גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החיים בירוק: שלמות מעולם לא הייתה עניין זול

הדור החדש של ספינת הדגל "המחושמלת" של מרצדס הוא פתרון מושלם, תרתי משמע, לטייקונים עם מצפון סביבתי

על זנבה של ה-S560 המהודרת, שהמתינה לנו למבחן, הופיעה סיסמת השיווק הידועה של המותג "הטוב ביותר או כלום". צריך מידה נכבדה של יהירות כדי להתהדר בסיסמה כזו וגם לא מעט אטימות חברתית. במיוחד כאשר אתה חולף במכונית של מיליון שקל ליד אנשים שאין להם כלום, פשוטו כמשמעו. אבל לעיתים צריך לשים בצד את הציניות השיווקית, ולהודות שהביטוי "THE BEST" הוא תיאור ענייני ומדויק, וזה בדיוק המקרה של ה-S560.

גרסת הפלאג-אין של ספינת הדגל הגרמנית חוזרת אלינו לאחר הפסקה ממושכת, שבה עברה התאמות הנדסיות נחוצות לתקינת ה-WLTP. עיצובה החיצוני נותר כמעט ללא שינוי - זו עדיין לימוזינה אלגנטית אך מעוררת יראה, באורך 5.25 מטרים. אבל מתחת לכסות, זו ברייה שונה מאוד מקודמתה.

היא מצוידת בסוללה מדור חדש עם קיבולת מוגדלת של 13.5 קילוואט ודחיסות אנרגיה גבוהה יותר; יש לה מנוע חשמלי ומנוע V6 שמייצרים כעת במשולב יותר הספק ומומנט - 470 כ"ס ו-71 קג"מ; היא יכולה לנסוע על חשמל בלבד לטווח של עד 50 ק"מ, 40% יותר מקודמתה; פליטת ה-CO2 שלה פחתה וכך גם צריכת הדלק המוצהרת. על כל העסק מנצחת ארכיטקטורה אלקטרונית ומעבדים שפותחו במקור עבור סדרת הרכב החשמלי "נטו" החדשה של מרצדס, EQ.

תא הנוסעים מוכר לנו היטב מסדרת ה-S הנוכחית. הוא משלב עיצוב פנים מרהיב, דיפון וגימור ברמה עילית ובידוד רעשים טוטאלי. מערך הפיקוד מבוסס עדיין על מסכי LCD ענקיים שדורשים לא מעט תשומת לב בנהיגה, אם כי ניתן לתפעל חלק נכבד מהאופציות בעזרת סייען קולי ידידותי מהדור האחרון של מרצדס.

יש גם גם מנגנוני עיסוי מתקדמים יותר במושבים הקדמיים, כולל תוכנית שמשלבת שיאצו אינטנסיבי עם חימום שתחסוך לכם ביקור יקר אצל הפיזיותרפיסט (ואצל הפסיכולוג). כראוי ללימוזינת שרד, מאחור יש שני מושבים מרכזיים עם כוונון חשמלי נפרד ומרחב רגליים, שגובל בהגזמה. המינוס היחיד הוא התכווצות תא המטען ל-395 ליטר בלבד בשל הבליטה של הסוללה מאחור. אבל לא לדאוג. הבטלר יביא את שש המזוודות שלכם לשדה התעופה/יאכטה ברכב נפרד.

הסוללה הענקית אינה למראית עין. טעינה של פחות משעה בסיוע מטען פנימי מקורר ברכב ויחידת קיר ביתית של מרצדס - שולחת אתכם לדרך עם סוללה מלאה בתוך פחות משעה. אחרי מבחן משולב של 35 ק"מ, שכלל עומסי תנועה מקובלים, עליות וגיחה נינוחה לכביש בין-עירוני, גילינו שעוד נותרו לנו 30% מטעינת הסוללה, מה שהופך את היעד של 50 ק"מ לריאלי. תמיד אפשר גם לטעון את הסוללה תוך כדי נסיעה, אם כי במחיר פעילות מוגברת של מנוע הבנזין.

המכלול מעביר את הכוח בצורה הרבה יותר חלקה וזריזה בהשוואה לדור הראשון של ה-S פלאג-אין, גם תחת עומס, ורק שינוי מזערי בצליל מעיד על העברת הכוח בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין ולהפך.

החוויה המוזרה ביותר היא דווקא על הכביש המהיר. מטפסים ל-140 קמ"ש, מפעילים את בקרת השיוט והרכב עובר לנסיעה על חשמל ומפלח את האוויר בשקט כמעט לא מציאותי. אם מוסיפים לכך מתלי אוויר ממוחשבים, שמבודדים לחלוטין את התא ושוכניו מפני האספלט, מקבלים תחושה של מעין רחפת נוגדת-כבידה שנלקחה מסרט מדע בדיוני. וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על שלל מערכות הסיוע הכמעט-אוטונומיות. לבוס זה לא משנה, אבל הנהג הפרטי ישמח לדעת, שניצול נכון של המכלול החשמלי יקטין את תדירות הביקור בתחנות הדלק לפעם ב-800 ק"מ.

מי שמיצה את כל "הירוק" הידידותי הזה ורוצה לפגוש בצד האפל של "הכוח", יתכבד ויסיט את מתג מערכת הניהול למצב "ספורט" וייתן הדיפה ראויה למצערת. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 5 שניות, מומנט מיידי של 71 קג" ימתח את שרירי הצוואר שלכם כמו הנפת משקולות בחדר הכושר, והשלדה, שמאזנת את עצמה תחת עומס, מאפשרת לכל נהג להיכנס לפניות הדוקות במהירות מגוחכת. למרות משקל 2.2 טון, המכונית לא משאירה את הנהג מחוץ לתמונה ומתגמלת אותו בהיגוי מאוזן ונעים ובתגובות מהירות ומהנות של השלדה.

מחיר של 1.15 מיליון שקל אינו קל לעיכול לרוב השכירים, אך מנקודת המבט של טייקונים מקומיים הוא מגלם בתוכו הטבת מס של מאות אלפי שקלים, באדיבות כחלון, ומייקר את הגרסה הזו באחוזים בודדים בלבד לעומת דגם ה- S500 "הרגיל" והפחות מתוחכם. שלמות מעולם לא הייתה עניין זול. 

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"