גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספורט אלגנט: מה קורה כשיצרניות היוקרה נכנסות למרוץ ה-SUV

ראשי התיבות SUV כבר מזמן איבדו בארץ את מרכיב הספורט, ובטח שלא רואות יותר מדי "שטח" ● אבל בעולם דווקא מתייחסים לכך ברצינות, כשגם יצרניות היוקרה נכנסות למרוץ עם גרסאות אימתניות

מזראטי לבנטה טרופיאו /  צילום: יחצ
מזראטי לבנטה טרופיאו / צילום: יחצ

ב.מ.וו X4M "קומפטישן"| הקשחת השלדה

הסיכוי שמישהו ייקח את ה-SUV הגדול שלו למסלול מרוצי כביש הוא אפסי ובכל זאת, קברניטי ב.מ.וו סבורים שיש כיום לקוחות שיהיו מעוניינים גם באפשרות הזו. אם לא בפועל, אז לפחות בתיאוריה. כך נולדה לה גרסת ה-X4M "Competition" החדשה, שבהחלט ניתן לכנות אותה "רכב כביש-שטח-מסלול". בתיאוריה, זו "עוד" גרסה חזקה ומהירה עד כדי גיחוך של ה-X4 האופנתית, עם מנוע 3 ליטרים שעבר את הטיפול של סדנת הספורט של ב.מ.וו ומייצר 510 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ. הרכב יכול לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות ולשנע משפחה על מטענה במהירות של עד 280 קמ"ש.

אבל, זו רק ההתחלה. הרכב קיבל טיפול יסודי ברוח מכוניות מסלול כולל הקשחה משמעותית מאוד של השלדה; בקרה אלקטרונית של תנודות הגוף בפניות ומחשב מנוע, שמאפשר לנהג להעביר כמעט 80% מהמומנט לגלגלים האחוריים, לנתק את כל הבקרות האלקטרוניות ולייצר לעצמו בהינף מתג "מכונת דריפטינג" מסמרת שיער, שרק במקרה היא נראית כמו SUV וגם יכולה לנוע בשטח. הבלמים הוקשחו וחושלו לעמוד בעומס של נהיגת מסלול, ההגה כויל לתגובה סופר זריזה ותיבת ההילוכים מקבילה לזו של גרסאות ה-M המהוללות לכביש, עם העברות אולטרה-מהירות במצב הספורטיבי.

יש גם אפשרות לתכנת את בקרת המשיכה בצורה ליברלית מאוד וכמובן ערכה קוסמטית מקיפה כולל חישוקי 21 אינץ’ עם צמיגי ענק, עיטורים של סיבי פחמן ומערכת פליטה מוגדלת - עם צליל בהתאם. ומי שמוצא את העיצוב הספורטיבי של ה-X4 קצת מוחצן לטעמו, יוכל להזמין את כל הטוב הזה גם ב-X3 בעלת העיצוב "המשפחתי".

המכונית תגיע במהלך השנה לארץ ותעלה מן הסתם פחות מגרסאות ה-M של ה-X5, שעלו בסביבות מיליון שקל.

ב.מ.וו X4M /    צילום: יחצ

למבורגיני URUS | עורק חדש של ביקוש

כאשר למבורגיני השיקה באמצע 2018 את רכב הכביש-שטח הראשון שלה צקצקו הטהרנים בלשונם. "נו, עוד מותג ספורטיבי אקזוטי מוכר את נשמתו". כיום הקולות המבקרים נאלמים דום. עם קרוב ל-400 מכירות בתוך 8 חודשים, במחיר ממוצע של כ-171 אלף אירו ליחידה לפני מסים, ועם רשימת הזמנות שנמתחת כמעט שנה וחצי קדימה במקומות כמו סין, רוסיה והמפרץ הפרסי, ה-SUV האיטלקי החדש מצא/המציא עורק עשיר ורווחי מאוד של ביקוש גלובלי.

אחת הסיבות להצלחה היא השקעה של משאבי הנדסה ניכרים כדי לשמור על ה-DNA של רכבי הספורט של המותג. השלדה והמרכב משלבים בתוכם משטחים נרחבים של אלומיניום וסיבי פחמן, שמפחיתים את המשקל העצמי לפחות מ-2.2 טונות ואילו מערכת ניהול מנוע מתקדמת מאפשרת לנהג "לתפור" על-פי טעמו כמעט כל אלמנט דינמי, כולל העברת עד 87% מהמומנט לגלגלים האחוריים בנהיגת מסלול. יש גם ניהוג אקטיבי של הגלגלים האחוריים ומתלי אוויר נשלטים אלקטרונית שמאפשרים לרכב לשמור על מרכז כובד נמוך מאוד בנהיגה ספורטיבית אך גם לייצר מרווח גחון ראוי לנסיעה על דרכי עפר.

וישנו כמובן המנוע. V8 טווין-טורבו בנפח 4 ליטרים שמייצר 650 כ"ס ב-6,800 בסל"ד ומומנט של 85 קג"מ. התיבה האוטומטית מכוילת במחלקת הספורט-המוטורי של אאודי והתוצאה בהחלט מרשימה: אפס ל-100 קמ"ש ב-3.6 שניות, אפס ל-200 ב-12.8 שניות ו-305 קמ"ש מרביים לאמיצים. גם כאן מופקדים על הבלימה בלמי פחמן קראמיים. החברה טוענת שהרכב גם נוח וחלק מספיק כדי להתמודד אפילו עם זחילה יומיומית בפקקים וברחובות הערים.

ללמבורגיני עדיין אין סוכנות רשמית בארץ, אך זה לא הפריע ל-2 מכוניות כאלה, לפחות, לנחות בישראל בשבועות האחרונים.

למבורגיני URUS /    צילום: יחצ

בנטלי בנטיגה | 1 קמ"ש יותר מהלמבורגיני

כל ניסיון להבין את תכלית הקיום של רכב דוגמת "בנטלי BENTAYAGA" דורש מיומנות בפסיכולוגיה. מי שמשלם כמעט 2.4 מיליון שקל, אחרי מסים, עבור "כביש-שטח", שמיוצר בעבודת יד, נמתח לאורך של יותר מחמש ורבע מטרים, (כמעט) לעולם לא יורד לשטח וברוב המקרים מאחורי ההגה שלו נמצא נהג פרטי, אינו עושה זאת בגלל שהוא "צריך" רכב כזה אלא כדי למלא חסך פסיכולוגי. לפיכך, גם אין מקום לשאלה למה סדרת הבנטיגה "צריכה" גרסת ביצועים כמו ה-SPEED החדשה, עם מנוע 12 צילינדרים טורבו, שמייצר 635 כ"ס ו-90 קג"מ.

מה שבטוח הוא, שכדאי לצייד את הנהג הפרטי ברישיון מרוצים כי גרסת הדגל החדשה מסוגלת להניע את הרכב מאפס ל-100 ב-3.9 שניות ולהגיע למהירות לא מוגבלת של 306 קמ"ש. אלו הם שני קמ"ש סמליים, אבל חשובים, יותר מגרסת הדגל של מזראטי/פרארי ו-1 קמ"ש יותר מהמהירות המוצהרת של למבורגיני "אורוס". ומכיוון שבלימת SUV במשקל כמעט 3 טונות, שדוהר ב-306 קמ"ש, היא לא עניין של מה בכך, מצויד הכלי בבלמי דיסק עצומים מחומרים קראמיים, שיכולים לעמוד בטמפרטורה של יותר מאלף מעלות.

כדי לבדל את ה"ספיד" דגם מהבנטיאגה של "פשוטי העם", מצוידת הגרסה הזו בחישוקי 22 אינץ’ ממותגים, שמיוצרים בכמות מוגבלת אך ורק עבור הדגם הזה. יש עוד כמה פריטים קוסמטיים ייחודיים, שיבשרו לעוברי האורח בחניה של הקזינו במונטה קרלו (או בדובאי) שלפניהם גרסה מיוחדת. את כל השאר משאירה החברה, כמקובל, להתאמה אישית על-פי טעמו של הלקוח - כולל צבע וחומרי הדיפון, בחירה בין שניים או שלושה מושבים מאחור וכו’.

והמחיר? בסביבות 228 אלף אירו לפני מסים, כ-45 אלף יותר מגרסת ה-W12 "הסתמית".

בנטלי בנטיגה /    צילום: יחצ

מזראטי לבנטה טרופיאו | הלב של פרארי

כשלמבורגיני שלפה מהשרוול את ה-URUS תחת הכותרת "ה-SUV המהיר בעולם", פרארי, השכנה והיריבה הוותיקה ממחוז אמיליה רומנה, מצאה את עצמה בבעיה. פרארי נשבעה לא אחת בפומבי כי לעולם לא "תרד בדרגה" ולא תייצר רכבי SUV. אבל מצד שני, ה-URUS זכתה להצלחה לא מבוטלת והיא מאיימת להכפיל ולשלש את מכירות המותג המתחרה. הפתרון שהגו קברניטי פרארי הוא גרסת ה-TROFEO החדשה של ה-LEVANTE מבית החברה-הבת מזראטי. במשפחת הלבנטה לא חסרים כבר היום דגמים חזקים ומהירים, אבל הטרופאו הוא ללא ספק עליית כיתה. בליבו נמצא מנוע ה-V8 טווין טורבו בנפח 3.8 ליטרים של פרארי, שמכויל לספק 590 כ"ס ו-73 קג"מ, מה שהופך אותו למנוע החזק ביותר של המותג אי פעם.

הלב הקולני של פרארי מסוגל לדחוף את הכלי המאסיבי מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות ולמהירות סופית של 304 קמ"ש. את הכוח מרסנת שלדה עם מתלי אוויר אקטיביים ומערכת הנעה כפולה, שזכתה לטיפול במחלקת ההנדסה המהוללת של החברה האם ומי שרוצה לחיות "על הקצה", יכול לנתק את ההנעה הכפולה, להעביר מלוא הכוח לאחור ולדחוף את הרכב להחלקות אובדניות על המסלול. כראוי לדגם דגל, הטרופאו גם זוכה לטיפול מיוחד במחלקת החייטות והקוסמטיקה של המותג האיטלקי.

כל הטוב הזה אמור לנחות בישראל בקרוב במחיר משוער של כמיליון שקל.

עוד כתבות

פרשמרקט / צילום: יחצ

פרשמרקט רוכשת את סופר דוש בתמורה ל-138 מיליון שקל

המגעים על העסקה בין פרשמרקט לסופר דוש דווחו לראשונה ב"גלובס" לפני כחודש ● פרשמרקט תשלם לעזרא דוש, בעלי סופר דוש, עבור ארבעת סניפי הרשת בבית ים בשטח כולל של 7,185 מ"ר

אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן

הנזק שגורם אייל לפידות לנורמות בשוק ההון הישראלי

חבילת השכר העצומה שקיבל אייל לפידות בשיכון ובינוי – יותר מ-100 מיליון שקל בחמש שנים - הגבירה את תחושת התיאבון אצל מנהלים רבים במשק ● זהו נזק עצום הנובע משרשור של חוסר פרופורציה שנולד ממקרה אחד חריג ● אבל לפידות בסך הכול ביקש וקיבל את מה שרצה, והאצבע המאשימה צריכה להיות מופנית אל המאשרים ● דעה

סקר הסקרים - מועד ב'

סקר הסקרים: ליברמן מתחזק, נתניהו וגנץ יציבים, סרטון הפלאפל לא עזר לברק

מערכת הבחירות החדשה יצאה לדרך, וסקר הסקרים חוזר ● מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה? ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הלוהטת

דיוויד מרכוס מעיד בסנאט על הליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / צילום: REUTERS/Erin Scott / צילום: רויטרס

"פייסבוק מסוכנת": השימוע בסנאט נהפך למתקפה על ליברה - והביטקוין מתקרב לשפל של חודש

שער הביטקוין נע סביב 9,400 דולר הבוקר, אחרי נפילה של 13% ביממה האחרונה ● ראש תוכנית ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, עבר חקירה באש צולבת בשימוע אתמול בסנאט האמריקאי - והיום יתייצב לשימוע נוסף בקונגרס ● פייסבוק לא פנתה עדיין בעניין ליברה לרשות הממונה על אבטחת המידע בשווייץ, שם מנוהל פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה

תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock

"שפל מדרגה מוסרי": עורכת דין מונתה כאפוטרופוסית וגנבה מהחסויים את כספם

השופט ציון קאפח קבע כי עו"ד תמר בן אלי תפצה את המתלוננים בסך 553 אלף שקל – היקף הכספים הכולל שגזלה מהם ● כמו כן גזר עליה שלוש וחצי שנות מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח ● "אין מדובר ב"מעידה חד פעמית" או ב"כשל נקודתי" אלא מעשי הנאשמת מעידים על שיטתיות ועל סדרתיות"

שכר כפול  / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהפכת הנגד של בית המשפט בתוכניות תגמול עובדים

על פי מדיניות רשות המסים יש למנוע תגמול מנייתי שאינו אלא מסווה לבונוס ● אולם לאחרונה שלח בית המשפט מסר ברור ונוקב ולפיו חברה יכולה ליצור תוכניות תגמול מגוונות, המחזקות את מעמד העובד כ"שותף" לבעלי המניות האחרים, אך אינן הופכות אותו לבעל מניות מן המניין

נשיא המדינה ריבלין בדרום קוריאה / צילום: קובי גדעון, לע"מ

שרת המסחר של דרום קוריאה לריבלין: "אם לחברך יש ירקות, הגש לו בשר"

הנשיא ראובן ריבלין נפגש בסיאול עם שרת המסחר של דרום קוריאה יו מיונג-הי ואנשי עסקים בכירים מהמדינה ● במהלך האירוע נחתמו מזכרי הבנה בין המדינות בתחום המסחר והרובוטיקה

שלי יחימוביץ / צילום: יוסי זמיר

שלי יחימוביץ': "בכוונתי לקחת פסק זמן מהפוליטיקה, ולא לכהן בכנסת הבאה"

שלי יחימוביץ', שמכהנת כחברת כנסת מטעם מפלגת העבודה, הודיעה על פרישתה ● "לרגע לא הפסקתי לאהוב את העבודה הפרלמנטרית, ואני גאה בהישגי בה, אך עייפתי מאוד מהחלק הפוליטי"

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

לקראת הפתיחה בת"א: טבע חוזרת עם פער שלילי

הנשיא טראמפ שלח את המדדים לירידות קלות של עד 0.38% לאחר שאמר כי "יש עוד דרך ארוכה" בשיחות הסחר עם סין ואיים בהטלת מכסים ● יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל חיזק את הירידות כשדיבר בפריז וחזר על דבריו לפיהם "יפעל בצורה הולמת" כדי לשמור על ההתרחבות הכלכלית

רפי פרץ/ רובי קסטרו - וואלה חדשות

רפי פרץ חוזר בו: "טיפולי המרה הם דבר פסול וחמור, זוהי עמדתי"

פרץ שיגר מכתב בתפוצת מנהלי בתי הספר בארץ ובו כתב: "מעולם לא הצעתי לעשות טיפולי המרה אליהם אני מתנגד נחרצות אני יודע שטיפולי המרה הם דבר פסול וחמור"

ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל / צילום: תמר מצפי

התזמון המוצלח של אבי יוחנן: בעלי רשת "זול ובגדול" השקיע במאפיות אנג'ל והמניה זינקה 40% בחודשיים

בשבועות האחרונים הפך אבי יוחנן לאחד מבעלי המניות הבולטים בחברת המאפיות הירושלמית, ובהשקעה של כ-10 מיליון שקל הגיע להחזקה של כ-8% ● הקפיצה במניה מייצרת לו רווח "על הנייר" של כ-5 מיליון שקל תוך פחות מחודשיים

האסטרונאוט באז אולדרין מהלך על אדמת הירח, 1969 / צילום: רויטרס

אפולו 11 מציינת 50 שנה: כל מה שצריך לדעת על החללית ששינתה את פני ההיסטוריה

התקציב של הפרויקט, שכר האסטרונאוטים, צופי הטלוויזיה, המדינות שבמרוץ, וכל שוברי הקופות הקולנועיים שמאחורי משימת החלל האמריקאית "אפולו 11", שמציינת יובל להמראתה

פירות וירקות/ צילום: תמר מצפי

למה חוקי הכלכלה לא עובדים על מחירי הפירות והירקות?

דוח משרד החקלאות: מאז המחאה החברתית עלו מחירי הפירות ריאלית בכ-30%, ומחירי הירקות עלו ריאלית ב-6% • עוד עולה כי האספקה לנפש ירדה מאז שנת 2000 ב-20% • איך זה בדיוק מסתדר עם הרפורמה לסימון המזון המזיק של משרד הבריאות, שמעודדת צריכת ירקות ופירות?

בועז מעוז/ צילום: אדוארדו גארסיה

אחרי 20 שנה בסיסקו: בועז מעוז עבר לגוגל לנהל את פעילות הענן המקומית

בתפקידו האחרון ניהל מעוז את פעילות המכירות הגלובלית של סיסקו בתחום ה"אינטרנט של הדברים"

אורי לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מגבלת שכר הבכירים קוסמטית ולא מבריחה מועמדים

מועמדים פנימיים וחיצוניים, מנהלים מיומנים יותר או פחות, ידעו חד-משמעית מה יהיה שכרם אם יתמנו לתפקיד המנכ"ל בהפועלים ודיסקונט ● האיומים והאזהרות שמגבלת השכר בפיננסים תבריח מועמדים טובים התבדו ● פרשנות

שרון שפורר \ צילום: שלומי יוסף

לשכת עוה"ד החליטה לסגת מהתביעה נגד שרון שפורר

גם יו"ר לשכת עוה"ד הקודם, עו"ד אפי נוה, צפוי להפסיק לנהל את התביעה העצמאית נגד שפורר ● לפני כשלוש שנים הגישו לשכת עורכי הדין ונוה, תביעת לשון הרע בסך כמיליון שקל נגד שפורר בגין סדרת כתבות שהיא פרסמה באתר "המקום הכי חם בגיהינום"

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי / צילום: וינסנט קסלר, רויטרס

פון דר-ליין נבחרה לנשיאת הנציבות האירופית; מבטיחה "ניו דיל ירוק" לאירופה

הפרלמנט האירופי הצביע ברוב של 383 חברי פרלמנט (מתוך 747 חברים) בעד המינוי ● פון דר-ליין (60) היא הנשיאה הראשונה של הנציבות המגיעה מגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד, מזה יותר מ-50 שנה ● היא צפויה להחליף בתפקיד את ז'אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג ב-1 בנובמבר

הרב רפי פרץ / צילום: פול, רויטרס

ערב של חרטות לשר החינוך: התנצל על אמירת "השואה השנייה"

שר החינוך רפי פרץ הוציא הערב מכתב חרטה נוסף, הפעם ליו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, בו הוא מתנצל על הגדרת נישואי יהודים בארה"ב לבני דתות אחרות כ"שואה שנייה"

שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

הלמ"ס מעדכן כלפי מעלה את נתוני הצמיחה של המשק, הישראלים ממשיכים להסתער על שוק הרכב

האומדן השלישי של נתון הצמיחה בחישוב שנתי עודכן מעלה ל-5% לעומת 4.8% באומדן השני ● ללא השפעת העלייה בהכנסות ממסי ייבוא עודכן נתון הצמיחה מעלה ל-3.6% ● ההוצאה לצריכה פרטית ירדה ב-0.4% לעומת עלייה של 4.2% ברבעון הקודם

שי בן דוד ודוד אדרי / צילום: תמר מצפי

השיחות המוקלטות של בכירי פסגות אדרי ובן-דוד היוו ראיות זהב להוכחת הכוונה הפלילית

גורלם של דוד אדרי ושי בן-דוד נקבע ברגע שבו השיגה מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך הקלטות של שיחות שהם ניהלו במהלך ימי המסחר הרלוונטיים בספטמבר 2007 עם הממונים עליהם בפסגות ועם אחרים ● פרשנות