גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מה הייתה הבהלה להקים עיר אוהלים לאירוויזיון? זה לא שהאפיפיור מגיע"

אחרי ש"גלובס" חשף כי הוחלט לבטל את עיר האוהלים בת"א שאמורה הייתה לספק פתרונות לינה זולים יחסית לבאי האירוויזיון, גורמים בענף מעריכים כי ההחלטה להקים אותה "נבעה מפאניקה מיותרת" ● האם מחירי הלינה הבריחו את התיירים - או שמא מחיריהם הגבוהים פי 3 של הכרטיסים והיעדרה של תחבורה ציבורית? ● ניתוח "גלובס"

"המספרים המנופחים שדיברו על 15-20 אלף תיירים שיגיעו לתל-אביב לא רק שלא היו ריאליים, אלא שהם גם הכניסו את המערכת ללחץ מיותר. גם אם חצי מהם יגיעו לכאן, עדיין אין סיבה להיכנס לפאניקה של מציאת פתרונות לינה. זה לא שהאפיפיור מגיע. בחודש חלש מגיעים לישראל 200 אלף איש, ובחודש טוב כ-350 אלף תיירים, לפחות חצי מהם בתל-אביב. אז למה ההיסטריה? זה תרגיל יחסי ציבור ולא מעבר לזה" - כך טוען היום (ג') יוסי פתאל, מנהל לשכת תיירות נכנסת, בעקבות חשיפת "גלובס" על ההחלטה לבטל, חודשיים לפני האירוויזיון, את הקמתה של עיר האוהלים בגני יהושע שהייתה אמורה לספק מענה ללינה זולה.

כמה זולה? מתברר שלא ממש. המתחם אמור היה להיות מחולק ל-3 רמות מחיר: אוהלי שדה (שאותם אמורים היו להביא הלנים עצמם, בנוסף לאוהלים קטנים להשכרה) במחיר של עד 250 שקל ללילה; אוהלי "גלאמפינג" (שילוב בין המילים "camping" ו-"glamor"), כלומר אוהלים מפנקים מעט יותר במחיר של 600 שקל לזוג ללילה ו-800 שקל לאוהל משפחתי; ומתחם קרוואנים יוקרתי עם מקלחת ושירותים ב-1,000 שקל ללילה (שמיועד ל-4 אורחים).

פתרונות הלינה בתל אביב וסביבתה

המכרז להקמת עיר האוהלים פורסם בחודש ינואר, אבל המתמודדים לא ממש באו. מה שעוד הכשיל את המיזם, בוודאי בלוח הזמנים הצפוף שנותר, הוא הצורך להקים תשתית של שירותים ומקלחות לאורחים. גם ניסיון להקים מתחם קמפינג זמני בשיתוף רשות הטבע והגנים לא הבשיל לנוכח לוח הזמנים הצפוף.

עיריית תל-אביב תכננה להשאיר את עיר האוהלים לתקופה של חודשיים ולספק פתרונות לינה לכ-2,000 אורחים, כולל אלה שיבואו כחודש לאחר מכן למצעד הגאווה. איתן שוורץ, מנהל מנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל-אביב, הסביר כי אתר הקמפינג בגני יהושע בכלל תוכנן לקום ב-2020. "החלטנו להקדים אותו בשנה, וזה לא צלח. נחזור לתוכנית המקורית, והפארק יוקם בשנה הבאה".

הלינה בגני יהושע, נציין, אמורה הייתה לספק מענה לא רק למחירי הלינה הגבוהים בתל-אביב, אלא גם לבעיית הנגישות התחבורתית לגני התערוכה - שם ייערכו המופעים. זאת בעיקר לקראת הגמר והחזרה הגנרלית, שיתקיימו בשישי ובשבת בשעות שאין בהן אוטובוסים או רכבת. 

"גם למלונאים מותר להרוויח מהאירוויזיון"

אבל תחילה נחזור לתחזיות שהעריכו שעד 20 אלף תיירי אירוויזיון יגיעו לכאן. איך הגיעו למספרים האלה? התחשיב נעשה על סמך מספר התיירים שהגיעו לאירועים קודמים באירופה, אבל כיום ההערכות מדברות על מספרים נמוכים יותר - כ-10,000 תיירים, וגם זה תרחיש אופטימי למדי.

בליסבון, נציין, ביקרו 30 אלף איש באירוויזיון, בקייב 20 אלף, ובשטוקהולם 38 אלף. שוורץ מסביר כי "עד לרגע זה אי-אפשר לדעת כמה תיירים יגיעו. ברור לנו שמספר הכרטיסים הנמוך יותר בארץ לעומת שנים קודמות משפיע, אבל יש תיירים שמגיעים גם בשביל החוויה".

האם מחירי הכרטיסים שהיו יקרים פי 3 משנה שעברה הבריחו את התיירים? סביר להניח שכן, שהרי בליסבון בפחות מ-100 שקל אפשר היה להיכנס לחזרה גנרלית. אז למה יקר יותר בישראל? הגורם העיקרי הוא מספר הכרטיסים הקטן בכל אחד מתשעת המופעים - 7,300 בלבד (לעומת 20 אלף בליסבון), מתוכם כ-4,300 בלבד הוצעו למכירה - 70% לקהל הישראלי. במילים אחרות, 1,200 כרטיסים לכל מופע רלוונטיים לקהל מאירופה. יחד עם המחירים היקרים בישראל שעליהם מלינים אוהדי האירוויזיון - רבים מהם, כך נראה, יישארו השנה לצפות בתחרות בבית.

"אני לא מבין מה הייתה הבהלה להקים עיר אוהלים", אומר עודד גרופמן, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב רבתי. "בתל-אביב לבדה יש 8,600 חדרים, ויחד עם המלונות בהרצליה וברמת-גן יש לנו 11 אלף חדרים שיכולים לאכלס את כל הבאים. לבנות עיר אוהלים היה מהלך מיותר, שגם היה זורה מלח על פצעי המלונאים. גם לנו מותר להרוויח מהאירוויזיון".

אז חדרי מלון יש, ויותר מכך דירות להשכרה, שמספרן בתל-אביב גדול יותר ממספר חדרי המלון, זאת בנוסף למאות מיטות בהוסטלים שעונים יותר לצרכים של קהל היעד של האירוויזיון, שברובו מחפש אחר פתרונות לינה עממיים.

ועדיין, המלונאים ניצלו את הביקוש והעלו מחירים.

גרופמן: "חודש מאי נחשב לאחד החזקים לאורך השנה, והוא מגיע ל-85% תפוסה - 25% מכך הם תיירים עסקיים, והשאר תיירי פנאי. העלייה יכולה להיות של 40%-30% במחיר ובמקרים קיצוניים גם של 80%, אבל זה בשוליים. המלונאים נתנו מחירים טובים שלא משקפים את הביקוש הגבוה, כי הם הבינו שיש פה קהל מיוחד. מדברים על אלפי שקלים ללילה במלונות יוקרה, אבל מבקרי האירוויזיון לא ילכו אליהם ממילא".

גרופמן אף מספק נתונים שמראים את שיעורי ההתייקרות בבתי מלון בתחרויות קודמות. כך, בקופנהגן ב-2014 עמד שיעור ההתייקרות במחירי הלינה על 78%; בווינה ב-2015 על 14%; בשטוקהולם ב-2016 על 47%; בקייב, שאירחה את האירוויזיון ב-2017, התייקרו חדרי הלינה ב-78%; ובליסבון בשנה שעברה ב-33%.

בתל-אביב, שיעור השינוי במחירים היום לעומת המחירים בספטמבר, ביום שבו נודע כי העיר תארח את התחרות, משתנה בין המלונות. בדן פנורמה, למשל, לאירוח בתאריכים 18-10 במאי, עומד המחיר על 3,520 דולר לעומת 2,769 דולר לפני חצי שנה (עלייה של 27%), בדן תל-אביב עלה המחיר מ-3,266 דולר ל-4,120 דולר (עלייה של 26%), בלאונרדו ארט מ-2,600 דולר ל-3,380 דולר (עלייה של 30%), וברוטשילד 22 מ-3,000 דולר ל-3,145 דולר (עלייה של 5%).

עם זאת, בחלק מהמקומות ההזמנה מותנית במינימום של מספר לילות. כך למשל, באברהם הוסטל מוצע חדר ללילה ב-300 שקל בלבד, אך ההזמנה מותנית ב-7 לילות לפחות, מ-13 במאי ועד 20 במאי, במחיר כולל של כ-2,000 שקל (כולל ארוחת בוקר) למיטה בחדר זוגי.

"מחירי הכרטיסים יותר מרתיעים מטילים"

ומה אם חלילה יהיה תרחיש ביטחוני נוסף שיכלול אזעקות בתל-אביב? גרופמן סבור כי תהיה לכך השפעה מיידית על מספר התיירים, אולם פתאל סבור אחרת. "אין לזה שום השפעה כיום על התיירים. המצב התודעתי של העולם השתנה, והסאב-טקסט הוא שזה יכול לקרות בכל מקום. מה שיותר מרתיע את התיירים זה יוקר המחיה. מחירי הכרטיסים יקרים פי 3 לעומת השנה שעברה. גם בשונה מליסבון או מקייב, אי-אפשר להגיע לתחרות ברכב או ברכבת. אז זו הטיסה, הלינה והשהות כולה שיקרה. זה מרתיע הרבה יותר מירי טילים על תל-אביב". 

פתאל מוסיף כי "החשיבות האמיתית היא ההד התקשורתי. התמונות שיראו את ישראל שמחה. זה הערך האמיתי של התחרות".

ואז יגיעו לכאן תיירים וישלמו 1,000 שקל על מונית מנתב"ג, וכל התהודה והמאמץ הזה יורדים לטמיון.

"זה נכון, אבל לא רק באירוויזיון, אלא לכל אורך השנה. אלה תלונות שאנחנו מקבלים כל שבוע. אין שום פיקוח או הסדרה על המחיר והשירות שמקבלים תיירים מנהגי המוניות, וזה לא עניין של חאפרים. המדינה עסוקה בלהביא תיירים, אבל לא ממש דואגת לחוויה שלהם מעבר לכך. ככל שהביקוש עולה, הסיפוק של התיירים ורמת החוויה שלהם מהביקור ממשיכים לרדת. זה מתחיל במוניות ועובר לעושק בשווקים ולמעשה בכל מקום. אין שום כלי או ניסיון להתמודד עם התופעה. כל ההצגות של ללמד עכשיו את נותני השירות לדבר באנגלית לקראת האירוויזיון, זה משהו שצריך להיות כל השנה. נדרשת עבודה שורשית ולא נקודתית". 

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"