גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל היוקרה: שוק הרכב מתקרר דווקא בחודשים החמים בשנה

נתוני מכירות הרכב של ינואר-פברואר מצביעים על מגמה הולכת ומעמיקה - ירידה במכירות לעומת השנים הקודמות ● "גלובס" עושה סדר: מה גרם למכירות בפברואר להתכווץ ב-7%, לאן נעלם כמעט שליש מפלח היוקרה ומה שמצפה לנו אחרי הבחירות?

סוכנות מרצדס בהרצליה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
סוכנות מרצדס בהרצליה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

רכישת רכב פרטי חדש היא ההוצאה השנייה בגובהה של משקי הבית בישראל והיחס בין כוח הקניה של הצרכנים בארץ למחירי הרכב (כולל מסים) הוא מהנמוכים בעולם המפותח. לפיכך המכירות בשוק הרכב החדש מהוות אינדיקטור רגיש ומדויק למצב הכלכלה הישראלית כולה והן משקפות - ולעיתים חוזות - את רמת התעסוקה, היקף ההכנסה הפנויה, התשואה על השקעות חלופיות וכדומה.

לפיכך הצניחה של 7% בנתוני מכירות הרכב החדש של בחודש פברואר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שפורסמו השבוע, צריכה להדליק שורה של נורות אדומות בדסק של הדרג המקצועי באוצר. היא מבשרת, כנראה, על עומק הבור הכלכלי שעתיד להיחשף לאחר הבחירות. בחישוב שכולל את ינואר ופברואר, הירידה מעט נמוכה יותר, ומסתכמת ב-3.5%.

בולמי זעזועים לא מתפקדים

ינואר-פברואר הם החודשים החשובים ביותר בשנת המכירות של שוק הרכב המקומי. הם משקפים צבר הזמנות בהיקף של עשרות אלפי יחידות, שנאגר במהלך הרבעון האחרון של השנה הקודמת בהמתנה ל"החלפת שנת הדגם".

השנה גם נוסף לשוק מימד ממריץ של "פאניקה צרכנית", בשל הודעת האוצר על עדכון המס הירוק באפריל הקרוב, שבעקבותיו אמורה להתרחש התייקרות רוחבית בדגמי רכב נפוצים רבים. על סמך ניסיון העבר, פרסום כזה אמור היה להריץ את הלקוחות לסוכנויות, אבל זה לא התרחש פרט למקרים נקודתיים כמו טיוטה ראב4 החדשה. לא מן הנמנע שללא אותו תמריץ חיצוני, נתוני הירידה במכירות בפברואר היו הופכים להיות דו-ספרתיים.

מכיוון שהאוצר לא פרסם לאחרונה נתונים רשמיים שמצביעים על הרעה משמעותית בכלכלה הישראלית (כמקובל לפני בחירות), הדרך היעילה ביותר לאתר את הסיבות לירידה היא שיטת האלימינציה. כלומר, שלילת גורמים פנימיים בענף הרכב שהיו עשויים להוביל לשינוי המגמה.

בשוק הרכב הישראלי קיימים לא מעט "בולמי זעזועים" יעילים שאמורים למתן ירידות חריפות בביקוש. המרכזי שבהם הוא היצע נרחב וזול יחסית של אשראי לרכישת רכב. על פי הערכות בענף, בשנתיים האחרונות כ-30%-40% מרכישות הרכב החדש בישראל בוצעו באמצעות מימון ישיר או עקיף.

בהערת אגב נציין, כי האשראי אמור גם לסייע ללקוחות פרטיים ומוסדיים להתגבר על הבעייתיות הקיימת כיום בשוק הרכב המשומש. זאת באמצעות "גישור" בין פרק הזמן, שהולך ומתארך, בין ההוצאה על רכישת רכב חדש לתקבול ממכירת הרכב הישן. נכון לפברואר 2019, האשראי לרכב עדיין זמין בשפע, אבל ככל הנראה הנכונות של הלקוחות להשתמש בו פוחתת.

בולם זעזועים נוסף הוא "שוק האפס קילומטר", שצבר פופולריות רבה בשנים האחרונות. השוק הזה מאפשר ליבואנים להמריץ מכירות באמצעות מתן הנחות משמעותיות לחברות הליסינג, שמצדן "מגלגלות" את הסחורה ללקוחות פרטיים בהנחות ניכרות ממחירי המחירון הרשמיים. במקביל הוא מאפשר ליבואנים "להעיף מלאים" מתיישנים.

בדיקה שערכנו השבוע מגלה כי ההיצע בשוק הזה עדיין נרחב, כולל דגמים חדישים יחסית ממודל 2019, שמוצעים לצד דגמים מתיישנים ב"מסירה מהירה" עם הנחות של 8% עד 17% מהמחירון. לפיכך גם הסיבה הזו יורדת מהרשימה.

בולם הזעזועים השלישי הוא שערי המטבע, שבישראל יש להם משקל רב בתמחור הרכב החדש בשל המיסוי הכבד. אלא ששער הדולר נמצא כיום ברמתו הנמוכה ביותר מזה כשנה, לאחר ירידה של כמעט 7.7% לעומת מארס אשתקד, ואילו שער היורו נמצא ברמתו הנמוכה ביותר מזה חמישה חודשים. המגמה הזו אמורה להעניק לרוב היבואנים גמישות בתמחור, והיא אכן באה לידי בשלל מבצעי הנחות וימי מכירות בתחילת השנה. בפועל גם זה לא עזר, ואין ספק שאם מגמת שערי המטבע הייתה פחות חיובית ליבואנים, קרוב לוודאי שהירידה במכירות הייתה חריפה יותר.

הגורם האחרון שניתן לשלול אותו הוא מחסור אפשרי בהיצע ובאספקות בחלק המרכזי של השוק, שמשתרע בטווח המחיר של כ-70 עד 170 אלף שקל. הבדיקה הפרטנית פשוטה יחסית מכיוון שארבעה מותגים - יונדאי, קיה, טויוטה וסקודה - שולטים בכ-50% מהמכירות בשוק. כל המותגים הללו נערכו היטב עם מלאים לתחילת השנה - וכולם רשמו בחודשיים הראשונים יציבות יחסית במכירות. לפיכך, מכוניות לא חסר כרגע.

ומה לגבי הפקקים המחמירים? בהעדר חלופות ראויות של תחבורה ציבורית, אפשר בהחלט לשלול גם את האפשרות של "התאמת הביקוש למצב הכבישים".

הקריסה הגדולה בפלח היוקרה

אם את הנסיגה בכלל השוק אפשר לכנות, בינתיים, "הצטננות", הרי מה שקורה בפלח רכבי היוקרה מתחילת השנה הוא כבר בגדר וירוס שפעת אלים. המכירות של שלושת מותגי היוקרה הגרמנים, מרצדס, אאודי וב.מ.וו, שבאופן מסורתי מחלקים ביניהם כמעט 70% מהשוק, התכווצו בינואר-פברואר בשיעור משמעותי מאוד של 27%.

ירידות בשיעור דו-ספרתי נרשמו גם בקאדילק ובאינפיניטי. אמנם וולבו ולקסוס רשמו עליה נאה בשיעור של 46% ו-24% בהתאמה, אבל אלה עדיין "שחקני קו שני" בפלח. העלייה שלהם רחוקה מלפצות על "היעלמות" כמעט שליש נפח המכירות בפלח בהשוואה לשנים עברו.

נקדים ונציין שלפלח היוקרה יש חוקי משחק ייחודיים משלו. החודשים ינואר ופברואר הם חודשי מפתח בפלח. הם מרכזים בין 40% ל-60% מכלל המכירות השנתיות בשל שיקולי יוקרה וסטטוס של הרוכשים, שנלווים ל"החלפת שנת הדגם".

עוד מאפיין ייחודי של הפלח הזה הוא רגישות נמוכה יחסית לתנודות כלכליות, שנוטות להשפיע על שוק הרכב העממי. מטבע הדברים מי שיש לו הכנסה פנויה של 50 עד 200 אלף דולר לרכישת רכב חדש, לא נסוג מהרגלי הצריכה הקבועים בשל שינויים קלים בריבית ובשוק ההון ו/או הנדל"ן.

היציבות הזו הפכה את המכירות בפלח היוקרה למעין "מבחן עמידות" לכלל שוק הרכב. פלח היוקרה תמיד הקדים את המגמה של כלל השוק, לחיוב ולשלילה, ובשנים בהן הוא עלה משמעותית כל השוק "נגרר" אחריו.

התכווצות ראשונה אחרי 10 שנים

כאמור, כל "חוקי המשחק" הללו נשברו השנה, ובפעם הראשונה מתחילת העשור נרשמה התכווצות משמעותית בפלח היוקרה. שחקנים בענף טענו השבוע כי המצב נובע מצירוף נסיבות חריג, שקשור לכלל תעשיית הרכב. יצרני הרכב האירופאים הגדולים עדיין נאבקים כיום ברעשי הלוואי של המעבר של האיחוד האירופאי למבחני פליטה חדשים, WLTP, בספטמבר האחרון. חלקם סובלים מעיכובים ממושכים בתוכניות הייצור שלהם, במיוחד בדגמים היברידיים-נטענים שבשנתיים האחרונות הובילו את הביקוש בישראל.

אצל יצרנים אחרים זו "תקופת ביניים" בין השקות של משפחות דגמים חדשות וחשובות. דלק יבואנית ב.מ.וו, למשל, ממתינה להגעת דורות חדשים של דגמי מפתח, כמו סדרה 3 ורכב הפנאי X5. למרצדס חסרים בהיצע דגמי פלאג-אין חשובים, שיגיעו רק לקראת סוף השנה, באאודי מתעכבת האספקה של סדרה Q3 החדשה וכך הלאה. ובכל זאת, כבר ראינו שנים עם פערים ומחסור נקודתי במלאים, ועדיין לא היה בכך די כדי להטות את המגמה בשוק, בוודאי שלא בכזו עוצמה.

הסבר נוסף, סמוי מהעין, עשוי להיות הפעילות המוגברת של שוק הייבוא המקביל ו"הזעיר", שרובה ככולה מתמקדת ברכבי יוקרה. בישראל פועלים כיום מעל 70 יבואנים "זעירים" שיכולים לייבא עד 20 כלי רכב חדשים בשנה ועוד עשרות יבואנים מקבילים. לאלה יש פוטנציאל לייצר נפח מכירות של מעל אלף יחידות בשנה. חלקם עושים זאת כיום בערוצים שיווק ממוסדים כמו אתרי ה"אפס קילומטר". ועדיין, בהתחשב בשיווק הסופר-אגרסיבי בחודשים האחרונים של היבואנים הסדירים בפלח, לא סביר להניח שזו הסיבה המרכזית לירידה.

תמונה קודרת, ולא רק בשוק הרכב

בשורה התחתונה: לאחר שלילת גורמי ההשפעה המסורתיים של השוק, אפשר להניח שההתקררות המשמעותית של השוק בחודשי המכירות "החמים" ביותר, שהתרחשה למרות הציפיות למגמה הפוכה (ביקוש שנועד להקדים את התייקרות "המיסוי ירוק"), נבעה במידה רבה מאותו מרכיב פסיכולוגי שקרוי "מדד האופטימיות של הציבור". או כפי שהוא מכונה בישראל "סקר אמון הצרכנים". אין לנו נתונים עדכניים של המדד הזה ביחס לפברואר 2019 וממילא המדד הנהוג בישראל אינו מדויק מספיק כדי לבודד את שוק הרכב. 

אבל במקרה שלנו, התוצאות בשטח מדברות בעד עצמן. סביר להניח שעדכון המס הירוק באפריל יעניק תנופה מסוימת לשוק בשלושת החודשים הבאים, בעיקר בשל הצטיידות מוגברת של שוק הליסינג וההשכרה בכלי רכב "במחירים הישנים". בשוק מצפים להרוויח מפערי תיווך משמעותיים בעת מכירה עתידית. אבל לאחר שיחלוף הזעזוע המלאכותי, האופק הכלכלי נראה בעייתי מאוד, ולא רק בענף הרכב. 

עוד כתבות

אבי וייס / צילום: חיים דוד

כולם מדברים מפוזיציה, גם אלדד קובלנץ ואבי וייס

קרב עקיצות נרשם היום בכנס העיתונות באילת בין מנכ"ל התאגיד, שאמר כי מהדורות החדשות בערוצים המסחריים בידוריות, למנכ"ל חדשות 12 שביקש ממנו "רשימה של 4-5 סקופים שהביאו חדשות כאן 11" ● וגם, מה ההבדל לשיטת וייס בין אמנון אברמוביץ לעמית סגל?

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

נעילה שלילית בבורסה: ת"א 90 איבד 1.5%, טבע סיימה באדום

ביקום דיווחה כי התקבל אישור שר התקשורת דודי אמסלם לרכישת השליטה בחברה בידי סרצ'לייט ● טבע, שרשמה עליות במהלך רוב שעות המסחר, סיימה את היום בירידות ● אנלייט וסלע נדלן בלטו בירידות

תינוק ניזון מחלב אם / צילום: שאטרסטוק

המדע לא עומד בקצב המרוץ לתחליף החלב המושלם

מדענים חוששים שבניסיון להגיע לחיקוי של חלב אם, יצרניות הפורמולות לתינוקות ממהרות לפעמים להכניס רכיבים שעדיין לא נבדקו מספיק

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

מניית אסתטיקה על סטרואידים: אינמוד זינקה 188% מההנפקה וכבר שווה 1.3 מיליארד דולר

הכנסות אינמוד גדלו ברבעון השלישי של 2019 ב-57% ל-40 מיליון דולר, והרווח נקי עלה ל-16 מיליון דולר - גידול של 87% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה ● המייסד והמנכ"ל משה מזרחי: "הדרישה למוצר הייחודי שלנו עולה, ואנחנו מתכננים לחדור לשווקים חדשים"

ערן גוטוירץ / צילום: כדיה לוי

"אני מוטרד מתנאי התשלום. קל יותר לנצל אותי בהשוואה לעסקים גדולים"

ערן גוטוירץ (41), מייסד ומנכ"ל חברת "הרחובות שלנו", מוטרד בעיקר מנושא תנאי התשלום: "מורכב יותר להתמודד עם לקוחות גדולים" ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם ● צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

מנהיג מפלגת הימין הספרדית ווקס, סנטיאגו אבסקל / צילום: Susana Vera, רויטרס

נגד הגירה ועצמאות קטלוניה: הישג חסר תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בספרד

מפלגת ווקס המתנגדת להגירה ולעצמאות קטלוניה הפכה לשלישית בגודלה במדינה בבחירות שהתקיימו אתמול ● הסוציאל-דמוקרטים בראשות פדרו סנצ'ז הם המפלגה הגדולה ביותר עם 28% מהקולות, אך צפויים להתקשות להרכיב ממשלה

בנק מרכנתיל / צילום: שלומי יוסף

מיזוג דקסיה במרכנתיל מתקרב: אגוד רוכש תיק אשראי בהתאם לתנאי של רשות התחרות

בנק אגוד חתם על עסקה לרכישת תיק אשראי לרשויות מקומיות בסיכון גבוה מידי מרכנתיל-דקסיה, שמעריכים כי ישלימו את המיזוג עד תחילת דצמבר

ביונד מיט. עשתה היסטוריה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מה קרה לקציצה שאמורה להציל את כדור הארץ ממשבר האקלים?

זאת היתה שנה מופלאה לקציצת הביונד מיט ● תלו בה תקוות שתציל את העולם ממשבר האקלים ושתגאל את האנושות מההתמכרות לבשר, והנפקתה החלה עם זינוק בשווי 12 מיליארד דולר ● אז למה המניה של החברה צוללת למטה, למרות שכבר עברה לרווחיות? ● האזינו

אפי נוה  / צילום: שלומי יוסף

התפתחויות בשלוש החזיתות של הפרקליטות נגד אפי נוה: מין תמורת מינויים, פרשת נתב"ג והתביעה האזרחית

לפי גורמים המעורים בתיק, נוה והשופטת אתי כרייף יועמדו לדין בכפוף לשימוע בעבירות של מרמה והפרת אמונים • בינתיים, פרקליטיו של נוה מוחים על בקשת הפרקליטות לעכב את הליכי התביעה האזרחית נגד הדס שטייף וגלי צה"ל בסך 7 מיליון שקלים בגין הנזקים שנגרמו לו

התחנה המרכזית החדשה בת"א / צילום: איל יצהר

העליון מחק את עתירת תושבי דרום ת"א לפינוי התחנה המרכזית החדשה

למרות מחיקת העתירה, ביהמ"ש דרש ממשרד התחבורה להוציא לתחנה המרכזית רישיון להפעיל מתחמי תחבורה ● בנוסף, הסכם ההתקשרות עם בעלת השליטה נצבא קוצר מתקופה של 24 שנים ל-5.5 שנים

מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן

AM:PM לא מספיקה? מוטי בן משה לוטש עיניים לרשת מגה

גורמים בשוק מספרים כי בן משה קיים לאחרונה פגישות במטרה לבחון אפשרות לרכוש את רשת מגה, שבעבר הייתה בבעלות קבוצת אלון ● בן משה השתלט על קבוצת אלון לאחר הסדר החוב ודרכה קיבל את השליטה על רשת המרכולים AM:PM

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

הושלמה מכירת מניות כלל ביטוח לאייל לפידות; אי.די.בי פספסה הכנסה של יותר מ-60 מיליון שקל

אי.די.בי קיבלה 107.5 מיליון שקל עבור 5% ממניות כלל ביטוח - שבינואר 2018 יכלו, לכאורה, להימכר ב-170 מיליון שקל ● כחלק מהעסקה, הגיש לפידות בקשה להתמנות לדירקטור בכלל ביטוח

שלמה אייזנברג / צילום: תמר מצפי, גלובס

עדי דנה יחליף את שי טאובר כמנכ"ל קבוצת ישרס של שלמה אייזנברג

דנה (45) יחליף את שי טאובר, שמסיים 11 שנות כהונה כמנכ"ל הקבוצה וסיכם באחרונה על פרישתו מהתפקיד בסוף 2019

שי באב"ד בדיון בוועדת הכספים / צילום: דוברות הכנסת, יח"צ

באב"ד: "המבקר לא טען לרגע שהיו משחקים בגירעון. המבקר צריך לפרסם דוח במיידי"

מנכ"ל האוצר חשף בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי דוח מבקר המדינה שטרם פורסם מצא שלא היו משחקים בגירעון התקציבי ב-2018 ● מרידור: "אין כסף באוצר היום" ●  עלות מוערכת למערכה שלישית של בחירות: כ-3.3 מיליארד שקל

אתונה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

שמש והטבות מס: כך מנסה יוון למשוך מיליונרים מרחבי העולם

מי שיעתיק את עסקיו ליוון, ישקיע כחצי מיליון אירו ויגור בה יותר מחצי שנה ישלם רק 100 אלף אירו על כל הכנסותיו ● התוכנית נועדה להזרים הון זר למדינה, שעדיין נאבקת בקשיים כלכליים

גיורא שחם, יו"ר רשות המים / צילום: איל יצהר, גלובס

רשות המים: המדינה חשופה לתביעות אם ההסכם עם קיבוצי עמק הירדן לא יאושר

היועץ המשפטי של רשות המים מזהיר כי אם לא יאושר המתווה במתכונתו הנוכחית, המדינה תהיה חשופה לתביעות בסכום של 160 מיליון שקל

איתן מאיר  / צילום: שני נחמיאס

איתן מאיר מונה ליו"ר תמר פטרוליום במקומו של רן אפרתי

מאיר ייכנס לתפקיד בתחילת ינואר 2020 ויחליף את רן אפרתי ● בתפקידו האחרון כיהן מאיר כמנכ"ל חברת האנרגיה דליה במשך 11 שנים

ענת גואטה / צילום: איל יצהר

בדרך לספק שירותי מסחר בישראל: רשות ני"ע מקלה על גופים משוויץ

בנקים שוויצרים מורשים שירצו לספק שירותי ברוקראז' לציבור הרחב בישראל יידרשו להגיש "רק" בקשה להיתר למתן שירותים אלה

אמזון./ צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון עולה עם תרגום לעברית ויוצאת במבצע שילוח חינם לישראל

זאת בקנייה מעל 49 דולר ● המבצע אומנם לא חל כאמור על כל המוצרים הנמכרים באמזון, אבל רבים מהם, בקטגוריות השונות, כן נכללים בו

דניאל אלפנביין/ צילום: יחצ

דניאל אלפנביין מונה לסמנכ"ל תוכן ופיתוח עסקי ברדיוס 100FM

אלפנביין יחליף בתפקיד הסמנכ"ל את קרן מילוא שיצאה לחופשת לידה ותחזור כשדרנית