גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדור החדש של סוזוקי ויטארה: אמינה, אבל לא רק

הויטארה היוצאת של סוזוקי הייתה אופנתית ושמרה על ערכה, אך לקתה במנוע רועש ושלדה קופצנית ● היורשת שומרת על העיצוב ומתחדשת במערכת הנעה מתקדמת ובשדרוג נוחות הנסיעה

סוזוקי מוטורס היפנית היא דוגמה יוצאת דופן לחברה שפועלת נגד כל המוסכמות של תעשיית הרכב. היא עצמאית, ללא "ספונסר" גדול מהתעשייה שמחזיק בנתח מהותי מהבעלות עליה; ללא שותפויות טכניות מהותיות עם יצרניות זרות; ללא נוכחות בשוק האמריקאי ועם נוכחות מזערית בשוק הסיני; ללא דגמי פרימיום יוקרתיים ועתירי רווח; וללא נגישות מוצהרת לטכנולוגיות היברידיות וחשמליות מהדור האחרון או לתוכניות פיתוח של רכב אוטונומי. בקיצור, כל הסיבות שאמורות היו לגרום לה להתמזג או להיעלם בימים טרופים אלה.

אבל דווקא היעדר יתרונות לגודל סייעו לחברה הקטנה לפתח כישורי הישרדות ייחודיים במהלך השנים. כמו, למשל, הנדסה סופר יעילה עם פיתוח עצמאי של רוב הרכיבים, שמאפשר לה להקטין את התלות בגורמי חוץ, לשלוט בצורה הדוקה באמינות, ולהרוויח הרבה כסף גם בפלח התחתון והזול של השוק, שנחשב לבלתי אטרקטיבי. מובן שלא מזיקה העובדה שהחברה מתמחה זה ארבעה עשורים בייצור רכבי פנאי-שטח אופנתיים וקומפקטיים. פעם זו הייתה נישה אזוטרית - וכיום מנוע צמיחה אדיר של כל התעשייה.

כתוצאה מכך הגדילה סוזוקי את מכירותיה באירופה, אחד השווקים התחרותיים ביותר בעולם. היא מכרה שם בשנה החולפת יותר מרבע מיליון מכוניות - יותר משליש מהן מדגם הויטארה. לפיכך, אין זה מפתיע שהדור המחודש של הכלי זכה לעדכון הנדסי מקיף שמציב אותו בעמדה תחרותית. 

העיצוב המוזר הפך לסימן היכר

אחרי חמישה דורות של ויטארה, מעצבי סוזוקי כבר יודעים כל מה שניתן לדעת על העדפות הקהל שלהם, וגם עיצובו של הכלי החדש הוא מלאכת מחשבת של אריזה ומיתוג. עם אורך של פחות מ-4.2 מ', הרכב קצר ביותר מעשרה סנטימטרים מהאח סוזוקי SX4. הוא ניצב על בסיס גלגלים של 2.5 מ', כמה סנטימטרים פחות מרוב מכוניות הסופר-מיני המודרניות. שילוב של משטחי גוף זקופים, ממד גובה גדול מהממוצע, חישוקים מרשימים, קשתות גלגלים מודגשות וגריל מסיבי - גורמים לו להיראות גדול, קשוח ומרשים הרבה יותר ממידותיו.

כמובן שמעצבי סוזוקי לא ויתרו על מוזרויות, שהן סימן היכר של המותג, וציידו את הרכב בגריל ש"מחייך" אל סביבתו בפה מלא "שיניים" גדולות, אנכיות ועטויות כרום. ועדיין, האפקט הכללי ברחוב הוא של כלי עדכני שמעורר עניין גם אצל הסבא וגם אצל הנכדים שרק קיבלו רישיון, במיוחד הכלי שבו נהגנו, שהיה בעל רמת גימור גבוהה וגוונים שונים של גוף הרכב והגג שלו. 

מפתן הכניסה ממוקם בגובה נוח במיוחד עבור בני גיל הזהב, שנמנים עם הלקוחות הנאמנים ביותר של הויטארה בישראל. המרחב בתא הנוסעים אינו נדיב כמו ב-SX4 , שבסיס הגלגלים שלו ארוך ב-10 סנטימטרים. אבל שמשות צד בגודל נדיב וגג גבוה יוצרים תחושה אוורירית ונעימה בתא. מרחב הרגליים מאחור סביר לבעלי קומה ממוצעת, והמושב האחורי רחב דיו עבור שני מבוגרים פלוס נספח קומפקטי. ועם נפח של 375 ליטר ותכנון יעיל ושטוח, תא המטען יבלע ללא קושי ציוד פיקניק טיפוסי או שניים-שלושה הליכונים מתקפלים.

בכל הקשור לאיכות החומרים, הדור החדש של הויטארה מביא עימו קפיצת דרך משמעותית. משטחי הפלסטיק הנוקשים והזולים למגע כוסו בדיפונים רכים ונאים, יש לא מעט עיטורים מוכספים וטקסטורות עדכניות והתחושה הכללית הרבה יותר מושקעת. גם בידוד רעשי המנוע השתפר משמעותית, אם כי במהירות גבוהה מ-120 קמ"ש עדיין חודרים לתא לא מעט רעשי רוח. הנדסת האנוש פשוטה ויעילה, כמקובל אצל סוזוקי.

מסך ענק ומערכות בטיחות מינימליות

האבזור התקני מכובד וכולל מסך מולטימדיה ענק, מהתקנה מקומית, עם מערך מקיף של אפליקציות שימושיות ומקוונות וזיהוי פקודות קוליות בעברית. בעמדת הפיקוד יש אפילו שעון אנלוגי ענק. אבל בינתיים, לפחות, הרכב לא מגיע לארץ מצויד בחבילת סיוע אקטיבי להיגוי ולבלימה או בבקרת שיוט מסתגלת, כמו שמקובל אצל רוב המתחרים מהדור האחרון. הוא מסתפק במובילאיי בלבד.

החידוש המרכזי במודל 2019 הוא נטישת מנוע ה-1.6 ליטר העייף, המחוספס והרועש לטובת מנועי טורבו עדכניים בנפח 1 ליטר ובנפח 1.4 ליטר. גרסת המבחן שלנו צוידה במנוע הגדול יותר, שמייצר 140 כ"ס - כ-20 כ"ס יותר מהמנוע היוצא - ומומנט גבוה יותר ב-50% שמושג בסל"ד הרבה יותר נמוך. כל העסק משודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

כבר פגשנו במערכת ההנעה הזו ב-SX4, ובויטארה הקלה יחסית היא מבצעת טרנספורמציה מרשימה. הזינוק מאפס ל-100 התקצר בכמעט 3 שניות, המנוע מטפס בצורה חלקה לאורך כל קשת הסל"ד, והרכב מרגיש מלא חיוניות ומאיץ במרץ אפילו בעליות שבהן קודמו החלוש נאבק להשיג אוויר.

תיבת ההילוכים חלקה וזריזה, ולרשות הנהג עומדים אפילו מתגי שליטה להעברה ידנית של הילוכים מההגה נוסח טיפטרוניק - ולא שאי פעם מישהו באמת ישתמש בהם בארץ. צריכת הדלק הריאלית תלויה בסגנון הנהיגה, ונהגים כבדי רגל ושוחרי "קיקדאון" יתקשו להשיג יותר מעשרה קילומטרים לליטר.

מסיבה לא ברורה, שומרת סוזוקי את ההנעה הכפולה המצוינת שלה דווקא לגרסת ה-1 ליטר. גרסת הטורבו החזקה מסתפקת בהנעה קדמית. התוצאה היא לא מעט "היגוי מומנט" (לחימת הגה) בעת האצה בריאה. פחות אמנם מב-SX4 עם אותו מנוע, אבל עדיין מורגשת בהחלט. לא תורמת גם העובדה שההיגוי מרגיש קליל מדי במהירויות גבוהות.

מנגד, השלדה עצמה עברה שדרוג הנדסי יסודי מאוד. הבקרה על תנודות הגוף בפניות הדוקות מופתית, אחיזת הכביש מכובדת, ומי שיתרגל להיגוי לא יתקשה לתרגם את פוטנציאל הביצועים של המנוע להנאה על כבישים ראויים.

שלב נוסף במעבר מרכב שטח לרכב עירוני

שדרוג חשוב ביותר בוצע בסעיף נוחות הנסיעה. אנשי סוזוקי לקחו ברצינות את הביקורת על הספיגה הנוקשה, והתגובה המקפצת של המתלים בדגם היוצא. הדור החדש כבר מטפל במיומנות מרשימה במהמורות עירוניות ובדרכי עפר, מבלי להתפשר על רכות מיותרת. ואם כבר הזכרנו דרכי עפר, כבר הדור היוצא זנח את יכולות השטח המרשימות של הדורות המוקדמים של הויטארה לטובת התנהגות "עירונית" וחיסכון במשקל ובדלק. מודל 2019 מסתפק במרווח גחון של 18 סנטימטר ובתפקוד מוגבל מחוץ לאספלט. מנגד, לרכב אין בעיה לדלג בקלילות על מדרכות גבוהות בשדה הקרב העירוני.

המחיר של ויטארה 1.4 ליטר טורבו מתחיל בכ-130 אלף שקל. עם איבוד ערך מינימלי ובהתחשב בביצועים ובמוניטין, הגרסה החדשה של הויטארה לא תתקשה להותיר את המותג בתמונת התחרות בפלח, שהופכת לקשה יותר ויותר. על פניו נראה שדווקא גרסת ה-1 ליטר כפולת ההנעה הזולה יותר היא האטרקטיבית במשפחה כרגע, אך טרם נהגנו בה. המשך יבוא.

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה 2X4

החודש הושקה בארץ גרסת 2x4 חדשה ומוזלת של ה"קונה", שעד כה הוצעה עם הנעה כפולה. המחיר צנח בכעשרת אלפים שקל ל-126 אלף בגרסת הבסיס (132 אלף בגרסה המאובזרת) ומנוע ה-1.6 ליטר טורבו הוא החזק בפלח עם 177 כ"ס. תיבת ההילוכים כפולת מצמדים, וגם גרסת הבסיס מגיעה עם מערך מקיף של מערכות סיוע לנהג.

סיאט ארונה 1.5 ליטר

סיאט ארונה זינקה תוך זמן קצר לצמרת המכירות בפלח שלה, בעיקר תודות לגרסת 1 ליטר עם 115 כ"ס במחירים של 110-116 אלף שקל. אולם קיימת גם גרסה שרירית עם מנוע 1.5 ליטר טורבו שמייצר 150 כ"ס ל-100 ב-8.3 שניות ועולה 138 אלף שקל ברמת אבזור גבוהה. הרכב מעט קצר ונמוך מהויטארה, אבל בסיס הגלגלים ארוך ב-7 ס"מ.

שברולט טראקס

שברולט טראקס כבר אינו צעיר, אבל עדיין נראה עדכני. הוא גבוה יותר מכל המתחרים בפלח, המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס, שמשודך לתיבה בת 6 מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות. לרכב אין חבילת בטיחות או סיוע אקטיבית, אבל רמת האבזור מכובדת. המחיר מתחיל ב-123 אלף לפני הנחות אגרסיביות.

עוד כתבות

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ביידן בהצרה דרמטית: "אם ישראל תרחיב את הפעולה ברפיח - לא נשלח לה פצצות"

צה"ל בהודעה לילית: "תוקפים מטרות טרור של חמאס במרכז הרצועה" • אחרי גל התקיפות בלבנון: חיזבאללה מודיע על שני הרוגים מכוחותיו • שיגורים זוהו מרפיח למעבר כרם שלום, לוחם נפצע קל • צה"ל ושב"כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה • עדכונים בולטים

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"