גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש המחוזי בת"א לצד הנושים הרגילים של האחים הוניגמן

השופט חגי ברנר קבע כי קופת פשיטת הרגל של האחים יעקב ומיכה הוניגמן תגדל בכ-7 מיליון שקל ● בכך העדיף ברנר את הנושים הרגילים של האחים על פני הנושה המובטח, בנק מרכנתיל דיסקונט ● חובות החברה עומדים על כ-232 מיליון שקל

יעקב  ומיכה הוניגמן./ צילום: שלומי יוסף
יעקב ומיכה הוניגמן./ צילום: שלומי יוסף

קופת פשיטת הרגל של האחים יעקב ומיכה הוניגמן, בעלי השליטה לשעבר של רשת האופנה הוניגמן שקרסה, צפויה לגדול בעד 7 מיליון שקל - כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב. חובות החברה עומדים על כ-232 מיליון שקל, שמתוכם חוב של כ-128 מיליון שקל לבנקים. האחים הוניגמן נושאים בערבות אישית למרביתו של החוב לבנקים.

בשבוע שעבר (ג') הכריע השופט חגי ברנר, שדן בהליך פשיטת הרגל של האחים ובהליך הפירוק של החברה, בסכסוך בין נאמן נכסיהם של האחים לבין בנק מרכנתיל דיסקונט, בקשר לשאלה למי נתונה הזכות לעשות שימוש בהפסדי הון שנגרמו לאחים מחמת מימוש (מכירת) נכס מקרקעין שהיה בבעלותם.

במקרה הנוכחי, הפסדי ההון שנגרמו לאחים נבעו ממכירת בניין בתל-אביב, אותו שיעבדו האחים לטובת הבטחת התחייבויות החברה כלפי בנק מרכנתיל. בהתאם, נרשמה לזכות הבנק משכנתא. מכירת הבניין כרוכה הייתה בחיוב לשלם לרשות המסים מס שבח בסך 7 מיליון שקל, כך שהבנק קיבל לידיו את סכום המכירה בניכוי החיוב למס שבח. מחיוב זה נוצרה מעין "הנאה" לאחים בדמות זכות לקזז את הפסד ההון שנוצר להם בשל מכירת הנכס.

בהחלטה מהשבוע שעבר קיבל השופט ברנר את עמדת הנאמן, עו"ד נדב לב, שסבר כי הזכות ליהנות מהנאה זו שייכת לנאמן של החייבים ולא לבנק. בית המשפט קבע כי לפי פרשנות שטר המשכנתא שנוסח על-ידי הבנק, זכות הקיזוז של הפסדי ההון וכן הפסדי ההון עצמם שנוצרו לחייבים מחמת מימוש המשכנתא שרבצה על הבניין, אינם חלק ממסת הנכסים המשועבדים לטובת הבנק, בעל המשכנתא.

"ודוק: בעניינו דבר לא מנע מהנושה המובטח (בנק מרכנתיל - מ' ש') - שהוא נושה מקצועי, מימון ומתוחכם, הנעזר בליווי צמוד של עורכי הדין - לנסח את שטר המשכנתא באופן כזה שיהיה ברור ונעלה מכל ספק כי גם הזכות ליהנות מהפסדי הון נכללת בגדרם של הנכסים המשועבדים. לו כך נאמר בשטר המשכנתא, היה נסתם הגולל על טענותיו של הנאמן, אלא שהנושה המובטח לא עשה כן, ואין לו אלא להלין על עצמו", קבע השופט ברנר.

כחיזוק לקביעה זו, השופט ברנר הזכיר כי כבר נפסק בעבר כי "בהליכי פשיטת רגל, ראוי ליתן פירוש דווקני לתנאים הנדרשים לשם הכרה בנשייה מובטחת, משום שכל פרשנות שמרחיבה את מעגל הנשייה המובטחת, פוגעת בהכרח בנושאים האחרים". על כן נקבע כי "שתיקתו" של שטר המשכנתא בכל הנוגע לגורל הפסדי ההון, "פועלת לחובתו של הנושה המובטח ולטובת הנושים הרגילים".

להחלטה משמעות כלכלית של עד 7 מיליון שקל

הנפקות המעשית של החלטת בית המשפט המחוזי, קרי, קבלת עמדת הנאמן, תוביל להעשרת קופת פשיטת הרגל לטובת הנושים הרגילים בסכום של כ-7 מיליון שקל. לעומת זאת, ההחלטה תוביל לגריעת סכום דומה מחלקו של הנושה המובטח, בנק מרכנתיל, אשר יידרש לשלם מס שבח מלא וללא קיזוז הפסדי הון, מתוך התמורה שקיבל עבור מימוש הנכס.

השופט ברנר לא התעלם בהחלטתו מהתוצאה הקשה עבור בנק מרכנתיל, אך הבהיר כי "בשים לב ליתרון המובנה שיש לו ממילא ביחס לנושים הרגילים בהיותו נושה מובטח, ונוכח העובדה שהנושה המובטח יכול היה לכלכל את צעדיו באופן אחר ולנסח את שטר המשכנתא כך שהשיעבוד יחול גם על הפסדי הון - ידו של הנאמן על העליונה".

משמעות ההחלטה מבחינת הבנק, אשר מיוצג בהליך על-ידי עו"ד עמית לדרמן, היא אכן קשה, וזאת, בין השאר, נוכח העובדה שלמרות שהחזיק בבטוחה משמעותית שהייתה אמורה להוביל לכיסוי מלוא החוב של הוניגמן כלפיו שעמד על סך 18.5 מיליון שקל, התמורה שהתקבלה ממכירת הנכס הממושכן בסך של 20.5 מיליון שקל, בחישוב מס השבח שנדרש הבנק לשלם, הובילה לכך שהבנק נפרע מחלק ניכר מחובו המובטח.

יחד עם זאת, למרות התוצאה הקשה, ואם נשפוט לפי מילותיו של השופט ברנר, מצבו של הבנק "טוב לאין-שיעור ממצבם של הנושים הרגילים" של הרשת; זאת שכן נוכח חובותיה העצומים של רשת האופנה שקרסה העומדים על מאות מיליוני שקלים, עוד לא ברור איזה שיעור מהחוב יקבלו הנושים הרגילים.

במקרה של בנק מרכנתיל יתרת החוב של הוניגמן לבנק (שלא נפרעה) עומדת על כ-5 מיליוני שקל (בשל היעדר היכולת של הבנק לקזז את הפסדי ההון אל מול מס השבח), ובנוגע ליתרה זו, יצטרף הבנק למצבת הנשייה הכללית במעמד של נושה רגיל. מעבר לחובות לבנק מרכנתיל דיסקונט, חייבים האחים הוניגמן עוד כ-13.5 מיליון שקל לבנק דיסקונט לישראל בע"מ.

קריסתה של קבוצת קמעונאות האופנה הגדולה

הוניגמן, אחת מקבוצות קמעונאות האופנה הגדולות והמוכרות בישראל, הייתה בשיאה בעלת רשת חנויות המונה 137 סניפים ומגוון מותגים, בהם רשת נשים - HONIGMAN WOMEN; רשת ילדים - HONIGMAN KIDS; רשת נשים וילדים משולבת; רשת TNT; ורשת העודפים. הקבוצה, שנוסדה ב-1978, הייתה בבעלות האחים מיכה ויעקב הוניגמן והעסיקה באופן ישיר למעלה מ-1,000 עובדים ובאופן עקיף מאות עובדים נוספים.

החברה קרסה כלכלית בפברואר אשתקד, אז ביקשה החברה לפתוח בהליך הקפאת הליכים, שהפך במאי להליך פירוק. במסגרת הליך חדלות הפירעון נמכרו חלק ממותגי החברה בסכומים זניחים יחסית.

חובות החברה עומדים על כ-232 מיליון שקל, שמתוכם חוב של כ-128 מיליון שקל לבנקים. האחים הוניגמן נושאים בערבות אישית למרביתו של החוב לבנקים.

לאור נפילתה של רשת האופנה והמשמעות הכלכלית העצומה של כך על האחים הוניגמן עצמם, בנק אגוד פתח במרץ השנה בהליך פשיטת הרגל נגד האחים. חובותיהם של האחים מסתכמים בסכום-עתק של 319 מיליון שקל, כאשר כמחצית ממנו נובע מתביעת החוב שהוגשו למפרקי חברת הוניגמן.

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה