גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נולדתי באוסטרליה. אני לבן וגזען": ההשראה לרצח במסגדים בניו זילנד

רוצח-ההמונים במסגדים בניו זילנד (שהיה קודם כול אוסטרלי) התעניין בגיבורי מלחמה מהוללים מימי הביניים. הם עצרו פולשים מוסלמיים בשערי אירופה, או לפחות ניסו ● האומנם ברנטון טראנט שייך לקשר בינלאומי של גזענים לבנים, המשכימים להרוג את "מחליפיהם" מבעוד מועד?

פרחים ושלט בסמוך לאחד המסגדים שהותקפו בכרייסטצ’רץ’ / צילום:  רויטרס, Jorge Silva
פרחים ושלט בסמוך לאחד המסגדים שהותקפו בכרייסטצ’רץ’ / צילום: רויטרס, Jorge Silva

ברנטון טראנט לא היה שווה-ערך של רוצחי אחד-עשר בספטמבר. הוא גם לא היה שווה ערך של ברוך גולדשטיין. בניגוד לתשעה-עשר מתאבדי 2001, הוא היה יחיד, בודד, לא-דיסקרטי. לא עמד לצדו ארגון רב-יבשתי עם אמצעים ורשתות. בניגוד לגולדשטיין, הוא לא פעל בסביבה אוהדת. לא תמצאו שום כוהן דת בניו זילנד, שיכריז כי טראנט הוא "קדוש כקדושי השואה" (פסוקו של הרב דב ליאור מקריית ארבע על גולדשטיין, כמצוטט באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה).

רוצח חמישים המוסלמים מכרייסטצ׳רץ׳, ניו זילנד, איננו אפילו מכרייסטצ׳רץ׳, ניו זילנד. הוא נולד, גדל וספג באוסטרליה. זו אבחנה חשובה, מפני שפחד מפני מוסלמים וטינה כלפיהם, מה שקוראים איסלאמופוביה, הם חלק של חיי אוסטרליה. מאז 2014 נרשמו בה שמונה מעשי טרור (על פי ויקיפדיה), וידם של גברים מוסלמים הייתה בכולם. אף אחד מהם לא התקרב אל היקף הטבח במסגדים בניו זילנד, אבל כל אחד מהם, בוודאי כולם יחד, הניבו אווירה של חשש ושל חשד.

את האווירה הזו הזינו גם התבטאויות של מוסלמים והאופן שבו הן דווחו בעיתונים. רפרוף בגליונות ישנים של הטבלואיד הימני "דיילי טלגרף", היוצא בסידני, מניב דוגמאות: באפריל 2017 העיתון מרח על עמודו הראשון צילום של שדרנית צעירה ברשת טלוויזיה מקומית, יסמין עבדל מגיד, והאשים אותה בקשר לבזות את זכרם של החיילים האוסטרלים, אשר נפלו במלחמות העולם. העיתון הביא מפיה את ההכרזה "אני בראש ובראשונה מוסלמית". ביוני 2017, העיתון דיווח על חקירת חשדות, שתלמידים בבתי ספר בעיר נחשפו לתעמולה איסלאמיסטית, תחת הכותרת הענקית "יחידת קומנדו של ילדי ג׳יהאד".

ביולי 2017, תחת הכותרת הענקית "זה אומר - מלחמה", העיתון דיווח על הכנות של הצבא המקומי להתגונן מפני "התקפת טרור על אדמת אוסטרליה". שבוע אחד אחר כך, תחת הכותרת "מסוריה בשנאה", בא דיווח בעמוד הראשון על ניסיון להתקפת טרור של דאעש על נמל התעופה הבינלאומי של סידני, עם ארבעה עמודים עתירי כותרות שחורות בתוך הגיליון.

"מודה שאני גזען"

אלה דוגמאות מקריות, מלוקטות מתקופה של חמישה חודשים. על זה אפשר להוסיף את דימויים הקולקטיבי של מהגרים מזרח תיכוניים באוסטרליה, בייחוד מלבנון. מיוחסות להם פשיעה ואלימות. כנופיית הפשע המאורגן המפורסמת ביותר בסידני היא זו של משפחת איבראהים, שהגיעה מלבנון לפני 40 שנה ויותר, וידה רב לה בהברחת סמים.

אלה מקצת מן הנסיבות שבהן גדל ברנטון טראנט הנ"ל. עיתון במערב אוסטרליה הכתיר אתמול את עמודו הראשון בכמו-מונולוג מפי טראנט: "אני גבר לבן ממוצע. מן המעמד העובד. הכנסה נמוכה. מודה שאני גזען. ואתמול הסרטתי את עצמי הורג לפחות 49 אנשים בטבח במסגד בכרייסטצ׳רץ׳ ששידרתי לעולם בשידור חי. ואני..."

להלן הכתיר העיתון את מלוא עמודו הראשון במלים "נולדתי באוסטרליה". זה המינימום שאוסטרלים הגונים יכלו לעשות אתמול בשביל ניו זילנד. היא באמת לא הייתה אשמה, אלא במובן הזה שלא הצליחה למנוע את כניסתו של רוצח-המונים אוסטרלי לתחומיה. היא מוסיפה להיות סמוכה מאוד אל ראש טבלת הארצות הראויות ביותר לחיי אדם, והיא מוסיפה להיות אחת הארצות החופשיות והנדיבות ביותר עלי אדמות, גם אם ממשלת ישראל התקרבה פעם לנתק איתה את היחסים הדיפלומטיים.

מתגעגע אל מסעות הצלב

אף על פי כן, טראנט לא היה בדיוק בבואה פרובינציאלית של מחוזות הולדתו. המניפסט שהוא פירסם עלי-רשת לפני הטבח כולל רשימה מפתיעה של שמות, שעצם איסופם הצריך מידה כלשהי של סקרנות היסטורית.

מה עושה שם למשל דויד הבנאי? הוא היה מלך גיאורגיה במשך 35 שנה עד סוף הרבע הראשון של המאה ה-12. הוא היה אולי גדול מלכי גיאורגיה מאז ומעולם, ושלטונו ציין את תור הזהב שלה. היא לא חדלה להתגעגע אליו. מדינתו השתרעה על פני רוב הקווקז, נשקה לים הכספי והתפשטה עד אנטוליה. באחרית ימיו, מטבע שהונפק לכבודו כלל את הכתובת "מלך המלכים, דויד, בן גיאורג, חרב המשיח".

דויד, כמו מלכי גיאורגיה האחרים, היה איש סובלני, שפתח את שערי ממלכתו בפני בני דתות ולאומים. לא זו הסיבה שטראנט התעניין בו. לזכות דויד נזקפת בלימתם של פולשים מוסלמיים, הסלג׳וקים הטורקיים, בשערי אירופה ב-1121. אלה היו ימים טובים יחסית לזן אגרסיבי של נצרות, שלא הגיש את הלחי השנייה. 22 שנה קודם, לוחמי מסע הצלב הראשון כבשו את רוב ארץ ישראל מידי המוסלמים, כולל ירושלים. הם קיוו לגרש אותם מכל החוף המזרחי של הים התיכון ומעבר לו.

עוד בולמי מוסלמים מככבים בכתבי טראנט, כמו המלך הסרבי רב-הגבורות לאזאר, אשר נפל בקרב קוסובו ב-1379, אבל הצליח לדחות ב-80 שנה את כניסת הטורקים העות׳מנים אל הבלקן, ואולי מנע בזה את נפילת אירופה בידיהם. זה על כל פנים מה שלאומנים סרביים טוענים.

בטראנט אמנם מפעמת תחושה של שותפת גורל עם לאומנים סרביים. מתברר שמוסיקת הרקע אשר התנגנה באוזניותיו בזמן הטבח במסגד הייתה שיר פטריוטי שהושר בפיהם של הסרבים בזמן מלחמת האזרחים האיומה של בוסניה, באמצע שנות ה-90. השיר הזה מדבר בשבחו של רדובאן קאראדז׳יץ׳, מי שהיה נשיא הרפובליקה הסרבית של בוסניה, והוחזק אחראי, לפחות מיניסטריאלית, למעשי טבח גדולי היקף של מוסלמים. בדיוק לפני שלוש שנים הוא הורשע בבית המשפט הבינלאומי לפשעי מלחמה ביוגוסלביה ונידון לארבעים שנות מאסר.

"ההחלפה הגדולה"

טראנט מצא אפוא את מקורות ההשראה שלו במאבקים בדרום אירופה נגד התפשטות מוסלמית, אמיתית או מדומה. הוא זוקף את הגיגיו גם לזכות אוסוולד מוזלי, מנהיג הפשיסטים הבריטיים ערב מלחמת העולם השנייה, שנהג לערוך הפגנות רחוב אנטישמיות בשכונות יהודיות של לונדון. אבל נראה שמקור ההשפעה המודרני החשוב ביותר שלו הוא תעמלן מן הימין הקיצוני בצרפת, ריינו קאמי (Camus), מחבר "ההחלפה הגדולה". במרכזה עומדת ההזהרה, שמהגרים מיבשת אפריקה זוממים "להחליף" את הרוב הלבן באירופה.

תורת "ההחלפה" התפשטה בווריאציות על פני שוליים פשיסטיים וגזעניים גם באמריקה. בהפגנה הנאצית בשרלוטסוויל, וירג׳יניה, בארה"ב באוגוסט 2017, הצועדים בחזית בית הכנסת הרפורמי המקומי קראו "היהודים לא יחליפו אותנו". על ההפגנה ההיא אמר דונלד טראמפ, כי לפחות חלק ממשתתפיה היו "אנשים טובים".

האם זה אומר שטרור של גזענים לבנים נגד זרים ומיעוטים הוא עכשיו בחזקת איום בינלאומי, המצריך אותו טיפול שניתן לאל קאעידה, לדאעש ולשלוחותיהן? טענות מן המין הזה כבר נשמעות. במסגד במדינת וירג׳יניה, בארה"ב, הכריז אימאם אחד ביום ו׳, כי "הגזענות הלבנה היא האיום הגדול ביותר לשלום העולם". ב"ניו יורק טיימס" כתב פרשן אחד, וואגא׳האט עלי, כי דמם של הרוגי כרייסטצ׳רץ׳, "מכתים את ידיהם של אלה אשר הפיצו את המיתוס שמוסלמים הם איום".

מן הניסיון העגום אנחנו יודעים, שהשפעתו של רצח המונים על צורת הדיבור והמחשבה היא קצרת מועד. מסחררת היא המהירות שבה מוסרות העכבות ומסתיימת ההתאפקות. חזקה על "המיתוס של האיום המוסלמי" שיימשך, או יתחדש. וחזקה על איום מוסלמי שיחזור ויציג את עצמו, כולל בהתקפות על מוסלמים אחרים. מוטב לזכור, מבלי להפחית אף כמלוא הנימה מן הדרמטיות של הפשע בכרייסטצ׳רץ׳, שאלפי מוסלמים נרצחו ב-15 השנה האחרונות במסגדיהם, בשעת תפילה, בפקיסטן ובאפגניסטן בידי מוסלמים אחרים. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת