גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק התחבורה העתידי: מרוב חדשנות לא יודעים היכן להשקיע

מרוב חדשנות, חלק ניכר משוק התחבורה העתידי לא זמין להשקעות ציבוריות ● בנוסף, מיזמים שעשויים לשנות את העולם חבויים לעתים עמוק בתוך קונצרנים משעממים ● עם זאת, תחבורת העתיד מספקת הזדמנויות השקעה בחברות שיכולות להרוויח מההתפתחויות בתחום

פנים של רכב אוטונומי / הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
פנים של רכב אוטונומי / הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אחת הבעיות המורכבות ביותר של המאה ה-21 היא ניהול תעבורה בערים מרכזיות, לאחר שאת בעיית זיהום האוויר, שהייתה מרכזית בעבר, אמור לפתור עידן המכוניות החשמליות. הבעיות החדשות הן הצפיפות במרכזי הערים, העומס בכבישים, הזמן האבוד, התחבורה הציבורית הלקויה, הצורך התמידי להשתמש בטלפון ועוד.

להערכתי, הבעיות בתחום התעבורה, בסדר חשיבות יורד, הן: זמן, עלות, זיהום אוויר ונוחות.

השיח על עתיד התעבורה מתחיל תמיד בהתייחסות לתחרות הקשה והתמחור הבעייתי של כלי הרכב החשמליים, (ראו מאמר במדור זה מ-4.10.18 "ה-SEC לבדו לא יספיק להציל את טסלה") ולכן לא ארחיב שוב. בנוסף, נראה כי כלי הרכב החשמליים יפתרו את אחת מבעיות התעבורה המצויה בסדר עדיפות נחות יותר -זיהום אוויר. זאת בעוד שהבעיות החשובות ביותר איתן מנסה להתמודד התעבורה העתידית הן הצפיפות ועלות הזמן היקר בפקקים והעלויות האסטרונומיות של הפתרונות המיושנים.

אחת הבעיות עם שוק התחבורה העתידי היא, שמרוב שהוא חדשני - רבים מהמיזמים שמשנים את העולם הזה, לצערנו לא זמינים להשקעות ציבוריות וחלקם חבויים עמוק בתוך קונצרנים משעממים. למרות זאת, ננסה להביא דוגמאות של כמה מהחברות שיכולות להרוויח מההתפתחויות בתחום.

כבר בטור על טסלה דיברנו על השווי העצום של Waymo, חברה אחות של גוגל שמפתחת טכנולוגיה לרכבים אוטונומיים ומוערכת ביותר מ-170 מיליארד דולר, אשר מכוונת להסעת נוסעים, משלוחים ומכירות תוכנה. באותו הקשר רצוי לשים לב גם למתחרה הרוסית של גוגל, חברת יאנדקס (Yandex NV) הנסחרת בנאסד"ק - שאותה סימנו גם בבנק אוף אמריקה, כאחת החברות המעניינות להשקעה בתחום תעבורה העתידית. לחברה, שמפתחת רכב אוטונומי בדומה לגוגל, יש את התקציבים והיכולות להוביל את הסקטור ברוסיה. יאנדקס כבר מציעה נסיעות מבחן לציבור ברכב האוטונומי שלה במדינת נבדה בארה"ב וכעת מתחילה לעשות זאת גם במוסקבה.

מניית YANDEX NV

להשקיע בטכנולוגיה, בחלפים ובחומרי גלם

כשמדברים על כלי רכב אוטונומיים קשה שלא להתייחס לטכנולוגיה. אם בטור הקודם התייחסנו בעיקר למובילאיי שנרכשה על ידי אינטל, הפעם נתייחס לחברת אנבידיה  (Nvidia), הנסחרת אף היא בנאסד"ק - ששמתי לב שמוזכרת בלא מעט מהמאמרים שלי. הסיבה היא כנראה החדשנות והמובילות המאפיינות אותה. רק לאחרונה עלתה החברה לכותרות לאחר שרכשה את חברת השבבים הישראלית מלאנוקס בסכום של 6.9 מיליארד דולר, בעוד היא מתכוננת לעשור הזהב של תעשיית המוליכים למחצה. אנבידיה פיתחה את NVIDIA DRIVE AGX, פלטפורמת רכב אוטונומי המבוססת על מעבדי על בעלי טכנולוגיות חדשניות לקליטת מידע וניתוחו במהירות עצומה, המאפשרת לרכב האוטונומי להגיב כנדרש בזמן אמת. החברה למעשה פיתחה את המעבד הראשון בעולם המיועד לנהיגה אוטונומית שכולל יכולות אינטליגנציה מלאכותית, עיבוד חיישן, מיפוי ונהיגה.

אם מדברים על מכוניות חשמליות/אוטונומיות, איך אפשר בלי להתייחס לחלקי חילוף וחומרי גלם. החברה הראשונה שאליה צריך להתייחס בתחום חומרי הגלם לעולם התעבורה היא ענקית הכרייה SQM מצ'ילה, הנסחרת בבורסת ניו יורק. החברה אחראית על 30% מייצור הליתיום בעולם, המשמש כחומר העיקרי לסוללות של כלי הרכב החשמליים. מחיר הליתיום אמנם צנח מאז ינואר 2018 בעקבות עודפי היצע, אך ככל שיגבר השימוש בכלי רכב חשמליים בעולם, או במנועים חשמליים בכלל, הצורך בסוללות, ולכן בליתיום, צפוי לגדול משמעותית. כיום פחות מ-1% מכלי הרכב החדשים בעולם הם חשמליים. אבל דמיינו מה יקרה לביקוש כאשר שיעורם יגיע ל-10%15%.

מניית chemical & mining Co. of Chile

חברה מעניינת נוספת, שפועלת בתחום חלקי החילוף ונסחרת גם כן בבורסת ניו יורק, היא חברת המחברים החשמליים Te Connectivity - אשר 30% מהמכירות שלה הן לתעשיית הרכב. המעבר לכלי רכב חשמליים, יעלה כמובן את הביקוש למחברים חשמליים הקיימים ואף למחברים מורכבים ועמידים יותר, מה שעשוי להקנות לה פוטנציאל ענק לצמיחה.

רגע לפני שנעבור לטכנולוגיות מורכבות יותר, נחזור למודלים פשוטים יותר עבור תעבורה עתידית. נראה כי אחת הדרכים היצירתיות לפתרון בעיית הפקקים והצורך ברכב היא השיתופיות. חברות כמו אובר (Uber) וליפט (Lift) היו פורצות דרך בתחום וכיום חולשות על נתח שוק עצום. גם חברות אלו מכוונות בכל הכוח למודל המכוניות האוטונומיות, שהוא בעצם העתיד של העסק שלהן.

שוויי של 10 מיליארד דולר, ואי אפשר להשקיע

עם כל הכבוד לנסיעות המשותפות במכונית, הטרנד החשוב ביותר בתחום התעבורה העירונית בשנתיים האחרונות הוא בכלל אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים (להשכרה). נתחיל בנקודה הכואבת יותר - לא ממש ניתן להיחשף לסקטור דרך הבורסה בשלב זה.

הכלים הללו פרצו לתודעה לפני קצת יותר מעשור, אבל היום הם הופכים לכלים נפוצים מאוד בערים הגדולות. זה התחיל עם אופניים שיתופיים ובמהרה עבר לקורקינטים חשמליים, שפזורים ברחבי הערים הגדולות ואותם ניתן לשכור לפי דקות דרך אפליקציה. חברות מובילות בתחום כמו בירד (Bird) וליים (Lime) גייסו כבר הון לפי שווי של 2 מיליארד דולר, בקושי שנתיים אחרי שנוסדו. ההערכות הן כי השווי האמיתי של החברות האלה נושק לכ-10 מיליארד דולר, כל אחת (Product Market Fit נדיר בעוצמתו).

בהקשר זה רצוי אולי להזכיר את המתחרה, ספין (Spin) שנרכשה על ידי חברת פורד ב-100 מיליון דולר, מה שאומר שגם ענקיות הרכב מבינות ששוב מתחוללת מהפכה ענקית שחמקה להן בין הידיים.

חברה נוספת בתחום זה ששווה להזכיר היא היצרנית הסינית Segway-Ninebot, החברה שרכשה את סגווי בשנת 2015, מוערכת כבר ביותר מ-2 מיליארד דולר ומתהדרת במשקיעים כמו שיאומי, סקויה, אינטל, וקרן סין מובייל. החברה מייצרת קורקינטים חשמליים עבור עשרות מותגים, בהם גם בירד וליים, והיא מתוכננת לצאת להנפקה בשנת 2020.

אם כבר תעבורה עתידית, אז חייבים להזכיר ולו במילה את פרויקט ההייפרלופ (Hyperloop), מערכת הסעת ההמונים שהגה היזם אילון מאסק  - שאמורה לאפשר בעתיד נסיעה בקפסולות בתוך צינורות ואקום שיגיעו למהירות של יותר מ-1,000 קמ"ש. מספר חברות בעולם מנסות להתמודד עם המיזם המורכב הזה, הן מהבחינה הטכנולוגית והן מהבחינה הבטיחותית. למרות שהדרך לשם נראית עדיין רחוקה, קשה להתעלם מיזמים ענקיים ובהם ריצ'רד ברנסון, ומאסק עצמו, שמנסים להתמודד עם האתגר. באותה נשימה אפשר להזכיר מיזמים לרכבת עילית בטכנולוגיית רחיפה מגנטית שאומרה להוביל אנשים במהירות של עד 300 קמ"ש בתוך העיר. אני עדיין מחכה לפרויקט הראשון מסוגו בישראל, שאמור היה לקום בחולון ב-2016 ובינתיים עבר לנתניה.

נראה כי אנחנו רק בתחילת המהפכה והביקוש לפתרונות מתקדמים בעולמות התחבורה והתעבורה הוא אדיר, כמעט אינסופי. כל עוד הצפיפות ועלות הזמן היקר בפקקים יעמיקו, השימוש בפתרונות היברידיים כמו קורקינטים ואופניים חשמליים, או נסיעות שיתופיות שיובילו מכוניות אוטונומיות - ימשיך להתרחב. בנוסף נראה כי הריבון מתכוון לאלץ אותנו לאמץ פתרונות אלו מהר יותר. בערים רבות בעולם החליטו לטפל בבעיית הצפיפות בכבישים על ידי מס גודש. לפי כותרות העיתונים בשבועות האחרונים, ומצב הגירעון בקופת אוצר המדינה, נראה שגם בישראל אחד המודלים לתשלום מס גודש על כניסה לערים המרכזיות עם רכב, יאומץ ממש בקרוב. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו