גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניוני עזריאלי נגד השוכרים: החברה תהפוך בעצמה לזכיינית של מותגים בינלאומיים

פריימרק וספורה בקניון הקרוב אליכם? בחודשים האחרונים החלה קבוצת עזריאלי בפעילות מטה שכללה פגישות עם נציגויות של מותגים בינלאומיים שלא פועלים בארץ, במטרה להביאם לישראל ● מודל כזה טרם נראה בשוק המקומי וגם אינו נחשב לנפוץ בעולם

קניון עזריאלי / צילום: שלומי יוסף
קניון עזריאלי / צילום: שלומי יוסף

קבוצת עזריאלי פותחת חזית מול הרשתות בקניון: חברת הקניונים הקימה פעילות שתתחרה ברשתות האופנה המקומיות ותנסה להביא לישראל מותגים בינלאומיים נחשבים ולשמש זכיינית שלהם בעצמה - כך נודע ל"גלובס".

בחודשים האחרונים החלה עזריאלי בפעילות מטה שכללה פגישות עם נציגויות של מותגים בינלאומיים נחשבים שלא פועלים בארץ, במטרה להביאם לישראל. המשמעות היא שעזריאלי מבקשת להתחרות בשוכרים שלה - רשתות האופנה המקומיות והבינלאומיות. עזריאלי, כך נודע ל"גלובס", אף הקימה לשם כך זרוע פעילות נפרדת שכפופה למנכ"ל קניוני הקבוצה, ארנון תורן.

ככל הידוע, בחודשים האחרונים תורן ועדי מולכו, מי שעומדת בראש המחלקה הייעודית, קיימו סדרת פגישות עם רשתות קמעונאות פוטנציאליות, כשהמטרה המובהקת כאמור היא לקבל את הזיכיון הבלעדי עבור אותם מותגים בינלאומיים ולהפעילם בישראל. 

נציין כי מודל שבו קבוצת קניונים מקימה פעילות שמטרתה להביא רשתות אופנה לישראל טרם נראה בשוק המקומי וגם אינו נחשב לנפוץ בעולם. במקרים שונים קניונים ליוו מגעים, חתמו על הסכמי שיתוף-פעולה או תמכו בניסיונות כאלה, אך טרם נראתה פעילות כזאת שבאופן מוצהר מתחרה בקמעונאים.

מליסרון, המתחרה של עזריאלי בתחום הנדל"ן המסחרי, פעלה בעבר להביא רשת אופנה לישראל מחו"ל - ואיקיקי הטורקית, אך היא עשתה זאת באמצעות זכיין חיצוני ולא באופן ישיר. כעת עזריאלי מבקשת לקחת את המודל צעד קדימה כאמור ולשמש זכיינית באופן עצמאי. 

על הכוונת? רשתות שטרם פועלות בישראל

רוב הרשתות מופעלות על-ידי זכיין ישראלי

רוב רשתות האופנה הבינלאומיות שפועלות כיום בארץ מופעלות על-ידי זכיין ישראלי. כך למשל, מי שעומד מאחורי הזיכיון של מותגי קבוצת זארה (גוטקס) הוא ג'ואי שוובל; משפחת חורש מחזיקה בזיכיון הבלעדי של רשת H&M; ושלום מוליוב מחזיק בזיכיון להפעלת רשת החנויות אדידס. בשנים האחרונות שחקניות אופנה מקומיות גייסו מותגים בינלאומיים לפורטפוליו באמצעות הסכם לקבלת זיכיון בלעדי מול הרשתות בחו"ל.

כך, קבוצת קסטרו השיגה את מותג הטיפוח איב רושה, ובקרוב היא צפויה ליהנות גם מהפירות של ההסכם האחרון שחתמה להבאת רשת האיפור קיקו מילאנו לישראל. קבוצת פוקס המתחרה הביאה לארץ מותגים בינלאומיים דוגמת אורבן אאוטפיטרס, והיא גם בעלת הזיכיון היחידה כרגע להפעלת חנויות נייקי (על אף שלא מדובר בזיכיון בלעדי).

במקביל ישנם מודלים נוספים של פעילות שקיימים בארץ אולם באופן מצומצם יותר, דוגמת זה של קמעונאית האופנה פוראבר 21, שנוהלה על-ידי החברה-האם ללא זיכיון מקומי (בהמשך החליטה החברה לסגור את פעילותה בישראל); או זה של קמעונאית הספורט דקטלון, שמנוהלת בארץ על-ידי הנהלה מקומית של הרשת הצרפתית. 

הופעתן של הרשתות הבינלאומיות בישראל על ציר הזמן

"עזריאלי יודעים לעשות מהלכים משני שוק"

ניתן להעריך כי בעזריאלי מעוניינים לקבל יותר שליטה לידיים כשהם מסמנים מותגים בינלאומיים מובילים שמועדפים על השוק הישראלי. כיום ישנן כמה קמעונאיות אופנה בולטות שאינן פועלות בישראל אך חביבות במיוחד על הישראלים, דוגמת פריימרק, יוניקלו או ויקטוריה'ס סיקרט בתחום האופנה, אפל (הרשמית) בתחום הטכנולוגיה ורשת ספורה בתחום הקוסמטיקה. את הדיירים הללו כנראה כל קניון בישראל היה שמח להכניס לתוכו, מתוך הבנה שהם יהיו יוצאי דופן בנוף של המותגים שקיימים היום ויביאו צרכנים לקניון באופן מיוחד וגם מאזורים מרוחקים יותר גיאוגרפית.

סוגיה נוספת שעשויה להוות יתרון עבור עזריאלי אבל חיסרון עבור השוכרים הקיימים, היא התחרות על המיקומים לצד שאלת דמי השכירות, וסביר להניח שעזריאלי לא בהכרח תרצה לגבות מעצמה דמי שכירות ועשויה להסתפק בדמי ניהול.

בכל אופן, חלק מהאתגרים עבור עזריאלי יהיו הפעלה של רצפת המכירה במובן של רשת קמעונאית - פעילות שהקבוצה לא התנסתה בה בעבר.

"זה רעיון נכון וישים שמייצר בידול, לצד ההבנה הברורה שהאסטרטגיה היא המרכז לפני הרשת", אומר ל"גלובס" תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. "נראה כי בעזריאלי מבינים שבשוק המקומי קשה לגייס היום שוכרים חדשים למתחמים שלהם, אז רק טבעי שהם ירצו לעשות מהלך כזה. השלב המורכב יהיה לבנות את הצוות שיעשה את זה, לגנוב לאחת מהרשתות מנכ"ל חזק ולהקים מרכז לוגיסטי".

ומה בנוגע לתחרות מול השוכרים המקומיים? בן שחר גורס כי "לרשתות יש כל-כך הרבה איומים, שזו לא הבעיה שלהן היום. עזריאלי יודעים לעשות מהלכים משני שוק". 

איזון עדין בין חברות הנדל"ן המסחרי לרשתות 

בעולם הקמעונאות קיים איזון עדין שנשמר לאורך שנים רבות בין הגופים המשכירים - חברות הנדל"ן המסחרי, לבין השוכרים - הרשתות. הקניונים פועלים כדי להביא מבקרים למתחם ועובדים על הנראות, החוויה, השיווק, השמירה והתחזוקה של המתחם; ואילו הרשתות נדרשות לשלם עבור השירותים הללו דמי ניהול, בנוסף לדמי השכירות על הנכס.

בשנה האחרונה עוברים ענף האופנה והקניונים תקופה מורכבת, כשבחודשים האחרונים נרשמה ירידה במכירות הקניונים על רקע הגידול במכירות אונליין עם ריבוי הזמנות פטורות ממע"מ, נסיעות מוגברות של הישראלים לחו"ל ועודף שטחי מסחר בערים מסוימות. אלה הביאו למציאות שבה גם רשתות ותיקות נקלעו לקשיי תזרים, וחלקן אף נאלצו לסגור.  

זאת לא הפעם הראשונה שעזריאלי מהמרת על מהלך שעלול להרגיז את הקמעונאים שלה ולהוות עבורם תחרות. כשנתיים וחצי חלפו מאז שפלטפורמת האי-קומרס של הקבוצה עלתה לאוויר. אז, במהלך יוצא דופן, בחרה עזריאלי להיכנס לטריטוריה שעדיין לא הייתה קיימת בישראל - מרקט פלייס אונליין שמופעל על-ידי קבוצת קניונים. כך, עזריאלי.קום היא פלטפורמת מסחר מקוון שמציעה לאותם שוכרים שמשלמים היום דמי שכירות לעזריאלי, למכור את הסחורה שלהם במקום "משלים" אבל גם כזה שמתחרה באתרי האונליין העצמאיים של הרשתות.

שתי המתחרות הבולטות שלה - מליסרון וביג - בחרו שלא ללכת בדרך הזאת: ביג נסוגה מהמיזם שלה לפעילות אי-קומרס וגנזה אותו אחרי השקעה של מיליונים; ואילו מנהלי מליסרון הצהירו כי הם לא רואים הצדקה להיכנס לתחום האונליין כשהוא עדיין לא רווחי ומהווה תחרות לשוכרים שלה.

מקניוני עזריאלי נמסר בתגובה: "קבוצת עזריאלי פועלת לגיוון התמהיל והרחבת היצע החנויות בקניוניה, לרבות באמצעות הכנסת רשתות בינלאומיות. החברה בוחנת מעת לעת הזדמנויות עסקיות בתחומים אלה, בין היתר לאור פניות שמתקבלות ממגוון מותגים בינלאומיים מובילים". 

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים