גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלה לשבת: על זכויות עובדים ויום מנוחה

מה יבטיח איזון שימנע ממעסיק לנצל את העובד ולגזול את חירותו האישית?

שכונה חרדית, ירושלים / צילום: shutterstock
שכונה חרדית, ירושלים / צילום: shutterstock

תגידו שכירים (אבל באמת), האם קרה לכם אי-פעם שהבוס לא העניק לכם את כל הזכויות שהוא חייב לכם, מקרן פנסיה מלאה ועד כיסא לשבת במהלך המשמרת?

שכירים, שהם כנראה הרוב בינינו, מבלים את רוב שעותיהם האיכותיות והפרודוקטיביות, כשהם עובדים עבור מישהו אחר. זה קורה מהסיבה שאם הם לא יבצעו את העבודה, לא יהיה להם מה לאכול. וזה נכון גם אצל שכיר שממש מוצא עניין בקריירה שלו.

החברה מודעת למצב הזה, ולכן חוקקה שורה של חוקים שמעניקים סעד לעובד אל מול הניצול הבלתי הוגן שהמצב עלול לגרום. חלק ניכר מהחוקים נחקקו כריאקציה למשבר החברתי שפרץ בעקבות המהפכה התעשייתית. לפועלים באותה תקופה לא הייתה כל מערכת הגנה, ולכן אם יום אחד העובד היה חולה, הוא פשוט לא קיבל משכורת. אם הוא איבד את היכולת שלו לעבוד, הוא מת ברעב. אם הוא היה קשיש, היה עליו להמשיך לעבוד כל עוד הוא רצה לחיות.

המשבר החברתי היה אדיר. זקנים, חולים, ילדים ונכים הועסקו במעין "סנדאות יזע" עצומות תמורת משכורת רעב, בלי אפשרות לצאת מהמקום הנורא שבו הם נמצאים.

אחת ההשלכות של המהפכה הזו היה הולדת הרעיון הקומוניסטי: עולם אוטופי ללא עניים או עשירים שבו כל הרכוש שייך לכולם. בגרמניה ייסד קאנצלר גרמניה אוטו פון ביסמרק מדינת רווחה, אב טיפוס של מדינת הרווחה המודרנית, ששילב באופן כלשהו בין הזכות של היחיד להחזיק כסף ולהתעשר לבין מעטפת ההגנה לפרט.

למעשה מדינת הרווחה היא לא יותר מאשר תגובת נגד להשלכות של המהפכה התעשייתית, שאותם לא הצליחה החברה המערבית לאמוד מראש, והם התפוצצו לה בפנים.

וזה בדיוק השלב שבו כדאי להכיר את עמנואל לוינס. פילוסוף יהודי-צרפתי בן המאה ה-20. באחת הפעמים לפני שנשא הרצאה בפני חבריו בפורום אינטלקטואלים בפריז, הוא ביקש מהמזכירה שלו להדפיס טקסט שאותו הוא ניתח. המזכירה, שתרגמה את הנאמר לצרפתית, קראה: "זהו מסמך של איגוד מקצועי". היא לא טעתה, טוען לוינס, למרות שהטקסט נכתב בעיראק (אז, בבל) במאה הרביעית לספירה, על ידי חכמי ישראל.

הטקסט שהיה בעצם קטע מתוך התלמוד הבבלי, פתח במילים "השוכר את הפועלים"ף שמגלות מעט על התוכן: חוקים למעסיק ששכר פועלים. אדם כזה, טוען התלמוד כשהוא נסמך על מקורות תנ"כיים, אינו יכול לנצל את העובדים. הוא מחויב לו לשכר מינימום, לא לאחר בתשלום אפילו ביום אחד (שוטף פלוס שעה) הוא מחויב לשעות עבודה ומנוחה, לארוחות, ולעוד המון הגבלות, תנאים או הטבות.

לשכור עובד פירושו של דבר לשלול את חירותו של האדם תמורת כסף. אולי נקצין קצת בהגדרה: לנצל את מצוקתו הכלכלית של האדם ולקנות ממנו את חייו. כי מה הם חיים אם לא משך הזמן שאנחנו פה, ומה יכולה להיות הגבלה חמורה יותר של החיים יותר מאשר 'לקנות' מאדם את זמנו.

היהדות לא אוהבת את הפוזיציה הזו. "פועל" במידה מסוימת משמעו עבד. ועבד זה לא דבר רצוי. מצבו הטבעי של האדם הוא להיות בן-חורין ולא כפוף תחת עולו של אדם אחר. ולכן, שימו לב, פועל שמבקש לבטל באופן חד-צדדי הסכם עבודה ולהתפטר, לא נדרש להודיע מראש אפילו יום אחד. החירות היא מובנית בטבע האדם, העבדות היא מצב לא טבעי.

ועוד דבר. העובדה שאדם כלשהו עובד במפעל שלך, לא מאפשרת לך לדרוש ממנו לעשות מלאכות בזויות. הוא לא אמור לצחצח לך את הנעליים או לגרד לך את הגב. העבודה שלו נשארת בתחום המותיר את כבודו כאדם.

חשוב לשים לב, חוקים כמו שכר מינימום או שעות עבודה ומנוחה מגבילים בהכרח את החופשיות של השוק. הם מתנגדים להסכם שבו גם המעסיק וגם העובד, שניהם אנשים חופשיים ובוגרים, חותמים מרצונם על חוזה שיאפשר העסקה בתנאים שנוחים לשניהם.

אבל המחוקק מתערב ומבטל את החוזה. מדוע? כי הוא מסיק שההסכמה של העובד לתנאי עבודה מחפירים היא לא באמת הסכמה מרצון. היא הסכמה מאונס ואילוץ שמקורו בקושי כלכלי וקיומי. על מנת לשמור על חירותו המלאה, מגביל המחוקק את האפשרות לחוזה מנצל כזה.

גולת הכותרת של זכויות העובדים היא ללא ספק יום המנוחה השבועי. לפני כאלפיים שנה, כך מסופר, ביקר יוסיפוס פלניוס, שכונה "פלניוס הזקן" מצביא, היסטוריון וגאוגרף רומאי, בקולוניה קטנה במזרח התיכון: מדינת יהודה. הוא חזר משם כשהוא מתפלא על שלושה דברים שלא קיימים באף מקום אחר: בית מקדש ללא אליל, ים שלא טובעים בו ויום בשבוע שלא עובדים בו.

כיום נהוג העיקרון של יום מנוחה שבועי כמעט בכל העולם, אבל עד לאחרונה גם הדבר הזה היה נראה מוזר. להגביל את השוק ביום אחד בשבוע היא הגבלה של החופש המוחלט של השוק. אולם ההגבלה הזו נובעת מתוך הרחבת החופש המקודש של הפרט. מתוך העיקרון שלכל אחד, גם לשכיר זוטר, מגיע יום אחד בשבוע להיות עם רעייתו, ילדיו או לעסוק בתחביבים ובהשכלה.

כדי להמחיש את עוצמת החופש שמעניקה השבת חשוב לשים לב לסיטואציה הבאה: שבת בבוקר, יום יפה, העובד יושב לסעודה עם המשפחה והילדים, אבל במפעל טקסטיל הענק שבו הוא עובד פורצת שריפה אדירה. לא נשקפת סכנת חיים, אבל הרכוש עולה בלהבות. הבעלים פונה לאחרון העובדים הזוטרים ופוקד עליו לצאת מהארוחה המשפחתית כדי להילחם בלהבות. לתדהמתו, הוא לא יכול.

היום, כך אומר לו העובד, היום אתה לא הבוס שלי. יום אחד בשבוע שנינו שווים. השכירות תקפה ל-6 ימים בלבד.

יתכן שהשבת היא החוק השוויוני שאי-פעם חוקק. הוא החוק שמעצים את חירות הפרט, את רווחתו ואת חיי המשפחה שלו. ואולי יותר מהכול - את החיים האמיתיים שלו.

השבת מלמדת שאי-אפשר למכור את החיים לחלוטין, יש פינה אחת שבה אי-אפשר לגעת, וגם כסף לא יקנה אותה. השבת היא רפורמה יהודית מדהימה שכאמור מהווה חלק ממעטפת רחבה של חוקים אשר במהותם מעצימים את זכויות העובד, את חירותו, את אישיותו, וממעטים ככל האפשר את הניצול.

ואולי עוד מילה על שבת: היא כל-כך סוציאלית, שהיא כוללת בתוכה גם את בעלי החיים "למען ינוח שורך וחמורך - כמוך!"

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות