ש"ס שלטה על ועדות התכנון והבנייה, אני אעשה מה שאני יכול כדי שדרעי לא ייבחר לכנסת, לא מגיע לו" - כך אמר היום ראש עיריית טבריה, רון קובי, בפאנל ראשי הערים בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס". עד היום נתנו גישה מהירה להקלות וזה יצר קרקע לשחיתות. בנו חמש שנים בצורה לא מתוכננת, לא מבוקרת. מי שהוביל את זה הוא שר הפנים, אריה דרעי. מעכשיו, מי שרוצה הקלות, יכול להגיש בקשה, אבל זה ייקח זמן ארוך יותר. 

בפאנל השתתפו גם ד"ר גלית שאול, ראשת המועצה המקומית עמק חפר; ד"ר עליזה בלוך, ראשת עיריית בית שמש; טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם; וד"ר ספואת אבו-ריא, ראש עיריית סכנין. במרכז הדיון עמדה המחלוקת בין עיריות ורשויות מקומיות על הפשרת שטחים חקלאיים לבנייה.

לדברי שאול, "התושבים שלי מבינים את המשימה הלאומית ומבינים את המחסור ביחידות דיור, אבל צריך גם מרחב כפרי וגם מקומות פתוחים. בנוגע לותמ"ל חבצלת, בנתניה יש פוטנציאל ל-110 אלף יחידות דיור. במקום לטפל בזאת, מציעים לקחת את חבצלת השרון, אחד המקומות הפתוחים האחרונים באזור, ובונים בו, ובדרך גם מוסיפים לפקקים בכביש מס' 2. שלמת בטון ומלט זה נזק שאי אפשר לתקן. צריך גם ירוק, גם ציוץ ציפורים. בוא נעשה זאת בחשיבה משותפת ובתכנון לטווח ארוך".

ד"ר עליזה בלוך, ראשת עיריית בית שמש, אמרה בתגובה כי "אנחנו כראשי ערים של ערי הפיתוח לשעבר, אנחנו צריכים לצאת מהמקום המסכן והמתבכיין ולבקש תמיכה כספית מהמדינה, אבל אי אפשר להגיד לערים להיות עצמאיות כלכלית ולצפות זאת מהן אם אין להן שטחים, והכול שייך למועצות מקומיות ואזוריות".

שאול הגיבה כי "אזורי תעשייה משותפים לעיריות ולמועצות זה פתרון נהדר. אצלנו יש שניים כאלה מתוכננים".

בלוך קראה למעסיקים להגיע לבית שמש "אנחנו עורכים ירידים ומנסים לעודד מעסיקים חדשים להגיע. יש לנו קרקע זולה וכוח אדם נהדר, אז כדאי להגיע לכאן".

טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם, אמרה בעקבות ירי הטילים על תל אביב ביום חמישי והסכנה לרעידות אדמה, כי תמ"א 38 אינה כלכלית בירוחם. "אם היו שואלים את פקידי האוצר האם להקים את ירוחם, או אופקים את שלומי, הם היו עונים שלא", הוסיפה אוחנה. "בפריפריה עלות הקרקע היא אפס וחיזוק מבנים לא מתאפשר. המדינה הייתה יכולה לתת זיכוי במס או לגבות 1% מהפרויקטים במרכז לטובת ירוחם והפריפריה, אבל היא לא עושה זאת. גם הילדים שלי זקוקים למרחב מוגן לשהות בו".

ד"ר ספואת אבו-ריא, ראש עיריית סכנין, לעומת ראשי העיריות האחרים, דיבר על הצורך בבנייה רוויה בחברה הערבית אבל הדגיש שעם בנייה רוויה צריכות לבוא גם תשתיות מתאימות. "כדי לקדם בנייה רוויה, דרושים שלושה דברים. קודם כול, יש פחד מבנייה רוויה, כי קבלנים קיבלו כספים ולא הצליחו לסיים פרויקטים. קניית דירה היא הימור לשנתיים. דבר שני, כפי שדיבר חולדאי, אנחנו צריכים איכות חיים. אי אפשר לבנות רק בלוקים, מבלי לבנות פארקים ושטחי ציבור. צריך מבנים לתרבות". אבו-ריא גם קרא לישראל כ"ץ, שר התחבורה, לשפר את תשתיות התחבורה גם במגזר הערבי.

לעניין התחבורה התייחס גם קובי, שדיבר על  האוטובוסים שהוא מפעיל בעזרת עמותות בשבת. "גם רון חולדאי (ראש עיריית תל אביב, ד"ש), שדיבר כאן היום, הציג את התחבורה כדבר הכי החשוב ביותר. אני רוצה לתת תחבורה לכולם. המטרה באוטובוסים בשבת היא לתת לאנשים להתקדם ולראות את אפשרויות הבילוי של העיר, שלא יהיו סגורים בשכונות שלהם. נכון שהיום אנחנו לא מממנים את זה, אבל אני מאמין שיהיו עמותות שיפעלו לטובת הציבור ויעזרו לנו להמשיך להפעיל תחבורה".

לעומתו, הציגה בלוך מבית שמש גישה אחרת. "אף אחד לא מתכנן ללכת מכאן, לא החילונים ולא החרדים. לכן, אל תדברו איתנו בשפת הקונפליקט. כולם יחיו פה. את כל התושבים מעניינים אותם דברים - רחובות נקיים, דיור בר השגה, תעסוקה ומסחר. זה נכון שבשנים האחרונות הרבה תושבים חילונים חשבו שבית שמש לא מתאימה להם, אבל זה משתנה".

בהתייחס למכרז מחיר למשתכן בשכונת נווה שמיר החילונית, שבה רוב ההצעות הוגשו בידי חרדים, אמרה בלוך כי "נווה שמיר היא שכונה מעניינת, שזוכה לביקוש גם חרדים רוצים לגור בשכונות חילוניות, שמאפשרות איכות חיים טובה, ואנחנו בונים שכונות עם חניות ואיכות חיים יותר טובה גם לחרדים".