גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא עממית: יונדאי לקחה צעד קדימה

השדרוג של הסנטה-פה לוקח את יונדאי צעד קדימה בדרך לחיזוק התדמית של המותג, עם עיצוב מרשים, טכנולוגיה מתקדמת ונוחות מירבית למשפחות ● במקביל, גם המחיר ממשיך לטפס

כמו כל יצרני הרכב, גם יונדאי מוטורס משמיעה כיום קולות של "תחבורה ירוקה, חכמה ושיתופית". בשבוע החולף בלבד, למשל, היא הודיעה על השקעה של 300 מיליון דולר בשירות זימון הנסיעות OLA ("גט" של הודו), חתמה על הסכם לפיתוח רכב אוטונומי עם "יאנדקס" הרוסית והודיעה כי בכוונתה להפוך ליצרנית כלי הרכב החשמליים השלישית בגודלה בעולם, עם היצע של 44 דגמים חשמליים עד אמצע העשור הבא.

אבל כמו לכל יצרני הרכב, גם ליונדאי יש בעלי מניות שצריך לרצות, והיא יודעת שהכסף למימון התוכניות העתידיות ימשיך להגיע מדגמי "הארד קור" רווחיים, עם מנועים מקובלים, שניצבים עם שתי רגליים בעשור היוצא. לפיכך היא ממשיכה להשקיע הון בשדרוג הנדסי שלהם, כדי לאפשר להם לייצר הכנסות גם עמוק בתוך העשור הבא. דוגמה אחת הוא ה-SUV סנטה-פה, אחד מיצרני המזומנים המבוססים של החברה, עם כמעט 200 אלף מכירות בשנה, רובן בארצות הברית וסין.

חיצונית עיצוב הסנטה החדש "משאיל" אלמנטים רבים ממותגי פרמיום מוכרים. יש לו חרטום זוויתי ומלוטש עם פנסי חזית צרים מאוד, שמזכירים את אלה של דגמי פולקסווגן מהדור האחרון. שכבת הגריל הזוויתית המושחרת מושכת חזק לכיוון אאודי ואילו הזנב הוא כבר העתק די בוטה של ב.מ.וו X5. כך או כך, המכלול נראה בהחלט עדכני, "אירופאי" ועתיר סטטוס ומסתייע בכמות בולטת, אבל לא מוגזמת של כרום, מרווחי גוף הדוקים וחישוקים גדולים.

סף הכניסה ממוקם גבוה יותר מאשר בדגמי המיד-סייז SUV הנפוצים, והכניסה נוחה מאוד בזכות גג גבוה יחסית ודלתות רחבות. המושב האחורי יספק בקלות מרחב לשלושה מבוגרים בגובה ממוצע, אבל הנהנים העיקריים מהשדרוג הם היושבים בספסל השלישי מאחור, שבדור היוצא של הרכב נכלאו בתוך "כוך" מבודד.

הארכת בסיס הגלגלים בכמה סנטימטרים, הנמכת הירכתיים והגדלת השמשות בחלק האחורי, מאפשרות כעת לנוסעים מספר 6 ו-7 לצאת מחושך לאור, ומספקת להם מרחב ישיבה מתקבל על הדעת. הכניסה לספסל האחורי נוחה יותר מבעבר, אם כי היא עדיין דורשת שיתוף פעולה מהיושבים. מי שיוותר על תפוסה מלאה ייהנה מתא מטען מכובד מאוד, שנפחו גדל בכמה עשרות ליטרים. עם שבעה נוסעים נפח המטען מסתפק ב-130 ליטר.

כמו עיצוב החוץ, גם עיצוב הפנים מטפס בסולם הסטטוס, וניכר כי הושקעה בו מחשבה אסטטית. עמדת הפיקוד עוטפת את הנהג והנוסע שלצידו בקימורים רכים, שנמתחים ברצף לתוך הדלתות, ובחומרי דיפון איכותיים למראה ולמגע. לוח המחוונים משלב צג LCD גדול ורב תכליתי, שמשנה את צבעיו בהתאם לסגנון הנהיגה, לצד מחווני משנה אנלוגיים, ההגה נעים לאחיזה ורק מערכת המולטימדיה המזדקרת - סליחה "מרחפת", כמאמר המשורר - קצת פוגמת בהרמוניה.

מי צריך מסך מגע

יונדאי עדיין לא הצטרפה לטרנד האירופאי של תפעול כל מערכות המשנה באמצעות מסך מגע או ממשקים קוליים וסביבת הנהג עדיין שופעת מתגים פיזיים. הדגם הבכיר בו נסענו הגיע עם מושבי עור חשמליים נוחים, גג פנורמי וכמעט כל אופציה קיימת. צל"ש מיוחד מגיע לחבילת בטיחות מקיפה מאוד, שכוללת גם פיצ'רים מקוריים לא נפוצים, שמכוונים לקהל המשפחתי, כמו גלאי תנועה פנימי, שמתריע אם ילד נשכח במושב האחורי וחיישנים, שמונעים את פתיחת דלתות הצד בכוון הכביש אם רכב מתקרב מאחור. כל העסק עטוף בבידוד רעשים ברמה של רכבי פרמיום.

הדגם הבכיר מגיע כעת עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטר שמייצר 200 כ"ס ומומנט רציני של 45 קג"מ, ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות. זה אמנם רכב לא רזה - משקלו לפני נוסעים כ-1.8 טון - אבל המנוע משנע את המאסה ללא קושי. תנועה עירונית מתבצעת כמעט ללא צורך בלחיצה על הדוושה וגם מחוץ לעיר אין צורך בהרבה יותר מליטוף קליל של הדוושה ו-2,000 סל"ד כדי לשייט ב-130 קמ"ש.

בעליות וביציאה לעקיפה נרתם לעבודה המומנט המאסיבי, שדוחף את הרכב בקצב נמרץ ואילו תיבת ההילוכים מספקת "קיק דאון" זריז באופן מפתיע והעברות חלקות גם במצב התכנות הספורטיבי. צריכת הדלק המוצהרת, כ-17 קילומטר לליטר בממוצע, היא קצת אופטימית אבל מי שיזרום עם האופי הרגוע והנינוח של מערכת ההנעה לא יתקשה להשיג 12 קילומטרים לליטר סולר.

מתאים במיוחד לנסיעות ארוכות

כראוי לדגם שמכירותיו בארצות הברית גדולות כמעט פי חמש ממכירותיו באירופה, הסנטה-פה החדש הוא רכב נוח מאוד, במיוחד בנסיעות ארוכות. המתלים סופגים ללא תלונות את רוב סוגי המהמורות, לא נכנעים גם לפסי הרעדה ישראליים ולרצועות אספלט עירוניות מוזנחות ומפחיתים את העומס הפיזי מהנהג.

הרכות לא פוגמת בריסון תנודות הגוף או ביציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. חבל רק שתחושת ההיגוי מלאכותית ומנותקת בכל מצבי התכנות, כולל במצב הספורטיבי, שההתערבות האקטיבית בהיגוי מטרידה מאוד, לפחות עד שמנתקים אותה. אפשר להזמין גרסת הנעה כפולה מתוחכמת, אבל עם מרווח גחון צנוע של 18.5 סנטימטרים בלבד וכ-330 ימי שמש בשנה בישראל, נראה שהיא די מיותרת.

ביחד עם הטיפוס בסולם האיכות והתחכום, מגיע גם טיפוס בסולם המחיר. הסנטה-פה בנזין 4X4 מתחיל בכ-250 אלף שקל כאשר גרסת הטורבו-דיזל כפולת ההנעה כבר מגיעה ל-295 אלף - עם תחנת ביניים ב-268 אלף לדיזל עם הנעה קדמית. המחיר הזה מותיר לרכב מרחב מחיה שיווקי די צר בין דגמי ה-7 מקומות הקומפקטיים יותר (אאוטלנדר, X-TRAIL) לדגמי הבסיס של מותגי הפרמיום. אבל בכל הנוגע לאיכות ההנדסה ולאבזור, הרכב עושה מלאכה מצוינת בשבירת תקרת הזכוכית "העממית" של המותג. 

חלק מהמתחרים

סנגיונג רקסטון

לרקסטון החדש יש ממדים נדיבים ותא נוסעים מרווח עם שבעה מקומות ישיבה תודות לבסיס גלגלים נדיב. מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר מייצר 181 כ"ס ו-42 קג"מ, אבל משקל עצמי של כ-2.2 טון מקנים לו ביצועים חלשים מאלה של הסנטה-פה. הפיצוי הוא מרווח גחון ויכולת שטח מקצועית, שאינה טיפוסית לפלח

קיה סורנטו

מבחינה הנדסית הסורנטו הוא תאומו של הסנטה פה והם חולקים את אותו מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ואת אותה תיבה הילוכים. אולם גרסת הדיזל שמפוארת מגיעה רק עם הנעה כפולה במחיר 276 אלף שקל. שוחרי הבנזין יוכלו למצוא גרסת 2.4 ליטר עם 188 כ"ס במחיר שמתחיל ב-200 אלף

סקודה קודיאק TDI

232 אלף שקל הוא המחיר של גרסת הטורבו-דיזל כפולת ההנעה של הקודיאק. המנוע בנפח 2 ליטר מייצר 190 כ"ס ו-41 קג"מ ובסיוע תיבה נמרצת ומשקל עצמי נמוך יחסית מאיצה את הרכב מאפס ל-100 ב-8.8 שניות. בסיס גלגלים נדיב מספק מרחב מחיה לשבעה נוסעים, אם כי תא המטען מסתפק ב-270 ליטר

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות