייבר; ראש המוסד יוסי כהן; ופרופ' איציק בן ישראל, ראש מרכז הסייבר באונ' ת

ראש מערך הסייבר הלאומי: נדרשת היערכות לאומית מול מתקפות הסייבר

יגאל אונא אמר את הדברים בכנס "סייברטק" בהשתתפות בכירים בעולם אבטחת המידע מרחבי העולם ● לדבריו, מתקפת הסייבר שיוחסה לאיראנים נגד מתקני שפכים בישראל היה גורמת לאסון לולא נמנעה ● "נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות"

לן בלווטניק, בעלי כלל תעשיות / צילום: יח"צ

נפלו ברשת: לן בלווטניק היה אמור להיות נמל המבטחים של ערוץ 13. אז מה השתבש בדרך?

בידיים של המיליארדר לן בלווטניק, ערוץ 13 היה אמור להגיע לחוף מבטחים. זה לא קרה ● עשרות שיחות עם אנשי תקשורת ועיתונאים חושפות את מסלול ההידרדרות: החילופים התכופים בצמרת, אובדן האמון בין ההנהלה לעיתונאים, הקרב האבוד על הרייטינג והמחנאות בקרב כתבי החדשות

רונית גדיש / צילום: איל יצהר

המופרכות, הנדירות והנפוצות: הבכירה באקדמיה ללשון חושבת שהעברית היא שפה סקס-מניאקית

המילים שהציבור סירב לאמץ, המילים המופרכות שהציעו, המילים הנדירות שהפכו לנפוצות והמילה שמשתמשים בה הכי הרבה ● רגע של עברית עם רונית גדיש, ראשת המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית ● אוצר מילים, פרויקט מיוחד 

סיגל יעקובי / צילום: דוברות בתי המשפט

אוצר מלים: סיגל יעקבי חושבת שמי שחומל על פרח יחמול בוודאי על בני אדם

סיגל יעקבי, האפוטרופוס הכללי וכונסת הנכסים הרשמית, מסבירה מדוע היא כל-כך אוהבת את המילה "חמלה" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

עוגת גבינה חמה בעלי פילו / צילום: קרן אגם

עוגות גבינה, קצת אחרת: עדיין יש מה לחדש בגזרת העוגה לשבועות

עוגת הגבינה היא המלכה הבלתי מעורערת של חג השבועות, ובכל זאת מתברר שעדיין יש מה לחדש בגִזרה הזאת ● הנה כמה עוגות של קרן אגם

איימן עודה / צילום: גיל אליהו, ג'יני

אוצר מלים: איימן עודה חושב שאת הדברים הטובים ביותר השגנו בעזרת מאבקים

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "מאבק"● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

ינון מגל ובן כספית / צילום: שלומי יוסף, אביב חופי

בן כספית וינון מגל מנסים לגשר על התהום האידיאולוגית. לא תמיד זה מצליח להם

כספית מתחרפן מ"הזחיחות ושביעות הרצון העצמית האינסופית של מגל" ● מגל חושב שלהעביר ביקורת על השמאל ועל התקשורת זה לא פחות חשוב מלבקר את ראש הממשלה ● הזוגיות הכי חמה ברדיו התיישבה על ספת הפסיכולוג של "אוף דה רקורד" ● האזינו לראיון המלא