גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הצענו למדינה לקנות את החזקותיה בתחנת הכוח דוראד, והתשובה הייתה 'לך תחפש'"

המשנה למנכ"ל אדלטק, המחזיקה ב-18.75% מתחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, טוען שהמדינה פועלת בשני קולות בנוגע לפתיחה לתחרות של שוק החשמל ● בקרוב תתחדש הבוררות בתביעה שהגישו נגד אדלטק שותפיה למיזם, בטענה שהייתה שותפה בקנוניה להוציא מהם 140 מיליון דולר

ניב סבר / צילום: איל יצהר
ניב סבר / צילום: איל יצהר

המדינה סירבה לדון בהצעה למכור את החזקותיה בתחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, דוראד - כך טוען ניב סבר, המשנה למנכ"ל אדלטק, המחזיקה 18.75% ממניות דוראד. "פנינו לפני מספר שבועות ליו"ר קצא"א ארז כלפון ולחשב הכללי, רוני חזקיהו, שהוא פורמלית נציג הבעלים", אומר סבר, "בהצעה לפתוח באופן מיידי במו"מ לרכישת מניות של קצא"א בדוראד, על בסיס של שווי שוק הוגן ועל יסוד היכולת הפיננסית המוכחת שלנו. לא העמדנו אולטימטום, לא הצענו לרכוש את המניות בדיסקאונט או בנזיד עדשים, כמו שנעשה כידוע בהפרטות רבות במשק, אלא במחיר שוק. ודרך אגב, יש לנו זכות סירוב, זה לא שלא יגיעו אלינו ממילא אם ירצו למכור".

תחנת הכוח הפרטית דוראד

אולי ההצעה לא הייתה ראויה?

"בעולם המסחרי שממנו אני בא, לא ראיתי מצב שבו מנכ"ל חברה מקבל הצעה מעניינת ולא שוקל אותה. הייתי מצפה לכל הפחות שהצעה כזו תישקל. אבל באופן מדהים, עברו פחות מ-48 שעות עד שקיבלנו הודעה בכתב שדוחה את ההצעה שלנו. ואפילו לא מהיו"ר, אלא מבא כוחה של החברה, עו"ד שוני אלבק, שאומר לי, בעברית פשוטה ‘לך תחפש’, תתעסק בענייניך'".

כמה שוות המניות היום?

"כ-400 מיליון. לפני כ-3.5-5 שנים, כשהאוצר התחיל במהלך למכירת המניות של קצא"א בדוראד, האוצר ורשות החברות הממשלתיות ראו לנכון לבצע את המכירה הזאת ולא ראו הצדקה לכך שהאוצר יהיה בעל המניות הגדול באמצעות קצא"א בחברה פרטית. כאשר כלפון מונה לתפקיד, אחד הדברים הראשונים זה לפעול אצל מנכ"ל האוצר שי באב"ד כדי לעצור את המהלך הזה. אחרי הרפורמה במשק החשמל, אני בכלל לא יודע איך הם מסוגלים להצדיק את הדבר הזה".

השותפים: "אדלטק בניגוד עניינים חריף"

אדלטק הייתה מיזמי הפרויקט יחד עם שותפתה הטורקית זורלו, המחזיקה 25% במיזם. לצידה פעלו הקבלן אורי דורי (18.75%) וחברת קצא"א (37.5%). בעת הסגירה הפיננסית של המיזם מכר דורי את החזקותיו לחברת דורי אנרגיה, חברה פרטית שמוחזקת על ידי חברות בשליטת חיים כצמן (60%) ואלומיי אנרגיה קפיטל של שלמה נחמה, חמי רפאל ורני פרידריך (40%). כצמן מכר את חלקו לקבוצת לוזון.

השותפים בדוראד מצויים היום בסכסוך משפטי שעבר לתהליך בוררות שצפוי להתחדש בקרוב, לאחר שהתקבלה בקשתה של אדלטק לפסילת השופטת הילה גרסטל.

דורי אנרגיה הגישה ב-2015 תביעה נגזרת נגד אדלטק וזורלו הטורקית, שאף היא מחזיקה במיזם, על חצי מיליארד שקל, לאחר שגילתה לטענתה כי בעת אישור הסכם ההתקשרות עם חברת וודגרופ (קבלן ההקמה של דוראד) בשנת 2010, היה בין וודגרופ לבין אדלטק וזורלו הסכם נוסף לתשלום 140 מיליון דולר מתוך התמורה החוזית (80 מיליון דולר הובטחו לזורלו ו-60 מיליון לאדלטק). לטענת התובעים, ההסכם נשמר בסוד ונציגי אדלטק וזורלו בדירקטוריון הצביעו בעד ההתקשרות עם וודגרופ למרות היותם בניגוד עניינים חריף.

סבר מכחיש את הטענות המובאות בתביעה ואת הקשר לסירוב המדינה למכור את מניותיה. "ברור לך שאם יש אמת בטענות שלהם, הרי שכל תהליך של הערכת שווי יביא בחשבון גם את שווי התביעה. אם לעומת זאת אנחנו צודקים - האמת תצא לאור".

ומה לגבי הטענה שאדלטק וזורלו ניסו לגנוב 140 מיליון ד' משותפיהם?

"זה עורבא פרח! כשהראיות יוצגו, יראו שכל בעלי המניות ידעו בדיוק מה הנתח בפעילות של כל אחד בפעילות ההקמה. לא נגנב דבר, לא נלקח דבר, כולם ידעו שזורלו מעמידה את ההון הדרוש עבור אדלטק לצורך הקמת התחנה, וכל הטענות האלה יופרכו".

סבר, 47, נבחר לפני שנה לאחד המנהלים הבולטים במשק המשתייכים לקהילה הגאה. הוא עשה את מרבית הקריירה המקצועית שלו כעו"ד מסחרי במשרד פירון, שם ייצג בין היתר את חברת EMG, יבואנית הגז המצרי. לפני שלוש שנים התמודד על תפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים והפסיד בגמר לעו"ד מיכל הלפרין. לאחר ההתמודדות עבר למסלול העסקי כמשנה למנכ"ל קבוצת אדלטק.

אדלטק הוקמה ב-1989 כקבוצה יזמית בתחומי התשתיות והאנרגיה בידי יוסף אדלסבורג, אך הרוח החיה בקבוצה הוא בנו אורי אדלסבורג. פעילותו העסקית בישראל התמקדה בשנים האחרונות בדוראד, תחנה הכוח הפרטית הגדולה הראשונה, שהחלה לפעול ב-2011.

מאז הפעלת דוראד ממשיכה אדלטק להתרחב בשוק ייצור החשמל הפרטי, במטרה לבסס את מעמדה כיצרנית החשמל הגדולה המדינה. מעבר לדוראד, אדלטק היא בעלת השליטה בתחנות כוח נוספות. סבר מגלה שהחברה מתכננת להתמודד גם במכרז של חברת החשמל למכירת תחנת הכוח שלה באלון תבור. סבר רואה קשר ישיר בין הרפורמה ובין ההמשך השליטה של קצא"א בדוראד.

"עברה עכשיו רפורמה", אומר סבר, "שמטרתה הייתה להוציא מידי חברת החשמל את מקטע הייצור, או חלק ממנו. באה המדינה ומצהירה בריש גלי שהיא רוצה תחרות אמיתית בייצור חשמל, ובמקביל, ביד השנייה, המדינה היא בעל המניות הגדול בתחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל. יש פה חוסר היגיון מוחלט שעומד בניגוד להצהרות כל בעלי התפקידים שקידמו את הרפורמה".

ניגוד העניינים הזה השפיע בפועל?

"ראינו מעורבות פעילה של נציגים בכירים של הממשלה, בהתנהלות העסקית של דוראד. מנכ"ל האוצר באב"ד התקשר בזמן התנהלות ישיבת דירקטוריון של דוראד לדירקטורים, כדי להתערב בגובה הבונוסים שישולמו לנושאי משרה, במקרה הזה למנכ"ל דוראד. הדירקטורים מטעם קצא"א הצביעו בדיוק בהתאם לדרישתו.

"החוק אוסר על דירקטורים לקבל הנחיות או לפעול במעורבות של כל צד שלישי. נוסף על כך, התערבות של מנכ"ל משרד ממשלתי בגובה בונוסים פוגעת ביכולת התחרותית של הארגון: להחזיק את מנהל השיווק הטוב ביותר שיש, את המנכ"ל הטוב ביותר, ולשלם לו עבור זה. אני ממש שמח שהצלחנו, בסופו של דבר, להשאיר את אלי אסולין, למרות הפגיעה בתנאי העסקתו.

"כלפון, יו"ר דוראד מטעם קצא"א, פעל בשלב מסוים לקדם באופן נמרץ אספקה של חשמל לבתי אב בעוטף עזה, אלא שהיח"פים לא יכולים למכור לבתי אב, אלא רק לתעשייה וללקוחות עסקיים. לדוראד לא הייתה הכמות העודפת כדי למכור, אבל זה נשמע טוב, זה הצטלם טוב, וזה שירת שוב את מה שאדוניו הפוליטיים רצו לקדם ולשווק. מה יצא מהיוזמה הזאת אתה חושב? כלום. אבל רצון להוציא כספים על זה, היה".

איזה נזק גרמה ההכרזה הזאת?

"שיקולים עסקיים יכולים להיות נתונים לוויכוח, אבל אם אתה מכניס לתוך השיקולים העסקיים גם שיקולים פוליטיים, ציבוריים, זה לא לגיטימי וזה מלכלך את יכולת התחרות ועשיית הרווחים גם של השחקן העסקי. העובדה שהמדינה מחזיקה 37.5% מתחנת הכוח הפרטית הגדולה ביותר לא עולה בקנה אחד עם המדיניות המוצהרת של מדינת ישראל לצאת מהבעלות שלה ולהפחית מ-70% לכ-30% את השליטה על רכיב הייצור בייצור חשמל. זה פשוט לא הולך".

קצא"א: "לא ננהל מו"מ עם נתבעים על תרמית"

"קצא"א לא תנהל מו"מ עם מי שעומדת נגדו תביעה על תרמית והטעיה של שותפיו", אומרים בקצא"א בתגובה לטענות אדלטק. בקצא"א מציינים כי הפנייה במקביל לנציג בעלי המניות בקצא"א חזקיהו, מעידה על כוונה לתקוע טריז בין בעל המניות בקצא"א למנהלים וליצור לחץ שיעכב את הבוררות. כמו כן מציינים בקצא"א כי לפנייה לא צורפו שום פרטים היכולים להעיד על רצינותה, כמו מחיר והוכחת יכולת.

רני פרידריך מאלומיי קפיטל, המשמש דירקטור בדוראד, אמר כי התקנון של דוראד אוסר על עסקאות של מכירת מניות לשותפים בחברה הנתבעים על מרמה ומעשים חמורים, והוסיף כי "גם אם עסקת המכירה תצא לפועל, אנחנו מתכוונים להמשיך בהליך המשפטי נגד אדלטק וזורלו, היות ומדובר בתביעה נגזרת שאיננה תלויה בזהות בעלי השליטה בחברה".

מטעם כלפון נמסר לגבי תוכנית החיבור לבתים בעוטף: "מדובר בתוכנית פיילוט שהציגה הנהלת החברה לרשות החשמל ונועדה לשמש בסיס להרחבה עתידית של התחנה".

בשיחה עם "גלובס" הסביר באב"ד: "מכיוון שהמדינה מחזיקה ב40% מדוראד, לא יעלה על הדעת שמנכ"ל יקבל משכורת של יותר מ-3 מיליון שקל, ולכן אני שמח שבהסכמה עם המנכ"ל אלי אסולין משכורתו ירדה בהתאם". 

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי