"למדתי היטב את נושא הנדל"ן אחרי שהתפטרתי מהממשלה, וזה משום שזו ההוצאה הכי גדולה של האזרחים בישראל - מסים ודיור" - כך אמר היום (א') יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" במוזיאון תל-אביב לאמנות, במושב בנושא "מצביעים נדל"ן: היום שאחרי הבחירות - מה שהיה הוא שיהיה". את הפאנל הנחו עורכת "גלובס" נעמה סיקולר, עורך הנדל"ן של "גלובס" גיא ליברמן והפרשן הפוליטי של "גלובס" דני זקן. 

גבאי נשאל לגבי המצע של מפלגת העבודה, שבו נכתב כי המפלגה מתכוונת לבנות 300 אלף דירות בקדנציה. "מה צריך לעשות? צעד אחד הוא לבנות, לבנות, ולבנות - לא בונים בקצב של האוכלוסייה שצומחת, צריך לתת ודאות שתהיה בנייה. היום המדינה שולטת כמעט בכל הקרקעות, היא מוכרת קרקעות אבל לא שולטת במתי יבנו בהן - יש שכונות שלמות שאם המדינה מחליטה לבנות בדיור ציבורי. זה הקרקע שלה עלות הבנייה היא לא דרמטית ומוכרים לזכאים. יש פה בעיית מימון? קרנות פנסיה יממנו את זה למדינה כחוב שמוחלף בסוף במשכנתא של האזרח. צריך שיעשו דברים גדולים ולא קטנים כדי לפתור את הבעיה החמורה של הדור הזה. בעיות גדולות פותרים בפטישים גדולים, לא במסמרים קטנים. מצד שני אנחנו רוצים שהשוק החופשי יפעל טוב והיום הוא לא פועל טוב בגלל המדינה ועודף הרגולוציה והיתרים ותכנון - דברים מזעזעים שקורים ברמת הרשויות והמדינה. ביד אחת שכונות חדשות וביד שנייה להקל על השוק הפרטי לבנות בקרקעות הפרטיות. כך, אתה מייצר שינוי גדול ואמיתי. העשור הזה של שליטת נתניהו בישראל זה העשור האבוד של הצעירים עם מחירי דיור בלתי נסבלים".

אתה אומר שתבטל את מחיר למשתכן? 

"כשבאתי להיות מנכ"ל בזק, התקשר אליי רן גוראון, שהיה סמנכ"ל שיווק, ואמר לי לא לעצור כלום עד שאתחיל לפעול, וכאן זה אותו הדבר - נבין קודם את כל העבודות לפני שנקבל החלטות. התוכנית הזו מבחינתי לא גרמה ליותר בנייה, ולכן במהות לא הצליחה לבנות יותר".

אתם מדברים על אפס זמן המתנה לדיור ציבורי במצע שלכם.

"אתה מכיר אנשים שחייבים כסף למע"מ או לביטוח לאומי, ואתה יכול להגיד להם לחכות עשר שנים? למה כשהמדינה חייבת לך משהו, שזו זכותך, מותר לה להגיד לך לחכות עשר שנים? מהאופויזציה אין דרך לפתור בעיות כאלה. מפלגת עבודה יש לה הכי הרבה הצעות חוק חברתיות וכלכליות, חלק עוברות (שמולי הצליח ברשימה מכובדת מתוכם). אנחנו מציגים תוכניות בשעה שכולם מדברים על המצע שלהם - שכל אחד יכול לכתוב מצע - אצלנו מכינים ויושבים ומכינים תוכניות. תוכנית שלום, ביטחון לדרום, בריאות. ביקרתי ב-20 בתי חולים במדינת ישראל כדי לבוא עם תוכנית אמיתית בדרך אתה לומד על הפקקים. יש לנו נבחרת רצינית ותוכנית אמיתית".

גבאי התייחס לתוכנית של מפלגת העבודה לרצועת עזה. "הדברים מורכבים ואף בעיה אינה פשוטה. זה ידוע אבל שלממשלת ישראל אין יוזמה באף אחד מהנושאים. זו ממשלה שלא לוקחת יוזמה בשום נושא. בהיסטוריה של עם ישראל, כל הציונות היא יוזמה לקחת את גורלך וידך. אבל אנחנו הפכנו להיות מדינה מתנהלת ולא מנהלת".

לגבי ישיבה עם המפלגות הערביות, גבאי אמר כי "מפלגות ערביות? עשרים אחוז מהמדינה הם ערבים, יש להם זכות לבחור ולהיבחר. מבחינתי ממשלה מקימים על קווי יסוד ואם יש הסכמה אז אפשר להקים ממשלה עם כל מי שמסכים על קווי היסוד".

יו״ המפלגה הקודם של העבודה ניהל מגעים להיכנס לממשלה. אתה אמרת 'שלא נלך עם נתניהו בכל מצב'?

"לא נשב עם ממשלה ברשות בנימין נתניהו. אני כבר שילמתי על זה מחיר אישי והתפטרתי. הדרך שלנו היא דרך הפוכה מזו של הליכוד. אנחנו מאמינים ביוזמה ובכלכלה חופשית ובלטפל באמת בבירוקרטיה וברגולציה המטורפת, הוא רק מדבר על זה עשר שנים ולא עשה כלום ולראייה לרוב העסקים בישראל אין רישיון עסק". 

בקונטלציה שבה כחול לבן יושבים עם הליכוד - מה תעשה?

"מפלגת העבודה חשובה היום, כי אם היא תהיה חזקה היא תוביל לשיוני. צריך להחליף את נתניהו בדרך שלו ולא רק כדי להחליף. אתה רוצה לשים אנשים טובים וזה הסוד - אני באתי מעולם הניהול אני מאמינים ש-90% מפתרון בעיות זה אנשים טובים וזה מה שיש במפלגת העבודה".

בתחילת הדרך דיברת על זה שאתה רץ לרשות הממשלה, היום אתה מדבר על נבחרת?

"בחרנו נבחרת בפריימריז. אנחנו מתכתבים עם המציאות ולא מתעלמים ממנה. הנבחרת הזו נבחרה כי השקעתי שנה וחצי קשות בלדאוג שמפקד החברים של מפלגת העבודה יהיה חופשי באמת כלומר, לא כל נפקדי הארגזים שהיו בעבר. אני שם את עצמי במקום שאפשר לשנות ממנו. זזתי ממקום נוח בחיים שלי כדי שאפשר יהיה לשנות. כדי שהילדים שלנו יוכלו לחלום על דירה, לא על כך שבעל הדירה לא יזרוק אתם מדירה שכורה אלא על לקנות דירה".