גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספורט אלגנט: מה קורה כשיצרניות היוקרה נכנסות למרוץ ה-SUV

ראשי התיבות SUV כבר מזמן איבדו בארץ את מרכיב הספורט, ובטח שלא רואות יותר מדי "שטח" ● אבל בעולם דווקא מתייחסים לכך ברצינות, כשגם יצרניות היוקרה נכנסות למרוץ עם גרסאות אימתניות

מזראטי לבנטה טרופיאו /  צילום: יחצ
מזראטי לבנטה טרופיאו / צילום: יחצ

ב.מ.וו X4M "קומפטישן"| הקשחת השלדה

הסיכוי שמישהו ייקח את ה-SUV הגדול שלו למסלול מרוצי כביש הוא אפסי ובכל זאת, קברניטי ב.מ.וו סבורים שיש כיום לקוחות שיהיו מעוניינים גם באפשרות הזו. אם לא בפועל, אז לפחות בתיאוריה. כך נולדה לה גרסת ה-X4M "Competition" החדשה, שבהחלט ניתן לכנות אותה "רכב כביש-שטח-מסלול". בתיאוריה, זו "עוד" גרסה חזקה ומהירה עד כדי גיחוך של ה-X4 האופנתית, עם מנוע 3 ליטרים שעבר את הטיפול של סדנת הספורט של ב.מ.וו ומייצר 510 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ. הרכב יכול לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות ולשנע משפחה על מטענה במהירות של עד 280 קמ"ש.

אבל, זו רק ההתחלה. הרכב קיבל טיפול יסודי ברוח מכוניות מסלול כולל הקשחה משמעותית מאוד של השלדה; בקרה אלקטרונית של תנודות הגוף בפניות ומחשב מנוע, שמאפשר לנהג להעביר כמעט 80% מהמומנט לגלגלים האחוריים, לנתק את כל הבקרות האלקטרוניות ולייצר לעצמו בהינף מתג "מכונת דריפטינג" מסמרת שיער, שרק במקרה היא נראית כמו SUV וגם יכולה לנוע בשטח. הבלמים הוקשחו וחושלו לעמוד בעומס של נהיגת מסלול, ההגה כויל לתגובה סופר זריזה ותיבת ההילוכים מקבילה לזו של גרסאות ה-M המהוללות לכביש, עם העברות אולטרה-מהירות במצב הספורטיבי.

יש גם אפשרות לתכנת את בקרת המשיכה בצורה ליברלית מאוד וכמובן ערכה קוסמטית מקיפה כולל חישוקי 21 אינץ’ עם צמיגי ענק, עיטורים של סיבי פחמן ומערכת פליטה מוגדלת - עם צליל בהתאם. ומי שמוצא את העיצוב הספורטיבי של ה-X4 קצת מוחצן לטעמו, יוכל להזמין את כל הטוב הזה גם ב-X3 בעלת העיצוב "המשפחתי".

המכונית תגיע במהלך השנה לארץ ותעלה מן הסתם פחות מגרסאות ה-M של ה-X5, שעלו בסביבות מיליון שקל.

ב.מ.וו X4M /    צילום: יחצ

למבורגיני URUS | עורק חדש של ביקוש

כאשר למבורגיני השיקה באמצע 2018 את רכב הכביש-שטח הראשון שלה צקצקו הטהרנים בלשונם. "נו, עוד מותג ספורטיבי אקזוטי מוכר את נשמתו". כיום הקולות המבקרים נאלמים דום. עם קרוב ל-400 מכירות בתוך 8 חודשים, במחיר ממוצע של כ-171 אלף אירו ליחידה לפני מסים, ועם רשימת הזמנות שנמתחת כמעט שנה וחצי קדימה במקומות כמו סין, רוסיה והמפרץ הפרסי, ה-SUV האיטלקי החדש מצא/המציא עורק עשיר ורווחי מאוד של ביקוש גלובלי.

אחת הסיבות להצלחה היא השקעה של משאבי הנדסה ניכרים כדי לשמור על ה-DNA של רכבי הספורט של המותג. השלדה והמרכב משלבים בתוכם משטחים נרחבים של אלומיניום וסיבי פחמן, שמפחיתים את המשקל העצמי לפחות מ-2.2 טונות ואילו מערכת ניהול מנוע מתקדמת מאפשרת לנהג "לתפור" על-פי טעמו כמעט כל אלמנט דינמי, כולל העברת עד 87% מהמומנט לגלגלים האחוריים בנהיגת מסלול. יש גם ניהוג אקטיבי של הגלגלים האחוריים ומתלי אוויר נשלטים אלקטרונית שמאפשרים לרכב לשמור על מרכז כובד נמוך מאוד בנהיגה ספורטיבית אך גם לייצר מרווח גחון ראוי לנסיעה על דרכי עפר.

וישנו כמובן המנוע. V8 טווין-טורבו בנפח 4 ליטרים שמייצר 650 כ"ס ב-6,800 בסל"ד ומומנט של 85 קג"מ. התיבה האוטומטית מכוילת במחלקת הספורט-המוטורי של אאודי והתוצאה בהחלט מרשימה: אפס ל-100 קמ"ש ב-3.6 שניות, אפס ל-200 ב-12.8 שניות ו-305 קמ"ש מרביים לאמיצים. גם כאן מופקדים על הבלימה בלמי פחמן קראמיים. החברה טוענת שהרכב גם נוח וחלק מספיק כדי להתמודד אפילו עם זחילה יומיומית בפקקים וברחובות הערים.

ללמבורגיני עדיין אין סוכנות רשמית בארץ, אך זה לא הפריע ל-2 מכוניות כאלה, לפחות, לנחות בישראל בשבועות האחרונים.

למבורגיני URUS /    צילום: יחצ

בנטלי בנטיגה | 1 קמ"ש יותר מהלמבורגיני

כל ניסיון להבין את תכלית הקיום של רכב דוגמת "בנטלי BENTAYAGA" דורש מיומנות בפסיכולוגיה. מי שמשלם כמעט 2.4 מיליון שקל, אחרי מסים, עבור "כביש-שטח", שמיוצר בעבודת יד, נמתח לאורך של יותר מחמש ורבע מטרים, (כמעט) לעולם לא יורד לשטח וברוב המקרים מאחורי ההגה שלו נמצא נהג פרטי, אינו עושה זאת בגלל שהוא "צריך" רכב כזה אלא כדי למלא חסך פסיכולוגי. לפיכך, גם אין מקום לשאלה למה סדרת הבנטיגה "צריכה" גרסת ביצועים כמו ה-SPEED החדשה, עם מנוע 12 צילינדרים טורבו, שמייצר 635 כ"ס ו-90 קג"מ.

מה שבטוח הוא, שכדאי לצייד את הנהג הפרטי ברישיון מרוצים כי גרסת הדגל החדשה מסוגלת להניע את הרכב מאפס ל-100 ב-3.9 שניות ולהגיע למהירות לא מוגבלת של 306 קמ"ש. אלו הם שני קמ"ש סמליים, אבל חשובים, יותר מגרסת הדגל של מזראטי/פרארי ו-1 קמ"ש יותר מהמהירות המוצהרת של למבורגיני "אורוס". ומכיוון שבלימת SUV במשקל כמעט 3 טונות, שדוהר ב-306 קמ"ש, היא לא עניין של מה בכך, מצויד הכלי בבלמי דיסק עצומים מחומרים קראמיים, שיכולים לעמוד בטמפרטורה של יותר מאלף מעלות.

כדי לבדל את ה"ספיד" דגם מהבנטיאגה של "פשוטי העם", מצוידת הגרסה הזו בחישוקי 22 אינץ’ ממותגים, שמיוצרים בכמות מוגבלת אך ורק עבור הדגם הזה. יש עוד כמה פריטים קוסמטיים ייחודיים, שיבשרו לעוברי האורח בחניה של הקזינו במונטה קרלו (או בדובאי) שלפניהם גרסה מיוחדת. את כל השאר משאירה החברה, כמקובל, להתאמה אישית על-פי טעמו של הלקוח - כולל צבע וחומרי הדיפון, בחירה בין שניים או שלושה מושבים מאחור וכו’.

והמחיר? בסביבות 228 אלף אירו לפני מסים, כ-45 אלף יותר מגרסת ה-W12 "הסתמית".

בנטלי בנטיגה /    צילום: יחצ

מזראטי לבנטה טרופיאו | הלב של פרארי

כשלמבורגיני שלפה מהשרוול את ה-URUS תחת הכותרת "ה-SUV המהיר בעולם", פרארי, השכנה והיריבה הוותיקה ממחוז אמיליה רומנה, מצאה את עצמה בבעיה. פרארי נשבעה לא אחת בפומבי כי לעולם לא "תרד בדרגה" ולא תייצר רכבי SUV. אבל מצד שני, ה-URUS זכתה להצלחה לא מבוטלת והיא מאיימת להכפיל ולשלש את מכירות המותג המתחרה. הפתרון שהגו קברניטי פרארי הוא גרסת ה-TROFEO החדשה של ה-LEVANTE מבית החברה-הבת מזראטי. במשפחת הלבנטה לא חסרים כבר היום דגמים חזקים ומהירים, אבל הטרופאו הוא ללא ספק עליית כיתה. בליבו נמצא מנוע ה-V8 טווין טורבו בנפח 3.8 ליטרים של פרארי, שמכויל לספק 590 כ"ס ו-73 קג"מ, מה שהופך אותו למנוע החזק ביותר של המותג אי פעם.

הלב הקולני של פרארי מסוגל לדחוף את הכלי המאסיבי מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות ולמהירות סופית של 304 קמ"ש. את הכוח מרסנת שלדה עם מתלי אוויר אקטיביים ומערכת הנעה כפולה, שזכתה לטיפול במחלקת ההנדסה המהוללת של החברה האם ומי שרוצה לחיות "על הקצה", יכול לנתק את ההנעה הכפולה, להעביר מלוא הכוח לאחור ולדחוף את הרכב להחלקות אובדניות על המסלול. כראוי לדגם דגל, הטרופאו גם זוכה לטיפול מיוחד במחלקת החייטות והקוסמטיקה של המותג האיטלקי.

כל הטוב הזה אמור לנחות בישראל בקרוב במחיר משוער של כמיליון שקל.

עוד כתבות

המיליארד והמשקיע קן פישר / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

המשקיע קן פישר איבד חוזה בהיקף 600 מיליון דולר בשל הערה סקסיסטית

מדינת מישיגן משכה את קרן הפנסיה שלה מחברת פישר השקעות של המיליארדר ● זאת לאחר שיו"ר ומייסד חברת ההשקעות העיר הערות סקסיסטיות בכנס בשבוע שעבר

מה אפשר לקנות ב-1.2 מיליון שקל בדרום הארץ / צילום: טלי בוגדנובסקי

איזו דירה תוכלו לקנות ב-1.2 מיליון שקל בדרום הארץ

דירת 3 חדרים באילת, קוטג' דו משפחתי במצפה רמון, דירת 4 חדרים בבאר שבע או וילה בת 6 חדרים בדימונה

סינגפור מראה כללי/צילום:shutterstock אס איי פי קריאייטיב

תיירות ומשבר האקלים: סינגפור מדגימה איך אפשר להפוך לימון סביבתי ללימונדה תיירותית

סינגפור היא אחת המדינות המוטרדות מאוד כבר עכשיו מנזקי האקלים, בעיקר מעליית פני הים ● את הדאגה המוצדקת ניתבה לשורה של פרויקטים סביבתיים, שהפכו גם לאתרי פנאי ולאטרקציות תיירותיות

סופת הטייפון הגיביס ביפן / צילום: רויטרס

הרשויות ביפן: על 8 מיליון איש לעזוב את בתיהם בעקבות סופת טייפון

רוחות חזקות וגשמים בהיקף חסר תקדים מכים היום את טוקיו ואזורים נרחבים במרכז יפן ● מזג האוויר החריג, שהגיע במסגרת סופת הטייפון הגיביס, הוביל את ממשלת יפן להצהיר על מצב חירום בכוננות הגבוהה ביותר

החוג לספרות באוניברסיטת תל אביב / צילום: מתן פורטנוי

האפליה האמיתית באקדמיה היא לא בין אוניברסיטאות ומכללות

הפער האמיתי אינו בין מרצה באוניברסיטה למרצה במכללה, אלא בין מי שפתוחה בפניו האפשרות להשכלה גבוהה וקריירה מחקרית לבין מי שהאפשרות, בפועל, חסומה בפניו ● דעה

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

טראמפ עוצר את שיחות הסחר עם טורקיה ומקפיץ את המכס על יבוא פלדה

בנוסף הודיע נשיא ארה"ב כי המכס על פלדה מיובאת מטורקיה יעלה ל-50% וכי הוא צפוי להטיל סנצקיות גם נגד בכירים טורקים

ניצול מרבי של חומרי גלם / צילום: סן פלגרינו - יח"צ חו"ל

עד הפירור האחרון: קולניריה ירוקה שבה אוכלים הכל, כולל הכל

אחד הביטויים הקולינריים של המגמה הסביבתית "אפס פסולת" הוא "אפס פחת", שימוש בכל החלקים של חומר הגלם, שלרוב היו נזרקים מיד לאשפה ● כך מוצאים חלקים לא פוטוגניים כמו אשכי עגל, עיני דגים או קליפות וגבעולים את דרכם אל הצלחות במיטב מסעדות תבל

הזוכים בפרס נובל לכלכלה 2019: אסתר דופלו, אבהיג'יט באנרג'י ומייקל קרמר  / צילום:  Karin Wesslen/TT News Agency/via REUTERS

הזוכים בפרס נובל לכלכלה: שלושה חוקרים בתחום העוני העולמי

החוקרים אסתר דופלו, אבהיג'יט באנרג'י ומייקל קרמר הם שלושת הזוכים בפרס ● דופלו היא האישה השנייה שזכתה בתולדות הפרס, והיא נשואה לזוכה שלצידה, באנרג'י ● הפרס הנחשק בתחום הכלכלה חגג יובל השנה, אחרי שב-1969 הוא הוענק לראשונה

אי הפלסטיק/ צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כתם מוסרי: אי הפלסטיק באוקיינוס השקט זורע הרס וגדל לממדים בלתי נתפסים

הוא זכה לכינוי אי הפלסטיק, אבל למעשה מדובר בכתם עצום בגודלו – משהו בין מדינת טקסס לרוסיה כולה - שהולך ומתפשט באוקיינוס השקט, זורע הרס, ובעיקר לא הולך להיעלם לשום מקום ● האשמים: כולנו

 עו"ד מיכאל דבורין /צילום: יונתן בלום

"במשרד עורכי דין תל אביבי ממוצע יש 80% שמאלנים ו-20% ימנים וגם הם 'בארון'"

עו"ד מיכאל דבורין, היועץ האסטרטגי-פוליטי לקמפיין של הליכוד, בראיון אישי ● על הילדות בירושלים, על הסכמי אוסלו, על הבחירה במשפטים, על ההתמודדות בבחירות ללשכה, ועל התיקים הפליליים נגד ראש הממשלה

זה בידיים שלנו / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עשה זאת בעצמך: עד שהממסד יתעורר, יותר ויותר אזרחים מתגייסים להציל את כדור הארץ

יכולנו להביא תסריטי אימה של אסונות אקלים, אבל בחרנו להציג את הפתרונות ● כך אפשר לעצור את ההתחממות הגלובלית - אבל חייבים לפעול עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי

צב ים עם קשית תקועה בפיו/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הגיליון הירוק: פרויקט מיוחד על משבר האקלים

הגיע הזמן להודות בכך: למשבר האקלים יש השלכות כלכליות מובהקות והאחריות מוטלת על כולנו ● למה לא באמת מדובר בסוגייה פוליטית, מה ההשלכות של עוד כמה מעלות ואיך עסקים בעולם כבר נערכים עם פתרונות ● מגזין G של "גלובס" הוקדש השבוע כולו לסיקור משבר האקלים. קבלו הצצה

מוחמד סעוד הבלוגר הסעודי / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

מוחמד סעוד, המוכר בכינויו "הבלוגר הסעודי": סוחטים אותי

מוחמד סעוד המפרסם חדשות לבקרים ציוצים בעד ישראל וראש הממשלה נתניהו בחשבון הטוויטר שלו, ואף נפגש עם נתניהו לפני מספר חודשים, מאשים את האקטיביסט באיומים ● זאת בתגובה לציוץ שפרסם רותם בו נכתב: "לא מציע לך להיכנס איתי ראש בראש כי זה יגמר רע מאד בשבילך"

מרכז העיצוב דיזיין סיטי, מעלה אדומים / הדמיה: יח"צ

בכמה שכרה רשת פנדור 600 מ"ר בדיזיין סיטי במעלה אדומים?

ועוד דירות וחללים שנמכרו והושכרו לאחרונה

מטבע של 5 שקל /צילום: תמר מצפי

מדוע השקל הוא המנצח הבלתי מעורער של שוק המטבעות?

השאלה היא לא מדוע השקל חזק, אלא מדוע הוא הכי חזק בעולם ● דעה

נשים סיניות מבוגרות / צילום: רויטרס

יותר מבוגרים, פחות עובדים: המלכוד שמאיים על הצמיחה העולמית

83 מדינות נמצאות במצב שבו אוכלוסייתן מזדקנת בהתמדה, והמשמעות היא אחת: כלכלתן מועדת לדעיכה ● מה קורה להוצאות כשמתבגרים, איך זה משפיע על פעילות המשק ולמה הבייבי בומרס בארה"ב לא מצליחים למכור את בתיהם ● כתבה שנייה על הפצצה המתקתקת של המגמות הדמוגרפיות

עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום

"לא הבנתי כלום. תתחילו מההתחלה": עדי סופר תאני מספרת על ניהול הצד הישראלי של הרשת החברתית הגדולה בעולם

מה עושה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כדי להיות אפקטיבית בניהול ● "האמירה שאם אתה האדם הכי חכם בחדר אז אתה לא בחדר הנכון, נכונה גם למנכ"לים. ואם זה באמת ככה, אז או שצריך לפטר את המנכ"ל או שצריך לפטר את החדר" ●"50 המשפיעות של ליידי גלובס"

נפתלי בנט, איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

מהמעטפות לוועדות - כמה אתם שולטים בחדשות הפוליטיות?

בכמה גדל שיעור ההצבעה במעטפות הכפולות, מי עומד בראש ועדת החוץ והביטחון ומי עוד חבר בסיעה של שקד ובנט?

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

ארה"ב נסוגה לחלוטין מצפון סוריה; הכורדים יאפשרו לאסד להתפרס בגבול טורקיה

עם התקדמות הכוחות הטורקיים, טראמפ הורה על יציאת כאלף חיילים מאזור הקרבות ● לאור הנטישה האמריקנית, הכורדים הגיעו להבנות עם המשטר על כניסתו לשטחים שהיו בידיהם מאז תחילת המלחמה

ההנפקה של ליפט./Shutterstock  צילום:א.ס.א.פ קריאייטיב

אובר לא לבד, גם ליפט תובעת את עיריית ניו יורק: "פוגעת בנוסעים ובנהגים"

חוק חדש בניו יורק קובע כי מעתה על הנהגים יהיה להסיע נוסעים ברכבם לפחות 69% מהזמן ● דובר ליפט: "חוק זה אינו נועד להתמודד ברצינות עם נושא העומס התחבורתי והפקקים, וסופו לפגוע בנוסעים ובנהגים בניו יורק"