גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סגרנו במכה אחת 30% מהסחר בסמים בישראל. ראשי טלגראס השתינו מהמקפצה"

רשויות האכיפה מכנות את ראשי "טלגראס" ראשי ארגון פשיעה: "התנהלו כמו תאגיד פשע לכל דבר, כמו חברת הייטק" ● גורם בכיר המעורב בחקירת הסחר בסמים בקבוצת טלגראס: "אמרנו לעצמנו - די" ● "צריך להיזהר מהמעטה האידאולוגי הזה, מאחוריו יש מכירת סמים בצורה לא מוסדרת, כולל לקטינים"

עסקת טלגראס / אילוסטרציה: Shutterstock
עסקת טלגראס / אילוסטרציה: Shutterstock

"ראשי ארגון 'טלגראס' השתינו מהמקפצה. הם התנהלו כאילו אין משטרה וכאילו אפשר לצפצף על הכול, כשהם מלבישים על הסחר העצום בסמים מעטפת של אידיאולוגיה של לגליזציה. תחת המעטה הזה הם ביצעו פעולות סחר בכמויות עצומות, שתפסו נפח משמעותי - של בין 30% ל-70% - מפעילות הסחר בסמים בישראל. אמרנו לעצמנו די. חייבים לעצור את זה" - כך אמר היום (ג') ל"גלובס" גורם בכיר המעורב בחקירת הסחר בסמים בקבוצת "טלגראס" - קבוצת מכירת המריחואנה וסמים אחרים שפעלה עד היום באפליקציית הטלגרם. 

על רקע המאבק להפיכת השימוש בקנאביס לחוקי בישראל בשנים האחרונות ועל רקע הבעת התמיכה של לא מעט מפלגות בלגליזציה של סמים קלים לקראת הבחירות הקרבות, עצרו הבוקר שוטרי משטרת ישראל וחוקרי רשות המסים 42 חשודים בחשד לחברות בארגון פשיעה - אותה קבוצת "טלגראס". החשודים שייכים לדרג הניהול הבכיר ביותר באפליקציה, הנותנת פלטפורמה למכירת סמים. ברשת חברים עשרות מנהלים בדרגי בכירות שונים, אלפי סוחרים ועשרות אלפי משתמשים. מרבית החשודים משתייכים לדרג הבכיר ביותר בארגון, בהם ראש הארגון, שלושת סגניו ובעלי תפקידים בדרגת מנהלים.

ירוק לפתח הבית

רשויות האכיפה מכנות את ראשי "טלגראס" ראשי ארגון פשיעה. בהודעת הרשויות על המעצר, נכתב, כי "עד עתה נהנו אנשי ארגון הפשיעה, הסוחרים והלקוחות מאנונימיות, שהוסרה על-ידי המשטרה". לפי החשד, נמכרו במסגרת פעילות הארגון בישראל, באמצעות טלגראס, סמים בשווי מאות מיליוני שקלים ובמשקל כולל של עשרות טונות. מטבע הדברים לא שולמו מסים בגין ההכנסות ממכירת הסמים, וכן בוצעו עבירות הלבנת הון סביבם, כדי להסתירם ולהכשיר את השימוש בהם.

החשודים שנעצרו הבוקר נחקרו באזהרה וחלקם הובאו לדיונים הארכות מעצר במהלך היום. חלק מהחשודים נעצרו בחו"ל, בין היתר באוקראינה, כאשר אחד העצורים שם הוא מבכירי "הארגון". לחשודים מיוחסות עבירות של ניהול ומימון ארגון פשיעה, מסחר והספקה של סמים מסוכנים במסגרת ארגון פשיעה, תיווך בעסקי סמים מסוכנים במסגרת ארגון פשיעה, שיבוש מהלכי משפט במסגרת ארגון פשיעה, קשירת קשר לפשע במסגרת ארגון פשיעה, ביצוע עבירות מס וכן עבירות נוספות.

תאגיד פשע לכל דבר

הגורם הבכיר המעורב בחקירה חשף בפני "גלובס" טפח מהמערך שניהל אותו "ארגון הפשיעה" לכאורה. "אם הולכים לפי הערכה שמרנית, בבת אחת התיק הזה סוגר במכה אחת לפחות 30% מהתופעה העבריינית של הסחר בסמים בישראל. אין לזה תקדים. באיזה תיק של ארגון פשיעה אוספים במכה אחת 30% מהתופעה העבריינית הענקית? זה מה שעושה המבצע הזה שהגיע לשלב הגלוי היום", הוא אומר.

אותו גורם גם מתקומם נוכח הניסיון - שכבר החל - לנגח את החקירה באמירות כמו "די למרדף אחר מעשני הסמים". לדבריו, "יש פה תופעה לא מתקבלת על הדעת, שלא ניתן לומר עכשיו נוכח התופעה 'מה אתם רוצים? תנו לעשן בשקט'. האירוע הזה, המעצר העצום הזה, הוא לא נגד משתמשים בסמים, והוא אפילו לא נגד הסוחרים הקטנים שהשתמשו באפליקציה, הוא נגד מגה-מגה סוחרי סמים שהשתמשו בארגון, בשיטתיות ובחלוקת תפקידים שהמערכת כמעט לא ראתה שכמותה מעולם".

"הם התנהלו כמו תאגיד פשע לכל דבר, כמו חברת הייטק. הייתה בארגון חלוקת תפקידים מדהימה, כולל מערכת קידומים, מערכת בקרות, וכולל מחלקות שלכאורה תחומי העיסוק שלהם לגיטימיים כמו מחלקת משאבי אנוש. בימים הקרובים עוד ייחשפו דברים שלא ניתן לפרסם עדיין ואשר יאירו אור על היקף התופעה, המשמעת, הארגון המופתי. זה לא עוד שימוש ב'קופים' או באנשי קש מוחלשים כמו בארגוני פשיעה מוכרים. יש פה מערכת משומנת ומתוחכמת, ממש חברת הייטק, עם אנשים שהם לכאורה נורמטיביים, שהם מתוחכמים, אינטליגנטיים, שהתהדרו באידאולוגיה של הלגליזציה של הסמים הקלים".

עוד מוסיף אותו גורם, כי "צריך להיזהר מהמעטה האידאולוגי הזה, כי מאחוריו יש מכירת סמים בצורה לא מוסדרת, כולל לקטינים, כשהם בכוונה רוצים כאידאולוגיה למכור סמים לקטינים, כולל מכירה לחיילים, כולל מערך של העלמות מס והלבנת הון בהיקפים עתק. כמו שאמרתי, הם פשוט השתינו מהמקפצה, והיה ברור לכולנו במערך האכיפה שצריך לשים לזה סוף".

הסרת מעטה האנונימיות

היום היה השלב הראשון בתחילתו של "הסוף" שמבקשות רשויות האכיפה לשים לתופעה, כאשר להב 433 - יחידת הסייבר הארצית של המשטרה, היחידה המרכזית במחוז צפון של המשטרה ויחידת יהלום ברשות המסים פתחו בחקירה גלויה בתום תקופה של מספר חודשים שבמהלכם התנהלה חקירה סמויה.

החקירה מלווה באופן רציף מזה כשנה כמעט על-ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, בראשות עו"ד חיים ויסמונסקי, וכן על-ידי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, בראשות עו"ד יובל קפלינסקי.

מאחר שחלק מהחשודים מצויים בחו"ל ונעצרו שם, הפעילות החקירתית נעשית גם בשיתוף האגף ללוחמה בפשיעה המאורגנת ושחיתות של שירות הביטחון באוקראינה וגורמי אכיפה נוספים בארה"ב ובגרמניה. רשויות האכיפה מגדירות את הפרשה כ"פרשה בינלאומית שעניינה הפעלת ארגון פשיעה ברשת, בעל תשתיות בארץ וברחבי העולם, המנהל רשת לסחר בסמים מסוכנים בד בבד עם ביצוע עבירות נוספות".

מחומר החקירה עולה, כי חברי הארגון ניהלו את פעילותם הפלילית על גבי אפליקציית העברת המסרים טלגרם, המאפשרת העברת מסרים אנונימיים בין משתמשיה, כאשר המטרה של החקירה המאומצת בחודשים האחרונים הייתה להסיר את מעטה האנונימיות, ולחשוף את המסתתרים מאחוריו. החקירה הובילה לחשיפת הגורמים שעמדו מאחורי עשרות קבוצות וערוצי תקשורת ששימשו זירה לסחר, תיאום וניהול של כלל פעילות הארגון. "מדובר באחת התשתיות המשמעותיות והמרכזיות לסחר בסמים מסוכנים בישראל", נכתב בהודעת רשויות האכיפה על החקירה.

לדברי הגורם החקירתי ששוחח עם "גלובס", הדרך לחשיפת הפרשה הייתה מפרכת, נמשכה כמעט שנה ודרשה משאבים עצומים מכל רשויות האכיפה המעורבות בחקירה. "מדובר בפעילות ממושכת של חודשים ארוכים, כמעט שנה, שמעורבים בה מאות חוקרי משטרה, רשות המסים וגורמים נוספים מרשויות האכיפה והפרקליטות", אמר. 

לא רק טלגרם תחת חקירה: המדינה שמה אפליקציות על הכוונת

בחודשים האחרונים שמו רשויות האכיפה את השימוש באפליקציות לביצוע עבירות בסדר העדיפויות האכיפתי. המדינה החלה לעקוב ולנטר פעילות עבריינים באפליקציות, שחלקן אפליקציות לא מוכרות, אשר מזוהות מודיעינית כאפליקציות שמופעלות על ידי עבריינים או על ידי גופים עברייניים; אבל חלקן לגיטימיות ומוכרות, כמו הטלגרם.

טלגרם החלה את דרכה כאפליקציית מסרים מיידיים מוצפנת. הערוצים שבה שימשו לפני כמה שנים את המפגינים נגד השלטון באיראן ונכנסו לעולם המדיה הישראלי כעוד פלטפורמה להפצת תוכן. פוליטיקאים ואנשי תקשורת שתקשרו בעבר עם העולם בעיקר בטוויטר ובפייסבוק - בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מערכות חדשות, כתבים פוליטיים ועוד-ועוד - פתחו ערוצים בטלגרם בהם הם מעבירים מסרים.

בניגוד לקבוצות ווטסאפ שמוגבלות ל-256 חברים, ערוצים בטלגרם אינם מטילים הגבלה על מספר העוקבים אחר התכנים שבהם. כמו כן, הם חד כיווניים בלבד ואינם מאפשרים כתיבת תגובות, אופציה שקוסמת לאלה שאינם מעוניינים בביקורת.

הרבה מהפרסום של האפליקציה בישראל נבע מההייפ שנוצר סביב טלגראס, שהייתה עד כה הגדולה בין פלטפורמות הסחר בסמים בטלגרם. טלגראס מונה מעל 100 אלף איש, ונהנתה כמובן מהאנונימיות והפרטיות שמספקת טלגרם, עד שמאמציה של המשטרה להיאבק בתופעה החלו להניב תוצאות.

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שברו שיאים

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"