גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קורולה הייבריד החדשה היא החומר שממנו עשויים סיוטי האוצר

עם צריכת דלק ממוצעת של 30 ק"מ לליטר, תא נוסעים מרווח ואבזור בטיחותי מקיף, הקורולה הייבריד החדשה צפויה להעניק לשוק הרכב "ניעור" רציני ● נותר רק לראות אם תצלח את גזירות המס שבדרך

טויוטה קורולה היברידית / צילום: יחצ
טויוטה קורולה היברידית / צילום: יחצ

טויוטה קורולה הייבריד החדשה היא מכונית משפחתית חביבה, הגיונית, עדכנית וידידותית לעין, לכיס ולסביבה. בקיצור, יורשת ראויה למשפחה של מכוניות משפחתיות הגיוניות, שממנה נמכרו עד היום כ-12 מיליון יחידות, שני מיליון מתוכן באירופה.

אבל מנקודת המבט של משרד האוצר הישראלי, קורולה הייבריד החדשה היא החומר שממנו עשויים סיוטי הלילה. כמו כל מכונית היברידית, גם היא זוכה עם הגעתה לארץ להטבה של כמעט 50% במס הקניה. הוסיפו לכך הנחה של 500 שקל בשווי השימוש החודשי של מקבלי רכב צמוד וצריכת דלק ממוצעת של כמעט 30 קילומטרים לליטר, שתקצץ משמעותית בהכנסות המדינה ממיסוי דלק לאורך זמן.

עכשיו ארזו את הכול תחת המותג האולטרה-סולידי "קורולה סדאן", שיכול להעביר למחנה ההיברידי אפילו את הלקוחות השמרנים ביותר בשוק הפרטי והמוסדי, וקיבלתם מכונית עם פוטנציאל למכור 1,200-1,500 יחידות בחודש. בקיצור, הנמסיס האולטימטיבי של גובי המסים בישראל.

רכב

מבחוץ קורולה סדאן החדשה מציגה עיצוב נאה, שתואם את קו העיצוב החדש של הקבוצה. יש לה גריל מושחר ומאסיבי עם שמץ ספורטיביות, פנסי הייטק קומפקטיים, זנב שנראה מאוד גרמני ופרופיל חלקלק שמחצין את הממדים הנדיבים של המכונית. חומר הפרסום של טויוטה גורס כי "המראה החיצוני של הקורולה מהפנט" וכי "עם המכונית החדשה תבלטו על הכביש מכל הסיבות הנכונות".

אנחנו לא מומחים להיפנוזה אבל בינתיים, עד שכבישי הארץ יתמלאו באלפי יחידות של המכונית עם סטיקרים של חברות הייטק מאחור (וזה יקרה בקרוב כנראה) היא בהחלט מייצרת תשומת לב אפילו עם חישוקי 16 אינץ' צנועים.

כמו בכל קורולה בה פגשנו עד היום, תא הנוסעים הוא השימושיות בהתגלמותה. בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ובליטה מזערית של המנהרה המרכזית לתוך המרחב האחורי מפנה שפע של מרחב מחיה לשני מבוגרים פלוס מתבגר, או כיסא תינוק, עם מרווח כתפיים וברכיים מהטובים בפלח. גם המושבים הקדמיים מרווחים ונוחים מאוד בנסיעה ארוכה, אם כי הם מוצבים כמה סנטימטרים קרוב יותר לאספלט לעומת המכונית היוצאת, מה שעלול להכביד על מאותגרי גמישות בעת כניסה ויציאה. תא המטען רחב, שטוח ומציע כעת נפח מכובד של 471 ליטר. פחות מאוקטביה, למשל, אבל עדיין שימושי מאוד.

עיצוב הפנים נוטש את הגישה המסורית של "תכליתיות קודמת לכל" ומטפס כמה שלבים בסולם הפרמיום. עמדת הפיקוד מעוצבת בצורת "מדף" רחב עם שיפוע מתון כלפי הנהג נוסח מרצדס ולוח המחוונים זהה ללוח של הראב4 החדש, עם מחוונים אנלוגיים משולבים עם צג LCD גדול ורב תכליתי בעל תמיכה בעברית. המתגים מאורגנים בצורה פשוטה וקלה להסתגלות. רק מערכת המולטימדיה המאסיבית, שמזדקרת מתחת לשמשה הקדמית, שוברת את המראה ההרמוני אם כי לפחות היא זריזה יותר ועשירה ביישומים מקודמותיה ונשלטת גם באמצעות פקודות קוליות.

המנוע שלא תכירו

ברמת האבזור, החידוש המרכזי החשוב הוא ערכה מקורית ומקיפה של מערכות בטיחות וסיוע עדכניות, שכוללות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט מתוחכמת שמתפקדת היטב גם בפקקים ועוד. הסיוע האקטיבי לשמירה על הנתיב עדיין מטריד לעיתים את הנהג במשיכות הגה בלתי צפויות, אבל קצת פחות מאשר בדגמים אחרים. כל העסק ארוז היטב בחומרים נעים למגע ולמראה ובנוי באיכות הייצור המוכרת של טויוטה, שמתוכננת לשרוד עשורים. ראוי לצל"ש בידוד הרעשים המשודרג.

סדרת הקורולה החדשה הושקה עם מערכת הנעה היברידית חדשה וספורטיבית, שמשלבת בין מנוע בנפח 2 ליטר למנוע חשמלי מחוזק, ומציעה הספק משולב מרשים של 180 כ"ס וביצועים נמרצים. אבל למנוע הזה יש בעיה אחת מרכזית: הוא לא מגיע ארצה. במקומו אנחנו מקבלים את היחידה ההיברידית המוכרת מהאוריס, CH-R ושות', עם מנוע 1.8 ליטר בנזין, מנוע חשמלי, סוללת ניקל-מטאל והספק משולב צנוע של 122 כ"ס.

יחידת ההנעה הזו עברה לא מעט שיפורים, והיא רתומה כעת למכונית שעברה דיאטה לא מבוטלת. לנהגים רגועים והגיוניים היא מציעה פעולה חלקה ונעימה בעיר, תגובת דוושה ראשונית די זריזה במצב התכנות הספורטיבי והעברת כוח חלקה בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין. השיוט רגוע מאוד גם במהירויות בין עירוניות וניתן לשמור על קצב סביר בעליות. אבל אם דוחפים את המערכת מחוץ לאזור הנוחות שלה, כמו בעת האצות נמרצות או עקיפות בעליה, נענים בפעולה די מחוספסת, קולנית וקצרת נשימה. תיבת CVT משודרגת מספקת העברות חלקות ורגועות יותר מבעבר, אם כי היינו שמחים לאפשרות כלשהי לשליטה ידנית.

6,000 הזמנות מוקדמות

טויוטה מצהירה על צריכת דלק ממוצעת מרשימה של כ-29.4 קילומטרים לליטר. כדי להשיג נתון כזה צריך רגל קלילה מאד ושטח מישורי. אבל אנחנו יכולים לדווח, שגם נהיגה נמרצת שרובה בתוואי שטח תלול יכולה להוציא מהמנוע כ-19-20 קילומטרים לליטר. אין הרבה מכוניות בשוק שיכולות להתהדר בהישג כזה.

לא היו לנו הרבה ציפיות באגף הדינמי אבל הופתענו לטובה. הקורולה ניצבת על פלטפורמה חדישה עם קשיחות מבנית שהוגדלה בעשרות אחוזים. מרכז הכובד שלה נמוך יותר משמעותית ומשקלה העצמי צנוע יחסית לממדיה ולהיותה היברידית (פחות מ-1.3 טון). ביחד עם היגוי קל, אך די מתקשר במידה סבירה, היא מרגישה קלילה אבל יציבה, בנוסח הונדה סיביק, ושומרת על תנודות גוף מרוסנות מאוד בעת העברות משקל נמרצות על כבישים מתפתלים. בקיצור, מכונית עם ערך מוסף גם מחוץ למסגרת המוכרת של עבודה-סידורים-פקקים.

קורולה הייבריד החדשה עולה בין 133 ל-135 אלף שקלים, מחיר שחותך בכמה אחוזים את מחיר גרסאות הבסיס של איוניק/נירו, ששלטו ללא מצרים בפלח השוק ההיברידי "עממי". בשילוב התמחור והמפרט, המכונית הזו היא מה שמכנים ההייטקיסטים " DISRUPTIVE ", כזו שמשבשת את כללי המשחק ומעניקה "ניעור" רציני לשוק. יכולות להעיד על כך 6,000 הזמנות מוקדמות בטרם נחתה המכונית הראשונה בישראל. כך או כך, המכשול הגדול ביותר שניצב בפניה הוא לא התחרות אלה צעדי המנע של האוצר. אם להסתמך על ניסיון העבר, הספירה לאחור כבר החלה. 

חלק מהמתחרות

יונדאי איוניק

איוניק הפכה בשנתיים האחרונות למשפחתית הנמכרת ביותר בישראל בזכות ממדים נדיבים, תא נוסעים מרווח ואבזור עדכני. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום חזקה עם הספק משולב של 141 כ"ס. המשקל עצמי גבוה ב-130 קילו מהקורולה, תא המטען קטן יותר וצריכת הדלק הממוצעת מעט גבוהה יותר

יונדאי / צילום: יחצ

מאזדה 3 2019

מאזדה 3 החדשה, שהוצגה לאחרונה באירופה ותגיע אלינו במחצית השנייה, מציעה שלדה חדשה ומתקדמת ועיצוב נאה ועגלגל שמדבר בשפה חדשה. יש לה מרווח פנים מוגדל תודות לבסיס הגלגלים הגדול בפלח, תא נוסעים איכותי עם שלל מערכות בטיחות עדכניות והמנוע העיקרי ימשיך כנראה להיות 2 ליטר בנזין

מאזדה 3 / צילום: יחצ

סקודה אוקטביה

אוקטביה היא המשפחתית הלא-היברידית הנמכרת בישראל. ב-135 אלף ש' היא מציעה ממדים חיוניים רציניים, תא נוסעים מרווח מאד ותא מטען ענק. יש לה חבילה מקיפה של מערכות בטיחות ובגרסת הבסיס היא מצוידת במנוע 1 ליטר עם 115 כ"ס. אבל תיבת DSG, מומנט נכבד ומשקל עצמי נמוך מעניקים לה ביצועים זריזים לצד חיסכון בדלק

סקודה אוקטביה / צילום: יחצ

עוד כתבות

יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר

החשש מההשקעה הצפויה באיתקה הפילה את מניית קבוצת דלק ב-14% בתוך 3 ימים

בשוק חששו מפני הגדלת הזרמת ההון לחברה הבת איתקה, שמוציאה היום לפועל הנפקת אג"ח בריבית של יותר מ-9% ● מקבוצת דלק נמסר כי בכוונתה להזרים בעסקה הון בהיקף של 300-400 מיליון דולר, ולצרף שותף אסטרטגי שייבצע השקעה גם הוא השקעה הונית באמצעות מכשיר הוני כלשהו

מדידת חום בהתפרצות האבולה בקונגו / צילום: באז ראטנר, רויטרס

ארגון הבריאות העולמי הכריז: התפרצות האבולה בקונגו - מצב חירום בינלאומי

התפרצות הוירוס הקטלני בקונגו הוכרזה על ידי ארגון הבריאות העולמי הערב כמצב חירום בינלאומי לאחר שהמחלה התפשטה השבוע לעיר גומה, בה גרים שני מיליון איש

בועז רקוץ' / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

ההפחתה הדרמטית של בנט: צמצם חצי תלמיד לכיתה

שלוש פעמים לפחות טען בנט, שר החינוך לשעבר, כי הוא הפחית דרמטית את מספר התלמידים בכיתות ● הבעיה היא שזה פשוט לא נכון

האחים ויליגר / צילום: אביב חופי

אחרי שנתיים בתפקיד: סמנכ"ל הכספים של וילי פוד התפטר

אמיר קפלן, סמנכ"ל הכספים של וילי פוד, התפטר היום, כך מדווחת החברה לבורסה ●  מקומו מדווחת היום החברה על מינוי סמנכ"ל כספי חדש - יצחק ברבי, שהיה חשב ומשנה לסמנכ"ל הכספים בחברה ● החברה עוסקת ביבוא, ייצור ושיווק מוצרי מזון ונסחרת בשווי שוק של 323 מיליון שקל

מפעל באשדוד. בישראל רק 5% מהמפעלים חוברו לגז טבעי, לעומת 28% במדינות OECD / צילום: תמר מצפי

מחדל הגז הטבעי: מה תוקע את חיבורם של מאות מפעלים לרשת, למרות שהתשתית מוכנה כבר שנים?

מסמכים שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי עשרות תלונות הוגשו למשרד האנרגיה נגד זכייני הגז שלא עמדו בהתחייבויות • למרות המצוקה הקשה, לא ננקטו נגדם צעדים • בעוד שהזכייינים מאשימים את הביורוקרטיה, בממשלה מבינים שהם יצרו מונופולים וכי כל המהלך היה שגוי • משרד האנרגיה: נותנים לזכיינים צ'אנס אחרון, לאחר מכן נפעל בכל הכוח

מוטי קירשנבאום, יו"ר מגדלי הים התיכון/ צילום: איל יצהר

מגדלי הים התיכון גייסה 320 מיליון שקל בריבית של 2.8%

במסגרת השלב המוסדי זכתה החברה לביקושי יתר של כ-1.2 מיליארד שקל ● תמורת ההנפקה תשמש במלואה לפירעון מוקדם ומלא של סדרה ב', תוך הארכת פריסת החוב של החברה

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב בשנה שעברה / צילום: איל יצהר, גלובס

עשרות עובדים סיניים בפרויקט הרכבת הקלה לא מקבלים אשרות כניסה לארץ

הסיבה: העיצומים של עובדי משרד החוץ בעקבות הכוונה לקצץ בתקציבי האירוח של דיפלומטים ונספחים בעולם ● מטה המאבק: נחריף את העיצומים

 

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

הקונגרס האמריקאי מגביר את הלחץ על פייסבוק לעצור את פיתוח המטבע הדיגיטלי ליברה

נוכח הביקורת הגוברת על ליברה מצד רגולטורים בעולם, והלחץ שהגיע לשיאו בשימוע לפרויקט בקונגרס, התקרב מחיר הביטקוין אתמול לשפל של חודש ● בשאלות הנוקבות שהציבו אתמול חברי הקונגרס בפני ראש זרוע הבלוקצ'יין של פייסבוק, הם דרשו, בין השאר, להבין כיצד ליברה שונה מבנק או מקרן סל

אסף רפפורט  / צילום: יח"צ

מנכ"ל מיקרוסופט ישראל: "לא הייתי יכול להיות משקיע, כי כמעט כל רעיון מגניב אותי"

אסף רפפורט, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מסביר בראיון ל"גלובס" מה עומד מאחורי האקטיביזם החברתי שהוא הכניס לסניף המקומי של החברה הגדולה בעולם, מספר על הבדלי הניהול בין סטארט-אפים לחברות ענק ומתאר את השינוי בשוק העבודה: "מבחינתי עובדים יכולים לעבור לגוגל אחרי שנתיים, ואז לחזור אלינו, כמו רילוקיישן" ● האזינו ל"רוד שואו" - פודקאסט ההייטק החדש של גלובס

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

חברות הביטוח מציגות את יחס כושר הפירעון ל-2018: מגדל שבה לחלק דיבידנדים, כלל ביטוח רחוקה מכך

בשנים האחרונות עובר ענף הביטוח בישראל מהפכה בתחום דרישות ההון להבטחת יכולת הפירעון של החברות, כשאלה עוסקות בהגדלת הון ● "גלובס" מנתח בסיוע EY ישראל מיהן החברות האיתנות יותר, ואילו מהן אינן יכולות לגייס עוד הון "רובד 2"

דניאל אלינסון / צילום: שלומי יוסף

יו"ר עזרא העולמית שהורשע במתן שוחד לפאינה קירשנבאום מערער על הרשעתו: "אדם תם וישר"

ביהמ"ש המחוזי הרשיע את דניאל אלינסון, יו"ר תנועת העזרא העולמית, במתן שוחד לפאינה קירשנבאום, וגזר עליו 9 חודשי עבודות שירות ● בערעור על הכרעת הדין טוען אלינסון כי ביהמ"ש בצע "טעות קולסאלית" כשביסס את הרשעתו בעיקר על טבלה שערך המתעדת את העברות הכספים בגינן הורשע ● במאי השנה הגישה הפרקליטות ערעור על קלות העונש שנגזר על אלינסון

רוני אליאס / צילום: שלומי יוסף, גלובס

פרשת UBS שוויץ: רוני אליאס, הבנקאי שאצלו נמצאו המסמכים שהובילו לפרוץ הפרשה, מוסר עדות בביהמ"ש

עדותו של אליאס, שאצלו תפסה רשות המסים מסמכים עם שמות של מאות ישראלים שניהלו ע"פ החשד חשבונות לא מדווחים בבנק UBS שוויץ, נשמעת במסגרת המשפט שמתנהל בפרשת "קלינקה און" בה חשודים בעלי הרשת בהלבנת הון בהיקף של 730 מיליון שקל

תחנת כוח פחמית, צ'כיה, זיהום אוויר, איכות סביבה, התחממות גלובלית / צלם רויטרס / צילום: רויטרס

המהפכה הירוקה באירופה: "ניטרליות אקלימית" עד 2050

שלשום נבחרה אורסולה פון דר-ליין לנשיאת נציבות האיחוד האירופי, בעיקר בזכות הבטתה להביא "גרין ניו דיל" ליבשת עד 2050 ● מטרתה להפחית את גזי החממה, לצמצם תחנות כוח ולנטוע עצים רבים ● האם התכנית, שתעלה הון, תציל את העולם מההתחממות הגלובלית? ● האזינו ל"גלובסטוק" – פודקאסט מאחורי הכותרות

עורך דין  עודד ערן / צילום: איל יצהר

אין הפתעות באסיפה הכללית בפועלים: היו"ר עודד ערן קיבל אישור המוסדיים

בעלי המניות בבנק אישרו את מינוי הדירקטור המכהן ראובן קרופיק ואת נעם הנגבי, ד"ר דוד צביליחובסקי ודוד אבנר

אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי

יו"ר העבודה עמיר פרץ מצרף את אורלי לוי-אבקסיס: "המדינה שכחה שכבות שלמות"

לוי-אבקסיס היא אחת הדמויות הפוליטיות המחוזרות ביותר בשבועות האחרונים ● לוי אבקסיס: "יודעים כולם שלא ניסיתי למכור את עצמי, לא עניתי לטלפונים ולא השבתי לעיתונאים, אבל בגלל הקדמת הבחירות, הגיעה השעה" ● מרצ: "עמיר פרץ חוזר על הטעות של אבי גבאי ומרסק את האפשרות לאיחודים בגוש השמאל"

מגרש מכוניות של אלבר / צילום : איל  יצהר

הרשות להגנת הצרכן הודיעה לאלבר כי בכוונתה לקנוס אותה ב-3.5 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן תקנוס את חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר בעקבות הטעיית צרכנים - 86 המכוניות שנמכרו לצרכנים שונים בליסינג למרות שבפועל הן שימשו בעבר להשכרה

וול סטריט. גם אם שוק האג”ח מזהה סיכון, נראה ששוק המניות לא יודע עליו כלום / צילום: רויטרס

נעילה שלילית בוול סטריט: טבע ירדה לרמת שפל היסטורית; הנפט איבד 1.5% לאחר דוח המלאים

מלאי הנפט בארה"ב ירד בשבוע החולף מעבר לצפוי ● ספר הבז' של הפד: הכלכלה צמחה באופן "צנוע" ממאי עד יולי ● בנק אוף אמריקה היכה את תחזית הרווח למניה ברבעון השני ● בורסות אירופה ננעלו בירידות, בהובלת הקאק הצרפתי

קוולקום / צילום: אלי סונג, רויטרס

הנציבות האירופית הטילה על קוולקום קנס של 242 מיליון יורו

ענקית השבבים קוולקום נקנסה, מפני שלדברי הנציבות תמחרה את מוצריה באופן שנועד לכפות על המתחרה שלה לצאת מהשוק ● מדובר בקנס השני שמוטל על החברה ע"י הנציבות ● קוולקום אמרה כי תערער על ההחלטה, שלדבריה "לא נתמכת ע"י החוק, עקרונות הכלכלה או עובדות השוק"

שלי יחימוביץ / צלם: שלומי יוסף

סוף עידן מגדרי: למה הנשים נעלמות מהפוליטיקה הישראלית?

שלי יחימוביץ' פרשה השבוע מהחיים הפוליטיים, והצטרפה למועדון נשים משפיעות שמצאו עצמן לאחרונה מחוץ למשחק ● בניגוד לשנים קודמות, אף אישה לא תעמוד בראש מפלגה בבחירות הקרובות ● למה יותר ויותר נשים נעלמות מהפוליטיקה? ● האזינו ל"גלובסטוק" - פודקאסט מאחורי הכותרות

התחדשות עירונית. פרויקטים צריכים להיבדל זה מזה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מתי מוכר דירה שעברה התחדשות עירונית זכאי לפטור ממס שבח

חוק המקרקעין פוטר בתנאים מסוימים בעלי דירה יחידה מתשלום מס שבח ● האם הפטור תקף גם במקרה שבעלי הדירה לא גרו בה